Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

Zou vlgs mij middels type goedkeuring hetzelfde moeten zijn.

 
 
 
 
 
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 13.02.2021 - 23:57  ·  #1
Het valt me op dat er bij sommige import wagens een ander kenteken gewicht geregistreerd staat dan het kenteken gewicht dat normaal is bij dit model.
Ik heb dit al vaker gezien bij import wagens van de V70 N en de NN maar zie dit ook bij sommige XC60 en XC70 modellen. En soms is dit zelfs wel 2 gewicht klassen hoger. Dan is het natuurlijk niet interessant om die auto te kopen omdat je dan continu het hogere tarief aan wegenbelasting betaald. Wordt er dan iets verkeerd gedaan bij het aanvragen van het Nederlandse kenteken, nagenoeg de meeste import wagens hebben nl exact dezelfde gewicht klassen als de in Nederlandse geleverde wagens. Heb dit altijd vreemd gevonden en vraag me af waarom dit zo is.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 07:12  ·  #2
Ja vind het ook heel raar.
Had voor ik mijn T6 gekocht naar een XC70 gekeken.
Maar bij ledig gewicht was hij zwaarder dan een XC90.

Bedrijf gemaild en gevraagd hoe het kon en of zij hem konden laten herkeuren.
Nee was te veel moeite en hij werd toch wel verkocht was het antwoord.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 07:32  ·  #3
Ik heb het vermoeden dat het komt door de manier van gewicht indelen in het land van herkomst.

Ik weet dat er landen zijn die een andere manier hanteren.
Als het gewicht bijvoorbeeld gebaseerd word op auto, lege tank, of auto met volle tank, met of zonder reservewiel. Dan scheelt dat al snel 100kg.

In nederland word het kentekengewicht gewoon over genomen van het land waar het vandaan komt. (Binnen de eu dan)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3181
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 08:02  ·  #4
Als je importauto te hoog wordt aangeslagen kan je gewoon een klacht indienen bij de RDW.
Per land wordt er anders gewogen.
In NL is het: gewicht voertuig + 90% brandstof + 1persoon a 75kg = massa rijklaar.
Minus 100kg is massa ledig gewicht.
Een importauto kan dan soms zo 100 kg meer "wegen". Dit gewicht wordt door de RDW vaak klakkeloos overgenomen.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 10:33  ·  #5
Bij import word als het goed is de wagen toch opnieuw gekeurd?

Ik hoor wel eens van die spookverhalen over geintjes als minimale hoeveelheid vloeistoffen erin (olie, koelvloeistof e.d), stalen ipv lm velgen, geen reservewiel (en krik ed) en dunnere/kleinere banden eronder. Weet niet hoeveel daar van waar is, maar dat zou wel eea verklaren
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 10:50  ·  #6
Heb al meerdere keren auto's ingevoerd , nooit op een weegschaal gestaan , alles komt uit hun database , en dat is het , de huidige v70 , hebben ze globaal erom heen gelopen , of de wagen geen schade had gehad , wielophanging en chasisnr gecheckt , en dat was het wel grotendeels .
Importeer je iets wat hier nooit is geleverd , dan wordt er zeker wel gewogen , had ik met mijn Chevy uit 55 .
Alles valt en staat met bekendheid van het betreffend voertuig .
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 11:26  ·  #7
Kun je een voorbeeld geven ?
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 11:33  ·  #8
Quote door olaf

Heb al meerdere keren auto's ingevoerd , nooit op een weegschaal gestaan , alles komt uit hun database , en dat is het , de huidige v70 , hebben ze globaal erom heen gelopen , of de wagen geen schade had gehad , wielophanging en chasisnr gecheckt , en dat was het wel grotendeels .
Importeer je iets wat hier nooit is geleverd , dan wordt er zeker wel gewogen , had ik met mijn Chevy uit 55 .
Alles valt en staat met bekendheid van het betreffend voertuig .


Well myth busted then :)
Maar het is inderdaad opvallend hoeveel verschil er soms zit.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 11:49  ·  #9
Oké. Hierbij dus een voorbeeld van XC70 T6
Deze heeft een gewicht van 1901 kg.
Die van mij is vergelijkbaar en weegt 1743 kg. Dat scheelt dus 2 gewicht klasses

https://link.marktplaats.nl/m1658283804
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 11:58  ·  #10
https://www.anwb.nl/experts/au…gs-gewicht

Ik heb het anders gedaan:

Ik heb mijn japanse e55 zonder cvo eerst op duits kenteken gezet. De keuring werd ter plaatse bij mij in Nieuwveen gedaan.

De duitsers zijn niet zo ingewikkeld met auto’s invoeren van buiten de europa , geen testbaan gedoe etc.

Met een duits kenteken voer je de auto tegenwoordig vanuit je computer de auto in dmv fotos etc bij de rdw.

