Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

[How-To] Retrofit Full Option Interieur

 
 
 
 
 
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

 · 
Posted: 15.01.2020 - 21:03  ·  #1
Beste Forumleden,



Hierbij schrijf ik een how-to om je nieuwe interieur te plaatsen aan te sluiten in je S60/V60.
Het doel van deze how-to: de elektrisch verstelbare voorstoelen aansluiten. Er zijn 2 delen, voltooi je het enkel het eerste deel dan heb je elektrisch verstelbare stoelen, klaar!
Deel2 richt zich specifiek op de PSM (PowerSeatModule) om geheugenstand 1,2,3 te activeren en aan te melden in je CEM.

Mijn bevindingen zijn gebaseerd op de retrofit in mijn eigen Volvo V60 2013.
Alles wat ik schrijf is ter illustratie als voorbeeld. Alles wat jij doet is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Veel plezier en succes!



Benodigdheden
-Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.
-Elektrisch verstelbare passagiersstoel.
In mijn beide geval via Onderdelenlijn gespot, compleet R-Design interieur Half-Leer; Alcantara uit een V60 2014.
Juist, Phase1 of Phase2 maakt voor een V60 niet uit. Voorstoelen van een S60 en V60 zijn ook gelijk.

Skills required
-Gezonde logica en geduld.
-Je weet dat je de accu moet loskoppen voordat je begint, etc etc.
-Je kan interieurdelen de-monteren (met VIDA instructies) zonder ze te beschadigen.
-Lezen van aansluitdiagrammen voor je type volvo en juiste bouwjaar: https://vidaresources.volvocars.biz/ewd/Eng/index.html
-Solderen/draadverbindingen maken - en weer goed isoleren.
-Aansluiten van extra spanningsdraad op je accu met elk een 20A zekering (2x)

Gereedschap
-1.0mm schroevendraaier (demontage stekkers)
-2.0mm schroevendraaier (demontage stekkers)
-Plastic auto bekledinghevelset

Materiaal
2x Ringkabelschoen voor M6 (aardepunten aansluiten)
1x Posi Tap (snelverbinders). Bijvoorkeur de kleinste (20-22 Mini) Normaal (zie hier) maakt verbinden ietwat lastiger.
2x 20A zekering
2x Piggyback of originele (donor-auto) wire-terminals (20A) voor je zekeringkast
1x flink wat isolatie-tape kleur: zwart.

Software - Part I
Deel1 (beide stoelen verstelbaar zonder geheugen)
Deel1 (retrofit elektrische passagiersstoel)
- Geen software aanpassingen vereist (VIDA/VDASH)

Software - Part II
Deel2 ~130EUR [TBD] (aanmelden geheugenstand 1,2,3 bestuurdersstoel)
Hiervoor moet ikzelf nog naar de dealer
~39,95 startkosten VIDA software laden Dealer.
~55,00 EUR - Reload software PSM module [part no: 31268500]

Aankoop
- Je hebt een mooi setje op het oog van bep. type. Bijvoorbeeld via onderdelenlijn
- In mijn geval heb ik de aansluitschema's van de V60 2013 en 2014 vergeleken en concludeerde ik geen verschillen in de bedrading voor Power Seats (Group 85).
- Belangrijk: vraag bij het ophalen van je interieur of je uit een donor-auto de stekkers mag knippen. Deze zijn belangrijk om direct over de juiste 'wire-terminals' te beschikken, knip de stekker met zo lang mogelijk draad af - of demonteer zoveel mogelijk de kabelboom.
Alternatief: PM (ik heb nog enkele wire terminals beschikbaar).
Alternatief: Repair terminals bestellen - ik moet nog zoeken naar de juiste Part.No#.
--> Tip1: Kijk of je een set koopt met achterbankverwarming, dan kan je direct daarvoor ook SHM modules en de juiste stekkers en stukken kabel meenemen.
--> Tip2: Kijk of je ook de zekering-kast (links van de CEM) met een stuk kabels kan meenemen. Het voordeel hiervan is dat je de mogelijkheid hebt om de originele spanningsdraden te plaatsen op de juiste posities. Er is ook een minder mooi alternatief, namelijk met PiggyBack fuses.

