Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 
 
 
 
 
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 02.11.2020 - 22:06  ·  #1
Beste mensen,

Mijn S60 2.4 '01 heeft al een tijdje veel gekreun in de voortrein, wat versleten bussen, is onnoemelijk stug aan de voorzijde en trekt naar rechts, nouja; loopt naar rechts. Stuur staat ietsje scheef.
Ik heb reden aan te nemen dat er vóór mij, best wel met de auto getrapt is, of één bestuurder voor mij in ieder geval.
Dat kreeg ik ook mee van het bedrijf waar ik hem kocht; er waren "diverse problemen met de voorwielophanging, maar die hebben we allemaal gemaakt".

Nouja; schone lei!
Ik vond een paar complete sets van draagarm/fusee/veerpoot. Die twee, samen met 5 originele Volvo bobines, kon ik meenemen voor 7 tientjes. Op het oog in niet zoveel betere staat dan wat er onder zit, maar ik was voornamelijk benieuwd wat er zou gebeuren, om maar een idee te krijgen.

Wat er gebeurde, was zo ongeveer het ergste wat er kon gebeuren, aan de rechterzijde, die homokineet op het tussenlager.......ja die ja.......Nouja, wel opgelost, maar misschien een handige tip voor wie het ook overkomt (lees; dom genoeg is om dat ding onbezonnen uit elkaar te trekken) is als volgt:
- zolang de hoes er nog op zit; teken hem af!! De geulen in beide delen, lopen scheef; één geul verkeerd en je krijgt hem er wel in- maar dan zit hij vast en je krijgt hem er bijna niet meer uit! (Geloof me; ik heb aardig wat nieuwe woorden verzonnen en géén van allen zijn hier voor herhaling vatbaar!)

Goed, door tijdgebrek alleen die zijde nog maar gedaan, maar de veer en rijhoogte was eender dus voor die ene dag geen groot probleem.
Wat nu opvalt, is dat de auto niet meer naar rechts wil lopen (dus blij met dat) maar mijn stuur nu toch echt wel een graad of 30(!) naar links staat. Dat kan; hij is met de oude ophanging uitgelijnd en dat was volgens de beste man toen al een probleem.
Dus; nu goed.....denk ik dan maar; ik lijn hem natuurlijk nogmaals uit als de andere kant er ook onder zit.

Maar dan kom ik bij mijn vragen:
- gezien de stuuruitslag, vermoed ik dat ooit een wijsneus het stuurwiel een spiebaan of twee verzet heeft: met welke bouten/klemmen/oid zit de luchtzak vast? Ik kan het namelijk niet zien en voel het ook niet.......
- was er niet iets speciaals met Volvo aangaande de middenstand van het stuurhuis voordat je gaat uitlijnen? Dus niet stuur zelf, maar het huis ook?

En mijn laatste vraag gaat over het liefste boutje wat ik tegen kwam; de centrale van de as.......ik ben gewend met minimaal dop 30 aan te komen maar niets van dat alles; dopje 13.
Lief boutje en gezien dopje 13 ging ik in mijn hoofd uit van een M8.
Ik heb hier ooit op het forum een .pdf gevonden en gedownload. Ik zie daarin dat het aanhaalmoment 35 Nm is en dan nog 90 graden! Dat lijkt mij erg veel, die 90 graden.
De pdf geeft ook aan dat het een M10 moet zijn; niet goed genoeg opgelet.....kan zijn.
Maar weet iemand zo uit het hoofd of dat klopt?

Uhh, dat was het :)
Mocht iemand hier zo even uit het hoofd meer van weten, verneem ik dat graag natuurlijk.
Alvast bedankt!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 10:01  ·  #2
Dat van die 90 graden moet je sowieso niet doen, dat is doorgaans voor een NIEUWE rekbout. Rekbouten moet je al niet hergebruiken want je loopt grote kans op breken.
Dus zorg gewoon dat je vida of een werkplaatshandboek (bijv. Haynes) bij de hand houdt en dan weet je het juiste aanhaalmoment van alles.

Dop 30 op een auto ga je niet veel tegenkomen... ben je vrachtwagenmonteur?

