B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

Hoe moeilijk is het blok vervangen voor een ander blok dat niet LPG is?

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 49
Homepage: henning.nl
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 25.11.2020 - 10:35  ·  #1
Beste, vorig jaar december kocht ik mijn XC70 B5244T3 2.4 2001, nagenoeg precies zoals ik hem wilde, wilgengroen (liefst olijfgroen), ik ben regelmatig in de natuur en wil graag een auto die dieren niet opschrikt.

Na een paar kleine probleempjes, pen bobines vervangen etc, had ik een lek in de koppakking. €1800 later deed het het weer, kort erna naar Italië met vakantie.... gedoe.... koelvloeistof verbruik en de Luchtmassameter sensor kapot. Die krijg je niet 1-2-3 in Italië op doorreis. Met een nét iets ander type die de Bosch garage wél had liggen kon ik terug rijden naar Nederland. Weliswaar nu en dan met veel gas in zijn vrij toeren makend om op tiptronic in zijn 1 op gang te komen. Eenmal op toeren lukte het wel en ik moest om de ±200km koelvloiestof checken/water bijvullen.

Inmiddels heb ik de koelvin laten vervangen, maar die tweedehands is nu weer kapot. Staat bij de garage, gelukkig met garantie (niet op arbeid). De garage noemde dat door de slecht werkende koelvin de temperatuur teveel oploopt en daardoor de koelvloeistof 'eruit perst'.

Onlangs noemde hi dat er mogelijk een lek in het 'onderblok' zit, omdat de gerepareerde koppakking niet meer lekt/kan lekken.

De auto koste €5.500 incl keuring bij onafhankelijke (zelf benaderde) garage) en nieuwe distributieriem.
Ik heb een tijdje een Gasklepsensor-storing en slechte ontbranding gehad op mijn OBDII (P0121, P0134, P1175, P1172).
Nu en dan komt er witte rook uit de uitlaat.
De auto gebruikt op 150km soms een liter koelvloeistof.

Grote vraag is of het het waard is een ander blok erin te laten plaatsen en wat zoiets moet kosten.
Met een Prins LPG installatie, hoe lastig is daar een 'gewoon' benzineblok van hetzelfde type voor in de plaatst in te laten bouwen?
Eventueel: waar kun je zoiets voordelig doen? Ik woon/werk/kom omgeving Rotterdam/Utrecht en eventueel ook iets verder als het loont.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 33
Berichten: 121
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 25.11.2020 - 11:00  ·  #2
Ten eerste zou ik een second opinion ergens aanvragen, wie zegt dat de garage niet een fout heeft gemaakt tijdens montage of een kromme kop heeft terug geplaatst?
Om nou direct een ander blok erin te leggen omdat een monteur het zegt vind ik nog wel niet wat, hebben ze daadwerkelijk een diagnose gesteld op een gescheurd blok, of is het een vermoeden.
Is het bijvoorbeeld niet gewoon een lekkende turbo?
Als je zegt koelvin, neem ik aan een waterpomp?
Als er net een nieuwe distributie riem gemonteerd is waarom hebben ze de waterpomp niet mee genomen, en waarom zou je een tweedehands waterpomp monteren?
Zoveel vragen...

EDIT,met koelvin bedoel je inderdaad de ventilator op de radiator.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 36
Berichten: 398
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 25.11.2020 - 11:37  ·  #3
Een liter op 150 km is wel heel veel, dan loopt hij waarschijnlijk ook niet al te best. Lekt hij ook niet ergens?
Een koppakking kan weldegelijk opnieuw lek gaan zoals Kevin hierboven aangeeft, als de kop niet gevlakt is of als de oorzaak van oververhitting niet wordt weggenomen.

Met een koelvin bedoel je waarschijnlijk de koel fan? De ventilator achter de radiator? Als die stuk is geweest, is er een grote kans dat dat de oorspronkelijke oorzaak is van oververhitting en vervolgens je lekke koppakking. Als die na de nieuwe koppakking nog steeds stuk was, dan is de kans groot dat hij weer oververhit is geweest.
Je onderblok kan inderdaad ook lek zijn, maar dat is alleen visueel vast te stellen. De betere garages kunnen dit wel vast stellen met behulp van bijvoorbeeld een endoscoop.

