V70 2.5T aankooptips gevraagd

 
 
 
 
 
themikes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 67
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 12:51  ·  #1
Ik wil mijn huidige V40 inruilen voor een V70 en ben benieuwd naar aankooptips en advies.
Na het nodige speurwerk wil ik voor de 2.5T (uit 2005) variant gaan en deze na aanschaf laten voorzien van een LPG-installatie.

Is dit blok goed bestand tegen LPG? Gezien ik her en der iets lees over dunne cilinderwanden etc.
Hoe is de automaat van deze auto, gaat deze lang mee?
Is dit blok een beetje te chippen/tunen of raden jullie het af? En is het dan handig om dit voor of na de LPG-installatie te doen.

Wat zijn verder nog punten om rekening te houden bij de aanschaf van een 2.5T.

Ik hoor graag van jullie.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 13:46  ·  #2
Preventief shimmen voor je gaat tunen en je hebt een fantastische motor, heerlijk koppel zo'n 2.5t maar wel zoals je al gelezen hebt wat fragiel tussen de cilinders.
themikes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 67
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:02  ·  #3
Welke motor met turbo heeft wel fatsoenlijke cilinderwanden?
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 538
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:03  ·  #4
Is dat zelfde motor als in mijn XC70 2.5t uit 2003?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:05  ·  #5
Quote door themikes

Welke motor met turbo heeft wel fatsoenlijke cilinderwanden?


Bij turbo blokken alles met een 81mm boring, de T5 motoren in geval van bj 2000-2008 V70.

Waarbij de 2.4 T5 echt een unicum is, geweldige krachtige motoren, extreem sterk blok.

Een mede forummer heeft een fantastisch exemplaar en overweegt verkoop.
themikes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 67
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:12  ·  #6
Quote door V70R^2

Quote door themikes

Welke motor met turbo heeft wel fatsoenlijke cilinderwanden?


Bij turbo blokken alles met een 81mm boring, de T5 motoren in geval van bj 2000-2008 V70.

Waarbij de 2.4 T5 echt een unicum is, geweldige krachtige motoren, extreem sterk blok.

Een mede forummer heeft een fantastisch exemplaar en overweegt verkoop.


maakt bij de 2.4 T5 het bouwjaar nog uit? Ik wil graag binnen de youngtimer grens blijven <2005
En om welk forumlid gaat het, dan kan ik eens contact met hem opnemen.
Vindt het bij aanschaf wel fijn als ik de historie kan achterhalen. Bij de dealer c.q. handelaar is dit vaak onbekend
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3723
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:22  ·  #7
Er wordt gedaan alsof de 2.5T een zwakke motor is maar dit is zeker niet het geval. Wanneer je stock rijdt en niet het uiterste van een motor vraagt, gaat ie echt wel een leven lang mee. Scheuren in cilinderwanden ontstaan niet uit zichzelf. R-blokken hebben hier relatief vaak last van, daarbij kun je dan ook zeggen dat de motor het vermogen eigenlijk niet aan kan. Bij een 2.5t is dat niet het geval, die 209 paarden zijn echt geen probleem. Alles staat of valt met de rechter voet én met onderhoud. Voor een gemiddelde gebruiker, zoals 99% van de forum gebruikers, volstaat een 2.5T ruimschoots.
De 2.5t is een ontzettend fijne motor vanwege het mooie koppelverloop. Een 2.3 T5 heeft meer koppel, maar bij hogere toeren. Een 2.4 T5 heeft nog meer koppel, vanaf een pak hem beet 2400 toeren. Da’s zeker een fijne motor, maar je ziet ze niet veel.
Als je zoektocht al begint met plannen om te tunen zou ik lekker naar een T5 gaan kijken.
Maar dat de 2.5t een kwetsbare motor is? Nee...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:26  ·  #8
Kan een kenner hier eventjes een kort lijstje met de belangrijkste details neerplempen? Ik ben intussen aardig ingelezen maar van huis uit meer een dieselaar, en ik blijf het onduidelijk vinden wat het verschil is tussen een 2.3 T5 en 2.4 T5; en zo ook de 2.5t versus 2.5T. Klinkt voor de niet-kenner praktisch hetzelfde, maar er zijn dus blijkbaar belangrijke verschillen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:33  ·  #9
Om mijn eigen vraag deels te beantwoorden, ik zie net een (denk ik) relevant lijstje in een ander topic:

VOLVO V70 II (SW, 285) (1984 - 2521 , 131 - 300 PK)
Non-turbo
2.3, Bouwjaar 10.2000 - 09.2004, 2319 ccm, 265 PK
2.4, Bouwjaar 03.2000 - 08.2007, 2435 ccm, 140 PK ik lees dat dit een software tune back is van de 170pk; zelfde blok
2.4, Bouwjaar 03.2000 - 08.2007, 2435 ccm, 170 PK
2.4 Bifuel (CNG), Bouwjaar 09.2001 - 08.2007, 2435 ccm, 140 PK
2.4 Bifuel (LPG), Bouwjaar 09.2001 - 08.2007, 2435 ccm, 140 PK

Turbo
2.0 T, Bouwjaar 11.1999 - 08.2007, 1984 ccm, 180 PK
2.4 T, Bouwjaar 11.1999 - 08.2003, 2435 ccm, 200 PK
2.5 T, Bouwjaar 07.2001 - 08.2007, 2521 ccm, 209 PK
2.3 T5, Bouwjaar 11.1999 - 12.2004, 2319 ccm, 250 PK
2.4 T5, Bouwjaar 04.2004 - 08.2007, 2401 ccm, 260 PK

