Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 
 
 
 
 
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 06.08.2020 - 23:21  ·  #1
Hallo allemaal.

Ik had een koelvloeistof lekkage. bij mijn 2001 V70 T5. Het reservoir lekte aan de onderkant waar de niveau sensor in het reservoir zit. Ik heb bij motointegrator een nieuw reservoir van Hella/Behr gekocht . En woensdag had ik bij de dealer een nieuwe sensor 30741155 gekocht. Donderdachochtend was het pakketje uit Duitsland binnen, en ben ik meteen aan de slag gegaan. Ik heb de sensor in het nieuwe reservoir geklikt en gemonteerd, de vloeistof gevuld en het klusje was geklaard. Ik heb ook meteen het flink bol staande reservoir van de stuurbekrachtiging vloeistof vervangen. Zie de foto waar beide reservoirs zijn vervangen.



Bij het wisselen van het koelvloeistof reservoir was er wat koelvloeistof gemorst en dat was op de vloer van mijn garage gelopen. Om de vloeistof op te ruimen, heb ik de auto gestart en naar buiten gereden. Ik had nog geen meter gereden, en ik kreeg de melding "koelvloeistof peil laag zet motor af" samen met een rode driehoek op de display. Toen de auto buiten stond heb ik de gemorste vloeistof opgeruimd. Daarna heb ik de auto weer binnen gezet. Ik heb de motorkap geopend,en zag meteen dat het niveau van de koelvloeistof nog ruim voldoende was. Het was hooguit 2-3mm gezakt van het niveau dat ik had gevuld.

Ik heb de auto met VIDA uitgelezen, en geen melding over de koelvloeistof gezien. Ik had was andere niet gerelateerd meldingen. Ik heb alles gewist. Maar goed, er was geen melding van de koelvloeistof, dus die melding was ook niet weg. Zie de foto.



Wat zou het kunnen zijn? Ik heb de sensor uit het oude reservoir gehaald, en het codenummer bekeken, dat was 8649669. Dit codenummer is vervangen door het codenummer wat ik had gekocht. Zie de foto.



Ja de sensor heb ik goed aangesloten. Ik heb bij het aansluiten gehoord, dat de connectors goed vast geklikt zaten. Zou het de sensor zijn (maandag ochtend sensor?), of toch het nieuwe reservoir? Toen het oude reservoir er nog op zat met de lekkage, had ik geen foutmelding.

Ik heb voor nu de accu los gegooid, met de hoop dat dit er voor zorgt dat de melding verdwijnt.
Al jullie input is welkom.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 00:17  ·  #2
Update!!

Ik heb net de accu weer aangesloten. De melding is niet weg....

Ik heb ook de dop van het reservoir vervangen. De "oude" dop rammelde een beetje als je die een beetje op en neer schudde. De nieuwe (van Febi) rammelde niet. Maar goed zoals gezegd, de melding is niet weg.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 00:25  ·  #3
Je hoeft je iig geen zorgen te maken over de motor, die heeft vloeistof zat zolang er nog in het vaatje zit, en je hebt ook geen lucht in je systeem getrokken door enkel het vaatje te vervangen.

De sensor, dat zwarte piefje wat je onderin het vaatje klikt (klik wel gehoord?) gaat dacht ik gepaard met een vlottertje in het vaatje, dat moet je kunnen horen rammelen als het vaatje leeg is en je het op en neer schudt. Zit dat vlottertje niet onderin vast?
Als dat vlottertje goed drijft en de kvs is op niveau, moet het in de zwarte sensor zitten.

De dop kan rammelen maar dat heeft niets met het peil te maken, dat is voor de drukaflaat als die te hoog zou worden.