Voorbereidingen
Controleren van de ontbrekende bedrading
Vergelijk de huidige bedrading onder je stoel met de gewenste bedrading. Hiervoor heb ik een schema gemaakt, zie afbeelding hier. Zoals je ziet zijn voor deel1, drie draden vereist per stoel. Spanning (V+) 20A draad en gezekerd op 20A, Massadraad naar aardepunt (GND) en een communicatiedraad EXT.T van een relais, zodat de stoelen enkel werken na ontgrendelen van de auto (maar voor starten motor). Deze laatste wordt door meerdere componenten gebruikt en daarom hoef je deze niet direct in te prikken op de stekker van je CEM C2 pin70 maar kan je een gemakkelijk te vinden 'branching-point' 73/5044 zoeken en daarop een verbinding maken.
--> Tip: Controleer tijdens deze stap ook meteen of de draden van de stoelverwarming aanwezig zijn (oranje op afbeelding: hier).
--> Is de juiste bekabeling aanwezig, dan is het enkel een kwestie van de stoelen monteren. VIDA instruction <>

Kiezen juiste aansluitpunten en draadlengtes
--> Tip: deze stap wijst iets meer voor zichzelf als je min of meer al weet hoe de bekabeling in de auto loopt. Heb je daar nog geen beeld van, dan adviseer ik om de huidige stoel eerst te demonteren. Na demontage van de plastic-delen in de deur dorpel en op je middenconsole, kan je vervolgens het tapijt eruit tillen. Nu kan je de kabelboom goed bekijken.
1) Massadraad: bepaal de lengte, noteer deze. Bij iedere stoel zitten meerdere aarde-punten aan de binnenkant van de dorpel.
2) Voeding (rechtsvoor zekeringkast of je gekozen punt). De bestuurdersstoel heeft duidelijk meer lengte nodig dan de passagiersstoel. Vergeet niet dat de stekker van de stoel ook nog extra lengte nodig heeft, volg gewoon de originele kabel. Noteer de lengte.
3) Schakeldraad Relais (Wit-Blauw), ik adviseer branching-point 73/5044 te zoeken. Deze knooppunten van bedrading vind je gemakkelijker - in combinatie met de juiste kleurcodes kan je bijna niet de verkeerde bedrading herkennen. Vanuit de wiring-diagrams (website) kan je 73/5044 lokaliseren en concludeer je dat dit punt zich bevindt onder het tapijt van de passagiers-kant, min of meer onder de rechter voet. Meet de afstand voor de passagier en de bestuurder. Noteer de lengte. Zie post hieronder voor foto.

Nieuwe bedrading
Gebruik de wire-terminals v/d geknipte donor-stekker v/d stoel
1) Met een kleine schroevendraaier (2mm) wip je de rode-vergrendeling los van de desbetreffende PIN 14,15,16.
2) Met een nog kleinere schroevendraaier (1mm) til je een plastic lipje op , zodat je aan tegelijkertijd aan de achterkant de draad er gemakkelijk en soepel uittrekt.
3) Dit doe je voor alle benodigde draden (V+, GND en EXT) per stoel.
4) Verleng de draden op een fatsoenlijke manier tot de juiste lengte om bij je gekozen aansluitpunten te komen. Isoleer je soldeerverbindingen goed!
5) 2x Soldeer de Ringkabelschoenen M6 aan je massadraad.
6) 2x Soldeer de juiste lengte en stekker aan je spanningsdraad (om straks aan te sluiten met de 20A zekering).
Resultaat: de ontbrekende bedrading is nu voorbereid en ligt klaar op de juiste lengtes met de juiste wire-terminals (zodat je kan inprikken op de stekkers).

Montage Part I
Montage: demontage oude stoelen.
Koppel het massapunt van je accu los. Wacht, zolang je goed dunkt.
Verwijder de voorstoelen, je kan VIDA instructies gebruiken [REPAIR >8 >85 >852]
- Verwijder de afdekkapjes (voor en achter) 4x
- Draai de 4 bouten los.
- Maak de stekker onder de stoel los.
- Zet de stoel naar voren.
- Draai de bout van de gordelspanner los, let op: er zit een stekker. Verwijder het afdekkapje. Verwijder de stekker. Zie afbeelding.
- Laat je Gordel en gordelspanner in de auto. Til je stoel eruit.

