V70 3.0 t6 of 3.2

 
 
 
 
 
Marnix
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 10.12.2020 - 20:09  ·  #1
Hallo, zoals ik bij het voorstellen al zei, ik ben opzoek naar een V70. Ik dacht eerst een t5 maar een 3.0 t6 of een 3.2 blijft mij ook trekken. Ik rij ongeveer 12000 km per jaar, naar mijn werk is het ongeveer 25 km. Ik weet dat een t6 meer verbruikt, maar is het een goede auto ten opzichte van een t5? Waar moet ik opletten bij de aankoop?
Zijn ze storing gevoelig of zijn er andere zaken om goed rekening mee te houden?
Ik kan op het forum nog niet echt de juiste antwoorden vinden, vandaar deze vraag.

Alvast bedankt.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5016
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 10.12.2020 - 21:08  ·  #2
Ik heb een T6 gehad en daarna een T5 en weer een T6. (eerste had problemen met de CEM door lekker voorruit)

Een vergelijking is er niet van te maken.
De T5 is kwalitatiever dan een T6.
Minder Ford en makkelijker met zelf sleutelen.
Ik vond mijn T5 rauwer en met Rica tuning soms bij 120 nog wielspin bij stevig gassen.

Mijn T6 is een awd en de rijervaring is soepeler en stiller. Op de snelweg zo goed als fluisterstil.
Geeft je gas trakteert de 6 in lijn op een mooi concert.
Dat hij nieuwer is merk je gewoon in de hele rijervaring.

Mocht je in de buurt wonen van Voorschoten zou ik zeggen gen rij eens langs.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 10.12.2020 - 22:18  ·  #3
Ik heb sinds eind oktober een 3.0 T6 en dat rijdt echt fantastisch.
Vorige week ging de wagen terug naar Hennes voor het oplossen van een paar eenvoudige garantie gevalletjes. Ik kreeg van hen voor een dag een S80 met 3.2 liter motor mee dus dat was een goede gelegenheid om het verschil te kunnen ervaren. Ik had bij het wegrijden er overigens niet op gelet met welk type motor de S80 was uitgerust, dat heb ik pas gezien bij thuiskomst.
Wat me op viel bij het invoegen met de S80 op de snelweg was dat ik het gevoel had dat dit een 2.5 liter was of zelfs een nog lichter type motor. Dat kwam o.a. door het acceleratievermogen en het geluid. Niet dat de 3.2 weinig vermogen heeft maar de 3.0 is echt sneller en draait veel mooier, klinkt fijner. Die 3.2 moet er duidelijk hoorbaar en voelbaar veel harder voor werken om op snelheid te komen, logisch want die heeft aardig wat minder pk’s dan de 3.0 en die 3.2 heeft geen turbo. Het is niet zo dat de 3.2 geen fijne motor is maar ik ben heel blij dat ik een 3.0 heb.
Wel wil ik vermelden dat mijn 3.0 nu 124k heeft gedraaid en de 3.2 had al 260k gedraaid, dat kan ook bijdragen.
Mijn tip is om met beide types te gaan proefrijden om zelf het verschil te kunnen ervaren.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 10.12.2020 - 22:31  ·  #4
Ik heb in het verleden met het werk nog wel eens in de 3.2 en de t6 kunnen rijden.
En mijn ervaring is dat de t6 echt wel soepel rijd.
Je hebt merkbaar meer vermogen, en voor min gevoel ook een stuk soepeer.

Daarnaast is een t6 zuiniger in verbruik dan een 3.2 bij het zelfde rijgedrag viel ons toen duidelijk op.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 11.12.2020 - 08:44  ·  #5
Die turbo's zorgen voor een bult koppel, dat ga je met een atmosferisch blok nooit redden.
Als je de keuze hebt zou ik altijd voor een turbo motor gaan, het rijdt ook veel lekkerder
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 11.12.2020 - 11:23  ·  #6
Quote door [-Tom-]

Die turbo's zorgen voor een bult koppel, dat ga je met een atmosferisch blok nooit redden.
Als je de keuze hebt zou ik altijd voor een turbo motor gaan, het rijdt ook veel lekkerder


Of een oude Amerikaanse 7liter V8 met 500Nm koppel en 150pk :lol:

