Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 
 
 
 
 
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 20.02.2020 - 14:14  ·  #1
Heb sinds kort een V70 Flexifuel uit 2011, eerst geleverd in Zweden die ook nog een CNG installatie van AFV had. ( AFV was een sub-contractor van Volvo die in de gebouwen van Volvo Göthenburg werkte).
Flexifuel betekent dat de de auto op E85 (85% bio-ethanol (alcohol)) kan draaien. De combinatie Flexifuel én CNG was teveel van het goede. De auto liep niet goed op CNG, de installatie is uitgebouwd en de auto is omgekeurd naar benzine. E85 is/was ook geen goed idee (slecht verkrijgbaar, lagere energie inhoud dan benzine, erg ontvettend/corrosief, vaker olie verversen) en inmiddels links en rechts ingehaald door hybride/elektrisch.
Gebruik de auto nu alleen op benzine. Vraag me af welke onderdelen van de motor (B5254T11, 2.5FT) anders zijn dan die van de "normale" 2.5T B5254T10 uit die jaren (2010/2011). Iemand hier ervaring mee?
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 707
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 20.02.2020 - 16:42  ·  #2
Voor zover ik weet zijn de verschillen dat diverse motoronderdelen gehard zijn om beter bestand te zijn tegen de hetere verbranding van ethanol t.o.v. benzine. Denk aan kleppen en klepzittingen. Daarom heb ik dit motortype gekozen om op LPG te rijden, LPG verbrandt immers ook heter dan benzine. Ook zullen allerlei leidingen en verbindingen bestand moeten zijn tegen het agressieve ethanol.
De 2.5 FT-software wordt regelmatig vervangen door 2.5 T-software waardoor het ethanol deel wegvalt.
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 20.02.2020 - 19:29  ·  #3
Dank dbs1, Heb jij ook de ethanol software er uit laten halen? Zat dat de lpg werking in de weg.? Dat verklaart misschien waatom die van mij niet goed op cng liep.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 707
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 21.02.2020 - 13:05  ·  #4
Na installatie van de lpg-installatie heb ik wel ondervonden dat de ethanol software "in de weg zit". De koude start (buitentemp. onder de 14 graden) was werkelijk abominabel met slecht lopen en veel rook, de bc gaf op een gegveven moment een verbruik van 14.5 l/100 km aan.
Echter mijn gas-inbouwer kon geen informatie krijgen hoe dit op te lossen is. Ethanol is een amper voorkomende brandstof in Nederland. Uiteindelijk heeft hij een work around weten te construeren waardoor de auto nu al ruim een jaar prima start bij alle weersomstandigheden.

Onlangs hoorde ik dat de 2.5FT software door dealers voor enkele tientjes (±€40) vervangen kan worden door 2.5T software, de auto is dan dus een benzine-auto geworden. Helaas zijn zoals gewoonlijk niet alle dealers op de hoogte van alle mogelijkheden, Bluekens in Breda moet het voor me gaan uitzoeken. Zij hebben dan ook weinig te maken gehad met ethanol.
Nieuwenhuijse (Raalte) importeert geregeld 2.5FT auto's en zij doen dit regelmatig, desgevraagd blijkt het geen probleem.
Maar ja, mijn work around werkt prima en Raalte is best een eind weg, dus dat zie ik voorlopig niet gebeuren.

Gebruik de zoekfunctie maar eens goed, dan vind je nog wat meer info.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 21.02.2020 - 21:48  ·  #5
Als het nodig is wil ik wel bij mijn contact bij Bluekens informeren over de voortgang m.b.t. het verwijderen van de E85 software? (als in: ik app 'm even :) )