Een goede diagnose door een goede garage is hier het belangrijkst. Je zou eens naar een van de forum sponsoren kunnen gaan, bijvoorbeeld polter in Nieuwveen of Volservice in Elst. Er zitten ook vast goede garages bij jou in de buurt.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 690
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 25.11.2020 - 16:01  ·  #4
Hoeveel km heeft het blok inmiddels gedraaid?
1 liter op 150 km is echt veel, zit er geen koelvloeistof bij je olie?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 33
Berichten: 1425
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 25.11.2020 - 17:32  ·  #5
Er komt vrijwel nooit koelvloeistof bij de olie met een lekke koppakking bij deze blokken.

Toevallig voor een mede forummer heb ik ook net een 2.3 t5 in zijn XC70 gehangen, ook vanwege het koelvloeistof verbruik. De garage had de koppakking vervangen...

Uiteraard was dat blok gewoon gescheurd (zoals die 2.4/2.5's allemaal doen op termijn) en de garage had dat niet gezien dus was alle moeite voor niks...
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 58
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 25.11.2020 - 20:41  ·  #6
[quote="V70R^2"

Uiteraard was dat blok gewoon gescheurd (zoals die 2.4/2.5's allemaal doen op termijn) en de garage had dat niet gezien dus was alle moeite voor niks...
[/quote]

Is dat niet wat kort door de bocht?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 33
Berichten: 1425
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 26.11.2020 - 18:56  ·  #7
Bij goed onderhoud/perfect functionerend koelsysteem kunnen ze het lang vol houden, maar het is gewoon een feit dat ze vroeg of laat allemaal gaan, simpelweg een designfoutje. Er blijft te weinig vlees over met die grotere boring van 83mm, en door het verschil in uitzettingscoefficient van de cilinderbus en het aluminium van het blok laten deze op termijn los van elkaar en gaan ze scheuren.

Gezien je handtekening heb je er 2 in bezit, hele fijne motoren en heerlijk koppel onderin maar helaas dus een grote kans dat er vroeg of laat 1 aan zal gaan.

Het kan eenvoudigweg voorkomen worden door tussen de cilinders te shimmen, dan vul je het kiertje op met een passend plaatje en dan kan de cilinder daar niet meer uitzetten en scheuren.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 396
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 26.11.2020 - 19:11  ·  #8
Waar kan je dat shimmen laten doen en op welke prijzen moet je dan rekenen?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 33
Berichten: 1425
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 26.11.2020 - 19:46  ·  #9
Het is behalve arbeidsintensief geen moeilijke klus, dus in theorie kan iedere garagist dat voor je doen. Ik heb het bij enkele van mijn wagens ook gedaan en probeer altijd enkele shims in diverse diktes op voorraad te hebben.
Ook een goed moment om de rest van het preventieve onderhoud mee te pakken daar er al zoveel gedemonteerd moet worden.

Zeg grofweg €1000 en dan meerprijs voor het overige wat je mee kan pakken (klepseals/cilinderkop werk; klepspeling controleren/stellen, de ontsteking, carterventilatie/O-ringen carterpan, nog wat meer keerringen en pakkingen waar je nu toch bij komen kan etcetc).
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostkapelle
Leeftijd: 81
Berichten: 55
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 27.11.2020 - 07:48  ·  #10
Maar Adriaan, help me eens meedenken, een plaatje er tussen (?) , dan barst de zaak toch helemaal ; dat uitzetten hou je toch niet tegen?
Waar zit mijn denkfout?

Rob
Oostkapelle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1779
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 27.11.2020 - 11:57  ·  #11
Zijn er nieuwe kopbouten ingekomen? Kop gevlakt?
Ooit een keer gehad met een Citroen BX. Nieuwe kopbouten op vin-nummer besteld. Deze bleken echter net iets langer dan de oude, waardoor er éen net de holte bij de waterpomp doorboorde. Volgens een revisiebedrijf was het blok reddeloos verloren. Echter gerepareerd met 2 componenten metaal. Daarna nog 2 ton gereden.
Dus niet te snel je blok weg doen.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 33
Berichten: 1425
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 27.11.2020 - 14:14  ·  #12
Quote door waaie000

Maar Adriaan, help me eens meedenken, een plaatje er tussen (?) , dan barst de zaak toch helemaal ; dat uitzetten hou je toch niet tegen?
Waar zit mijn denkfout?

