Specificaties rechtheid Cilinderblok B5244s

Kop is krom, blok nog bruikbaar?

 
 
 
 
 
TonyT5-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 49
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Specificaties rechtheid Cilinderblok B5244s

 · 
Posted: 08.09.2020 - 11:56  ·  #1
Hello,

Volvo V70 2.4 B5244s

De auto is overhit geweest en daardoor is de kop krom (0.2mm (0.008") afwijking.
Ik heb het blok gemeten op 0.1mm (0.004"). Nu vraag ik mij af of het slim is om een andere kop te plaatsen op dit onderblok.

Ik lees veel verschillende verhalen maar kan nergens de fabrieks toleranties vinden. Mocht iemand hier meer over weten hoor ik dat heel graag!

Gr
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Specificaties rechtheid Cilinderblok B5244s

 · 
Posted: 08.09.2020 - 16:26  ·  #2
Gewoon in de vaatwasser, vlakken, nieuwe klepseals en terug plaatsen, het is een goede legering en wordt niet zwak als die een keertje warm wordt.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Specificaties rechtheid Cilinderblok B5244s

 · 
Posted: 08.09.2020 - 16:51  ·  #3
Quote door TonyT5-R

Hello,

Volvo V70 2.4 B5244s

De auto is overhit geweest en daardoor is de kop krom (0.2mm (0.008") afwijking.
Ik heb het blok gemeten op 0.1mm (0.004"). Nu vraag ik mij af of het slim is om een andere kop te plaatsen op dit onderblok.

Ik lees veel verschillende verhalen maar kan nergens de fabrieks toleranties vinden. Mocht iemand hier meer over weten hoor ik dat heel graag!

Gr


je kop is 0.2 mm krom begrijp ik, maar is je onderblok nu 0.1 mm krom? Hoe heb je die gemeten? 0.1 mm lijkt mij wel veel
inderdaad een kop vlakken is niet zo spannend, dat lijkt me beter dan een andere kop halen.
Of het nodig is je onderblok te vlakken kan een goed revisiebedrijf je wel vertellen. Een onderblok zal in ieder geval helemaal niets meegeven, een kop kan wel een beetje meevormen en de pakking vangt natuurlijk ook nog iets op.

ik heb jaren terug een starlet 1.3 kop laten vlakken en heb toen niets aan het onderblok gedaan, ook niet gemeten. Deze rijdt nu 100000 km later nog rond.
TonyT5-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 49
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Specificaties rechtheid Cilinderblok B5244s

 · 
Posted: 08.09.2020 - 22:03  ·  #4
Quote door koennie

Quote door TonyT5-R

Hello,

Volvo V70 2.4 B5244s

De auto is overhit geweest en daardoor is de kop krom (0.2mm (0.008") afwijking.
Ik heb het blok gemeten op 0.1mm (0.004"). Nu vraag ik mij af of het slim is om een andere kop te plaatsen op dit onderblok.

Ik lees veel verschillende verhalen maar kan nergens de fabrieks toleranties vinden. Mocht iemand hier meer over weten hoor ik dat heel graag!

Gr


je kop is 0.2 mm krom begrijp ik, maar is je onderblok nu 0.1 mm krom? Hoe heb je die gemeten? 0.1 mm lijkt mij wel veel
inderdaad een kop vlakken is niet zo spannend, dat lijkt me beter dan een andere kop halen.
Of het nodig is je onderblok te vlakken kan een goed revisiebedrijf je wel vertellen. Een onderblok zal in ieder geval helemaal niets meegeven, een kop kan wel een beetje meevormen en de pakking vangt natuurlijk ook nog iets op.

ik heb jaren terug een starlet 1.3 kop laten vlakken en heb toen niets aan het onderblok gedaan, ook niet gemeten. Deze rijdt nu 100000 km later nog rond.



De motor is echt heet geweest, dus de kop is in zijnn geheel krom. Dat betekent dat machinaal vlakken alleen het pasvlak recht maakt. De nokkenlagers en klepzittingen zijn ook niet zuiver door de kromming van 2 tienden.. Dit allemaal repareren is geen doen tegenover een ruilkop van €150. De kop is mijn zorg niet. Als ik een beetje meer tijd had was ik voor een ruilmotor gegaan. Als dit echter niet nodig is bespaar ik me die moeite liever. de tiende milimeter op het motorblok is gevonden met een precisie rei en voelermaat. De kop is gemeten en afgeperst bij een revisiebedrijf. Zij adviseerden ook de kop niet meer te gebruiken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0