Diagnose slechte verstuiver

 
 
 
 
 
BVE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Leeftijd: 32
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 12:47  ·  #1
Hallo,

Ik heb bij het vervangen van mijn kleppendeksel pakking mijn inlaat goed schoongemaakt en toen ook gelijk mijn injectoren willen testen. dit is niet helemaal volgens plan gegaan en heb 1 van de spoeltjes van verstuiver 1 doorgebrand. deze heb ik vervangen voor spoeltje van een andere injector (euro 3 model) maar dit werkt niet goed, en was achteraf gezien ook een klein beetje halve maatregelen.

maar, na opwarmen van de motor rijd de auto wel goed. nu ben ik aan de slag gegaan met lektesten en injector testen via vida, en nu lijkt het wel of er hellemaal nergens iets van klopt.

voor cilinder 1 heb ik een andere verstuiver nodig, zover ben ik. maar als ik naar de waardes van de andere verstuivers kijk dan lijkt dit ook niet helemaal in orden te zijn. ik wilde eventueel de verstuivers allemaal laten reviseren/controleren maar ik twijfel er nu een klein beetje aan of ik wel in de juiste hoek zit te zoeken.

de lektest van de injectors was als volgt bij 2 min stationair draaien bij 700rpm :
cli 1: 16ml
cil 2: 28ml
cil 3: 27ml
cil 4: 21ml
cil 5: 29ml

allemaal ver binnen de waardes die volvo als aceptabel ziet, dat was volgens mij 40ml per minuut. in dit geval zou de het maximum dus 80ml zijn. Cilinder 4 heeft een met kroonsteentje aan elkaar verbonden verbinding ipv stekker. dit is zo gedaan door de vorige eigenaar, graag zou ik zelf nog een keer het stuk bedrading van injector stekkers naar (waar het ook heen gaat) zelf nieuwe maken en aansluiten. maar met een verbouwing van ons huis is daar momenteel geen tijd voor.

ik zal hieronder nog wat foto's plaatsen van de test resultaten, is wat makelijker te bekijken dan op video.

mijn vraag is, naast een andere injector voor cilinder 1. waar zou ik nog meer naar moeten kijken/doen. naast het feit dat het gewoon betrouwbaar moet zijn en lekker moet rijden vind ik het gewoon erg leuk de techniek te leren kennen en alles zo goed mogelijk draaiend te krijgen.

ik heb trouwens een volvo dice en vida 2014D op mijn laptopje draaien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 12:55  ·  #2
Je hebt niet alles van je probleem en vraag beschreven maar ik vermoed dat je een lekkende verstuiver hebt.... in je tractor (zo klinkt de v70 nu)
BVE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Leeftijd: 32
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 13:15  ·  #3
Sorry voor de slechte kwaliteit foto’s. Mijn laptop en telefoon kunnen het niet samen vinden...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 14:51  ·  #4
Die lektest heb je uitgevoerd met een maatbekertje aan de retour?
Dan is verstuiver 1 de beste want die geeft de minste retour.
BVE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Leeftijd: 32
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 15:56  ·  #5
Quote door ravado

Die lektest heb je uitgevoerd met een maatbekertje aan de retour?
Dan is verstuiver 1 de beste want die geeft de minste retour.


Ja klopt. Maar is het ook niet zo dat het tevens belangrijk is dat ze dicht bij elkaar liggen? Want op 27ml van max 80 is alles aan de lage kant. Of zijn eventueel gewoon alle verstuivers verot?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 16:03  ·  #6
Klopt, je wil natuurlijk dat de waarden zo dicht mogelijk bij elkaar liggen maar ik zou nu niet de verstuivers vervangen alleen vanwege deze waarden.

Het gaat natuurlijk om het verstuiverbeeld dat ze afgeven. Als er eentje tussen zit die een straaltje piest ipv vernevelt dan heb je al een probleem.

Ook aan de correctie waarden zou ook niet direct een conclusie verbinden.

Ik vind je koude start eigenlijk meer klinken alsof er een brandplaatje niet meer goed afdicht. Heb je geen zwarte koolaanslag aan de buitenkant van 1 vd verstuivers?
BVE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Leeftijd: 32
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 17:17  ·  #7
Met brandplaatje bedoel je de koperen ring die voor afsluiting zorgt tussen de verbrandingskamer en de “schacht” waar de verstuiver in hangt?

Die zijn wel allemaal vervangen en het oppervlak zo goed als ging schoongemaakt/uitgespoten met perslucht.

Kan ze eventueel ff snel allemaal loshalen en inspecteren op tekenen van lekkage/slechte afdichting. Weer iets wat ik kan uitsluiten.

Weet je toevalig of ik kan controleren of de juiste verstuiver codes zijn ingelezen op juiste cilinders via vida?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 17:51  ·  #8
Ja die koperen plaatjes bedoel ik idd. Eigenlijk is perslucht niet voldoende. Je moet ze met een speciale tool, soort frees/borsteltje, schoonmaken. Het heeft ook wel te maken met hoe vuil de zitting is.

