ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 
 
 
 
 
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 10:01  ·  #1
Gisteravond reed ik vanuit het werk naar huis,en toen kwam mijn grote vriend het oranje motorblokje om de hoek kijken.
Auto reed verder normaal,dus rustig door gereden naar huis en direct VIDA DICE eraan gehangen.
Er kwam een hele waslijst aan portier en alarm storingen naar boven,maar 3 sprongen er tussen uit.

ECM170F - Laaddruksensor - Onjuist signaal
ECM1600 - Laaddruksensor - Signaal te hoog
ECM1200 - Inlaatsensor voor inlaatluchttemperatuur - Signaal te laag.

Nou vind ik het vrij bijzonder dat 2 sensoren er tegelijkertijd mee ophouden,het zou natuurlijk altijd kunnen maar wat zijn de kansen.
Ik heb alle vacuum slangen en drukbuizen nagelopen,hier was niks aan te zien,ik heb alle vacuum slangen een half jaar geleden ook vervangen voor siliconen.
Zowel de map en temp sensor schoongemaakt met luchtmassameter reiniger,stekkers schoongemaakt met contactspray,en gelijk de luchtmassameter maar meegenomen en schoongemaakt,errors gewist en weer een stukje gereden,auto slaat ''raar'' aan en voelt inderdaad alsof er een sensor kapot is,dus vida er weer aangehangen,en de errors stonden er weer in.
Bekabeling nagelopen van de sensoren,voor zover ik kan zien scheelt hier ook niks aan,geen breuken,knikken of beschadigde mantels.
Ik heb 2 nieuwe sensoren besteld,maar ik vind hij toch vrij bijzonder,huidige map sensor is een OEM bosch sensor en zit er net een jaartje in.
Iemand enig idee hoe als het kan dat 2 sensoren er tegelijkertijd mee ophouden?
Misschien dat ik nog iets over het hoofd zie.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 10:37  ·  #2
Heb je niet zo'n opgezwollen stuurbekrachtigingstankje wat tegen je ECU aandrukt, waardoor je allerlei storingen krijgt?

Ik lees niet uit de storingsmeldingen dat de sensoren ermee opgehouden zijn, dan zou ik denken dat er een 'geen signaal' of 'signaal te laag' melding zou moeten komen. Hier wordt juist wel een signaal doorgegeven, maar niet hetgene wat binnen die omstandigheden wordt verwacht.
Je kan in VIDA ook achtergrondinfo opzoeken bij de code, heb je dat al gedaan? Zie zoekfunctie rechtsboven. Dan geeft VIDA ook aan waardoor dit veroorzaakt kan worden en wat in de werkplaats wordt voorgeschreven om te doen om het probleem op te lossen.
De 170F en 1600 komen op mij in eerste instantie als hetzelfde (of gerelateerd) over, te hoog is immers ook onjuist. Wat betekent te hoog? Geeft de sensor een te hoog voltage af? Of een te hoge waarde? En geeft de sensor een hogere waarde bij een hoger vacuum in het inlaatspruitstuk (of zit die in de intercooler?) of juist bij een lager vacuum? Indien lager, misschien is het wel zoiets simpels als een losgekomen slangklem van een van de leidingen oid.
Ik zou eerst nog even de achtergrondinfo in VIDA doorspitten.
Hier wat verdere toelichting van wat er allemaal gebeurt: https://www.aa1car.com/library/map_sensors.htm (wellicht weet je dat allemaal wel maar ik bedoel maar aan te geven dat je goed moet begrijpen wat de foutmelding precies wil zeggen).
Zie het blauwe tabelletje in het midden: die GM sensor geeft meer voltage bij meer gas geven. Is dat bij Volvo ook zo, of wellicht juist andersom? En klopt dat beeld als je de sensor live uitleest in VIDA? En zijn de afgegeven waarden binnen de specs zoals VIDA die wellicht omschrijft?

