Doen of laten

S60

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 55
Berichten: 241
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 11:14  ·  #1
Momenteel rij ik een v70, maar kan een s60 van 2011 overnemen 1.6 diesel
Alleen heeft deze een lekke koppakking
Dat vind ik geen probleem, bij mijn v70 heb ik er ook al 1 vervangen.
Daar schrik ik niet voor terug.
Maar ik ken deze motor niet zo , het is verder een nette wagen met ca 290D km op de teller
Nu zit ik te wikken en te wegen
Wel of niet doen, wat vinden de deskundigen er van ?
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1138
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 11:48  ·  #2
Ik lees best veel over de 1.6d waar de cylinderwand van gescheurd is.

Dan word het een stukje prijziger allemaal. En moet dat ook in de calculatie mee nemen.
Je weet pas wat het precies is, als de kop er af ligt
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 68
Berichten: 285
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

gentry

 · 
Posted: 14.01.2021 - 11:50  ·  #3
Deze motor zit in heeelveeel psa+opel .
En volgens mij niet slecht
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 355
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 12:04  ·  #4
Quote door ikbat

Ik lees best veel over de 1.6d waar de cylinderwand van gescheurd is.

Dan word het een stukje prijziger allemaal. En moet dat ook in de calculatie mee nemen.
Je weet pas wat het precies is, als de kop er af ligt


Waar lees je dat? Ken ze niet.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 68
Berichten: 285
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 12:13  ·  #5
Maar Zoals bij iedere motor is de voorgeschiedenis belangrijk. Of de huidige motor goed is kan je vanop een afstand niet echt beoordelen. Je kan de speling op de turbo controleren maar hoe het blok er binnenin uit ziet zie je niet 1-2-3. Als ik een 1.6hdi kocht met die kilometerstand zou ik sowieso het oliecircuit flushen en daarna de juiste olie gebruiken en die verversen met een veel kortere interval dan origineel voorgeschreven.

Je kan een paar "voorzorgsmaatregelen" treffen om problemen te voorkomen zoals de modificatie van het carter, weet niet of dit in 2008 al standaard was, zien dat de juiste oliepeilstok er in zit (de oranje variant), de zeefjes uit de banjobouten van de olietoevoerleiding halen die naar de turbo gaat, de verstuivers regelmatig controleren op lekkage, zorgen dat de werking van de FAP filter volgens voorschrift verloopt, ...

Maar eigenlijk staat en valt alles met correct en tijdig onderhoud bij deze motor, dus ik persoonlijk zou er niet aan beginnen als ik geen geschiedenis kende
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Susteren
Berichten: 46
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 12:42  ·  #6
hamvraag: wat kost een ander motorblok als het toch meer/erger blijkt te zijn? wat is de aanschafprijs van de S60, dan kun je de som maken. Altijd van het ergste uitgaan...
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 355
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 16:32  ·  #7
@gentry is een 2011 model, dat is de euro5 variant. Die heeft al deze problemen niet.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 50
Berichten: 5936
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 17:51  ·  #8
En rond de 3 ton ben je meestal ook aan de beurt met het tweemassa vliegwiel. Neem dat ook mee in het kostenplaatje, zeker als je er langer mee wil gaan doen.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 55
Berichten: 241
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 19:31  ·  #9
Hartelijk bedankt
Ik denk nog even na, maar een schoonzoon zei al: Je koopt de ellende van een ander
Maar een andere motor erin lepelen kost niet zo gek veel
Ik slaap er nog nachtje over........
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 43
Berichten: 1286
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 21:55  ·  #10
Het is de opvolger van het PSA blok dat ik in mijn laatste Ford had liggen.
Voor dit blok geldt hetzelfde als voor ieder ander blok van deze km-stand.
Bedenk wel dat het geen Volvo-blok is en km-standen van 5 ton niet realistisch zijn.

De voorgangers van dit blok hadden issues die in 2007(?) opgelost zijn. Met name de grotere oliepan en een aanpassing het beruchte zeefje in de olieleiding van de turbo schijnen veel verbetering opgeleverd te hebben. De verstuivers willen nogal eens lekken. Dat moet je verhelpen, omdat er anders prut in de olie kan terecht komen.
Zelf heb ik 1x grote verstuiverproblemen gehad (eentje bleef vol open) , dat kostte me bijna mijn drijfstang. Met genoeg geld erbij is dat ook weer verholpen. Uiteindelijk bij 340.000km verkocht met een nog prima werkende motor.

