Grappig dat "experts" op internet (o.a. ANWB) beweren dat het voor de APK wel moet werken, maar dat het niet voorkomt in de wettekst en dus hoeft het voor de APK niet te werken.
Dit is de vigerende regelgeving van 15 oktober 2020 t/m heden:
https://wetten.overheid.nl/BWB…ijlageVIII
Artikel 5.2.51 lid 1.
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
In bijlage VIII, artikelen 115 en 117 staat het volgende te lezen:
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. In ieder geval is sprake van een gasontladingslichtbron, indien:
a.de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b.de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:
Artikel 116
[Red: Vervallen.]
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Artikel 118
[Red: Vervallen.]
In oudere wetteksten van de Regeling Voertuigen kom ik nog wel extra eisen tegen, maar die zijn allemaal vervallen. Zelfs de automatische hoogteregeling voor xenonlampen hoeft niet te werken, zolang de lichtbundel maar aan de eisen voldoet tijdens de APK.