Kan je in de ECM de MAP sensor waarde niet live uitlezen terwijl je rijdt of stilstaand gas geeft? Volgens mij moet je daar gewenste/verwachte waarde en actuele waarde kunnen uitlezen, ook middels een grafiekje inzichtelijk maken, en dan zie je misschien wanneer het misgaat, bijv. als je gas geeft / de turbo erin komt / gas lost, bij stationair, bij overschakelen... dat zou je op het goede pad kunnen zetten als iets anders dat foute/te hoge signaal veroorzaakt.
Idem met de inlaatluchttemperatuur: die moet je toch uit kunnen lezen? Wat voor waarde geeft die? Moet enigszins redelijk zijn gezien de buitentemperatuur plus wat extra ivm de warmte in de motorruimte.

Zomaar de sensoren vervangen lijkt mij niet de oplossing, zeker niet als ze er nog maar net in zitten.
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 10:54  ·  #3
Stuurbekrachtigingstankje heb ik ongeveer een maand geleden vervangen samen met het koelvloeistofresevoir omdat er een paar clipjes waren afgeknapt,dus daar zit het probleem niet.
De sensoren zitten naast elkaar op de buis tussen de intercooler en gasklep.
Het enige wat ik op dit moment heb gedaan is uitlezen,en alle vacuüm slangen en turbo druk buizen nagelopen,hier is voor zover ik kan zien niks mis mee,ik ben (nog) niet heel erg thuis in vida,dus ik ga vanavond uit het werk eens kijken hoe ik live data kan inzien.
De temperatuur sensor heb ik nog nooit vervangen,en als ik de staat zo zie is hij ook nog nooit vervangen,dus om daar een nieuwe in te zetten vind ik nog niet zo erg.
Nieuwe map sensor heb ik dus ook maar mee besteld,als de sensor niet kapot is heb ik er in ieder geval 1 op voorraad.
Ik ga vanavond eens de live data bekijken,bedankt voor tips.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 11:13  ·  #4
Je moet dat zoeken in Autocommunicatie en dan de module (ECM) opzoeken en dan in tabblad Parameters kijken. Dan dubbelklik je op de waarde(n) die je wilt zien, en die worden dan rechts weergegeven in een vakje, en daar kan je ook een grafiekje bekijken. Zorg dat je weet wat de gewenste waarden zijn (soms kan je die ook aanklikken, soms moet je ze uit VIDA halen, bijv. 3.0V bij 2000 toeren en 4.0V bij 4000 toeren om maar een voorbeeld te geven, en dan de actuele waarden uitlezen bij de diverse omstandigheden (stationair, gas geven, gas los etc) en als je dan een afwijking waarneemt, nagaan waardoor dat veroorzaakt kan worden (daar zal VIDA ook tips voor geven)
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 12:04  ·  #5
Gevonden.
Ik was toch een beetje nieuwsgierig dus toch maar ff snel de laptop eraan gehangen,ik heb nog niet gekeken wat de normale waardes moeten zijn,want ik moet nu eerst naar het werk toe (leuk hoor ploegen)
Map sensor gaf 1010hpa aan bij stationair,bij iets gas geven tot 2500 toeren ging hij omhoog naar +-1060hpa
Inlaattemp was 31,5 graden,wat wel kan kloppen,koude motor en auto in de zon.
Wat me ook opviel dat de kilometer stand in vida een kleine 10K lager is dan wat het dashboard aangeeft,maar dat heeft hier natuurlijk niets mee te maken.
Vanavond zal ik eens in vida spitten wat de waardes moeten zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 12:29  ·  #6
Volgens buienradar is de luchtdruk in Zwartsluit momenteel 1007 hPA dus je MAP geeft bij stationair de buitenluchtdruk weer. Klopt dat wel? Aldus de gelinkte pagina zou je bij stationair of deceleratie juist een hoog vacuum moeten hebben omdat de gasklep dichtstaat en de cilinders worden volgezogen door de dalende zuigers, en bij volgas een vacuum (bijna) gelijk aan de buitenluchtdruk, omdat de gasklep dan volledig openstaat. In theorie zou dit kunnen duiden op een vacuumlek (of idd een kapotte sensor - maar hij verandert wel met gasgeven, de vraag is dus of hij genoeg en juist verandert), omdat - afgaand op dit eerste beeld - een laag vacuum (buitenluchtdruk) wordt weergegeven terwijl je op basis van de omstandigheden een hoog vacuum zou verwachten.
Maar goed, zoals gezegd is het belangrijk te weten hoe dit door Volvo wordt weergegeven, dus als je tijd hebt eerst even naar de VIDA achtergrondinfo kijken.
Volgens mij geeft de CEM ook een referentiewaarde van de buitenluchtdruk, daarmee zou je ook nog kunnen vergelijken.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 12:34  ·  #7
De inlaat temp komt van de lmm, de rest van de Tmaf in de intercooler. Daarom neig ik naar een kabelbreuk of massa storing.