Rob
Oostkapelle


Hallo Rob,

Het uitzetten is geen probleem, enkel op de plek tussern de cilinders (en dan vrijwel alleen tussen cilinder 4&5, daar waar de koelvloeistof al aardig is opgewarmd door langs 1-2-3-4 te gaan).

Ik maak even twee foto's, een haarscheurtje van een mede forummer zijn 2.5t XC70 , niet opgemerkt door de garage en die hadden enkel de koppakking vervangen, maar deze bleef koelvloeistof verbruiken. Zoals je ziet is het aluminium van het blok als eerste gescheurd, dit is tussen de cilinders te dun bij een 83mm boring (T5 heeft 2mm smallere zuigers en dus net genoeg vlees, daar komt het niet voor).

De tweede foto is van een S60R welke met koelvloeistofverbruik nog enige tijd is doorgereden, hier zie je dat zelfs de cilinderbus zelf is gaan scheuren...

Een eenvoudige shim zoals op mijn 3e foto, in de juiste dikte, vult die spleet op en voorkomt dat de scheur kan ontstaan tussen de cilinders (geschikt tot grofweg een 400pk producerende 2.5 motor, wil je verder dan moet je een T5 plaatsen of dikke sleeves). Uitzetten en vervormen zal de cilinderbus nog gewoon kunnen doen, het is een open dek en dat "beweegt" altijd iets.

Hopend zo een beetje duidelijkheid te hebben verschaft,
Adriaan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 4131
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 27.11.2020 - 16:26  ·  #13
Al dat gedoe met shimmen.
De 2.4T heeft daar toch geen last van?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 33
Berichten: 1425
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 27.11.2020 - 16:47  ·  #14
Helaas wel, zie de eerste foto, dat was een zelfde jaar en type als jij hebt. Maar het kan erg lang goed gaan, sommigen hebben pech en sneuvelen al bij <2ton km anderen halen bijna een half miljoen.

Een groot deel is afhankelijk van hoe je er mee om gaat en onderhoud, maar die 83mm boring is gewoon een gigantische fout geweest. Dat zie je al in het ontwerp en de route die de koelvloeistof stroomt, de eerste generatie 2.5t zijn echt het slechtst (daar gaat de koelvloeistof eerst voor en achter om cilinder 1+2+3+4 en dan bij 5 is het te heet en bereikt het het kookpunt tussen 4-5.
daarna zie je de blokkade in het onderblok bij cilinder 1, waardoor het eerst voor langs om 1-2-3-4-5 gaat, en dan achter bij de uitlaatzijde naar boven de cilinderkop in. Hier is al een betere koeling en kleiner risico, maar ook die sneuvelen nog vroeg of laat.
De 3e generatie is wat er bijv in de ford e.d. kwam, die zijn nog beter, maar ook die zie je met een aanzienlijk vermogen allemaal sneuvelen, echter de V70NN 2.5T met weinig vermogen lijkt het (nochthans) wel te overleven. Al is tijd/km-stand natuurlijk ook een factor, en die wagens zijn amper 10 jaar oud.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 33
Berichten: 121
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: B5244T3 2.4 LPG Prins koelvloeistoflek - motorblok vervangen?

 · 
Posted: 27.11.2020 - 22:40  ·  #15
Mag ik vragen waar je die shims besteld?
Ik heb voor een heel mooi prijsje een gereviseerde cilinderkop op de kop weten te tikken.
De mijne is nog niks aan gebeurt (380k km),dus 1 op 1 omwisselen is het makkelijkst.
In de kerstvakantie ga ik dus die kop omwisselen, lijkt me het beste om dan direct te shimmen.
De 19T en green giants liggen al op de plank.
Ik zie dat er ook veel voelermaten worden gebruikt, maar het lijkt mij het beste om zulke shims te gebruiken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0