Turbo overboost/ underboost

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Turbo overboost/ underboost

 · 
Posted: 15.01.2021 - 20:54  ·  #1
Hebben ze een luchtmassameter of boostpressure sensor vervangen??

Bij de D4 zit de boostpressure sensor namelijk in het inlaatspruikstuk na de EGR klep. Dit betekent dat de egr dampen icm met de carterventilatie dampen aanskag achter laten op de componenten.

Hierdoor moet je deze regelmatig reinigen of vervangen.

Als een lmm is vervangen is een belangrijke stap gemist en zou ik de boostpressure sensor vervangen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Turbo overboost/ underboost

 · 
Posted: 17.01.2021 - 19:17  ·  #2
Ik zie nu dat je de 5 cilinder versie van de D4 hebt, daarbij zit de boostpressure (Tmap) sensor inderdaad vaak in de intercooler.

Je hebt deze gereinigd maar gezien de verontreiniging aan de sensor zou ik deze vernieuwen.
De binnenkant van de korf moet schoon zijn om de luchtdruk te meten. Deze lijkt bij jouwe nog verstopt en vuil te zijn.

Die dingen zijn niet duur, dus zou ik zeker doen.

Maar in de intercooler zit de sensor niet in de egr stroom en hij is behoorlijk aan geslagen. Ik denk dat een intake cleaning ook wel verschil maakt om het probleem ook voor langere tijd op te lossen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Turbo overboost/ underboost

 · 
Posted: 24.01.2021 - 15:08  ·  #3
Quote door sprenkels

Even snel een kleine update. Sensoren gaven geen afwijkende waardes, magneet klep werkt ook prima.
Turbo specialist heeft de turbo open gehaald en deze was goed kapot.
De specialist zegt nu dat de turbo, en nu de aanhouden klacht aan het roetfilter ligt.

Deze zou te verstopt zitten zodat de turbo bij volle belasting niet zijn druk kwijt kan, waardoor dus overboost/ inhouden.


De tegendruk in het roetfilter wordt door de ECM gecontroleerd, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit een oorzaak is. Mits je duidelijke storingscodes hebt die daar op duiden.

Begrijp ik het goed dat de turbo vervangen is maar niet geholpen heeft? In mijn ogen was de oude dan ook goed.

Gezien je openingspost, de ernstig vervuilde Tmap in het spruitstuk zou ik eerst de inlaat na de EGR openmaken.

De sensor was erg vuil (zelfs na het schoonmaken) en dit is ook een indicatie voor de rest van het inlaattraject.

Een vernauwing van de inlaat geeft bij extreme situatie ook boost problemen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0