Om op de vraag van de topicstarter terug te komen, ik heb een V70 2.0F met Flexifuel motor en afgelopen zomer heb ik in Frankrijk E85 kunnen tanken voor prijzen variërend van 50 tot 80 cent per liter, dat compenseerde ruimschoots het meerverbruik. In Zweden liggen de prijzen precies zo dat het voordeel wegvalt tegen het meerverbruik. Het rijdt trouwens niet slecht, want E85 heeft een octaangetal (klopvastheid) van 103.
De onderdelen die specifiek zijn aangepast voor rijden op E85 zijn alle onderdelen die daarmee in aanraking kunnen komen, dus de brandstofpomp, brandstofleidingen en injectoren, maar er zitten ook extra sensoren in om het aandeel ethanol in de brandstof te meten. De cilinderkop is aangepast, vandaar dat een Flexifuel auto probleemloos naar LPG kan worden omgebouwd. Nadeel van deze onderdelen is, dat bij een defect het vervangende onderdeel in Zweden moet worden besteld, in Nederland liggen ze niet op voorraad, omdat hier vrijwel geen Flexifuels zijn verkocht.

Nu de reden waarom (waarschijnlijk) de Flexifuel software zo beroerd samenwerkt met LPG of CNG. Bij iedere start wordt namelijk extra veel brandstof ingespoten, omdat het motormanagement niet "weet" hoeveel ethanol er in de brandstof zit. Je kunt net je tank benzine zonder ethanol bijna hebben leeggereden en zojuist volgetankt hebben met E85. Dit is de reden waarom je bij een Flexifuel twee keer zo vaak olie moet verversen, de olie vervuilt sneller door de extra brandstof (fuel dilution) en dat smeert slechter. Je kunt het ook zien bij het wegrijden na het starten, dan geeft de verbruiksmeter op de boordcomputer een waanzinnig hoog verbruik aan (30 liter per 100 km, die orde van grootte). Kennelijk kan de software van de LPG of CNG installatie daar niet tegen. Hoewel ik de problemen met een door AFV omgebouwde auto (wat overigens een systeem van Prins Autogas is) niet begrijp, omdat dit in samenwerking met Volvo is ontwikkeld.

Enfin, zolang er nog goedkope E85 in Frankrijk wordt verkocht en ik iedere vakantie zo'n 2000 km op goedkope brandstof kan rijden, laat ik de software nog even zitten, maar als dat voorbij is, ga ik de software laten vervangen door de benzineversie.
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 22.02.2020 - 14:57  ·  #6
Dank voor jullie reacties!
Robert: je schrijft "er zitten ook extra sensoren in om het aandeel ethanol in de brandstof te meten". Heb dit bij de dealer gevraagd en die zitten er volgens hen niet in. Daarom wordt er waarschijnlijk bij de koude start ook overdreven veel ingespoten en daarna teruggeregeld. Mijn 2.5FT loopt ook op benzine even onregelmatig bij "koude" start (voor zover je het hier in Nederland deze winter koud kunt noemen...). Misschien kunnen we door de onderdelenlijst van het brandstofsysteem van 2.5FT en 2.5T te vergelijken precies zien wat verschillend is. En ik ga Nieuwenhuyse (Raalte) eens bellen wat een 2.5FT naar 2.5T softwareconversie kost.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 22.02.2020 - 19:00  ·  #7
Ik zal eens kijken in Vida wat nou het verschil is, want ergens werd verteld dat het aandeel ethanol in de brandstof werd gemeten. Maar nu je het zegt, in het elektrische schema staat niets met betrekking tot E85 of ethanol vermeld. Dan is het best wel een goedkope truuk om eerst een heleboel brandstof in te spuiten...
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 707
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 24.02.2020 - 12:30  ·  #8
Bedankt voor je aanbod, ik hou het in gedachten. Voor nu voldoet de workaround nog. Het verbruik schijnt nog marginaal beter te kunnen als de software wordt vervangen.

