S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 
 
 
 
 
swillems
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 19:39  ·  #1
Beste Forumleden ,

na lang rekenen denk ik dat wij kunnen zeggen een diesel of LPG3 te kunnen rijden en goedkoper uit zijn ondanks wegenbelasting .

huidige auto : S60 2005 , 2.4 benzine zonder turbo 140PK

probleem : vanaf volgende maand veranderen de dagelijkse km' ers van 500km naar 2100km per maand .. dit betekend dat de s60 toch wel wat duurder wordt in verbruik ( ondanks het snelweg tegenover stads wordt ) ik rij op de snelweg 7.5L /100KM dus niet slecht !

de vraag:
is een D5 V70 ( 2000,2005) bijvoorbeeld een leuke vervanger ?

ik denk dat wij met een benzine die over wilt op diesel niet slecht in de markt staan maar ben opzoek naar advies , misschien toch eerst paar maanden proberen wat de snelweg doet ? of misschien tuning ( zonder turbo?)
dank
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 661
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 19:54  ·  #2
Wat bedoel je met de laatste zinnen? Wat het doet? Je kan sowieso van 140 naar 180 pk
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 274
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 19:56  ·  #3
Ik weet niet wat je huidige kilometerstand en staat is maar je kunt ook lpg in laten bouwen.
Ik heb nu bij 2 x een S60 D5 gekeken en beide waren gewoon schrikbarend slecht.
Bovendien bieden ze een fooi als inruil.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 20:01  ·  #4
Mijn persoonlijke mening? Niet aan beginnen.
Met een D5 ga je helemaal niet zoveel zuiniger rijden dan met je huidige S60. En vergeet niet het extra onderhoud met een diesel.
Verstuivers, EGR klep, roetfilter, gloeibougies, het kan en gaat allemaal stuk en als het zover is ben je giga aan de beurt qua reparatiekosten.
Heb zelf jarenlang een Citroen C5 diesel gereden. Ook gelokt met dat mooie verhaaltje van dat lage verbruik. Maar dat voordeeltje wordt snel weer teniet gedaan als de eerste onderdelen stuk gaan. Verstuiver vervangen kostte bij Citroën makkelijk over de € 900,-. Daar zitten er bij een D5 5 van in dus tel uit je winst/verlies.
Even een gloeibougie vervangen, nou, vergeet het maar. Die krengen zitten muurvast en zijn niet los te krijgen. Werkplaats is met het vervangen van die krengen bijna een dag druk geweest. En dan nog had ik het geluk dat ze niet afbraken....want, ook dat komt vaak genoeg voor en dan kan je je hele cilinderkop gaan lichten.
Hoppa....weer 2 mille armer.
Aan een diesel kan gewoon veel meer stuk dan aan een benzine motor. Gewoonweg omdat er heel veel ingewikkelde techniek op zit omwille van het milieu. Techniek die een benzine motor niet nodig heeft. En dan kun je zeggen, dan kies ik wel voor een oude diesel zonder roetfilter, nou, dan kom je dus mooi de stad niet meer in.
Tja, er is een reden waarom diesels bijna gratis worden aangeboden. Gewoonweg omdat niemand ze meer wil hebben. Met heel veel geluk komt er iemand uit het Oostblok die hem voor een zacht prijsje meeneemt maar de gemiddelde Nederlander brandt zijn/haar vingers niet meer aan een diesel auto.
Rij je gewoon door met je huidige S60, okay je bent vrij duur uit qua benzinekosten, maar afschrijven doe je bijna niets meer. Ook hoef je geen geld bij te leggen op een andere auto waarvan je maar moet afwachten wat je krijgt. Je weet wat je nu hebt. En dat is een degelijke S60 die bekent staat erg hoge km.standen te kunnen bereiken.
Gewoon lekker doorrijden dus met je huidige auto. Goedkoper kan je niet rijden.
Het diesel tijdperk is gewoon definitief voorbij. Niet voor niets neemt iedere autofabrikant zijn diesels uit het gamma.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 20:03  ·  #5
Ga je dit verhaaltje nu in elk diesel topic neer zetten? Ik word er een beetje flauw van eerlijk gezegd.

Voor beiden is wat te zeggen, maar diesel is qua techniek bij de d5 echt niet slecht.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 274
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 20:06  ·  #6
Grotendeels mee eens, echter je kan ook geluk hebben en eentje treffen die al wat onderhoud heeft gehad.
Daarnaast heb je standaard 6 versnellingen in hand of automaat en 400 nm (na chip 480 nm) koppel is ook niet verkeerd.
Tot slot rij je in het facelift model S60 voor het geld van een pre facelift model.
swillems
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 20:08  ·  #7
Bedankt voor de antwoorden .


huidige KM stand is 315K KM en erg fijne auto ! .. ook leuk om te poetsen en verzorgen , dus kwa genot is het simpel maar het gaat mij puur om verbruik . gezien het een rekensom is die niet heel moeilijk is behalve onderhoud en reparatie dan .

