Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 
 
 
 
 
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 61
Berichten: 406
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 · 
Posted: 01.06.2020 - 11:17  ·  #1
Zoals de titel al weggeeft, is mijn vraag of de cilinderkoppen van de 2.4T en de 2.5T uitwisselbaar zijn.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 · 
Posted: 01.06.2020 - 13:35  ·  #2
Allemaal uitwisselbaar, in principe bouwjaar afhankelijk en kijk of ze enkel/dual/geen VVT hebben. Maar ja, meestal uitwisselbaar want geen echte verschillen.

De verschillen zitten meer in het onderblok en de randdelen.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 61
Berichten: 406
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 · 
Posted: 01.06.2020 - 13:45  ·  #3
Dank, goed om te horen, maakt de kopwissel een stuk beteruitvoerbaar. Dacht dat de verbrandingskamer wellicht een ietsje grotere diameter zou hebben bij een 2.5 dan bij een 2.4.

Volgens mij zit er wel verschil in de koppakkingsets. Kan ik dan beter die van een 2.4 nemen als ik de 2.4 kop plaats? Heb nu een 2.5T motor.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 · 
Posted: 01.06.2020 - 13:55  ·  #4
Andere zuigers bepalen de verschillen in compressieverhouding, zo kunnen ze met 1 type onderblok 10 verschillende motoren maken.


2.4t (LPT) en 2.5t (LPT) zullen beide 83mm cilinder diameter hebben, dus om het even welke je neemt, kies het jaar wat jij hebt voor de zekerheid.

Het is wel van belang dat je er op let dat de koelvloeistof gaten in de koppakking hetzelfde zijn, er zijn in die 20 jaar van 5 cilindermotoren 3 verschillende trajecten geweest van hoe de koelvloeistof stroomt.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 61
Berichten: 406
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 · 
Posted: 01.06.2020 - 15:54  ·  #5
Je weet er veel vanaf, merk ik. Als de vloeistofkanalen van de koppakkingen verschillend zijn, zou je toch denken dat ze dan in de kop toch ook verschillend zijn?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 · 
Posted: 01.06.2020 - 16:49  ·  #6
Ja, dat is dus wat moet matchen, als je al ziet dat de koppakking anders is dan heb je een andere stroming van de koelvloeistof. Wat uiteindelijk ook niet direct dramatisch is als de juiste stroming in het onderblok wordt meegenomen.

In het onderblok zit dan geen/één of twee plaatjes die de boel een kant op sturen/blokkeren.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 61
Berichten: 406
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 · 
Posted: 04.06.2020 - 18:10  ·  #7
De kop gisteravond van de auto afgehaald. Blijkt v an de vierde cilinder van één van beide uitlaatkleppen een klein stukje van de rand te zijn verdwenen, vandaar geen compressie. Die klep kan vervangen worden. De wagen heeft 355000 gereden waarvan 160000 op LPG. Kleppen zijn helemaal niet in de kop gezakt wat je bij de red blocks nog weleens tegen kwam. Als ik wasbenzine in de verbrandingsruimtes giet, blijft het niveau op peil in 1,2,3 en 5.

Nu vraag ik me af of het verstandig is om alle 10 de uitlaatkleppen ineens te vervangen of enkel de kapotte. Het is geen vervelende klus om de kop eraf te halen maar het is wel een grote klus. Ik vraag dat omdat het motto 'If it ain't broken, don't fix it' ook vaak waar is gebleken.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 479
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Cilinderkoppen 2.4T en 2.5T uitwisselbaar

 · 
Posted: 04.06.2020 - 19:27  ·  #8
Hallo Rik Tuin

Voor je verdergaat met demonteren, meet eerst even de klep speling van alle kleppen, dan weet je of je nog genoeg speling heb voor de volgende 200.000 km. of iets minder.

Als dit nog ruim binnen de tolerantie is dan alleen de twee uitlaat kleppen van cilinder 4 vervangen.

Groeten BUM
 
Selected quotes for multi-quoting:   0