V70 2.4D (MY10) perikelen

Volvo V70 2.4D 175pk limited edition (MY10)

 
 
 
 
 
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 17.08.2020 - 10:27  ·  #1
Afgelopen weekend met onze Volvo V70 2.4D (MY10) en caravan terug gekomen van vakantie in Frankrijk.

Tijdens de vakantie geen noemenswaardige problemen gehad. Wel heb ik het idee dat het verbruik van de Volvo redelijk hoog was maar dat kan uiteraard te maken hebben met het feit dat hij een caravan (1300 kg) moest trekken en dat we toch wel de nodige heuvels en bergen hebben moeten beklimmen onderweg. Maar ik had verwacht op deze lange afstanden toch wel wat zuiniger te kunnen rijden met mijn diesel.

Onderweg één keer gehad dat het lampje "storing uitlaatgasreinigingssysteem" aan ging. Aangezien ik dit nooit eerder heb gehad en op dat moment ook nog niet wist wat het was heb ik de auto aan de kant gezet en het boekje erbij gepakt en het forum geraadpleegd. Het bleek geen kritische storing te zijn die uiteraard wel uitgelezen moest worden maar niet direct actie vereiste. Ik had ook gelezen dat deze automatisch weer zou kunnen verdwijnen na een aantal keer rijden. In mijn geval verdween de melding al de eerstvolgende keer dat we weer gingen rijden. Daarna niet meer gezien tot de terugweg.

Op de terugweg dus opeens weer het "storing uitlaatgasreinigingssysteem" weer aan. Gezien de vorige ervaring en de informatie op het forum mij voorgenomen om bij thuiskomst bij de dealer langs te gaan maar mij hier verder niet te veel zorgen over gemaakt.

Op de terugweg in Luxemburg getankt en doorgereden naar België om daar op een parkeerplaats langs de weg even wat te eten. Na ruim een half uur zijn we weg gereden en merkte ik gelijk dat ik geen vermogen meer had. De auto ging niet harder dan 80 km met een toerental van 3000 rpm. Ik meen dat de auto in de noodloop terecht was gekomen en omdat ik niet veilig langs de snelweg kon stoppen doorgereden naar de eerstvolgende afslag en daar de auto stilgezet. Weer het boekje erbij en het forum geraadpleegd. Helaas vermelde het boekje hier niets over en heb ik ook geen enkele foutmelding gekregen. Vooral dat laatste verbaasd mij want als de auto besluit om de noodloop te activeren lijkt mij dat deze op zijn minst een melding zou moeten geven. Motorkap open gehad en de kap van de motor gehaald maar op het ook niets vreemds te zien. Na een tijdje de motor weer gestart en geen problemen meer. Het lampje "storing uitlaatgasreinigingssysteem" brand wel nog steeds.

Gezien de huidige corona situatie in België wilde ik nu liever niet stil komen te staan in België en aangezien de motor weer normaal leek te lopen ben ik uiteindelijk doorgereden naar huis (Alphen aan den Rijn). Wat mij wel op viel is dat toen ik de snelweg verliet de motor bij lagere toerentallen wat begon te stotteren. Dat is ook iets wat ik nooit eerder heb gehad en ik vermoed dat dit mogelijk ook een belangrijke indicatie kan zijn wat het probleem kan zijn. Achteraf heb ik onderweg ook een paar keer gehad dat ik dacht dat de motor iets haperde wanneer ik (zonder caravan) berg op wat gas terug moest nemen en daarna weer ging versnellen.

Ik heb op het forum al meerdere andere beschrijvingen gelezen waarbij Volvo's juist op langere afstanden dit soort problemen lijken te vertonen. Meerdere oorzaken worden ook genoemd zoals de andere brandstof in Frankrijk en Luxemburg maar ook brandstoffilters en zelfs weke of verstopte slangen. Lambda sondes, een defecte temperatuursensor van het roetfilter enz. Behoorlijk veel verschillende oorzaken blijkbaar.

Aangezien het vandaag zondag is en ik dus niet bij de dealer langs kan ben ik benieuwd naar jullie suggesties wat ik zelf kan controleren. Ik heb helaas nog geen Vida Dice om zelf de auto uit te kunnen lezen om een betere indicatie te krijgen. Wel aan gedacht om zo'n adapter uit China aan te schaffen maar nog niet gedaan.