Ik meen dat deze kabelbomen nabij het egr gebied bij elkaar komen.
Heb je daar ook zorgvuldig gekeken?

Er is een service oproep ooit geweest voor dieselmodellen waarbij juist die kabelboom geïnspecteerd moest worden. De draden zouden niet genoeg gefixeerd zitten in de mantel waardoor ze uiteindelijk doorschuren.

Oo mijn werk heb ik het meegemaakt met MAN trucks. Die staan er ook om bekend en je krijgt er de gekste meldingen van.

Wellicht de moeite waard om verder naar te kijken.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 12:36  ·  #8
Ohw crap, tis een benzine....
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 21.08.2020 - 12:53  ·  #9
Ik heb een boost meter in de auto,omdat ik eerder boost problemen heb gehad,volgens de boost meter trek ik netjes -0.8 vacuüm.
Beetje gek inderdaad dat de map een bar aan druk doorgeeft,dat was mij inderdaad al opgevallen,maar ik wil eerst ff in vida kijken wat het moet zijn.
Morgen heb ik de nieuwe sensoren binnen dus daar kan ik dan ook nog mee testen.
Edit,boost meter meet natuurlijk na de gasklep op de inlaat,map sensor meet voor de gasklep.
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 22.08.2020 - 11:19  ·  #10
Zojuist even de nieuwe map sensor geplaatst,was wel nieuwsgierig wat deze zou aangeven.
Nieuwe map sensor geeft nu 850hpa aan,met een luchtdruk van 1012hpa in zwartsluis,kan helaas geen standaard waardes in vida vinden,maar volgens mij is het nog steeds niet optimaal.
Ik vermoed dat ik dus ergens een vacuüm lek heb,ik kan alleen niks vinden,alle vacuüm slangen zijn vervangen voor siliconen,en ik heb alles al 3 keer nagelopen afgelopen dagen.
Auto rijd en loopt nu wel weer goed.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 22.08.2020 - 19:14  ·  #11
Wacht even, welke waarde verkondig je nu aan vanuit Vida?

Barometrische druk, of de gemeten laaddruk?

De lmm meet geen luchtdruk, alleen luchtflow. De Tmaf meet luchtdruk, maar ook in de ECM zit een unit die luchtdruk meet.

Wanneer deze unit van slag is wordt ook een storingscode gevormd omdat het verschil in druk tussen ECM unit en Tmaf te groot is.

Er iemand anders geweest die deze uitdaging ook had. Je zou de zoek functie eens kunnen proberen. Ik weet de uitkomst niet uit mijn hoofd.
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 22.08.2020 - 20:25  ·  #12
Gemeten laaddruk.
Teminste,ECM-Laaddruk,neem aan dat dat de goede is,was namelijk de enige die ik kon selecteren in het lijstje met sensoren.
lmm zit volgens mij het probleem niet,vida gaf errors aan op de map sensor,dus daar ben ik gaan zoeken.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 22.08.2020 - 20:41  ·  #13
Dan denk ik nu dat de oorzaak zit in de te lage waarde van de ECM waarneming. Die leid tot drukverschil wat weer tot een storingscode leid.

Ik zal eens zoeken naar dat topic waar dit aan bod kwam.
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: ECM 1200 ECM 1600 ECM170F

 · 
Posted: 22.08.2020 - 21:45  ·  #14
Topic gevonden,TS heeft het probleem nooit gevonden omdat de gasklep ook kapot ging,en dus de auto heeft verkocht.
Ik kan op het internet ook niks vinden over op de ecm gemonteerde barometrische druk sensoren op een P2,alleen maar over volvo's van voor 2000.
Auto rijd na het vervangen van de druk en temp sensoren goed,en na een kleine 70km rijden vandaag ook geen CEL meer gehad.
Ik zal morgen nog eens vida eraan hangen en kijken of er weer storingen gerelateerd aan druk sensoren in staan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0