Zonder gekheid... is een R niks voor jou? Heb je 300pk met een prachtige 5 cilinder. Is weliswaar wat ouder dan een T6, maar wel specialer.
Marnix
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 11.12.2020 - 12:18  ·  #7
Ik ga binnenkort maar eens een proefrit maken. Aangezien ik niet handig ben ben ik afhankelijk van garages, is een 3.0 t6 duur in onderhoud, duur is relatief maar ten opzichte van een t5 bijvoorbeeld.
Marnix
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 11.12.2020 - 12:19  ·  #8
Quote door Plein69

Ik heb een T6 gehad en daarna een T5 en weer een T6. (eerste had problemen met de CEM door lekker voorruit)

Een vergelijking is er niet van te maken.
De T5 is kwalitatiever dan een T6.
Minder Ford en makkelijker met zelf sleutelen.
Ik vond mijn T5 rauwer en met Rica tuning soms bij 120 nog wielspin bij stevig gassen.

Mijn T6 is een awd en de rijervaring is soepeler en stiller. Op de snelweg zo goed als fluisterstil.
Geeft je gas trakteert de 6 in lijn op een mooi concert.
Dat hij nieuwer is merk je gewoon in de hele rijervaring.

Mocht je in de buurt wonen van Voorschoten zou ik zeggen gen rij eens langs.


Bedankt voor je aanbod, maar ik woon niet in de buurt.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 11.12.2020 - 13:27  ·  #9
Quote door Marnix

Ik ga binnenkort maar eens een proefrit maken. Aangezien ik niet handig ben ben ik afhankelijk van garages, is een 3.0 t6 duur in onderhoud, duur is relatief maar ten opzichte van een t5 bijvoorbeeld.


Bij een T5 heb je 5 gasten aan tafel, bij een T6 heb je 1 gast meer aan tafel. Dus bij benodigd onderhoud en reparatie zal een T6 iets duurder zijn. Zo ook qua consumptie.
Ook ik ben afhankelijk van garages v.w.b. het onderhoud, en bij een Volvo uit die prijsklasse is dat hoger dan het onderhoud van een Fiat Panda.
Ik heb nu bewust gekozen voor een Volvo met een lagere kilometerstand en verwacht (hoop) dat ik hierdoor voorlopig geen extra reparatiekosten heb buiten de normale onderhoudskosten.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 11.12.2020 - 13:54  ·  #10
Reparatie’s is altijd een kwestie van pech en geluk hebben.

Als je alles bij de garage moet laten doen, houd dan wel wat extra achter de hand bij een t6.
De onderdelen vallen vaak net iets duurder uit, en de arbeidsrijd is vaak net iets langer dan met een t5.

Linksom of rechtsom blijven het oudere auto’s. En je kunt geluk hebben en er weinig aan krijgen.
(Van mij is nu 18 jaar en 408k km ruim.even afkloppen, eigelijk geen grote kostenposten gehad)

Maar je kunt ook een volvo van 7 jaar hebben van 60k km en er een €5000.- in moeten stoppen in het eerste jaar aan noodzakelijke reparaties.
Vooraf goed (laten) inspecteren kan het risico wel iets verkleinen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 3.0 t6 of 3.2

 · 
Posted: 11.12.2020 - 14:14  ·  #11
Quote door ProVolvo

Quote door Marnix

Ik ga binnenkort maar eens een proefrit maken. Aangezien ik niet handig ben ben ik afhankelijk van garages, is een 3.0 t6 duur in onderhoud, duur is relatief maar ten opzichte van een t5 bijvoorbeeld.


Bij een T5 heb je 5 gasten aan tafel, bij een T6 heb je 1 gast meer aan tafel. Dus bij benodigd onderhoud en reparatie zal een T6 iets duurder zijn. Zo ook qua consumptie.
Ook ik ben afhankelijk van garages v.w.b. het onderhoud, en bij een Volvo uit die prijsklasse is dat hoger dan het onderhoud van een Fiat Panda.
Ik heb nu bewust gekozen voor een Volvo met een lagere kilometerstand en verwacht (hoop) dat ik hierdoor voorlopig geen extra reparatiekosten heb buiten de normale onderhoudskosten.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een T6 per definitie duurder in onderhoud is omdat het een 6-cilinder is. Idem voor het verbruik... Zo'n T6 is ook wel een stuk moderner en zeker een V70R heeft best wel wat potentieel erg dure onderhoudspuntjes...
Verder denk ik ook niet dat je een nieuwere V70 direct moet vergelijken met een oude V70 P2, totaal andere auto's en karakteristiek
 
Selected quotes for multi-quoting:   0