Ik vind het een hele nare organisatie de RDW, er is amper tot geen ruimte voor discussie. Hun regels zijn wet.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 12:08  ·  #11
Quote door ProVolvo

Oké. Hierbij dus een voorbeeld van XC70 T6
Deze heeft een gewicht van 1901 kg.
Die van mij is vergelijkbaar en weegt 1743 kg. Dat scheelt dus 2 gewicht klasses

https://link.marktplaats.nl/m1658283804


Dat is behoorlijk, hij heeft wel bijna alles wat mogelijk is, mis alleen de standkachel, er is een kans dat die er ook nog wel op zit.
Maar dit alles zal geen 170 kg wegen. Misschien worden wij wel altijd gematst.
Omdat te weten te komen moet we wegen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 12:44  ·  #12
Quote door bartk

Quote door ProVolvo

Oké. Hierbij dus een voorbeeld van XC70 T6
Deze heeft een gewicht van 1901 kg.
Die van mij is vergelijkbaar en weegt 1743 kg. Dat scheelt dus 2 gewicht klasses

https://link.marktplaats.nl/m1658283804


Dat is behoorlijk, hij heeft wel bijna alles wat mogelijk is, mis alleen de standkachel, er is een kans dat die er ook nog wel op zit.
Maar dit alles zal geen 170 kg wegen. Misschien worden wij wel altijd gematst.
Omdat te weten te komen moet we wegen.


Bart,
Die van mij heeft ook echt alles behalve de standkachel.

Wegen heeft idd voordeel.
In 1987 kocht ik destijds voor mijn bedrijf een nieuwe 740 Station benzine als Van, werd zo door Volvo Nederland aangeboden. Was compleet met ruiten omdat hiervoor nog geen beperkingen waren. Volvo liet er een beklede stalen vloer in maken. Van buiten af geen enkel verschil behoudens een ander kenteken. De auto had ik laten voorzien van een LPG installatie.
Na 6 jaar (auto was op de zaak afgeschreven) heb ik de vloer laten verwijderen, op de sloop een achterbank compleet met gordels, vloerbedekking en alles wat er nodig was uit een schadewagen gehaald en over gezet.
Voor een nieuw kenteken moest de wagen naar de RDW om gekeurd te worden inclusief weging. En met die weging kwam de auto inclusief LPG installatie met tank zelfs een gewichtsklasse lager dan voorheen en de origineel in Nederland geleverde wagens.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 13:59  ·  #13
Quote door Blade

https://www.anwb.nl/experts/au…gs-gewicht

Ik heb het anders gedaan:

Ik heb mijn japanse e55 zonder cvo eerst op duits kenteken gezet. De keuring werd ter plaatse bij mij in Nieuwveen gedaan.

De duitsers zijn niet zo ingewikkeld met auto’s invoeren van buiten de europa , geen testbaan gedoe etc.

Met een duits kenteken voer je de auto tegenwoordig vanuit je computer de auto in dmv fotos etc bij de rdw.

Ik vind het een hele nare organisatie de RDW, er is amper tot geen ruimte voor discussie. Hun regels zijn wet.


Je hebt wel een punt , maar het komt ook omdat er giga gerommeld word , om de regels te onduiken , en die centen in eigen zak te laten verdwijnen .
Begrijp me niet verkeerd , ik doe het ook graag zo voordelig mogelijk .
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 14:00  ·  #14
Quote door bartk

Kun je een voorbeeld geven ?


?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Waarom soms een ander kentekengewicht bij importwagens

 · 
Posted: 14.02.2021 - 16:15  ·  #15
Ik heb wel degelijk de indruk dat bij de import bij de RDW de betreffende ambtenaar regelmatig zijn of haar bril niet op heeft, of last heeft van een beperkt vermogen tot logisch nadenken.
Niet alleen typfouten (een komma in plaats van een punt) of regelrechte invoerfouten (merk VOLVO en handelsbenaming VOLVO) maar ook foutief ingevoerde gewichten.

Ik zet als voorbeeld steeds exact dezelfde auto's naast elkaar, origineel en import. Regelmatig valt de fout voordelig uit.

2x Volvo 480 Turbo
origineel NL: HD-GS-30, massa ledig 1019 kg
import uit D: HB-738-X, massa ledig 960 kg

4x Volvo 480 ES 1.7
origineel NL: PL-02-RT, massa ledig 980 kg
import uit AT: NL-809-D, massa ledig 908 kg
import uit F: XT-577-R, massa ledig 1007 kg
import uit D: XD-102-R, massa ledig 934 kg

en 2x Volvo 480 S 2.0
origineel NL: HL-FZ-84, massa ledig 997 kg
import uit F: H-168-GT, massa ledig 922 kg

Hoe ze aan die verschillen komen, geen flauw idee. Je zou toch zeggen dat de EU homologatie gelijk is voor een in Nederland gebouwde auto...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0