V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

Betrouwbaarheid T4 met veel km moeilijk te achterhalen.

 
 
 
 
 
Koopmans31
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 06.01.2021 - 19:58  ·  #1
Op dit moment staat mijn Range Rover te koop, er moet een V70 komen.

Bij voorkeur willen we een V70NN, dit door ervaringen uit het verleden met dit type auto.Wij rijden maar weinig (6000 km per jaar) maar willen toch voor beperkt budget wel lekker rijden.

Ik durf het wel aan om een auto met 250dkm op de teller aan te schaffen en ging er eigenlijk vanuit dat het een 2.5T of 3.2 zou worden uit de bouwjaren 2007-2009. Volledig gespoten bumpers en sideskirts zijn voor mij een eis, chromen ruitomlijsting een grote pre. Met is lijstje aan eisen wordt de spoeling dun dus verder gaan kijken en ik liep tegen meerdere vrij interessante T4's aan.

Van de zaak heb ik een V60 T3 automaat en hoewel niets spannends is het ook geen blok dat me tegen staat. Die V60 heb ik nu zo'n 90000 km en daar loopt alles probleemloos. Nu kan ik alleen niets vinden over hoe lang auto's met dit blok over het algemeen mee gaan. Qua budget zit ik nl. in de hoek van de auto's boven de 200000km.

Ook heb ik al gezocht naar ervaringen van S-Max of Galaxy rijders maar niets dat duidelijkheid geeft. Kortom, zijn er hier mensen met ervaring met de T4 met handbak en veel kilometers op de klok?
BlackV
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drachten
Leeftijd: 60
Berichten: 71
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 06.01.2021 - 21:27  ·  #2
Ik heb in 2018 een T4 van 2012 gekocht met 168000 km nu staat hij op 212000 en alleen normaal onderhoud geen problemen een kleine olie lekkage bij een nokken as sensor wel wat uren maar onderdeel niet duur ik meen iets rond €90,-
Fijne auto's om mee te rijden
Koopmans31
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 09:34  ·  #3
Bedankt BlackV,

Goed om te horen dat het qua betrouwbaarheid goed lijkt te zitten met ook het T4 blok.

Fijne uitvoering heb jij trouwens, die zou ik ook weer willen hebben bij voorkeur. Eerder met erg veel plezier mee gereden. Mocht je ervanaf willen dan hoor ik het graag :)
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 500
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 09:36  ·  #4
ja maar als de TS hem al met 200K op de klok wil kopen, hoe zit het dan? Ik weet niet hoe de NN in elkaar zit maar veel slijtageonderdelen zoals allerlei ophangingsrubbers etc. etc. komen bij de N ergens tussen de 200k en 300k. Ook als de auto al zijn onderhoud netjes heeft gehad komen er rond die stand gewoon dingen aan, afhankelijk van het onderhoud dat is gedaan kan dat veel of weinig zijn.
Wat betreft een T4 met handbak, voor zover ik op het forum heb gelezen zijn dat wel goede motoren en versnellingsbakken. Maar alles eromheen slijt dus ook, ongeacht of het een T6 of een 1.6 edrive is.

Als voorbeeld; Mijn auto (een v70N) heb ik met 204000 km gekocht. in 2 jaar tijd nu naar 314000 gereden maar ook een euro of 5000 aan onderhoud moeten laten doen of zelf gedaan. Het blok en de bak houden dat wel vol met het regelmatige onderhoud (olie om de 15000km, powerflush om de 60000km) maar bobines, onderstelrubbers, remmen, draagarmen, etc. etc. heb ik tussen 200K en 250k wel allemaal moeten vervangen. En dan zullen zaken zoals de airco en schokbrekers binnenkort ook nog wel komen.
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 10:45  ·  #5
Ik heb zelf een V70NN 2.0T (ook van Ford) R-design met 265000km. Ik heb meerdere 850's en V70's gehad van de vorige generaties, maar dit model is (bij mij) veel degelijker gebleken.
En een bijzonder fijne motor bovendien ondanks dat de 5-pitters natuurlijk fijner klinken.
Auto gaat er in het voorjaar uit voor een hybride omdat ik geen km's meer maak, maar tot op heden mijn beste auto!
Koopmans31
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 13:29  ·  #6
@hetschaap, mijn eerdere V70NN heb ik gekocht met zo'n 210k op de teller en deze zat voor zover ik dat kan beoordelen erg goed in elkaar. In de 30k die ik er in nog geen jaar mee heb gereden heb ik alleen een lek in de radiator gehad. Dus dat was zeker te overzien.