De airbag van het stuur zit doorgaans op 2 manieren vast. Die van mijn modeljaar 2007 zat met inbusboutjes aan de achterkant van het stuur, die gaatjes kon je zien als je van de zijkant (vanuit de open deur) naar het stuur keek.
Ik heb ook eens gelezen dat andere geklikt zitten en dat je die kan losklikken met een schroevendraaier, maar die heb ik zelf nooit gehad.
Wel altijd de accu loskoppelen en de modules minstens 10 minuten laten rusten voordat je aan een airbag gaat knoeien.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 929
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 10:08  ·  #3
in Vida en in de haynes/vraagbaak staat ook 35 Nm en 90 graden. Ik heb m laatst vast gezet met 50 Nm, even wat loctite 248 er op en dan blijft hij wel zitten.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 10:25  ·  #4
Quote door Bolbo

Dop 30 op een auto ga je niet veel tegenkomen... ben je vrachtwagenmonteur?



hier in alle jaren toch een heel set opgebouwd 30,32,34,36,42,46 allemaal nodig gehad om de aandrijfassen van auto's los te halen
veel merken hebben draad op de steek as zitten en daar moet een moer op. Volvo is de eerste auto die ik heb die dat dus niet heeft
en een bout daar voor gebruikt.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 10:33  ·  #5
let wel op als je stuur 2 banen opschuift, dit kan problemen geven voor je stuurhoek sensor, en in het ergste geval de gehele sensor slopen, ikzelf zou het stuur rechtzetten vanonder de auto.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 10:53  ·  #6
idd het stuur rechtzetten door de verstelling aan de beide zijden bij het fusee te verstellen. als het daarmee niet lukt is er iets geks aan de hand.
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 10:57  ·  #7
Bedankt voor de reacties beste mensen!

Dop 30 en 32 is redelijk normaal bij personenauto's; vaak heb je gewoon de astap die doorsteekt en daar zit een moer op. Volvo is volgens mij de eerste die ik tegen kom met een bout erin....... Ik ben geen vrachtwagen monteur, nee.

Rekbout; ik ben dat niet tegen gekomen in enige beschrijving en hij viel mij ook niet op als zodanig. Nu heb ik niet goed opgelet door alle gedoe en dus tijdnood. Hij zit vast, maar niet eens met locatie........dat ga ik vanavond even doen. Was al blij dat ik ermee naar huis kon :)

Het stuur; airbag, zal dus toch even kijken met een torx.......zeker gezien het al een oudere auto is. Vaak dan wel met een "pikkie" erin zodat je een speciale sleutel nodig hebt vrees ik.
Die spiebanen zal ik ook niet zomaar veranderen, maar gezien de telling links/rechts, is het eerder een kwestie van corrigeren wat ooit verkloot is. Alleen in dat geval natuurlijk. Ik kan wel uitlijnen, maar als je omwentelingen niet goed zijn, heeft het geen nut.
Maar er is dus geen "apart dingetje" met de rechtuit stand van het stuurhuis?

En; een auto uit 2001; ik had niet de indruk dat ik een stuurhoeksensor zou hebben........dat zou nog roet in het eten kunnen gooien. Bedankt voor de heads-up!
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 11:03  ·  #8
Quote door Volterop

Bedankt voor de reacties beste mensen!

Dop 30 en 32 is redelijk normaal bij personenauto's; vaak heb je gewoon de astap die doorsteekt en daar zit een moer op. Volvo is volgens mij de eerste die ik tegen kom met een bout erin....... Ik ben geen vrachtwagen monteur, nee.

Rekbout; ik ben dat niet tegen gekomen in enige beschrijving en hij viel mij ook niet op als zodanig. Nu heb ik niet goed opgelet door alle gedoe en dus tijdnood. Hij zit vast, maar niet eens met locatie........dat ga ik vanavond even doen. Was al blij dat ik ermee naar huis kon :)

Het stuur; airbag, zal dus toch even kijken met een torx.......zeker gezien het al een oudere auto is. Vaak dan wel met een "pikkie" erin zodat je een speciale sleutel nodig hebt vrees ik.
Die spiebanen zal ik ook niet zomaar veranderen, maar gezien de telling links/rechts, is het eerder een kwestie van corrigeren wat ooit verkloot is. Alleen in dat geval natuurlijk. Ik kan wel uitlijnen, maar als je omwentelingen niet goed zijn, heeft het geen nut.
Maar er is dus geen "apart dingetje" met de rechtuit stand van het stuurhuis?