Het gaat om een Volvo V70 2.4D (MY10) volledig dealer onderhouden met net 123.000 op de teller (erg weinig gelopen dus).

Alle suggesties of eigen soortgelijke ervaringen (en oplossingen) welkom.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3183
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 17.08.2020 - 10:47  ·  #2
ik zou even een forumlid met Vida bij je in de buurt opzoeken.
maar misschien is het beter even een afspraak te maken met Polter autobedrijf in nieuwveen. Hij is forumsponsor en een zeer kundige monteur.
Is bij je om de hoek.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 17.08.2020 - 11:15  ·  #3
Eens met ohz274... zonder foutcodes weet je gewoon niet precies genoeg wat er is. Gezien de melding neem ik aan dat er iets is met het roetfilter, ik weet niet of deze auto's ook een katalysator hebben. Het roetfilter heeft een temperatuursensor, en volgens mij een sensor voor en een sensor na het filter om het drukverschil te berekenen (wat weer wordt gebruikt voor de berekening van de hoeveelheid roet in het filter, om te bepalen wanneer er geregenereerd moet worden) en als ik me niet vergis is er ook nog een lambdasensor in de uitlaat om de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen te meten. Dus er zijn nogal wat sensoren die voor een storing kunnen zorgen.
Het probleem met een afwijkende waarde in het uitlaatgassysteem is echter dat deze ook kan worden veroorzaakt door iets eerder in het verbrandingstraject wat niet wordt bijgehouden door een sensor, bijv. een kapotte injector die veel roet veroorzaakt, wat pas in het roetfilter wordt opgemerkt. Daarom is uitlezen echt wel een aanrader, en zeker door een expert als Polter (in Nieuwveen), die kan evt ook live waarden uitlezen tijdens het rijden om echt de oorzaak te vinden, dat gaat nog een stapje verder dan de vida-thuisklussers zoals ik zelf die niet veel verder komen dan fouten uitlezen en wissen, en een beetje door het programma klikken op zoek naar iets wat er mogelijk mee te maken heeft.
Op zich niet zo vreemd dat er problemen optreden tijdens vakanties, de motor wordt dan toch vaak anders belast: langer aan een stuk en ook vaak zwaarder, ivm caravan, airco, zware belading etc.
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 17.08.2020 - 11:16  ·  #4
Quote door ohz274

ik zou even een forumlid met Vida bij je in de buurt opzoeken.

Ik heb inderdaad op het forum gezien dat er mensen zijn die hun Vida willen delen met de ander forum gebruikers. Ik heb ook gezien dat er iemand is in Leimuiden, dus niet zo ver bij mij vandaan, en hem een PB gestuurd om te kijken of we de auto uit zouden kunnen lezen.

Ben zelf ook geinteresseerd in Vida omdat de auto zelf weinig informatie geeft. Lijkt mij erg handig om zelf alvast een indicatie te krijgen van de problemen en eventueel ander forum gebruikers te kunnen helpen. Maar zou het eerst graag willen zien. Dit kan dan gelijk een mooie test zijn om te zien hoe het werkt en de informatie die hij geeft over de problemen die ik op dit moment heb.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 17.08.2020 - 11:26  ·  #5
VIDA is te verkrijgen via dit forum als goed werkende installatie op een virtual machine. PM maar even gebruiker GrunnS60. Dan heb je sowieso alle Volvo werkplaatsinfo en onderdelencatalogus enzo, da's altijd handig. Maar dan heb je nog wel een DICE nodig om de auto zelf te kunnen uitlezen, daarvan zijn goed werkende clonen op AliExpress te bestellen (er is een topic met AliExpress links op dit forum, zie zoekfunctie).
Mocht je dat niet zien zitten dan is een ELM327 bluetooth adapter bestellen wel aan te raden, daarmee kan je dan uitlezen mbv een app op je mobiel. Maar dan krijg je wel generieke OBD2-codes. Die kan je dan met een conversietabel omzetten naar VIDA foutcodes en dan verder zoeken in VIDA als je geen DICE hebt (zie link in mijn signature)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 17.08.2020 - 15:49  ·  #6
Ik kan mij zo 1,2,3, vergissen maar hebben "uitlaatgas" meldingen eigenlijk geen relatie met de werking van de EGR klep? Ik kan mij herinneren dat we eerder een discussie hadden over deze term en dat het feitelijk om iets anders ging.