Om te testen kan je je oude vaatje nemen en de opening onderaan dicht tapen, de nieuwe sensor erin klikken terwijl die is aangesloten op de auto. Dan moet je de laag peil melding krijgen. Dan water in het vaatje gieten en als het waterpeil de MIN markering bereikt moet de melding verdwijnen (evt na contact uit/aan). Dan weet je of de sensor goed werkt en evt de nieuwe vlotter niet.
Of even de oude sensor terugplaatsen in je nieuwe vaatje.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 06:54  ·  #4
Zat ie in je nieuwe vaatje wel een vlotter? En zo nee, heb je de oude vlotter wel overgezet?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 06:56  ·  #5
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 07:30  ·  #6
Zet er maar een origineel vaatje in, dat werkt meteen. Ik heb hetzelfde gehad met een behr vaatje. Iets klopt er niet in het vlotter.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 11:07  ·  #7
Quote door Bolbo

De sensor, dat zwarte piefje wat je onderin het vaatje klikt (klik wel gehoord?) gaat dacht ik gepaard met een vlottertje in het vaatje, dat moet je kunnen horen rammelen als het vaatje leeg is en je het op en neer schudt. Zit dat vlottertje niet onderin vast?
Als dat vlottertje goed drijft en de kvs is op niveau, moet het in de zwarte sensor zitten.


Opgelost!!!

Ik weet niet (meer) of ik een klik heb gehoord. Dat is ook niet zo belangrijk. Ik heb de sensor goed in het reservoir geplaatst. En dan zit het vast, of het zit niet vast. Ik heb volgens mij niet met het reservoir gerammeld toen het nog leeg was.

Ik heb de dop van het reservoir af gehaald, en het leek alsof de vlotter niet in de hoogste stand dreef. Ik heb met een schroevendraaier voorzichtig op de vlotter geduwd, en die kwam daarna omhoog (tot de hoogste stand). Wellicht zat de vlotter iets of wat scheef. Nu is de melding weg. Dus het probleem is opgelost.

Quote door Blade

Zet er maar een origineel vaatje in, dat werkt meteen. Ik heb hetzelfde gehad met een behr vaatje. Iets klopt er niet in het vlotter.


Erg raar dat je een probleem had. Ik werk in Eindhoven bij DAF trucks, in de fabriek waar de wagen wordt gemaakt. Ik zit daar in de logistiek, en daar ken ik Hella / Behr als onze OEM leverancier voor radiateur delen, en ook het kvs reservoir. Dat was dan ook de reden dat ik nu voor het Hella/Behr reservoir had gekozen. Maar goed het probleem is opgelost.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 11:16  ·  #8
Als je bij de daf werkt in de logistiek,
Dan weet je ook wel dat de vrachtwagen onderdelen niets met de personenwagen onderdelen te maken hebben.
Heb er ook enkele jaren rond gelopen.

De fabrieken hebben niets meer met elkaar te maken, en een aantal onderdelen worden ook wel onder verzamelnaam verkocht.
Daf koopt naar eigen specificaties in. En hebben daar aparte afspraken over de kwaliteit controle.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 12:37  ·  #9
Quote door ikbat

Als je bij de daf werkt in de logistiek,
Dan weet je ook wel dat de vrachtwagen onderdelen niets met de personenwagen onderdelen te maken hebben.
Heb er ook enkele jaren rond gelopen.

De fabrieken hebben niets meer met elkaar te maken, en een aantal onderdelen worden ook wel onder verzamelnaam verkocht.
Daf koopt naar eigen specificaties in. En hebben daar aparte afspraken over de kwaliteit controle.


Kennelijk komt de boodschap die ik wilde overbrengen niet zo helder over. Uiteraard weet ik dat vrachtwagen en auto onderdelen niets met elkaar te maken. Dat is ook niet iets wat ik zeg, dat is louter een interpretatie die jij er aan geeft ;-)

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "De fabrieken hebben niets meer met elkaar te maken, en een aantal onderdelen worden ook wel onder verzamelnaam verkocht." Ik weet ook wel dat uit dezelfde fabrieken verschillende merken komen. De mallen die ze gebruiken om de onderdelen te maken zijn dan het zelfde. Vaak zit daar wel een kwaliteit verschil in met betrekking tot de gebruikte materialen/grondstoffen.

Als ik kan kiezen tussen een paar merken. En er zit een merk bij wat ik ken/herken als OEM leverancier (bij ons bij DAF), en de andere zijn (voor mij) onbekende merken. Dan zal ik eerder geneigd zijn om een bij mij bekend zijnd merk kopen. Omdat ik daarvan verwacht dat een hogere kwaliteit materialen/grondstoffen wordt gebruikt, wat zich vertaald naar een langere levensduur.