Montage: demontage interieurdelen
Je kan VIDA instructies gebruiken.
1) Gebruik was plastic gereedschap op de zijpanelen van je midden-console te verwijderen (VIDA: <>)
2) Verwijder de plastic delen in de deur-dorpel (VIDA: <>).
3) Schroef je IAM (audio) module los (onder passagier) en eventueel camera module (onder bestuurder).
4) Til het tapijt eruit.
5) Optioneel: Verwijder je handschoenen-vak (VIDA: <>) om beter bij de zekeringkast te kunnen.

Montage: bedrading
Omdat je nu veel ruimte hebt en alles beter kan zien, maak je het jezelf gemakkelijker. Kijk nu even goed hoe alles loopt.
1) Check of je draadlengtes juist zijn. Corrigeer indien nodig.
2) Wip de rode-vergrendeling van de stekkers op PIN14,15,16 weer los. Prik de V+; GND en het schakeldraad in op de juiste locaties PIN 15;16;14 bij de stekker van de stoel. Vergelijk de positie met de andere (ver genoeg naar voren?). Vergrendel de rode-lipjes weer terug.
3) Tape de bedrading vast, naast de originele bedrading, in ieder geval tot aan het tapijt.
4) Sluit het massadraad aan op het aardepunt.
5) Sluit je spanningsdraad aan.
Tip: De bedrading van de bestuurderstoel kreeg ik niet goed over de middenconsole naast de originele kabelboom. Ik heb gekozen om een andere route te kiezen, namelijk de middenconsole door te steken onder de cup-holders (dat scheelde ook weer aantal cm).
6) Sluit het schakeldraad aan.
Lokaliseer branching-point 73/5044.
Kies een verbindingsmethode voor het schakeldraad (Wit-Blauw) solderen of een Posi-Tap / Snelverbinder. In de positap kunnen gemakkelijk de schakeldraden van beide stoelen.
Voor de positap is het belangrijk dat je de dikste Wit-Blauw draad kiest aan knooppunt 73/5044, dan gaat de naald gemakkelijker door de draad - en heb je een betere verbinding.
Ga je solderen? Maak tijdelijk de CEM (Delphi) stekker los (C2)(BRUIN) En neem ev. andere maatregelen om niets te beschadigen.
7) Prik je 20A zekeringen op de posities.
Resultaat: bedrading is gereed voor (deel1). Tape eventueel de bedrading nog extra goed rondom de originele kabelboom.

Montage: nieuwe stoelen
Moet je meer bekabeling doen? Laat dan de interieurdelen even voor wat het is.
1) Plaats de nieuwe stoel in de auto.
2) Monteer je gordelspanner (bout).
3) Bevestig de stekker van je gordelspanner terug en het afdekkapje.
4) Bevestig de stekker onder je stoel (de bout aandraaien!)
5) Monteer de 4 bouten.
Herhaal voor de andere stoel (2x).

Test, check de werking
Uiteraard kan je niet wachten.
Controleer of alle stekkers weer ingeplugd zijn.
Sluit de accu weer aan. Controleer de werking van de stoelen x)

Voltooien
Ga eerst verder met een andere how-to
- Deel2: Aansluiten PSM (geheugenfunctie) stoelen
- RetroFit Stoelverwarming voor
- RetroFit Stoelverwarming achter
- RetroFit Foldable Headrest achter
Of plaats al het tapijt en alle interieurdelen weer terug.

Montage Part II
Voordat de Software Part II geregeld kan worden, moet de PSM module van de bestuurdersstoel nog aangesloten worden op het CANbus intermediate netwerk (orange grijs en oranje violet - twisted).

Onder de stoel betreft dit Pin 11# en Pin 12#. Gebruik de juiste wire terminals om deze aan de stekker toe te voegen, zoals je hierboven hebt gedaan met de spanning en massa. Voordat je dat doet heb je de juiste lengte bedrading eraan gesoldeerd en het is verstandig het paar draden in elkaar te draaien tegen storingen van buitenaf.