Anders zou de vraag zijn of MY2010 al uitgerust is met een ad-blue systeem anders zou het logischer wijze hierbij horen.
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 18.08.2020 - 22:24  ·  #7
Quote door martijn-a

Anders zou de vraag zijn of MY2010 al uitgerust is met een ad-blue systeem anders zou het logischer wijze hierbij horen.

Mijn MY10 2.4D is niet uitgerust met een ad-blue systeem.

Ik hoop binnenkort mijn auto uit te kunnen laten lezen door iemand van het forum met Vida en een dice om een indicatie te krijgen van wat er mogelijk mis kan zijn. Het "storing uitlaatgasreinigingssysteem" lampje is overigens weer uit nu.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 18.08.2020 - 23:06  ·  #8
Om uit te lezen kunnen velen je autobedrijf Polter in Nieuwveen aanbevelen.
Hier bekend als @blade

Niet alleen het uitlezen maar ook qua reparatie ben je bij hem wellicht het snelst bij de oplossing.

Maak kijk ook gerust op de lijst in mijn voetnoot.
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 06.09.2020 - 13:04  ·  #9
Inmiddels de storingscodes van mijn auto uit kunnen lezen met hulp van Vida en een Dice clone van één van de forumleden. Heel fijn dat dit zo geregeld kon worden! Inmiddels ook gelijk zelf een Dice clone aangeschaft zodat ik dit in het vervolg ook zelf eenvoudig uit kan lezen.

De volgende 4 storingscodes stonden in het geheugen:

Op 3 Augustus om 11:28.28. 120.972 Km

ECM-P040500 Uitlaatgasrecirculatie sensor A, circuit laag.
Informatie over storingscodes ECM-P040500
Toestand: De motorregeleenheid (ECM) controleert het signaal van de positiesensor van de EGR-klep.

De storingscode wordt gevormd als de regeleenheid detecteert dat:
  • black_medium_small_square:Het PWM-signaal is onjuist.

De test van de regeleenheid voor de storingscode start bij:
  • black_medium_small_square:Motor draait.

Opmerking! De regeleenheid kan de storing pas detecteren als de test is gestart en pas als aan de voorwaarden is voldaan, wordt de storingscode gevormd.

Vervangende waarde:
  • Geen EGR-regeling.

Mogelijke oorzaak
  • Kortsluiting naar massa in de signaalkabel.
  • Beschadigde positiesensor.

Storingsbeeld:
  • DL2, Waarschuwingslichten en waarschuwingssignalen/Indicatie/geen indicatie storingslampje (lampje "Check engine")


Dit lijkt het lampje "storing uitlaatgasreinigingssysteem" getriggerd te hebben. De auto reed niet merkbaar anders hierna en zoals eerder beschreven is het lampje "storing uitlaatgasreinigingssysteem" de eerstvolgende keer dat we weer gingen rijden al weer uit gegaan. Ik heb nog geen idee wat precies de oorzaak is geweest.


Op 15 Augustus om 19:05.31. 122.854 Km

ECM-P245400 Druksensor dieselpartikelfilter A, circuit laag.

Informatie over storingscodes ECM-P245400
Toestand: De motorregeleenheid (ECM) vergelijkt de druk voor en na het partikelfilter en bewaakt continu of het signaal vanuit de druksensor partikelfilter een berekende waarde volgt.

De storingscode wordt gevormd als de regeleenheid detecteert dat:
  • Het signaal vanuit de druksensor partikelfilter ligt buiten een vooraf bepaalde grenswaarde.

De test van de regeleenheid voor de storingscode start bij:
  • Motor draait.

Opmerking! De regeleenheid kan de storing pas detecteren als de test is gestart en pas als aan de voorwaarden is voldaan, wordt de storingscode gevormd.

Vervangende waarde:
  • Beperking van het motorvermogen en het toerental.

Mogelijke oorzaak:
  • Contactweerstand of oxidatie in de aansluitingen.
  • Kortsluiting met de massa in de signaalkabel.
  • Kortsluiting met de massa in de voedingskabel.
  • Beschadigde druksensor partikelfilter.

