Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 
 
 
 
 
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 12.03.2020 - 13:48  ·  #1
Hallo,

Ik heb een volvo v70N AUT 2001 2.4.

Het toerental loopt nog wel eens onregelmatig bij stationair en heb het gevoel dat ik nog wel eens vermogen mis (bijvoorbeeld bij inhalen, kick down), overigens niet altijd.

Ik heb de auto via VIDA uitgelezen, maar resulteert geen foutmeldingen. Ik heb een aantal forum artikelen gelezen over gasklep problemen die een mogelijke oorzaak zouden kunnen vormen. Ik heb daarom de gasklep posities uitgelezen, maar weet niet hoe ik deze waardes dien te interpreteren. Welke afwijking kan worden gezien als acceptabel en welke afwijking als problematisch?


Net gestart koude motor, af en toe het pedaal eens ingetrapt (auto staat stil)

Minuutje daarna, ff de toerental erbij geplakt, en een paar keer het pedaal in getrapt

Stationair warme motor


my gallery pictures
Gasklep sticker

Mocht de gasklep stuk zijn heb ik mijn oude volvo nog een goed gasklephuis liggen van een v70N 2001 (magnelli), en zou deze kunnen laten inleren bij de dealer.

Dank alvast.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 12.03.2020 - 20:05  ·  #2
Je kan in vida een etm test draaien. Dan blijkt hoeveel graden verschil er zit tussen vastgestelde en werkelijke waarde van de etm.

Die test is te vinden onder communicatie- etm - geavanceerd.
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 13.03.2020 - 17:21  ·  #3
Found it. (zie ook instructies in deze video https://www.youtube.com/watch?v=HoevM-bQH8M&t=310s)

In de handleiding in VIDA staat het ook meteen

"Maximum permissible difference between the two throttle position sensor values is 13 degrees. If the value exceeds 13 degrees the electronic throttle module (ETM) must be replaced."

Zo te zien doet deze het nog prima met 0.21. Ik ga eens verder zoeken wat het kan zijn.



Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 13.03.2020 - 19:32  ·  #4
Als je toch een (goede) gasklep hebt liggen zou ik zeker eens proberen die uit te wisselen. Soms werkt het zonder software laden (ingeleerde gebruikte etm)

De etm test is zeker niet altijd betrouwbaar.

Heb je de gasklep al eens schoon gemaakt bijv? Hoe is verder de staat van onderhoud zoals bougies, filters etc?

Edit: zie dat je op lpg rijdt.

Hoe gaat het als je een stuk op benzine rijdt?
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 14.03.2020 - 09:20  ·  #5
Ja, het is een LPG. Zelfde problemen, of nou op lpg of op benzine rijd.

Recent onderhoud (3000km terug). Toen was het probleem ook al.

- bougies vervangen
- Luchtfilter + olie
- Thermostaat + Coolant flush
- Brandstofpomp (2e hands uit andere auto) (druk was te laag eerst)
- Brandstoffilter
- (en draagarmen en remschijfen, maar dat heeft er weinig mee te maken natuurlijk :))

+ Gasklep toen ook schoongemaakt.
+ Airflow sensensor schoongemaakt
+ Vacuumlek geprobeerd te zoeken maar nog niets opgeleverd. (maar sluit het niet uit)

Ik zal eens proberen de ETM's te wisselen, dat zijn 4 boutjes en een schroefje, kan geen kwaad.
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 14.03.2020 - 10:43  ·  #6
Gasklephuis omgewisseld naar de andere. Bij starten gaat het toerental naar 2800-3000 en blijft daar hangen. Ik ben toch bang dat het ingeleerd dient te worden als je wisselt hoor. De oude weer terug gezet en werkt weer als vanouds.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 14.03.2020 - 11:17  ·  #7
Ik schreef ook dat het soms werkt 🙃
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 06.04.2020 - 20:05  ·  #8
Ik heb er een nieuw fenomeen bij gevonden dat ik niet helemaal weet te verklaren (maar misschien wel logisch verklaarbaar, minder verstand van automaten).

Als ik volledig links instuur (sta stil, in Drive op rem), dan net voor het laatste stukje insturen komt de voorkant auto iets omhoog en zakt het toerental even terug naar 600rpm om vervolgens weer terug te komen op idle. (alsof de auto even meer druk zet, zoals met een handrem hellingproefje met handbak). Rechts insturen heeft het ook maar veel minder.

Zou dit er mee te maken kunnen hebben of moet ik dit er los van zien?
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 06.04.2020 - 20:38  ·  #9
Bij extreem insturen til je de auto iets op. Dat kost veel kracht (en is niet aan te raden). Daardoor valt het toerental ietsie terug. Het verschil tussen links en rechts kan ik zo niet verklaren. Maar speling, verschil in bandenspanning of een onjuiste waarneming kan wel veel verklaren.
Ik zou me niet echt zorgen maken als het stuurgedrag verder normaal is (geen gekke geluiden, geen verbruik van ATF, geen onregelmatig gevoel als je van links naar rechts stuurt en andersom).
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatige toeren stationair. Verdenk gasklephuis. Hoe vida waarden te interpreteren?

 · 
Posted: 12.06.2020 - 13:44  ·  #10
Uiteindelijk ging de auto vorige week stotteren, en had ik weer vaak last van vermogensverlies. Toch maar de andere ETM (waarvan ik weet dat hij goed is uit mijn oude v70) in de huidige v70 gezet en laten inleren bij de garage. 100 euro verder, maar ik heb de afgelopen dagen geen last meer gehad van vermogensverlies. Dus het lijkt het wel opgelost te hebben.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0