1) Verzamel 2 wire terminals voor Pin 11 en Pin 12.
2) Besluit waar je een verbinding wilt maken met het CANbus intermediate netwerk. Ik tip je 2 locaties die gemakkelijk bereikbaar zijn. I) Stekker 74/401 heb je bereikbaar indien je bezig bent met stoelverwarming achter aansluiten. Op dit stekker zit ook CANbus intermediate. II) Of zet de bestuurdersstoel helemaal naar achteren en lokaliseer de stekker van de PAC cameramodule onder de stoel. Die is altijd aanwezig en zit net onder het 2e gedeelte van het tapijt ter hoogte van de middenas van de zitting. Hiervoor is het waarschijnlijk makkelijkst om het voorste tapijt uit de auto te nemen (na demontage van vereiste interieur delen)
2) Soldeer de draden op de juiste lengte voor je gekozen aansluitpunt. Vergeet de extra lengte niet om eerst de kabel van de stoel te volgen.
3) Gebruik Positaps Mini om aan te sluiten op de CANbus draden. Ga je solderen? Dan adviseer ik locatie 74/401-CCM kabel omdat die kabel aan beide kanten losgenomen kan worden en je zo 0 risico loopt op het veroorzaken van storing. Koppel 74/401 los en koppel de groene stekker onder de CCM los.
4) Plaats de wire terminals in de stekker van de bestuurdersstoel op 11# en 12#. Controleer de kleurcodes goed. Hiervoor heb je de accu al geruime tijd ontkoppeld voordat je de stekker demonteerd van de stoel. Voorkant haal je het rode lipje los voordar de draad terminal er goed inpast.
5) Stekkers aansluiten.
6) Accu aansluiten.
7) Controleer met VIDA of de PSM parameters resultaat geven (eg Memory Button 1 pressed / not pressed). Corrigeer de draadverbindingen indien nodig.
8 ) Terugplaatsen interieurdelen volgens instructies, zoals tapijt.

Software - Part II
Deel2 ~130EUR [TBD] (aanmelden geheugenstand 1,2,3 bestuurdersstoel)
Hiervoor moet ikzelf nog naar de dealer
~39,95 startkosten VIDA software laden Dealer.
55,- EUR- Reload software PSM module [part no: <TBD>]

Klaar!
Tips, vragen en opmerkingen zijn welkom.
Succes ermee!
GruttePier
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

 · 
Posted: 15.01.2020 - 21:03  ·  #2
[RESERVED]

Detailfoto's

V60 LHD Branchingpoint 73/5044
Bedrading: Wit-Blauw
Schakeldraad zodat de stoel zijn stroomkring inschakelt.


Voedingsdraden bijprikken op de originele locaties 11C/13 en 11C/14
Je beschikt 2x over de juiste Volvo wire-terminal voor de zekering-voet van je 20A zekeringen. De draad was ook gebruikt voor tenminste 15A of 20A zekering. Andere draden zijn duidelijk veel dunner en niet geschikt.
1) Verwijder de afdekkapjes van de zekeringen en relais.
2) Klik de zekeringhouder los, met een platte schroevendraaier linksboven een lipje induwen. Bovenkant komt eerst los
3a) Verwijder de relais, onthoudt de positie.
3b) Verwijder de tiewrap, buig de draden een beetje recht voor hun posities
4) Wik beide kanten het lichtgrijze los van de zwarte behuizing, zodat je 3-8mm ruimte hebt gemaakt.
5) Nu is er voldoende ruimte om je draadterminals op de juiste positie in te duwen.
6) Controleer of ze ver genoeg erin zitten.
7) Monteer de zekeringhouder terug.
8) Plaats een nieuwe tiewrap om de gehele bundel opnieuw vast te zetten.

Tip: Doe dit direct voor je bedrading van de stoelverwarming achter.
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

 · 
Posted: 15.01.2020 - 22:53  ·  #3
######################POST2############################
Hier komen nog illustraties en detail fotos

Stoel locatie bouten


Bezetting stekkers onder de voorstoelen.