probleem is inderdaad dat ik inruil echt niks geboden krijg ... wijkopenXXX bieden er nog meer voor dus dat maakt het wel lastig , ik was benieuwd of de tuning nog iets doet aan zuinigheid maar dat is wel erg hoopvol gedacht .

een V70 D5 2.4 163PK leek mij de vervanger die simpel 1op15 gemiddeld moet redden waar ik nu 1op10 doe ( gecombineerd )
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 742
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 20:10  ·  #8
Nou, wat betreft die gloeibougies van een D5 kan het ook gewoon meezitten hoor. Ik heb/had ze ook alle 5 vervangen en geen centje pijn. Paar dagen van tevoren steeds wat inspuiten met wd40 en dan valt het mee. Uurtje werk.

Verstuivers vervangen kost wél wat. Bij mijn vorige D5 hebben ze er iig 435k in gezeten en waren toen nog gewoon goed (ga ik vanuit) dus ook dit hoeft niet erg te zijn.

Is je huidige auto in topconditie ( of niet, whatever) dan kan LPG inbouwen een goed alternatief zijn.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 20:12  ·  #9
Quote door Blade

Ga je dit verhaaltje nu in elk diesel topic neer zetten? Ik word er een beetje moe van eerlijk gezegd.

Voor beiden is wat te zeggen, maar diesel is qua techniek bij de d5 echt niet slecht.


Hmmm.....ik weet het niet.
Ik heb in het verleden heel veel Volvo's bekeken en proef gereden. Zowel benzine als diesel.
Maar toevallig mankeerde iedere D5 wel iets en wilden ze geen van alle fatsoenlijk meer lopen. Dit in tegenstelling tot de Volvo's met benzinemotor.
Een D5 kan beter zijn dan een PSA of VW diesel, maar per saldo zitten er toch veel dezelfde onderdelen op.
Meeste komt van Bosch. Verstuivers, gloeibougies, brandstofpompen, noem het maar op. Dus zoveel beter dan een VW of PSA product kan een D5 dan ook weer niet zijn.
Trouwens, zomaar een dieselervaring met een 2.0 TDI met slechts 170tkm op de teller: https://www.youtube.com/watch?v=w2G0M-4_i7Q Kijk en huiver. Toch een als redelijk degelijk bekend staand product!
En dit is niet een op zichzelf staand geval.
Geloof je het niet? Vraag dan maar eens na bij Kleinjan dieseltechniek in Nijverdal.

Maar, iedereen moet zelf maar kopen wat hij/zij het beste acht.
Een gewaarschuwd mens telt echter voor 2.
swillems
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 20:13  ·  #10
Quote door Blondegod

Nou, wat betreft die gloeibougies van een D5 kan het ook gewoon meezitten hoor. Ik heb/had ze ook alle 5 vervangen en geen centje pijn. Paar dagen van tevoren steeds wat inspuiten met wd40 en dan valt het mee. Uurtje werk.

Verstuivers vervangen kost wél wat. Bij mijn vorige D5 hebben ze er iig 435k in gezeten en waren toen nog gewoon goed (ga ik vanuit) dus ook dit hoeft niet erg te zijn.

Is je huidige auto in topconditie ( of niet, whatever) dan kan LPG inbouwen een goed alternatief zijn.



heb ik ook naar gekeken want ja hij is zover we weten in top conditie nog geen 12 maanden geleden de draagarmen voor , ashoezen en distributie set laten doen dus je kan wel zeggen dat hij gezond is .. echter kost zon lpg3 installatie zomaar 2500 euro zag ik dan is inruil + 1000 euro bijvoorbeeld ook snel verdiend ? echter krijg je bij de meeste dealers te horen dat een S60 2.4 niet te verkopen is maar vervolgens zie ik ze wel staan op de site voor 3500 euri
Estate
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Homepage: volvov70forum.com/…
Berichten: 133
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 21:06  ·  #11
Diesel is voordeliger met 25dkm per jaar. Laat dat in absolute getallen ca 1.000 per jaar zijn?

Met dat bedrag kun je je afvragen of het dan opweegt tegen de sores van kopen/verkopen en nieuwe onzekerheid/risico van een andere auto. Daarbij genomen dat diesels non-grata zijn en meer en meer beperkt en belast worden, dan zou ik eerst lekker in je benzine S60 blijven rijden.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 274
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 21:07  ·  #12
Omslagpunt ligt veel lager dan 25000km per jaar
swillems
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 21:09  ·  #13
Quote door Estate

Diesel is voordeliger met 25dkm per jaar. Laat dat in absolute getallen ca 1.000 per jaar zijn?

Met dat bedrag kun je je afvragen of het dan opweegt tegen de sores van kopen/verkopen en nieuwe onzekerheid/risico van een andere auto. Daarbij genomen dat diesels non-grata zijn en meer en meer beperkt en belast worden, dan zou ik eerst lekker in je benzine S60 blijven rijden.


