Foutcodes (170F en 1600)

Even overleggen :)

 
 
 
 
 
Maarten II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Foutcodes (170F en 1600)

 · 
Posted: 01.06.2021 - 09:39  ·  #1
Zo, na het voorstelrondje van vorige week nu mijn eerste post. Ik heb me voorgenomen af en toe wat te posten, enerzijds voor hulp, anderzijds voor vermaak en hulp aan anderen met hetzelfde probleem :)

Ik bezig sinds vorige week een Volvo V70 2.4t uit 2001 met 365.000km op de teller met vermoedelijk de laatste jaren een slechte onderhoudsstaat. Het is een 200pk model met automaat. Laat ik beginnen te melden dat hij sterk en soepel rijdt en behoudens een beetje schudden rond de 100-120km, er eigenlijk geen klachten zijn.

Omdat ik de vorige eigenaar niet helemaal vertrouw en ik het aspect van het DIM-scherm er 'anders' uit vond zien heb ik het instrumentcluster gedemonteerd (na het loshalen van de accu) waar ik werd verwelkomt door een bijzondere verrassing in de vorm van ducttape en zwart silicone kit. Na het herstellen van het instrumentcluster en hermonteren in de auto (contactslot op standje II) bleek dat het DIM-scherm het uitstekend doet, dat wil zeggen, inclusief diverse meldingen...

Afijn, direct in de pen gekropen en contact opgezocht met NickGR om de Volvo te laten uitlezen :Thumbsup: . Na het wissen van de foutcodes blijven er eigenlijk twee opvallende codes over die richting geven. Dit zijn:
  • ECM-170F (Controle bereik buitenluchtdruksensor/laaddruksensor. Onjuist signaal.)
  • ECM-160 (Laadddruksensor. Signaal te laag.)

Nu ik weet waar ik moet beginnen met zoeken eerst maar gewoon een visuele inspectie gedaan waarbij het me opvalt dat:
1. er van alles loshangt aan stekkers, draadboom en sensoren;
2. er een grote scheur zit in een van de vacuĆ¼mlijnen onder het inlaatspruitstuk;
3. er twee TCV /Pierburg klepjes hangen.

Mijn vragen:
  • Kan iemand me de goede kant op wijzen voor wat betreft de ophanging van de draadboom (waar de klemmen vastgezet moeten worden)? Moeten deze ergens op de automaat worden vastgezet? Daar lijken de beugels ongeveer uit te komen.
  • Kan ik universeel vacuĆ¼mlijn gebruiken voor het herstellen van de vacuumlijn tussen het spruitstuk en het T-stuk?
  • Horen er inderdaad 2 Pierburg klepjes op te zitten? (Ik kan dat namelijk niet terug vinden in mijn Haynes).

Het is toch een lang verhaal geworden, excuus daarvoor. Bedankt voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte of dit ook de foutcodes op gaat lossen :Thumbsup:
Maarten
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maarten II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Even een (kleine) update

 · 
Posted: 02.06.2021 - 14:06  ·  #2
Gisteren in de zon toch maar even onder de motorkap gedoken en het slangenpakket losgehaald. Ik had tot nu toe de scheur alleen kunnen voelen onder het inlaatspruitstuk en de foto bij dit bericht spreekt voor zich. Ik had nog een stuk universeel vacuumslang liggen (veel slechter dan dit kan toch niet..).

Ondertussen heb ik een van mijn eigen vragen weten te beantwoorden met het zoeken naar tweedehands vacuumslangen. Blijkbaar hoor je inderdaad 2 Pierburg klepjes te hebben. In de bijlage zit een diagram waaruit blijkt dat het er inderdaad twee horen te zijn (let wel op, het diagram is eigenlijk voor een ander model blok maar lijkt m.i. voldoende op elkaar).

Mocht iemand mij kunnen vertellen of laten zien middels een foto waar ik de draadboom aan hoor te bevestigen (zie vraag vorige post) dan houd ik mij aanbevolen :Thumbsup:


Maarten
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Foutcodes (170F en 1600)

 · 
Posted: 03.06.2021 - 15:26  ·  #3
ik kan je niet helpen aan een oplossing maar de creatieve manier van de vorige eigenaar om storingen te verdoezelen is lachwekkend te noemen.
Ooit had ik iets soortgelijks met 1 lampje: het motormanagement lampje. Dat ging eenmaal opnieuw aangebracht uiteraard meteen branden.

Wellicht dat iemand met Vida iets voor je kan betekenen? Er is een lijst met Vida bezitters, wellcht zit er een in jouw buurt?
Maarten II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Foutcodes (170F en 1600)

 · 
Posted: 04.06.2021 - 10:43  ·  #4
dbs1 bedantk voor je reactie! Ja een bijzondere actie, ik had dit nog niet eerder meegemaakt.
Ik heb de Volvo laten uitlezen met vida door NickGR maar ondanks het herstellen van de vacuumslangen persisteerde de ECM-170F en ECM-1600 codes.

Ik overweeg de boost pressure sensor (de sensor in het traject naar het gasklephuis) te gaan schoonmaken en door te meten. Dit lijkt een van de oorzaken te kunnen zijn van deze foutcodes. Het is ook wel verleidelijk om er gewoon een nieuwe Bosch sensor in te zetten ;-)
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Foutcodes (170F en 1600)

 · 
Posted: 04.06.2021 - 11:45  ·  #5
Nu heb ik een V70NN 2.5FT maar hiervoor had ik een V70R Classic. Daarvan kwam ook steeds weer een foutmelding op de atmospheric pressure sensor. Die meet zoals de naam zegt de buitenluchtdruk, mocht je eens hoog in de bergen komen dan wordt daar door de computer rekening mee gehouden. Bij die auto heb ik de sensor gewoon vervangen en de melding was weg. Was een Bosch sensor van enkele tientjes. Niet van groot belang meen ik, maar wel vervelend steeds weer die meldingen.
Maarten II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Foutcodes (170F en 1600)

 · 
Posted: 30.07.2021 - 09:13  ·  #6
Tijd voor een update! Nu alweer 1500km zonder problemen gereden. Na het doormeten van de boost pressure sensor heb ik deze vervangen voor een 'B-merk' sensor en de codes gewist met een 8,00 euro OBD-II lezer van Bol. com. Vervolgens zonder problemen gereden en geen codes meer gezien.
Conclusie , het was een gescheurde slang en een defecte boost pressure sensor.

Volgende probleem tackelen wordt het schoonmaken van het gasklephuis, een op de 25 ritten (ofzo) schommelt het stationair toerental als de motor warm is. Een enkele keer valt hij zelfs uit (zelden), dus daar maar eens beginnen.

Bedankt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0