PIN layout en bezetting wirediagram (driversseat)


Locatie 73/5044 knooppunt EXT.T schakeldraad


FAQ
Kan ik een Engelse (RHD) elektrische stoel plaatsen op de positie van de passagier?
Ja, dat is mogelijk. Je kan sowieso de spanning, massa en het schakeldraad aansluiten. De stoel werkt dan volledig elektrisch - zonder de geheugenstanden. Houdt er rekening mee dat Part II van deze how-to dan ook uitgevoerd moet worden voor de geheugenstanden. Deze heeft namelijk ook de 1,2,3 geheugen-standen en de PSM module. Dat betekent ook dat deze PSM module opnieuw geladen moet worden door de dealer. Mogelijk ontstaat er een conflict omdat de CEM slechts 1 PSM verwacht, namelijk die van de bestuurder. [TBD niet bevestigd]

Mijn bestuurdersstoel werkt enkele seconden en daarna niet meer, wat is er mis?
Je hebt de CAN bus bedrading netjes aangesloten. Maar nu communiceert de CEM met de PSM en herkend deze (nog niet). Je hebt Part II nog niet uitgevoerd van deze how-to. Oplossing: gebruik VDASH om de power-seats tijdelijk op disabled te zetten. De bestuurdersstoel werkt nu altijd, maar zonder de geheugenstanden.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

 · 
Posted: 16.01.2020 - 10:15  ·  #4
Geldt dit ook voor de V70NN?
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

 · 
Posted: 16.01.2020 - 20:01  ·  #5
Quote door henry classic v70

Geldt dit ook voor de V70NN?

Als ik kijk naar de diagrammen voor een V70NN 2008+ zie ik zoveel overeenkomsten dat ik denk dat hetzelfde geldt.
Passenger-seat = zelfde verhaal, zelfs knooppunt 73/5044 (wit-blauw) wordt gebruikt.
Drivers-seat zitten kleine verschillen in, zo gaat EXT.X Violet-Groen direct naar de CEM op een andere pin C2:64.


Mijn advies zou zijn om PIN14 van de bestuurdersstoel ook naar 74/5044 te brengen, dat is hetzelfde als in de S60/V60. Dit schakeldraad heeft voor beide stoelen ook dezelfde functie.
Pagina 248 voor de locatie van 73/5044, lijkt onder de achterbank.. Je kan ook even kijken bij 1 van de onderdelen waar 73/5044 allemaal heengaat, misschien kan je daar makkelijker een verbinding maken net voor een stekker bijv.


Het aanleggen van je spanning is in een V70NN een ander verhaal. Maar vergeet niet de juiste draaddiktes en 25A zekeringen voor de V70NN.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

 · 
Posted: 17.01.2020 - 08:34  ·  #6
Altijd goed te weten dat het mogelijk is om van handbediening naar elektrisch te kunnen gaan..
..bij een opvolger maakt dat de keuze wat ruimer
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

 · 
Posted: 06.02.2020 - 19:01  ·  #7
Aanpassing 06.Feb.2020
Blijkbaar was ik zo'n idioot, die vergeten was dat je [M] + [1] tegelijk moet indrukken om een instelling te programmeren.
Middels VDASH heb ik dus ook de geheugenstanden aan de praat gekregen (zonder tussenkomst van de Dealer).
Doe er je voordeel mee!

Quote

Software - Part II
Aanmelden geheugenstand 1,2,3 bestuurdersstoel
48,40 PayPal - VDASH configuratie om PowerSeats AAN te zetten in de CEM.
Controleer of je communicatie hebt met de PSM module.
Met [M] knop + [1;2;3] knop programmeer je een instelling.
Via MyCar Autoinstellingen kan je ook het sleutelgeheugen inschakelen.
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Retrofit S60/V60 Elektrisch verstelbare bestuurder- en passagiersstoel.

 · 
Posted: 09.02.2020 - 20:46  ·  #8
Wire Terminals

Beschikbaar via PM:

Diverse Volvo Wire Terminals voor:
- toevoegen bedrading aan originele stekker stoelen (e.g. Spanning;Massa).
- toevoegen bedrading aan DIM stekker voor TFT retrofit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0