Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 
 
 
 
 
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 06.04.2021 - 21:45  ·  #1
Het was een vreemde gewaarwording: geen reactie van de auto op de afstandbediening. De accu blijkt volledig leeg.
Met de noodsleutel de auto geopend om startkabels aan te kunnen sluiten. Ik kon ook niet bij mijn powerbank in de kofferruimte want de boel zat op slot....

Een collega gaf starthulp en zodra de min erop ging begon niet alleen het alarm te loeien maar ook de koelvin op volle snelheid te draaien. Dat is vreemd, bij een koude motor, maar ik begreep nu wel waarom de accu leeg was. Probleemloos naar huis gereden en na motor uit enkele minuten gewacht en hij bleef maar draaien. Accupool los, na een half uur weer naar buiten, maar de vin draaide meteen weer volle bak.

Intussen kwam de opgeroepen wegenwacht, deze las de auto uit en kon geen foutmelding vinden specifiek voor dit probleem.
Motor een tijdje laten draaien en deze begon stationair wat te zagen. De ww heeft de stekker van de koelvin losgetrokken, na enkele minuten stopte het zagen van de motor. Uiteraard het advies gehad om naar de garage te gaan.

De vraag is nu: wat is er stuk? Ik kan niet uitlezen met Vida, maar heb het wel op de computer. Is er een apart relais voor de koelvin of zit dat allemaal verpakt in de aanstuureenheid op de behuizing? Die eenheid heeft helaas geen apart art.nr, alles samen is 31368867.
Wat kan er nog meer aan kapot? Is dit typisch voor deze auto? Ik kon alleen meldingen op het forum vinden van auto's van het vorige model.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 06.04.2021 - 22:54  ·  #2
Bij mijn 2.5T had ik ook een onregelmatig draaiende koelvin en een storingsmelding waarvan ik de code even niet meer weet.

Bleek de stekker bovenop de koelvin te zijn, was een draadje in die stekker door gecorrodeerd.
Dat draadje was door gecorrodeerd omdat de stekker niet meer helemaal waterdicht was.

topic.php?p=351500#real351500
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 09:40  ·  #3
Quote door deusjevo

Bij mijn 2.5T had ik ook een onregelmatig draaiende koelvin en een storingsmelding waarvan ik de code even niet meer weet.

Bleek de stekker bovenop de koelvin te zijn, was een draadje in die stekker door gecorrodeerd.
Dat draadje was door gecorrodeerd omdat de stekker niet meer helemaal waterdicht was.

topic.php?p=351500#real351500


Bedankt voor je reactie. Ik zie dat jij een V70N hebt. Is de constructie vergelijkbaar/hetzelfde als bij de V70NN?
Weet je toevallig of er nog een separaat relais ergens zit of zit alles in die fan constructie?
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 11:35  ·  #4
Geen idee :sorry:
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 11:54  ·  #5
Bij een V70NN lijkt dit anders te zijn geregeld. De ECM meet de koelvloeistoftemperatuur via sensor 7/16 en de druk van het aircosysteem via sensor 7/8, als het nodig wordt gevonden om de koelvin te laten draaien wordt een signaal gestuurd naar de regelmodule van de koelvin, 4/71.
Zie bijgevoegde plaatjes uit de elektrische schema's van modeljaar 2011 voor de 5-cylinder turbo.
Ik denk dat er iets niet goed zit in die regelmodule...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 12:09  ·  #6
Of de koelvloeistofsensor geeft een verkeerde waarde door, maar dan zou het alleen optreden als de auto op contact staat. Dat zou je met vida of evt een bluetooth dongel zo moeten kunnen zien. Die gaan bij de V70N wel vaker kapot, dus wellicht bij de nieuwere V70s stilletjesaan ook.
Ik zet toch ook in op die regeleenheid of een verbinding daarvan, wellicht inderdaad sluiting door ingetreden vocht oid.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 12:20  ·  #7
Quote door brinkie

Bij een V70NN lijkt dit anders te zijn geregeld. De ECM meet de koelvloeistoftemperatuur via sensor 7/16 en de druk van het aircosysteem via sensor 7/8, als het nodig wordt gevonden om de koelvin te laten draaien wordt een signaal gestuurd naar de regelmodule van de koelvin, 4/71.
Zie bijgevoegde plaatjes uit de elektrische schema's van modeljaar 2011 voor de 5-cylinder turbo.
Ik denk dat er iets niet goed zit in die regelmodule...