Wat betreft die codes, daar ben ik helaas niet in thuis. Dan zou je anderen zoals bv Blade, hier op t forum, even moeten vragen.
BVE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Leeftijd: 32
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 18:14  ·  #9
Ze waren echt smerig, heb op een verlengstuk van een 1/2” ratel stukje stuurpapier geplakt omdat ik geen ruimer had
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 11.04.2021 - 20:23  ·  #10
Oh dat is inderdaad lekker vuil.

Omdat het blok zoveel harder klinkt op het filmpje met koude motor, neig ik toch sterk naar een niet goed afsluitende verstuiver. Ook gezien de rook die er af komt als je gas geeft.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 12.04.2021 - 10:17  ·  #11
Lees ik nu dat je de spoel van een Euro 3 op een Euro 4 verstuiver hebt gezet? Dat lijkt mij lastig.

Die zitting ruimers zijn voor een paar tientjes te koop. Zou ik zeker gebruiken, anders versmeerd de hele kop met compressiedrap.
BVE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Leeftijd: 32
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 12.04.2021 - 23:04  ·  #12
Ja klopt, heb orgineel Bosch 0445110251 gemonteerd zitten, en had de spoel vervangen door een spoel van een bosch 31303259. Allicht niet het beste idee wat hier ooit op het forum voorbij is gekomen, maar gebeurd is gebeurd.

Ruimer heb ik Giseren gelijk besteld. 3 tientjes van HBM, kunnen we idd niet te lang over nadenken. als dat allemaal binnen is ga ik ze nog eens allemaal loshalen en netjes ruimen zodat ik echt zeker weet dat ze goed vastzitten. gelijk ook weer wat nieuwe brandplaatjes meebesteld.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1460
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 13.04.2021 - 00:11  ·  #13
De retourtest geeft een leuke indicatie over de kwaliteit van je verstuivers, maar vertelt maar een stukje van het verhaal.
Naast retourwaarde is ook het 'beeld' van de verstuiver belangrijk (Hoe fijn sprayt de nozzle en hoe wordt de diesel verdeeld door de cilinder)
Ook moet de verstuiver perfect afsluiten, anders loopt diesel uit de hoge-drukleiding leeg in de cilinder als de motor uit staat, waardoor de start beroerd wordt met veel dieselstank.

Even voor de duidelijkheid: zo'n verstuiver is een stukje high tech met extreem precieze toleranties qua maatvoering en elektrische weerstand.
Je moet zelfs de uiteindelijke afwijking die na deze extreem precieze productie nog aanwezig is inprogrammeren in de boordcomputer.
Een ander spoeltje in solderen (of kroonsteentje) is echt een gevalletje "dat wordt niets meer"

Bij Rima is een vervangende 2e hands wel te doen +/- 50 euro En dan wil je nog een montage-kitje (brandplaatje + rubber + klem) voor 12 euro.
Wil je het echt goed doen dan ga je naar Terlouw in MijnsHeerenland, maar daar hoort wel een stevige prijs bij. Die zet de verstuivers in de testbank en beoordeeld of ze nog goed zijn qua retour, qua beeld, qua afsluiten en qua kalibratie.
De test kost ong 25 per verstuiver en reken maar op 2 of 3 revisies a 375 euro + montagekitjes
BVE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Leeftijd: 32
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 14.04.2021 - 23:54  ·  #14
@vogel
Wat hoort en wat gaat zijn 2 heel verschillende dingen ;) maar die verstuiver met andere spoel is natuurlijk gewoon drie letter. Maar het beste wat ik toen even geregeld kreeg. En met die kroonsteun gaat hij al 40k mee(zo gekocht).

Maar ik wil hem wel steeds een beetje netter krijgen. En die tip van Rima ben ik je eeuwig dankbaar voor. Ik was ze eerder nog niet tegengekomen.

Heb daar gelijk 2 verstuivers gekocht van een lage km auto(170k) 1 voor cilinder 1 met die andere spoel. En ook een voor cilinder 4(met dat kroonsteentje).
Ook een complete kabelboom met goede/nette stekkers en conectors.
En 2 hydro/ vacuüm steunen.
Alles bij elkaar €150 inclusief verzendkosten.

Zou in de loop van de week binnen moeten komen. Samen met mn nieuwe ruimer word dat weer beter als nieuw 😎.

Dan nog eens een injector test in vida doen en een leak off test. En eens zien hoe de nieuwe injectors het doen in vergelijking met de oude.

Iedereen bedankt voor de input, waardeer het enorm!

Zal zsm een update posten met wat foto’s erbij.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Diagnose slechte verstuiver

 · 
Posted: 16.05.2021 - 09:22  ·  #15
Ik kan je er verder niet mee helpen, want verder geen extra kennis in huis.
Maar ik zat net je filmpje te bekijken van het koud starten. Maar wat róókt dat ding bij koud starten.....
Misschien kan het zijn dat het erg koud weer was, maar wat ik zo zien kon was het echte diesel rook.

De D5 uit 2004 die ik heb, zonder allerhande ECO meuk erop rookt nog niet een fractie van dat. Die geeft net na het starten een klein pluimpje en that's it.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0