Testen tweemassa vliegwiel

Kloenk bij gas los

 
 
 
 
 
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 09.02.2020 - 18:19  ·  #1
Hey ene probleem is opgelost, of het volgende dient zich al weer aan. Wanneer ik in zijn 1 of 2 flink doortrek (>4000 rpm) en de koppeling intrap om door te schakelen dan hoor ik een vrij luide kloenk. Dit treed in de 3e versnelling en hoger niet op, wat vrij logisch door het kleinere krachtsverschil. Ik vermoed dan ook een tweemassa vliegwiel wat op zijn eind loopt. Het is zeer waarschijnlijk de originele nog en de auto staat op 297.000 km.

Maar hoe kan ik goed testen of dit ook echt de boosdoener is? Andere mogelijkheid is een slechte aandrijfas of speling in de versnellingsbak zelf...

Motorsteunen zijn uitgesloten, deze zijn alle 3 nieuw. Daarnaast heb ik de asbouten gister ook gecontroleerd.

Is het ook mogelijk om met een endoscoop een analyse te doen?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 09.02.2020 - 18:36  ·  #2
Hoor je een rammel uit de versnellingsbak bij stationair bij warme motor? Als je dan de koppeling intrapt gaat het weg. Klinkt vaak niet heel hard overigens.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 09.02.2020 - 18:40  ·  #3
Klinkt eerder als een baksteun of motorsteun.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 09.02.2020 - 18:40  ·  #4
Volgens mij is de simpele test als volgt:

Wanneer je stationair (in z'n vrij) de koppeling los hebt en je hoort iets rammelen, dan loopt het dual mass vliegwiel op z'n eind. Wanneer je dan de koppeling intrapt houdt het rammelen weer op. Je kan de vaak nog een flinke tijd doorrijden, in mijn geval zeker meer dan een jaar.

Het door jou omschreven geval lijkt me meer een symptoom van een torsiesteun die op z'n eind is. Dus die boven op het blok en onder bij de versnellingsbak. Ook de kleine steuntjes onder de zwarte balk kunnen van invloed zijn. Bij mij was het verschil na vervanging erg goed te merken.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 09.02.2020 - 20:04  ·  #5
De test: motorkap open, deur open, motor aan en bak in vrij. Dan de koppeling half intrappen, helemaal intrappen en helemaal los. Als je in de ene situatie gerammel hoort en in een andere niet, dan komt het van het tweemassa vliegwiel en kun je denken aan vervangen. Bij een diesel gaat het vliegwiel gemiddeld 3 ton mee, bij een benzine is dat langer. Maar, heeft jouw volvo wel een tweemassa vliegwiel?
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 09.02.2020 - 20:15  ·  #6
Ja, mijn auto heeft een tweemassa vliegwiel, bij wisselen koppeling zat hij er in ieder geval nog. ;-D

Zoals vermeld zijn de steunen al vervangen

Zal zo gauw het droog is en wat minder waait eens stationair gaan luisteren.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 09.02.2020 - 20:53  ·  #7
Quote door Klaasw


Zoals vermeld zijn de steunen al vervangen




Nu weet ik niet hoe het bij een classic zit, maar bij het V70N type is er een verschil tussen de motorsteunen en torsiesteunen. Je schrijft dat de motorsteunen zijn vervangen. Vandaar mijn opmerking.

Hopelijk is het iets anders dan je vliegwiel.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 09.02.2020 - 22:04  ·  #8
Quote door Musicus

Quote door Klaasw


Zoals vermeld zijn de steunen al vervangen




Nu weet ik niet hoe het bij een classic zit, maar bij het V70N type is er een verschil tussen de motorsteunen en torsiesteunen. Je schrijft dat de motorsteunen zijn vervangen. Vandaar mijn opmerking.

Hopelijk is het iets anders dan je vliegwiel.


Steun aan distributie zijde, torsiesteun boven en baksteun zijn vervangen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1457
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 15.02.2020 - 01:32  ·  #9
Quote
Bij een diesel gaat het vliegwiel gemiddeld 3 ton mee,

Dat is wellicht een beetje optimistische schatting (als gemiddelde).
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 15.02.2020 - 11:51  ·  #10
Quote door Vogel

Quote
Bij een diesel gaat het vliegwiel gemiddeld 3 ton mee,

Dat is wellicht een beetje optimistische schatting (als gemiddelde).


Ja, gaat niet altijd lang mee, hier een nieuwe nodig bij 97.500 km.... :'(
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 27.05.2020 - 20:05  ·  #11
Inmiddels staan luisteren en geen rammel kunnen ontdekken.

8 juni gaat de auto naar de garage voor APK, airco en bovengenoemde klap.

De koppeling is 50.000 terug echter al vervangen, dus die zou nog goed moeten zijn. Vliegwiel is toen blijven zitten. Is het huidige tweemassa vliegwiel 1op1 uit te wisselen met een single mass mocht hier het probleem in zitten?

En ja, ik weet dat het verstandig is om de set altijd compleet te vervangen, echter dat was toen geen optie.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 27.05.2020 - 20:14  ·  #12
Koppeling set hoort bij het type vliegwiel, dus voor een SMF, ook de bijbehorende set kopen, kost de wereld niet in verhouding tot alle arbeid die gebeuren moet dus ook gewoon weer lekker nieuw nemen incl druklager is mijn advies.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1457
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 31.05.2020 - 13:13  ·  #13
Je kunt zonder DMF. Maar waarom zou je?
Een vast vliegwiel aanschaffen kost ook geld. Het voordeel van het vaste vliegwiel ontstaat pas als je de volgende plaat versleten hebt over tenminste 150k... Kans is groot dat jij dat niet meer mee gaat maken.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 31.05.2020 - 13:22  ·  #14
Het weegt ook flink minder, en dat vind ik persoonlijk erg fijn rijden.

Ik heb er een 5kg SMF in zitten, dat is bijna 10kg besparing en met op en neer schakelen is dat lome gevoel van de motor helemaal weg.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Testen tweemassa vliegwiel

 · 
Posted: 31.05.2020 - 16:59  ·  #15
Gasrespons zal inderdaad flink veranderen als je zoveel kilo roterende massa verminderd.

Ik wacht de diagnose af en dan gaan we een besluit nemen. Nu duimen dat het meevalt en iets anders blijkt te zijn waar ik niet aan heb gedacht.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0