Dank Robert voor het uitgebreide antwoord. Ik had nog niet gezien dat er 2 fans in die behuizing zitten. Misschien is een MY10 toch weer anders? Art 31368867 kost ruim €600 bij de dealer, dus dan toch maar even zoeken naar een andere oplossing. De regelmodule heeft geen apart art nummer, maar dergelijke modules zijn wel los te koop zag ik zojuist. En een stuk goedkoper...
Dan heb ik er wel 2 nodig misschien.

Deze bijvoorbeeld: Module

Quote door Bolbo

Of de koelvloeistofsensor geeft een verkeerde waarde door, maar dan zou het alleen optreden als de auto op contact staat. Dat zou je met vida of evt een bluetooth dongel zo moeten kunnen zien. Die gaan bij de V70N wel vaker kapot, dus wellicht bij de nieuwere V70s stilletjesaan ook.
Ik zet toch ook in op die regeleenheid of een verbinding daarvan, wellicht inderdaad sluiting door ingetreden vocht oid.


Ja de NN komt langzamerhand ook aan de beurt voor ouderdomskwaaltjes denk ik.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 12:33  ·  #8
Volgens mij zit er ook een naloop circuit op , dat als je de auto warm uit zet , dan loopt de temperatuur van koelwater nog op en springt de fan nog even bij , om te zorgen dat ie geen water eruit gooit .(op hete dagen )
Daar hoeft je contact dus niet voor aan te staan .
Uitlezen met vida , of even meten of de sensor koelwater de juiste waardes door geeft zou ik eerst doen .
Kun je meteen even stekkers en bedrading bekijken .
En als dat goed is verder zoeken .
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 13:46  ·  #9
Quote door dbs1

Dank Robert voor het uitgebreide antwoord. Ik had nog niet gezien dat er 2 fans in die behuizing zitten. Misschien is een MY10 toch weer anders? Art 31368867 kost ruim €600 bij de dealer, dus dan toch maar even zoeken naar een andere oplossing. De regelmodule heeft geen apart art nummer, maar dergelijke modules zijn wel los te koop zag ik zojuist. En een stuk goedkoper...
Dan heb ik er wel 2 nodig misschien.

Nee, da's een generiek plaatje, ik heb net in het schema van MY10 gekeken en da's krek eender.
Die control modules van Amazon, dat lijken me Ford dingen. Er staan nogal wat negatieve reviews bij, dat ze niet passen op Volvo. Maar ook: "When your blower is old, the current will increase ,it will be easy to burn our Module , please conside to change Whole the blower module . please confirm it before you buy ."

Kortom, de reden dat ze uitfikken is dat de koelvin stroef is gaan lopen. En dat zou best de reden kunnen zijn dat Volvo ze niet meer apart verkoopt, omdat na het vervangen van deze module de volgende niet veel later alsnog uitfikt.

Deze review vond ik erg behulpzaam
https://www.amazon.com/Radiato…B07YXT3Z3Z

Quote

Top reviews from the United States
L. Arango
1.0 out of 5 stars Perfectly fits my Volvo XC60 - 2010 but lasted 3 months before it stopped working
Reviewed in the United States on August 18, 2019
Verified Purchase
The following is an update (jan, 2020) of this purchase. You can see my initial review below my update:

I rated it 5 stars, but after it stopped working 3 months after installing it, it is not worth 1 start.

The unit stopped working mid-november 2019, I a bought it in August 2019. After it stopped working the module was not able to start the fans of the car when the temperature was high. I replaced it with another unit I bought in a european website, hoping that it is a better quality module

I hope that I had a defective module and it is not that this is a wide problem for the modules sold as stand alone.

---below is my original review--

Unfortunately this part is not sold by Volvo repair shops separately and in Volvo specialized e-commerce sites it is no longer available. You have to buy the entire unit. That means that if you need this part you have to buy the entire Electric Fan (Part 31338823) a $400 +/- unit.

It is hard to understand why they don't sell it as separate module since it is very easy to replace and let you save US$350.

It was a relief to find this in Amazon.

Symptom of my module failing is that the electric fan was ON even when the car was off. I took it to the repair shop and they told me that the module was not working and that I had to buy the entire electric fan unit since you cannot buy they module as a stand alone part.

I searched the internet and found the part number of this module (31319380), because in the repair shop they didn't want to give me the part number.