Storingsbeeld:
  • Rijden/Slechte prestatie/geen vermogen/Bij vertrek
  • Rijden/Slechte prestatie/geen vermogen
  • Rijden/Aarzelt/schommelt/Onzeker wanneer/altijd
  • Rijden/Aarzelt/schommelt/Tijdens acceleratie
  • Rijden/Aarzelt/schommelt/Tijdens deceleratie
  • Rijden/Aarzelt/schommelt/Bij constante snelheid
  • Waarschuwingslichten en waarschuwingssignalen/Indicatie/geen indicatie storingslampje (lampje "Check engine")

Deze code werd direct (exact dezelfde trigger tijd 19:05.31) gevolgd door de volgende code:

ECM-P241300 Prestatie systeem uitlaatgasrecirculatie.
Informatie over storingscodes ECM-P241300

Toestand: De motorregeleenheid (ECM) bewaakt continu de werking van de uitlaatgasrecirculatie. Bij contact uit vindt offset-aanleren voor de EGR-klep plaats.
De storingscode wordt gevormd als de regeleenheid detecteert dat:
  • De EGR-klep is in geopende of gesloten stand vast blijven zitten.

De test van de regeleenheid voor de storingscode start bij:
  • De motor uitschakelen.

Opmerking! De regeleenheid kan de storing pas detecteren als de test is gestart en pas als aan de voorwaarden is voldaan, wordt de storingscode gevormd.

Vervangende waarde
  • Geen.

Mogelijke oorzaak:
  • Verstopte EGR-klep.
  • Beschadigde positiesensor.
  • Beschadigde EGR-klep.

Storingsbeeld:
  • Rijden/Slechte prestatie/geen vermogen
  • Rijden/Aarzelt/schommelt/Onzeker wanneer/altijd
  • Rijden/Aarzelt/schommelt/Tijdens acceleratie
  • Rijden/Aarzelt/schommelt/Tijdens deceleratie
  • Waarschuwingslichten en waarschuwingssignalen/Indicatie/geen indicatie storingslampje (lampje "Check engine")


Deze code werd slechts 25 ms later (trigger tijd 19:05.56) gevolgd door de volgende code:

ECM-P246C00 Beperking dieselpartikelfilter - gedwongen beperkt vermogen.
Informatie over storingscodes ECM-P246C00


Toestand: De motorregeleenheid (ECM) vergelijkt de druk voor en na het partikelfilter en bewaakt continu of het signaal vanuit de druksensor partikelfilter een berekende waarde volgt.

De storingscode wordt gevormd als de regeleenheid detecteert dat:
  • Het signaal van de sensor ligt buiten een vooraf gedefinieerde waarde.

De test van de regeleenheid voor de storingscode start bij:
  • Contactstand II.

Opmerking! De regeleenheid kan de storing pas detecteren als de test is gestart en pas als aan de voorwaarden is voldaan, wordt de storingscode gevormd.

Vervangende waarde:
  • Geen.

Mogelijke oorzaak:
  • De slangen/leidingen van de druksensor partikelfilter zijn verwisseld.
  • Beschadigde druksensor partikelfilter.

Storingsbeeld:
  • Waarschuwingslichten en waarschuwingssignalen/Indicatie/geen indicatie storingslampje (lampje "Check engine")


Bovenstaande storingen hebben weer het lampje "storing uitlaatgasreinigingssysteem" getriggerd. Dit alles was na een stop van ongeveer 45 minuten op een parkeerplaats. Direct na het wegrijden ging het lampje aan en merkte ik dat ik motorvermogen miste. Bij de volgende afslag ben ik de weg af gegaan en de auto stil gezet. Geen duidelijke oorzaak kunnen vinden en onder de motorkap was ook niets bijzonders te zien. Na verloop van tijd de auto weer gestart en een stukje gereden. Aangezien alles weer normaal reed hebben we toen besloten om verder door te rijden naar huis.

Het lampje "storing uitlaatgasreinigingssysteem" is wel blijven branden en is pas na een aantal ritjes thuis weer vanzelf uit gegaan. In middels zijn we al weer een paar weken thuis en de auto rijdt gewoon. Ik merk geen enkel probleem en ook zijn er geen nieuwe storingscodes bij gekomen.

