Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 
 
 
 
 
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 · 
Posted: 01.12.2020 - 19:22  ·  #1
Eigenlijk zomaar even een vraagje want een echt probleem is het niet.
Kan iemand mij vertellen hoe de 2.4 motor met Denso technologie zich moet gedragen bij een koude start?
Tot nu toe als ik de auto startte draaide deze met behoorlijk verhoogd toerental.
Direct na de koude start begint het toerental op 1500 à 1600tpm waarna deze geleidelijk binnen een minuut terugloopt na 1000tpm.
Bij die 1600tpm klinkt de motor wat rauw en een tikkeltje onregelmatig. Naarmate het toerental dichter bij de 1000tpm komt begint de motor steeds rustiger en regelmatiger te draaien. Na een aantal minuten rijden daalt het toerental trouwens nog verder naar +/- 900tpm en loopt daarbij ook zeer rustig rond.
Bij hoge uitzondering had ik de afgelopen week mijn auto een paar dagen niet nodig.
De auto had 3 dagen stil gestaan en daarbij was het gistermorgen behoorlijk koud (0 graden).
Toen ik de auto startte vertoonde de koude start opeens een heel ander karakter.
Direct na de koude start liep het toerental op naar slechts 1300tpm en daarbij liep de motor gelijk zeer rustig en regelmatig.
Dat vond ik wel vreemd want meestal is het toch dat hoe kouder het is des te hoger het toerental na de koude start.
De motor zakte zoals gebruikelijk binnen en minuut terug naar een stabiel toerental. In dit geval circa 1050tpm. Iets hoger dan de 1000tpm welke deze normaal draait circa 1 minuut na de koude start. Na een aantal minuten rijden was het stationair toerental zoals gewoonlijk weer 900tpm en draaide de motor als een zonnetje.
Hoe kan deze verandering worden verklaard vraag ik mij af. Vooral omdat de motor met de vorst eigenlijk direct mooier liep dan normaal. Ja...haha...ik weet dat Volvo's houden van de kou, maar zou het werkelijk?
Ik moet wel zeggen dat ik sinds ik deze auto heb 2 keer een flesje Liqui Moly injectiereiniger aan de tank heb toegevoegd en altijd Shell V-Power heb getankt. Zou het daaraan kunnen liggen? Dat de injectoren misschien nu schoner zijn geworden?
Ik vind wel, en dat is geen placebo effect, dat de motor nu veel rustiger maar vooral veel mooier en soepeler draait dan in het begin toen ik de auto kocht. Het lijkt wel een turbine zo mooi als de motor reageert op gasgeven.
Hoe moet deze motor met Denso techniek zich eigenlijk gedragen bij een koude start?
Ik weet wel dat de Volvo's 2.4 die op Bosch techniek draaien (vanaf bouwjaar 2003) altijd 1500tpm bij de koude start draaien en daarna binnen een minuut terugzakken naar 1000tpm. Van de Volvo's met de 2.4 Denso die ik in het verleden heb proefgereden staat me bij dat deze dat niet doen en het toerental bij de koude start lager ligt.
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 · 
Posted: 01.12.2020 - 20:34  ·  #2
Die van mij komt uit 2000,B5244T3,ook denso, mijn koude start ligt rond de 1100,en zakt vrij snel naar de 750.
Als ik direct begin te rijden is hij wel een beetje schokkerig en loopt hij een beetje rauw als ik hem rond de 2000 toeren hou, dat duurt ongeveer een minuutje, daarom wacht ik altijd even met rijden, gordel omdoen, muziekje uitzoeken etc.
Ik tank altijd 98,en die van mij is ''getuned'' door BSR, geen idee of dat wat uitmaakt, maar ik weet niet beter of de koude start ligt rond die 1100,nog nooit hoger geweest als het kouder was.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 · 
Posted: 01.12.2020 - 21:28  ·  #3
Ik wacht ook altijd totdat het stationair toerental gestabiliseerd is tot circa 1000tpm.
Lijkt me ook beter voor de motor. Even wachten totdat de olie overal in het blok verdeeld is.