My workaround until I get this module was to disconnect the module main input cable and only connect it when I was going to use my vehicle.

I installed it two days ago (not a quick install since the only screw that holds it in its place is hard to reach). So far, It seems to be working fine, but I still have to see how it behaves in incoming weeks.

I am leaving some photos for you to see the new installed module and a screenshot of a Volvo e-commerce site saying that the part is no longer available unless you buy the entire Electric Fan Unit.

The price of this module is between US$30 and US$40 an incredible good price compared to buying a 400 +/- entire unit.

This part is also common for a lot of Volvo models as well as other car makers like Ford, Jaguar and others (do your search to make sure it works for your specific car model)


Volvo onderdeelnummer 31319380, kost nog geen 20 dollar bij Aliexpress (wat vermoedelijk dezelfde dingen zijn als op Amazon): Aan de reviews te zien op Amazon is het troep, of fikt het gewoon net zo snel uit omdat de koelvin is versleten.
https://nl.aliexpress.com/item/32998695178.html

Wat ik zou doen is van de sloop een koelvin + regelmodule halen en de lagers van de koelvin smeren (met white grease o.i.d., niet met WD40!). Daarna zet je de complete eenheid over. Dit is allicht goedkoper dan 600 euro voor een nieuwe fan + module.

De sensor van de koelvloeistoftemperatuur lijkt me geen verdachte, je zou het kunnen proberen deze los te trekken, dan krijg je geheid storingen in je computer maar de fan zal er niet door blijven lopen.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 14:23  ·  #10
Quote door brinkie

Volvo onderdeelnummer 31319380, kost nog geen 20 dollar bij Aliexpress (wat vermoedelijk dezelfde dingen zijn als op Amazon): Aan de reviews te zien op Amazon is het troep, of fikt het gewoon net zo snel uit omdat de koelvin is versleten.
https://nl.aliexpress.com/item/32998695178.html

Wat ik zou doen is van de sloop een koelvin + regelmodule halen en de lagers van de koelvin smeren (met white grease o.i.d., niet met WD40!). Daarna zet je de complete eenheid over. Dit is allicht goedkoper dan 600 euro voor een nieuwe fan + module.

De sensor van de koelvloeistoftemperatuur lijkt me geen verdachte, je zou het kunnen proberen deze los te trekken, dan krijg je geheid storingen in je computer maar de fan zal er niet door blijven lopen.


Ja wel typisch dat ze al waarschuwen voordat je hun product koopt.
Op de sloop doet het nr dat ik vond (met 1 enkele vin) rond de €100.
Weet jij toevallig of de fan lastig te vervangen is?
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 14:34  ·  #11
Quote door olaf

Volgens mij zit er ook een naloop circuit op , dat als je de auto warm uit zet , dan loopt de temperatuur van koelwater nog op en springt de fan nog even bij , om te zorgen dat ie geen water eruit gooit .(op hete dagen )
Daar hoeft je contact dus niet voor aan te staan .
Uitlezen met vida , of even meten of de sensor koelwater de juiste waardes door geeft zou ik eerst doen .
Kun je meteen even stekkers en bedrading bekijken .
En als dat goed is verder zoeken .


Die naloop ken ik inderdaad, maar nu loopt hij ook bij steenkoude motor en airco uit al. Half uur na uitzetten accu weer aangekoppeld en nog ging hij draaien. En inderdaad, meten is weten. Ik zal de stekkers en bedrading nalopen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 14:55  ·  #12
Betekend dat er dus ook stroom op staat zonder contact aan !
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 15:04  ·  #13
Quote door olaf

Betekend dat er dus ook stroom op staat zonder contact aan !


Bedankt voor de tip, de stekker bij de fan is nu losgetrokken, dus dat is veilig nu.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 15:35  ·  #14
Zekering F43 (60A bij een enkele ventilator, 80A bij een dubbele) kun je ook lostrekken. De ventilator moet, zeker bij een turbomotor, kunnen nadraaien bij contact af, dus deze zit op de permanente plus (30) aangesloten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 16:03  ·  #15
Quote door brinkie

Zekering F43 (60A bij een enkele ventilator, 80A bij een dubbele) kun je ook lostrekken. De ventilator moet, zeker bij een turbomotor, kunnen nadraaien bij contact af, dus deze zit op de permanente plus (30) aangesloten.


Thanks. Weet je toevallig of vervangen van de fan unit te doen is? Of vereist het speciaal gereedschap of een brug ofzo?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0