Heeft iemand op basis van de bovenstaande storingscodes enig idee wat de oorzaak kan zijn? Is er mogelijk een relatie tussen de bovenstaande codes en het rijden met de caravan?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 06.09.2020 - 16:10  ·  #10
te laag in toeren gereden met de caravan er achter?
Ik dacht dat er maar geregenereerd wordt vanaf 2000 toeren/minuut of zo
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 06.09.2020 - 22:53  ·  #11
Quote door staaf

te laag in toeren gereden met de caravan er achter?
Ik dacht dat er maar geregenereerd wordt vanaf 2000 toeren/minuut of zo

Wat is te laag in toeren? Volgens de dealer kun je gewoon volledig met de automaat rijden met de caravan er achter. Daarnaast is het ook geen zware caravan met een maximaal beladen gewicht van 1300 kg.

Gezien de lange afstanden rij ik met de caravan wel veel volledig op de automaat met de cruisecontrol zo rond de 100 km per uur. Alleen bij de bergen gebruik ik de geartronic om heuvel op wat meer toeren te gebruiken en heuvel af om op de motor te kunnen remmen.

Ik denk niet dat het regenereren alleen werkt wanneer je boven de 2000 toeren rijdt. Maar ik kan daar niet direct iets over vinden. Wanneer ik op de automaat 100 rijdt dan zit ik zo rond de 1700 toeren. Gezien het feit dat we in Nederland overdag nergens harder mogen rijden zou dat betekenen dat het regenereren anders nooit plaats zou kunnen vinden.

In VIDA heb ik wel gezien dat er een optie is om onder bepaalde omstandigheden het regenereren te activeren. Daarbij staat het volgende vermeld:

Verbranding van roetdeeltjes
Hoeveelheid roet controleren
Voorafgaand aan de verbranding van roetdeeltjes moet u zeker weten of de werking van de injectoren storingsvrij is. Gewoonlijk is het voldoende om te controleren of er geen storingscodes zijn opgeslagen die zijn gerelateerd aan de werking van de injectoren, maar ze kunnen ook handmatig worden gecontroleerd via STORING ZOEKEN/AUTOCOMMUNICATIE/Geavanceerd.

Aanwijzing: Als het partikelfilter te snel/vaak wordt gevuld, kan dat komen door lekkage en schade aan het inlaatsysteem.
Lees het roetniveau en de geadapteerde verschildruk uit door op het symbool voor het diagnose-instrument te klikken.

Verschillende roethoeveelheden, gemeten in gram, in het partikelfilter (DPF) hebben verschillende gevolgen. De niveaus variëren afhankelijk van bouwjaar en motorvarianten.

Aanwijzing: Ook de differentiële druk in het deeltjesfilter kan worden gebruikt als indicatie voor de roethoeveelheid.
Niveau 1: De motorregeleenheid (ECM) start bij rijden op de snelweg roetpartikelverbranding in het partikelfilter.

Niveau 2: De motorregeleenheid (ECM) start bij normaal rijden roetpartikelverbranding in het partikelfilter.

Niveau 3: Een tekstbericht, Vol roetfilter , wordt naar de bestuurdersinformatie-eenheid (DIM) gestuurd.

Niveau 4: De motorregeleenheid (ECM) kan niet langer op eigen initiatief roetpartikelverbranding starten. Er wordt een tekstbericht, Service motorsysteem vereist naar de bestuurdersinformatie-eenheid (DIM) gestuurd, waarna de regeleenheid de storingscode opslaat.

Niveau 5: Meer dan 100 g roet. Roetpartikelverbranding kan niet langer worden gestart met het diagnosegereedschap.

Beoordeel de roethoeveelheid volgens de niveaus hierboven. Constructie en werking, hoofdstuk Katalysator en Partikelfilter bevat een tabel met daarin de verschillende niveaus en de overeenkomende hoeveelheid roet.

Herstelmaatregelen
Niveau 1-2: Niet van invloed op de klant Geen maatregel.

Niveau 3: Het voertuig moet normaal gesproken zonder maatregel aan de klant kunnen worden geleverd. De klant moet worden aangemoedigd op de snelweg te rijden, bij voorkeur op de cruise control en met 70-90 km/u.

Niveau 4-5: Volg de onderstaande instructies.