Mijn afweging is de volgende: een oudere auto met meer kilometers op de teller zal inderdaad vaker iets aan moeten worden vervangen en dat geeft op zich niet, want de afschrijving is beduidend lager dan bij een duurdere auto met minder kilometers. Ik moet wel het risico op dure reparaties beperken, vandaar mijn voorkeur voor een auto met een handbak en gedocumenteerd goed onderhoud.

In het voorbeeld dat je geeft heb jij 4,5 cent per kilometer aan reparatiekosten gehad. Gezien ik maar zo'n 6.000km op jaarbasis met deze auto zal gaan rijden zou ik op basis van jouw voorbeeld rekening moeten houden met zo'n 300 euro aan reparatiekosten per jaar, ook als het het dubbele is dan valt me dat erg mee. Ik reserveer per jaar sowieso 1.200 voor reparaties, onderhoud en banden dus dan moet dat gemakkelijk uit kunnen. Heb ik minder dan 1.200 nodig voor reparatie en onderhoud dan gaat dat direct naar het budget voor een volgende auto over een jaar of 4 a 5.

@wout777: de 2.0T had ik eigenlijk nog niet naar gekeken omdat ik daar de asociatie had met de 2.0. Dank voor de tip!
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 15:28  ·  #7
2.0T is meestal wel R-design dus geen chrome omlijsting. Wel alles meegespoten.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2195
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 15:42  ·  #8
Het is voornamelijk sentiment dat er een voorkeur bestaat voor vijf- en zescilinders. Te vergelijken met liefhebbers van Amerikaanse V8-motoren, die vinden het motorgeluid geweldig en nemen het gigantische brandstofverbruik voor lief. Nou zuipt een 2.5 liter vijfcilinder met turbo niet zoveel als een V8, desondanks zijn de viercilinders aanzienlijk efficiënter, echter deze geven niet de karakteristieke "roffel" van een vijfcilinder.

De 1.6 liter turbomotor die in de eerste lichting T4 wordt aangetroffen is van Ford afkomstig en dat zet bij sommige liefhebbers kwaad bloed. Vanaf een bepaald modeljaar, ik dacht 2015, zit er een viercilinder VEA motor van Volvo in. Je ziet ze niet veel met hoge kilometerstand, domweg omdat kilometervretende V70-rijders een diesel hebben gekocht. Ik heb geen T4-motor in mijn V70 (had ik best gewild!), wel heb ik ervaring met Fords waar dezelfde motor zonder turbo in zit. Ze willen met een hoge kilometerstand een klein beetje olie verbruiken (niet dramatisch, tussen beurten misschien een halve liter), maar voor de rest echt nooit wat mee gehad, terwijl die motor best hard moest werken en vaak korte stukjes voor zijn kiezen kreeg. Het ontwerp dateert van eind jaren 1990, zat voor het eerst in de Ford Focus. Met turbo zit het ding in ontiegelijk veel Fords en Volvo's, zowel in T3 (V40/V60, 150 pk) als T4 (180 pk). Alleen als tuning je ding is, dan kun je beter op zoek gaan naar 2.0T, 2.5T of 3.0 T6 (resp. 4, 5 en 6 cilinders), daar valt veel meer uit te halen. Oh ja, er is een recall op geweest in verband met het koelsysteem.