Het lijkt me vreemd dat er niets aan sensoren in zou zitten? De brandstofsamenstelling moet toch gemeten kunnen worden, anders kan het systeem ook niet bepalen dat er meer moet worden ingespoten omdat er meer ethanol in de tank zit.
Ik denk dat het wisselen van brandstof een probleem is voor de koude start. Je rijdt op LPG en stopt dan de motor. Vervolgens start je koud weer op benzine. Misschien dat die wisseling de std software in de war brengt, bij mijn V70 leek dat wel zo te zijn, hij rookte lekker bij de koude start. Bij gebruik van de voorverwarming was dat stukken minder (onder 14 gr buitentemperatuur).
Sowieso zal het niet ideaal zijn geweest omdat alle ethanol auto's std motorvoorverwarming kregen in Zweden (de stekker in de voorbumper).

Quote door brinkie

Als het nodig is wil ik wel bij mijn contact bij Bluekens informeren over de voortgang m.b.t. het verwijderen van de E85 software? (als in: ik app 'm even :) )

Nu de reden waarom (waarschijnlijk) de Flexifuel software zo beroerd samenwerkt met LPG of CNG. Bij iedere start wordt namelijk extra veel brandstof ingespoten, omdat het motormanagement niet "weet" hoeveel ethanol er in de brandstof zit. Je kunt net je tank benzine zonder ethanol bijna hebben leeggereden en zojuist volgetankt hebben met E85.
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 25.02.2020 - 17:53  ·  #9
Zag in de Zweedse handleiding dat er bij de 2.5FT na elke tankbeurt een programma start dat op basis van de zuurstofsensor de inspuiting en ontsteking aanpast. En dat je als je switched van E85 op benzine (of andersom) eerst ca. 15 min op constante snelheid moet rijden. Ook als je je accu los hebt gehad. Aangezien E85 30% minder energieinhoud heeft houdt het programma een grote veiligheidsmarge aan, wat resulteert in (te) ruime inspuiting bij koude start. Dit programma zou er als je op LPG/CNG wilt rijden eigenlijk uit moeten ( of op een andere manier uitgeschakeld).
dirkambu
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 27.02.2020 - 21:43  ·  #10
even een opmerking vanaf mijn kant al is CNG niet mijn specialiteit.
is het niet zo dat een auto op LPG/CNG eerst start op zijn standard brandstof?
ik weet dat mijn s80 eerst start op benzine en zodra de motor op temperateur is dan pas schakelt hij over op lpg
is dit ook zo bij CNG? want dan zou je hier geen last van moeten hebben bij het starten.
maar kan het wel mis gaan bij het overschakelen naar LPG/CNG dan klopt de energie verhouding niet meer tussen benzine en LPG/CNG
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 56
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 27.02.2020 - 23:06  ·  #11
Mijn V60 start als hij koud is altijd op benzine, warm altijd op CNG. Behalve als ik CNG ga tanken, ondanks de warme motor start hij dan eerst op benzine om de kwaliteit van het CNG te meten (laag- of hoogcalorisch gas) en e.e.a. hier op af te stellen.
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 28.02.2020 - 13:27  ·  #12
Dirkambu,rolvio: we hebben het hier over een flexifuel motor, niet over een bi-fuel (eigenlijk is het een tri-fuel: benzine, ethanol en cng). Het probleem is dat de motor moet kunnen starten en instellen op een mengsel van benzine en bio-ethanol dat kan variëren van 10% ethanol (E10) tot 85%(E85) ethanol. En dat niet door de mengverhouding benzine/ethanol te meten (is geen sensor voor), maar door de inspuiting en voorontsteking aan te passen op basis van het zuurstofgehalte van het uitlaatgas (lambda zuurstofsensor). Elke keer dat er E10/E85 getankt is gaat het motormanagement weer adapteren tot de juiste verbranding is bereikt.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Flexifuel motor B5254t11 geschikt voor 85% bio-ethanol, wat is het verschil met B5254t10 (normale 2.5T)?

 · 
Posted: 01.03.2020 - 14:49  ·  #13
Je kunt een app van Volvo downloaden en dan kun je de Nederlandse gebruiksaanwijzing lezen. :)
Ik denk inderdaad dat Volvo (of eigenlijk Ford) er voor gekozen heeft om de ECU telkens opnieuw te laten inleren.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0