Kies "1" voor niveau 4, "2" voor niveau 5 of "3" om te beëindigen.

Op basis van de bovenstaande informatie lijkt er bij mij geen actie nodig te zijn. Maar de reden dat ik het hier gekopieerd heb is de opmerking bij " Niveau 3". Daar staat "bij voorkeur op de cruise control en met 70-90 km/u" wat in mijn ogen suggereert dat je voor het regenereren dus minimaal 70 moet rijden (en uiteraard voor langere tijd aan één stuk).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 06.09.2020 - 23:53  ·  #12
Ik zou me, als je nu geen meldingen meer hebt, eerlijk gezegd niet al te druk maken. Wat wellicht geen kwaad kan, is een keer een goede injectorreiniger bij de diesel doen, bijv op een halve tank, en liefst voordat je een langere rit maakt zodat de boel mooi op temperatuur komt. Met een goed merk denk ik aan BG, Forté, LiquiMoly etc. Ik zou die bij de autozaak halen ipv de pomp.
Gaat geen wereld van verschil maken maar kwaad doet het ook zeker niet.

En qua regeneratie zit je wel goed, idd volgens vida beschrijving. Toch moet je er wel rekening mee houden dat je met een caravan ook veel meer luchtweerstand hebt, dus de motor moet toch flink werken ook al weegt hij niet enorm veel. Eerder een versnelling terug bij heuvels enzo doet eerder goed dan kwaad, betere koeling, minder torque / meer pk's. Het werkt precies hetzelfde op de fiets, hoge versnelling is eerder brandende beenspieren dan een versnelling terug en sneller maar lichter trappen. In een lagere versnelling draait de motor wel sneller maar er worden minder grote krachten op de zuigers uitgeoefend, per slag.
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 07.09.2020 - 17:59  ·  #13
Ik maak mij op dit moment ook niet heel erg veel zorgen. Wel ben ik van mening dat die foutmeldingen een oorzaak moeten hebben en ik ze niet zomaar kan negeren.

Aangezien een aantal van deze foutmeldingen lijken te verwijzen naar de EGR klep zou het mij niets verbazen als die inderdaad vervuild is en een mogelijke oorzaak is van de problemen. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom deze nu dan niet meer optreden.

Maargoed ik heb mij intussen een klein een beetje ingelezen in de verschillende diesel injector reinigers en dergelijke en daar wordt ook beweerd dat deze ook de EGR klep reinigen. Geen idee hoeveel marketing dit is en in hoeverre het echt adequaat reinigt maar het lijkt mij in ieder geval een goede optie om uit te proberen.

Ben wel benieuwd wat ik dan het beste kan nemen dus advies is welkom. Had in ieder geval “JLM Diesel Extreme Clean 1000ml” waar mensen erg positief over lijken te zijn en wat erg veelbelovend klinkt. Iemand hier ervaring mee?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 07.09.2020 - 20:56  ·  #14
Geen ervaring mee, maar als de recensies goed zijn valt het te proberen (indien van betrouwbare bron, en niet "wij van WC-eend..."

Trouwens, de EGR is makkelijk zelf te inspecteren als je niet vies bent van wat vieze handjes. Slechts 4 slangklemmen losdraaien indien de constructie idem is als de mijne. Zwarte plastic buis voorlangs de motor, die de bocht maakt naar het inlaatspruitstuk bovenop de motor, loshalen en je kijkt zo in de inlaatbuis waar de EGR in uitkomt. Als die aorta zowat verstopt zit met zwarte roet of teerachtige aanslag, dan moet je die schoon krabben, dan kom je er met een inspuitmiddeltje niet.
Ergens op dit forum staan wel foto's van de mijne, in een topic genaamd iets van ' auto hikt na wasbeurt' oid (had andere oorzaak, niks met EGR van doen)
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 07.09.2020 - 21:35  ·  #15
Ik ben niet vies van vieze handjes maar ben wel voorzichtig dat ik niet overmoedig of overhaast aan zo'n klus begin. En daarnaast moet ik ook de tijd en locatie vinden om dit te kunnen doen.

Ik neem aan dat je dit topic Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt bedoeld. Ik zie daar wel de voor en na foto's van de EGR klep maar niet hoe de constructie in elkaar zit. Ik zal mij er eens verder in verdiepen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0