Even een paar overwegingen uit eigen ervaring. Ik heb een 2.0 (zonder turbo) van modeljaar 2011 met de door jou gewenste uiterlijke opties, deze werd in Zweden als Momentum verkocht. Ik heb zo het idee dat 180.000 km het punt is dat er veel reparaties nodig zijn aan een V70NN en dat 'ie daarna weer een hele tijd er tegenaan kan. Dit is er onlangs gedaan of moet er nog gebeuren, km. stand tussen 160 en 180.000 km.
- rubbers van de achterasophanging (al gedaan)
- airco condensor en compressor (al gedaan)
- dubbelmassa vliegwiel en koppeling (moet nog, prijzig)
- flush van het stuurhuis incl. nieuw potje
- multiriem en spanrollen
Ik laat het altijd aan Poika over wat er moet gebeuren, sleutel in principe niet zelf aan de V70.

De 1.6 T4 heeft in tegenstelling tot de 2.0 een distributieriem, die moet geloof ik iedere 10 jaar of 180.000 km.

Omdat de auto de eerste 6 jaar van zijn leven in Zweden heeft rondgereden (is nu 10 jaar oud), zit er best wel wat roest aan de onderkant. Niet dramatisch, maar wel genoeg om eens wat aan te gaan doen. Als je auto origineel NL is, dan heb je daar wat minder omkijken naar.

Afijn, succes met het vinden van een mooi exemplaar, ik hoor net van mijn collega van marketing dat proefritten aan huis ineens niet meer mogen, dus ik ben benieuwd welke constructie autodealers nu gaan vinden om je toch een auto te kunnen verkopen. Of je moet er eentje particulier willen kopen.
Koopmans31
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 17:48  ·  #9
Quote door brinkie

Het is voornamelijk sentiment dat er een voorkeur bestaat voor vijf- en zescilinders. Te vergelijken met liefhebbers van Amerikaanse V8-motoren, die vinden het motorgeluid geweldig en nemen het gigantische brandstofverbruik voor lief. Nou zuipt een 2.5 liter vijfcilinder met turbo niet zoveel als een V8, desondanks zijn de viercilinders aanzienlijk efficiënter, echter deze geven niet de karakteristieke "roffel" van een vijfcilinder.

De 1.6 liter turbomotor die in de eerste lichting T4 wordt aangetroffen is van Ford afkomstig en dat zet bij sommige liefhebbers kwaad bloed. Vanaf een bepaald modeljaar, ik dacht 2015, zit er een viercilinder VEA motor van Volvo in. Je ziet ze niet veel met hoge kilometerstand, domweg omdat kilometervretende V70-rijders een diesel hebben gekocht. Ik heb geen T4-motor in mijn V70 (had ik best gewild!), wel heb ik ervaring met Fords waar dezelfde motor zonder turbo in zit. Ze willen met een hoge kilometerstand een klein beetje olie verbruiken (niet dramatisch, tussen beurten misschien een halve liter), maar voor de rest echt nooit wat mee gehad, terwijl die motor best hard moest werken en vaak korte stukjes voor zijn kiezen kreeg. Het ontwerp dateert van eind jaren 1990, zat voor het eerst in de Ford Focus. Met turbo zit het ding in ontiegelijk veel Fords en Volvo's, zowel in T3 (V40/V60, 150 pk) als T4 (180 pk). Alleen als tuning je ding is, dan kun je beter op zoek gaan naar 2.0T, 2.5T of 3.0 T6 (resp. 4, 5 en 6 cilinders), daar valt veel meer uit te halen. Oh ja, er is een recall op geweest in verband met het koelsysteem.

Even een paar overwegingen uit eigen ervaring. Ik heb een 2.0 (zonder turbo) van modeljaar 2011 met de door jou gewenste uiterlijke opties, deze werd in Zweden als Momentum verkocht. Ik heb zo het idee dat 180.000 km het punt is dat er veel reparaties nodig zijn aan een V70NN en dat 'ie daarna weer een hele tijd er tegenaan kan. Dit is er onlangs gedaan of moet er nog gebeuren, km. stand tussen 160 en 180.000 km.
- rubbers van de achterasophanging (al gedaan)
- airco condensor en compressor (al gedaan)
- dubbelmassa vliegwiel en koppeling (moet nog, prijzig)
- flush van het stuurhuis incl. nieuw potje
- multiriem en spanrollen
Ik laat het altijd aan Poika over wat er moet gebeuren, sleutel in principe niet zelf aan de V70.