Inderdaad ook weer waar , we rijden MINIMAAL 24.200KM per jaar maar dat is Ex boodschappen , uitjes etc etc maar gezien de belachelijke inruil prijzen ''inruil tegen Handelsprijzen' is het inderdaad misschien wel een idee de S60 een keer te laten reinigen ?

bedankt

Edit: volgens mijn berekening zou 24.200Km op huidige benzine prijzen en 1op 10 benzine tegen Diesel 1op 14 resulteren in 178 euro besparing EX wegenbelasting dus bij een V70 181 euro ( s60 benz nu 68 euro ) betekend grofweg nog zon 100 euro winst ex extra ritten . dit alles is berekend zonder minimale bijleg van 1000 euro en evt hoger OH
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 21:16  ·  #14
Quote door swillems

Quote door Blondegod

Nou, wat betreft die gloeibougies van een D5 kan het ook gewoon meezitten hoor. Ik heb/had ze ook alle 5 vervangen en geen centje pijn. Paar dagen van tevoren steeds wat inspuiten met wd40 en dan valt het mee. Uurtje werk.

Verstuivers vervangen kost wél wat. Bij mijn vorige D5 hebben ze er iig 435k in gezeten en waren toen nog gewoon goed (ga ik vanuit) dus ook dit hoeft niet erg te zijn.

Is je huidige auto in topconditie ( of niet, whatever) dan kan LPG inbouwen een goed alternatief zijn.



heb ik ook naar gekeken want ja hij is zover we weten in top conditie nog geen 12 maanden geleden de draagarmen voor , ashoezen en distributie set laten doen dus je kan wel zeggen dat hij gezond is .. echter kost zon lpg3 installatie zomaar 2500 euro zag ik dan is inruil + 1000 euro bijvoorbeeld ook snel verdiend ? echter krijg je bij de meeste dealers te horen dat een S60 2.4 niet te verkopen is maar vervolgens zie ik ze wel staan op de site voor 3500 euri


Laat je niets wijsmaken door dealers. Die proberen je auto zo goedkoop mogelijk in handen te krijgen met het smoesje van "meneer, het is een oude auto, die brengt niets meer op in de handel". En, tuurlijk, jouw auto is oude rommel en dat wat zij verkopen is goud. Zij ruiken goede handel. Een oude diesel die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen duur verkopen en een gewilde S60 2.4 youngtimer waar pas geleden nog voor kapitalen onderhoud aan is gepleegd voor een prikkie in handen en die straks weer gemakkelijk met een dikke winst verkopen. Tja, kunnen die gladde verkopers van jouw zuurverdiende geld weer lekker met hun gezinnetje op vakantie naar Ibiza als dat straks weer kan.
Ze weten zelf maar al te goed dat een goede S60 binnen no-time verkocht is. Dit soort oude Volvo's is zeer veel vraag naar en zeer gewild voor de fiscaal aantrekkelijke youngtimer regeling.
Zet op Marktplaats maar eens een paar goede S60's als favorieten vast. Je zal zien dat ze allemaal binnen een paar dagen weer verkocht zijn. Ook goede S80's zijn zeer gewild. Het zijn nog steeds representatieve auto's waar je overal mee voor kan komen rijden, in tegenstelling tot oude BMW's en Mercedessen. En ze zijn zeer betrouwbaar. Iets wat zo'n oude Duitser ook bepaald niet is.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 929
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: S60 2.4 Benzine Verkopen / Inruilen voor Diesel?

 · 
Posted: 25.05.2021 - 21:17  ·  #15
Een LPG systeem is zo terug verdiend. Zo'n bedrag ben je ook zo kwijt als je overstapt naar een andere auto met onvoorzien achterstallig onderhoud. In dat opzicht zou ik je huidige auto houden, 313k is niet zo veel.

Een diesel kost in aanschaf niet zo veel en als je rekening houdt met ~2000 eu aan achterstallig onderhoud (bijvoorbeeld motorsteunen, draagarmen, schokbrekers, automaatflush, intake reiniging) heb je een dijk van een auto met in mijn ogen een van de beste Diesels op de markt. Alle D5's die ik heb gezien (wel allemaal euro 4) waren allemaal motorisch goed in orde. De rest van de auto mankeert vaak meer in de vorm van gebruikssporen, rammeltjes, gebrek aan opties, slappe schokbrekers, etc. Het enorme koppel beviel wel echt enorm, dus als je vaak een zware aanhanger trekt is dat echt fijn.

Ik rijd ook tussen de 25 en 30k per jaar, maar voor mij kon een D5 niet uit, vooral door de hoge MRB en het relatief forse verbruik. LPG was voor mij de optie. Voor mij was ook een belangrijk voordeel dat een lpg auto al snel uit kan als je minder gaat rijden. Bij een diesel houdt je de hoge MRB.

Het feit dat je hint naar een V70: toch behoefte aan iets nieuws? groter?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0