Van andere Volvo's in die configuratie, dus 2.4 icm. Denso, kan ik me herinneren dat deze bij de koude start altijd eventjes circa 1300tpm draaien en al snel zakken naar de 1000tpm.
Bij de mijne is relatief kort geleden de ETM vervangen. Bewijs heb ik daar helaas niet van want zit geen rekening van bij (ik heb de auto nu 1 1/2 maand).
Maar, de ETM ziet er wel heel erg nieuw (schoon) uit en heeft een gele sticker. Kan het hogere toerental bij koude start misschien een gevolg zijn van het (anders) inleren van de ETM?
Nogmaals, ik heb er geen last van en na een minuut loopt de motor soepel en stabiel 1000tpm. Maar ben gewoon benieuwd waarom deze hoger stationair loopt bij koude start dan andere soortgelijke modellen met dezelfde motorconfiguratie. En waarom bij koud weer opeens een lager toerental en direct een mooie en stabiele loop. De mijne is trouwens een automaat. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 · 
Posted: 04.12.2020 - 22:41  ·  #4
Wat loopt mijn auto nu mooi direct na de koude start!!
Zeker een behoorlijk verschil met een 6 weken geleden toen ik de auto pas had.
De motor loopt gelijk na de koude start zo'n 1200 à 1300tpm en loopt direct zeer smooth.
Voor mij een bewijs te meer dat een paar kannetjes Liqui Moly Injector reiniger toevoegen in de tank en het tanken van V-Power 100 Oktan (ik tank in Duitsland) het brandstofsysteem wel degelijk reinigen en de motor helpen weer in topconditie te komen.
Ik had in het verleden al goede ervaringen met de Super Diesel Additiv van Liqui Moly in de 1.6 HDI van mijn Citroën C5 en ben nu helemaal overtuigd van de kwaliteit van de Liqui Moly produkten. Alleen jammer dat ze zo duur zijn.
Beerta1992
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 · 
Posted: 05.12.2020 - 03:48  ·  #5
2.0t gechipt. Koud ook 1500 toeren. Na ongeveer minuut naar 900. Denk dat er wel verschil zit kwa automaat of handbak. Maar weet ik niet zeker. Ik rij ook altijd pas weg als het toerental gezakt is. Wel vreemd dat ie ineens van 1500 naar 900 toeren gaat. Japanners wat ik hiervoor reed ging meer geleidelijk naar een lager toerental. Maar zal wel meer met het verwarmen van de katalysator gaan. Wil zelf ook nog graag injectie reiniging toevoegen. Maar dan van forte.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 · 
Posted: 05.12.2020 - 19:02  ·  #6
Zo hoort het ook precies te zijn met een Volvo met Bosch inspuiting.
Iedere Volvo met Bosch techniek ipv. Denso die ik heb gereden vertoont dit gedrag.
Japanners gaan inderdaad geleidelijker naar een lager toerental. Dat had mijn Accord ook die ik jarenlang heb gereden en aangeschaft heb als nieuwe auto.
Ook de Mazda 6 die ik weleens reed vertoonde precies dit gedrag.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 991
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 · 
Posted: 12.12.2020 - 13:04  ·  #7
Vanochtend eens even gekeken wat mijn V70 2.4 doet bij koude start. Wanneer de motor aanslaat draait hij ca. 1100 toeren. Bij warme motor zakt dit naar ca. 800 rpm
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Gedrag koude start B5244S motor met Denso

 · 
Posted: 13.12.2020 - 21:38  ·  #8
Gekke is dat de mijne bij hogere buitentemperaturen bij de koude start altijd hoger in toeren draait dan bij lagere temperaturen om het vriespunt.
Bij temperaturen dichtbij het vriespunt draait de mijne bij de koude start altijd 1200tpm en zakt daarbij terug tot iets boven de 1000tpm.
Bij hogere temperaturen draait de motor bij de koude start 1500/1600tpm en zakt na een halve minuut terug tot precies 1000tpm.
Hoe zou dit te verklaren zijn?
Ik dacht altijd, hoe kouder de buitentemperatuur hoe hoger het toerental bij de koude start.
De Volvo S60 doet het net andersom.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0