De 1.6 T4 heeft in tegenstelling tot de 2.0 een distributieriem, die moet geloof ik iedere 10 jaar of 180.000 km.

Omdat de auto de eerste 6 jaar van zijn leven in Zweden heeft rondgereden (is nu 10 jaar oud), zit er best wel wat roest aan de onderkant. Niet dramatisch, maar wel genoeg om eens wat aan te gaan doen. Als je auto origineel NL is, dan heb je daar wat minder omkijken naar.

Afijn, succes met het vinden van een mooi exemplaar, ik hoor net van mijn collega van marketing dat proefritten aan huis ineens niet meer mogen, dus ik ben benieuwd welke constructie autodealers nu gaan vinden om je toch een auto te kunnen verkopen. Of je moet er eentje particulier willen kopen.


Die voorkeur voor grote auto's met veel cylinders en een grote cylinderinhoud is mij niet helemaal vreemd...op dit moment heb ik een Range Rover met een 4.4 V8 op benzine. Verbruik valt me daarvan overigens niet eens tegen maar dat is off-topic.

Dank voor je info over de Ford motoren, dat helpt ,e zeer. Een T4 kan dus een prima optie zijn, en dan dus liever stevig over de 2ton dan net eroverheen als ik het zo lees.

Tuning is niet mijn ding. Sportief rijden doe ik met mijn V60 als ik dat wil en met de toekomstige V70 ben ik vooral rustig onderweg. Het hoeft geen strepentrekker te zijn maar moet ook niet zoals onze oosterburen het noemen een "Lahme Ente" zijn, lekker meekomen en als het moet toch goed van zijn plek komen.
Dimitri-Turbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwveen
Leeftijd: 42
Berichten: 1262
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 18:08  ·  #10
Heb een 2.0T V70 bouwjaar 2011... fijne auto, ben meer dan tevreden.
Wel aangeschaft bij de Volvo dealer in November met garantie, volvo service ed.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3760
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 19:15  ·  #11
M'n pa heeft een V40 met een T4 blok (i.c.m. een powershift automaat). Zo'n blok loopt toch wel mooi hoor, en is aardig rap (in een V40).
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 19:19  ·  #12
@Dimitri, plaatje van een auto
Koopmans31
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 19:34  ·  #13
Quote door Dimitri-Turbo

Heb een 2.0T V70 bouwjaar 2011... fijne auto, ben meer dan tevreden.
Wel aangeschaft bij de Volvo dealer in November met garantie, volvo service ed.


Erg mooi exemplaar! Daar zou ik ook meer dan tevreden mee zijn.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 19:35  ·  #14
Hier een zeer tevreden eigenaar van een handgeschakelde V70 modeljaar 2012 met 1.6 T4. Ook ik was huiverig voor de Ford achtergrond (in het verleden veel ellende meegemaakt met Fords), maar na veel zoekwerk toch tot de conclusie gekomen dat het best een probleemloze motor is. In tegenstelling tot de Powershift automaat waar deze motor mee geleverd wordt..... Moet wel zeggen dat mijn auto nu pas iets van 130.000 km heeft gelopen.

Onlangs heeft mijn zoon een S60 van 2007 gekocht met de befaamde 2.4 5-cilinder met 240.000 km op de teller. Eerlijk is eerlijk, die klinkt wel lekkerder dan de T4, maar daar staat ook een wat hoger verbruik tegenover.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2195
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70NN met veel km T4 of toch liever 5 of 6 cylinders?

 · 
Posted: 07.01.2021 - 21:03  ·  #15
Quote door Koopmans31

Dank voor je info over de Ford motoren, dat helpt ,e zeer. Een T4 kan dus een prima optie zijn, en dan dus liever stevig over de 2ton dan net eroverheen als ik het zo lees.

Beter nog: met onderhoudshistorie, waaruit blijkt dat die dingen al zijn gedaan en de auto regelmatig (elke 20.000km of jaarlijks) verse olie van de juiste specificatie heeft gehad.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0