En; een auto uit 2001; ik had niet de indruk dat ik een stuurhoeksensor zou hebben........dat zou nog roet in het eten kunnen gooien. Bedankt voor de heads-up!


als je een stuurhoek sensor hebt kun je die met vida uitlezen, dan weet je meteen of het stuur er goed op zit.
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 11:24  ·  #9
Helaas heb ik geen Vida, maar goed om te weten, dankjewel.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1460
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 19:57  ·  #10
Ik denk ook dat je beter af bent wanneer je de spoorstangen bijstelt.

Je weet dat je Vida kunt lenen?

Heb je de aandrijfassen met de 6 kogels? Ik ken ze inmiddels van binnen en van buiten. En ook ik heb gemerkt wat er gebeurt wanneer je de banen verkeerd tov elkaar in elkaar schuift. (Geen beweging meer in te krijgen) . Misschien geeft het troost als je weet dat anderen dezelfde fouten maken.
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 21:03  ·  #11
Juist; geen beweging meer! Poe, wat had ik het warm!
Toch nog gelukt om die kooi naar me toe te trekken; zo kreeg ik hem nog los :)

Die spoorstangen; in de basis heb je wel gelijk natuurlijk, maar dan moet er niet aan gekloot zijn en dat is er wel, ben ik nu wel zeker achter.
Het is heel raar, ik moet er even over denken en op de één of andere manier lukt het niet uit het hoofd.
Ik was net bezig met -nu ik pas vanavond weer even bezig ben geweest en dus alles vers in het geheugen heb- een tekeningetje met opmerkingen te maken voor mezelf.
Als ik dan wat tijd heb en rustiger ben, kan ik er even naar kijken.
Maar ik zal het tekeningetje hier ook wel even posten, is misschien wel grappig.
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 21:23  ·  #12
Hmm, ging niet helemaal goed, nu dus blijkbaar twee keer een plaatje.
Van de tekenkunsten moet ik het niet hebben, maar was ook alleen als geheugensteun voor mezelf.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 22:19  ·  #13
Quote door Vogel

Heb je de aandrijfassen met de 6 kogels? Ik ken ze inmiddels van binnen en van buiten. En ook ik heb gemerkt wat er gebeurt wanneer je de banen verkeerd tov elkaar in elkaar schuift. (Geen beweging meer in te krijgen) . Misschien geeft het troost als je weet dat anderen dezelfde fouten maken.


Ook hier een ervaringsdeskundige.. ben er toen ook wel een uurtje mee aan het hannessen geweest...

Zoals hier meerdere zeggen.. recht zetten vanuit de stuurstangen.. zeker omdat je nu zeker weet dat de stuuruitslag geen schade geeft aan de sensor...
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 22:39  ·  #14
Quote door motorfietsenmaker

.. recht zetten vanuit de stuurstangen..


Helemaal mee eens en iedereen die dat zegt, heeft ook gelijk.

Maar.....

Ik zal het sterker vertellen; de linker kant, kan niet korter...... daar zit nog een kwart slag op en dan is het over.
Mijn stuur staat naar links. Zet ik hem recht, staan mijn wielen dus naar rechts en moet ik links korter en rechts langer maken.
Die ruimte op links is er niet.......

Er is dus iets raars ooit mee gedaan/gebeurt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nachtmerrie beleefd; nu wel een paar vragen.

 · 
Posted: 03.11.2020 - 23:53  ·  #15
Er zijn verschillende lengtes binnenste spoorstangen te koop, Ik kan me voorstellen dat als je daar een te lange op zet je dit soort problemen krijgt.

Er zij twee merken stuurhuisen ZF en SMI de S60 2001 heeft normaliter SMI SMI. maar ook daar geven de webwinkels verschillende lengtes af van 105 mm tot 150 mm voor SMI en S60 2001-2010. Ik ben bij mn S60 gewend dat ik rechts maar weinig speling over heb om af te stellen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0