Wel denk ik dat 1.6l niet perse veel pk oplevert icm een redelijk gewichtige auto.... Daar moet je wel tegen kunnen ;-)
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 78
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 14.01.2021 - 22:36  ·  #11
Ik zou het niet doen!
Het is de 1.6hdi van 2011, dus naar ik aan neem de gemodificeerde versie met 8 kleppen ipv. 16 kleppen.
Precies dezelfde motor had ik ook in mijn C5 van eind 2011.
Met de auto zelf had ik niet zoveel ellende maar met de motor des te meer.
Tot 140.000km ging het redelijk. Had wel iedere zomer problemen met de verstuivers (ja, ook de nieuwere verstuivers kennen grote problemen!)
Telkens als de buitentemperatuur boven de 17 graden kwam dan begon de motor enorm te schokken en te bonken rondom de 1700tpm. Dat gebeurde meestal een kwartier na de koude start en hield pas op na een 40 minuten na de koude start. Het bonken en schokken was soms zo erg dat er niet fatsoenlijk meer met de auto viel te rijden. Telkens moest de garage de boel weer opnieuw "inleren" maar veel hielp het niet. Het was gedurende de zomerse periodes gewoon een grote ellende en de auto begon pas weer redelijk te rijden als de temperaturen daalden, dus in de herfst.
Bij 140.000km ging de eerste verstuiver stuk. Midden in Duitsland op de Autobahn. Met pijn en moeite een Citroën dealer bereikt en verstuivers vernieuwd en ingeleerd à 860 euro.
Volgende zomer weer hetzelfde liedje, weer gebonk en gestoot en uiteindelijk ging de volgende verstuiver stuk. Weer 800 euro kwijt.
Even later volgde de melding Eolyse vloeistof te laag. Bij de dealer bleek dat ook meteen het roetfilter vervangen diende te worden. Weer 600 euro.
Volgende zomer weer hetzelfde liedje met bonken en stoten. Totdat in september dit jaar het zo erg was dat weer het motorcontrolelampje aanging. Gelukkig nog veilig thuis kunnen komen en motor liep nog redelijk. Snel zelf de boel gereset en nog een week met samengeknepen billen in deze ellendige auto gereden.
Had hem ondertussen al te koop gezet op mobile.de. Er kwam een koper op uit de Oekraïne en die bood een mooie prijs. Ding had al met al ook nog geen 2 ton gereden. Toen snel verkocht en op de export met het ding. Tot nooit weerziens.
Nu een Volvo S60 uit 2002 met bijna 3,5 ton op de klok. Alweer meer dan 8000km mee gereden en heeft geen slag mis geslagen.
Kortom: begin er aub niet aan.
Ik weet niet wat je nu voor een motor hebt, maar als het de 2.4 is, deze is niet te vergelijken met de rommel die PSA levert.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 41
Berichten: 1174
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 15.01.2021 - 16:09  ·  #12
M'n zwager had dezelfde motor in z'n V70. Had ik 'm eindelijk warm gemaakt voor een Volvo, komt hij met de 1.6 diesel opdagen.
Tijdens het korte bezit alleen maar problemen mee gehad. Hij heeft de v70 weer teruggebracht naar de verkoper. Was een Bovag bedrijf en het aankoopbedrag is terugbetaald.
Ik had hem nog gewaarschuwd voor deze motor.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1450
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 15.01.2021 - 19:10  ·  #13
Quote door eV70T

Hartelijk bedankt
Ik denk nog even na, maar een schoonzoon zei al: Je koopt de ellende van een ander
Maar een andere motor erin lepelen kost niet zo gek veel
Ik slaap er nog nachtje over........
Maar waarom zou je het doen, die aankoop? Omdat de kans nu voorbij komt, of omdat je het ook echt wil? Als het een buitenkansje lijkt dat het mogelijk niet blijkt te zijn, wat heb je er dan aan?
BBS
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 49
Berichten: 733
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 15.01.2021 - 20:55  ·  #14
Quote door eV70T

Hartelijk bedankt
Ik denk nog even na, maar een schoonzoon zei al: Je koopt de ellende van een ander
Maar een andere motor erin lepelen kost niet zo gek veel
Ik slaap er nog nachtje over........



En dan vervang je PSA meuk voor? juist het zelfde......
En je vergist je behoorlijk, een blokwissel zelf kost misschien niet de wereld, maar aan pakkingen, distributie etc gaat er nog een behoorlijk kapitaal in.
En dan blijf je een auto houden met een krachtbron die niet uitblinkt in prestaties, onderhoud, reparaties en kosten....

Just my 2 cents, ik zou er met echt een hele, heeeeeelllleeee grote boog omheen lopen.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 45
Berichten: 991
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Doen of laten

 · 
Posted: 15.01.2021 - 21:03  ·  #15
Het doet pijn om te zeggen, maar laat de Volvo staan.
Tenzij je de auto gratis of voor bijna niks krijgt en je het een hobby project vindt.

Ik schat dat 8 van de 10 1.6 psa motoren problemen geven als ze over 160k km komen. Je loopt er financieel op leeg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0