2.5 R T AWD, Bouwjaar 03.2003 - 08.2007, 2521 ccm, 300 PK

Dan mis ik nog de 2.5t?
themikes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 67
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:41  ·  #10
Quote door Bolbo

Om mijn eigen vraag deels te beantwoorden, ik zie net een (denk ik) relevant lijstje in een ander topic:

VOLVO V70 II (SW, 285) (1984 - 2521 , 131 - 300 PK)
Non-turbo
2.3, Bouwjaar 10.2000 - 09.2004, 2319 ccm, 265 PK
2.4, Bouwjaar 03.2000 - 08.2007, 2435 ccm, 140 PK ik lees dat dit een software tune back is van de 170pk; zelfde blok
2.4, Bouwjaar 03.2000 - 08.2007, 2435 ccm, 170 PK
2.4 Bifuel (CNG), Bouwjaar 09.2001 - 08.2007, 2435 ccm, 140 PK
2.4 Bifuel (LPG), Bouwjaar 09.2001 - 08.2007, 2435 ccm, 140 PK

Turbo
2.0 T, Bouwjaar 11.1999 - 08.2007, 1984 ccm, 180 PK
2.4 T, Bouwjaar 11.1999 - 08.2003, 2435 ccm, 200 PK
2.5 T, Bouwjaar 07.2001 - 08.2007, 2521 ccm, 209 PK
2.3 T5, Bouwjaar 11.1999 - 12.2004, 2319 ccm, 250 PK
2.4 T5, Bouwjaar 04.2004 - 08.2007, 2401 ccm, 260 PK

2.5 R T AWD, Bouwjaar 03.2003 - 08.2007, 2521 ccm, 300 PK

Dan mis ik nog de 2.5t?


De 2.5T staat ook vermeld in het lijstje?

Maar wel een fijne toevoeging, naar deze informatie was ik ook opzoek!

Wat dat betreft ga ik opzoek naar een 2.4T, 2.5T, 2.3 T5 of 2.4 T5
Mocht iemand nog toevallig zijn v70 willen verkopen, mijn criteria:

Benzine (geen LPG, wil ik zelf laten inbouwen) Automaat, km stand tot 300.000, aantoonbare onderhoudshistorie, 2WD, lederen zetels, navigatiescherm
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:54  ·  #11
Ik heb de betreffende medeforummer per whatsapp ingelicht, hij zou contact met je kunnen opnemen als die nog te koop is. Bouwjaar is geloof ik nog nét geen youngtimer, verder voldoet die aan al je eisen (en meer!).

@ Doeke,

Het feit is dat een T5 nooit scheurt, en ik wekelijks een 2.5t met scheur tegen kom. Ze zijn niet slecht, maar het is nou eenmaal een risico.

Het scheuren is het gevolg van (te)hoge temperaturen i.c.m. het verschil in uitzettingscoëfficiënt van de stalen cilinderbus en het aluminium van het blok. Dit laat los en scheurt wanneer de temperatuur te hoog oploopt.

Dat kan komen door vermogen, 300+Pk V70R/S60R.
Niet goed onderhoud/lekkage van het koelsysteem waardoor deze niet meer de 1,5bar druk kan vasthouden (dan bereik je het kookpunt tussen cilinder 4-5 heel snel!)
Of gewoon een te zwaar belaste wagen, trailers, in bergen etc.


Ik heb er gister weer 1 open gehaald, geen R gewoon een V70N 2.5T met het bekende scheurtje.. (ik ga een foto maken, ben zo terug**).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 14:59  ·  #12
Zie foto in bijlage:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 359
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 18:36  ·  #13
Wat is het verschil van deze 2.5t met de latere 2.5t uit het 2008 model (v70nn dacht ik)?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 05.03.2020 - 19:32  ·  #14
Quote door Doeke Dobma

Er wordt gedaan alsof de 2.5T een zwakke motor is maar dit is zeker niet het geval. Wanneer je stock rijdt en niet het uiterste van een motor vraagt, gaat ie echt wel een leven lang mee. Scheuren in cilinderwanden ontstaan niet uit zichzelf. R-blokken hebben hier relatief vaak last van, daarbij kun je dan ook zeggen dat de motor het vermogen eigenlijk niet aan kan. Bij een 2.5t is dat niet het geval, die 209 paarden zijn echt geen probleem. Alles staat of valt met de rechter voet én met onderhoud. Voor een gemiddelde gebruiker, zoals 99% van de forum gebruikers, volstaat een 2.5T ruimschoots.
De 2.5t is een ontzettend fijne motor vanwege het mooie koppelverloop. Een 2.3 T5 heeft meer koppel, maar bij hogere toeren. Een 2.4 T5 heeft nog meer koppel, vanaf een pak hem beet 2400 toeren. Da’s zeker een fijne motor, maar je ziet ze niet veel.
Als je zoektocht al begint met plannen om te tunen zou ik lekker naar een T5 gaan kijken.
Maar dat de 2.5t een kwetsbare motor is? Nee...

Eens!
Sowieso is b.v. iedere benzine XC70 (P2 chassis) model vanaf 2003 ofzo een 2.5T, hoe vaak lees je daar bij over gescheurde cilinders? De 2.5T rijdt echt bijna als een diesel, maximum koppel al beschikbaar bij 1500 toeren(!) en een koppelkromme zoals de Tafelberg!
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.5T aankooptips gevraagd

 · 
Posted: 06.03.2020 - 09:57  ·  #15
Quote door Wimwerf

Wat is het verschil van deze 2.5t met de latere 2.5t uit het 2008 model (v70nn dacht ik)?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0