DAF koopt uiteraard naar eigen specificatie in, net als alle andere merken (auto of vrachtwagen). Ik zou me daar over niet te veel illusies over hebben. Merk/model specifieke onderdelen hebben natuurlijk eigen specificaties. En je kunt als auto/vracht wagen fabrikant de specificaties wel heel hoog leggen, maar dat vertaalt zich dan ook weet in een hogere inkoop prijs, en uiteindelijk in een hogere verkoop prijs van je product. Wat dan concurreren ook weer (veel) moeilijker maakt. Wat betreft technische onderdelen, als ventielen en sensors en elektronische units en dat soort dingen, die komen voor veel merken vaak van dezelfde leveranciers, waardoor de specificaties meer markt uniform zijn.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, het ene onderdeel waar "Made in Germany" op staat, is het andere "Made in Germany" onderdeel niet. Daar kan gewoon veel verschil in kwaliteit in zitten.

Overigens mijn Hella/Behr reservoir had een mooie sticker met daarop "Made in China" op het doosje ;-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 12:44  ·  #10
Zo raar was het dus niet dat ik ook een probleem had met het vaatje, die had jij ook! Met zon onderdeel wil ik dat het betrouwbaar is, dus als het niet meteen goed werkt dan gaat het er ook meteen weer uit. Voor mij nooit meer een aftermarket kvs reservoir.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 12:47  ·  #11
Haha, ik bedoelde het ook niet negatief naar jou hoor.

Maar helaas bedoel ik niet de verzamelnaam in de zin dat het in de zelfde fabriek gemaakt word. Maar net het tegenovergestelde.
De producten worden daar steeds vaker extern ingekocht. Daardoor heb je zelfs met het zelfde Oem nr waar hella/behr op staat flinke kwaliteit verschillen.
Het is net waar ze dan er met een mooie marge aan hebben kunnen komen.

De kwaliteit die het vroeger had daar, is er soms zeker nog wel. Maar vaker ver te zoeken.

Bepaalde inkopers hebben dan weer een eigen contract met dit soort bedrijven. En kunnen de kwaliteit garanderen. Maar het is o zo jammer dat je niet meer zomaar van het merk kunt uitgaan
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 13:17  ·  #12
Ik neem het ook niet persoonlijk, maar je vind het raar dat mijn behr vaatje niet goed werkte terwijl die van jou dat ook niet deed.

Ik ben benieuwd of het goed blijft werken. Overigens is een orig vaatje niet eens zo gek veel duurder 😉
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 15:38  ·  #13
Bij mij werkte het Behr/Hella vaatje perfect in de V70N. Je kan nog een paar keer met een schroevendraaier op de vlotter drukken en als hij telkens goed omhoog komt, zou ik me verder geen zorgen meer over maken.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 16:48  ·  #14
Quote door ikbat

Haha, ik bedoelde het ook niet negatief naar jou hoor.


None taken ;-)

Quote door Blade

Ik neem het ook niet persoonlijk, maar je vind het raar dat mijn behr vaatje niet goed werkte terwijl die van jou dat ook niet deed.

Ik ben benieuwd of het goed blijft werken. Overigens is een orig vaatje niet eens zo gek veel duurder 😉


Tja.... zucht.... rij nog geen honderd meter in de straat... en ja... bam "koelvl. peil laag stop auto z.s.m." Terwijl het reservoir helemaal vol zit.

Nee ik vond het niet raar. Kennelijk kreeg jij het niet opgelost, en ik wel. Maar goed uiteindelijk dus ook niet. Ik weet niet hoeveel korging jij bij de dealer krijgt ;-) Als ik bij RenD en Skandix kijk zie ik prijzen voor een origineel van rond de 48 euro. Dan schat ik dat het bij de dealer +/ 45 zal zijn. Ik heb +/- 25 euro voor betaald incl. verzenden. Ik vind dat nog een flink verschil in prijs.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding. Na het wisselen van het reservoir en sensor.

 · 
Posted: 07.08.2020 - 17:01  ·  #15
Het verschil is misschien groot, maar €45 vind ik niet veel geld voor een vaatje wat weer jaren goed werkt. Daarbij vaak dezelfde dag leverbaar. Is ook wat waard.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0