Motorsteun distributiezijde vervangen

 
 
 
 
 
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 03.06.2021 - 16:03  ·  #1
Gisteren heb ik via Motointegrator de rechter motorsteun distributiezijde ontvangen.
Ziet er goed uit. Merk is Lemförder dus dat moet ook goed zijn.
Tevens heb ik voor de zekerheid de bijbehorende bouten gekocht. Je weet het nooit. mochten de oude afbreken.

De maten van die bouten heb ik uitgezocht via deze site: http://catcar.info/volvo/?lang…MDZiNDU%3D

Ik heb ook even een afbeelding ervan bijgevoegd.
De 2 bouten waarmee de steun vast zit in het subframe (nr.17 onderdeelnr: 982841) zijn volgens deze site: M12 X 40
De 2 bouten waarmee de steun vast zit in het motorblok (nr.16 onderdeelnr: 982819) zijn: M10 X 40

Echter, als ik de vier bouten in de nieuwe motorsteun pas blijkt dat ze allemaal ruim te klein zijn qua omtrek. Ook hier heb ik een foto van bijgevoegd. Ik heb de gekochte M12 en M10 bouten na gemeten en ze zijn toch echt 12mm en 10mm.
Hoort dit zo? Lijkt me dan toch dat de boel niet goed vast komt te zitten.................
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 03.06.2021 - 16:32  ·  #2
Vast is vast, daar heeft de bout diameter geen invloed op.
Dat beetje speling is wel fijn ook, soms is het maar lastig om het draad te pakken/vinden.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 03.06.2021 - 16:40  ·  #3
Anders ga je er even mee langs de dealer... 😀
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 03.06.2021 - 17:04  ·  #4
🤣🤣🤣
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 03.06.2021 - 22:10  ·  #5
Quote door Blade

🤣🤣🤣


Hahaha........
Wat een lol weer.
Dealer heb ik niet nodig.
Genoeg Volvo specialisten hier in de buurt, MMTS, Mensink Denekamp, Tosun, die service en kwaliteit nog wel hoog in het vaandel hebben staan en dat tegen een fractie van de prijs van wat zo'n grote glaspaleis stealerd vraagt voor hun rommelwerk.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 929
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 03.06.2021 - 23:05  ·  #6
Positioneren doe je niet met een bout, dat doe je met een paspen, spie, pasvlak of andere passing.
Bouten zijn voor bevestiging, daarbij is een beetje speling wel fijn zodat het altijd gaat passen. Bij deze en andere motorsteunen heb je te maken met veel tolerantie opbouw tussen de onderdelen, dus dan is een ruime passing hier wel gewenst.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 04.06.2021 - 06:52  ·  #7
Als de constructie hetzelfde is als bij de V70 Classic dan zitten er 1 of 2 nokjes onder de steun die in een gaatje in je subframe vallen. Die gaten zij vanwege opbouw van toleranties waarschijnlijk bewust zo gekozen. De bouten hebben niet voor niets een kraag
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 04.06.2021 - 08:48  ·  #8
Als je het gaat plaatsen zul je ontdekken dat die veel te ruime gaten best nuttig zijn ;)
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 04.06.2021 - 09:54  ·  #9
anders gebruik je de oude bouten mocht blijken dat ze toch te klein zijn.
ik heb nog nooit deze bouten vervangen en breken ook niet zomaar af.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 04.06.2021 - 10:49  ·  #10
Quote door Klaasw

Als de constructie hetzelfde is als bij de V70 Classic dan zitten er 1 of 2 nokjes onder de steun die in een gaatje in je subframe vallen. Die gaten zij vanwege opbouw van toleranties waarschijnlijk bewust zo gekozen. De bouten hebben niet voor niets een kraag


Inderdaad, ook op de steunen van het P2 chassis zijn deze 2 nokjes te vinden.
Dus tov. het subframe zal de motorsteun wel op z'n plek blijven.
Ging me ook meer om de bevestiging van de steun aan de motor waarbij de M10 bouten die daarvoor bedoeld zijn nogal wat speling hebben in de uitsparingen van de motorsteun zoals op de foto te zien is. Nu is het natuurlijk wel zo dat het gewicht van de motor op deze steun komt te liggen.
Goed te horen dat deze bouten niet zomaar afbreken. Maar ja, je weet het maar nooit want het is wel bijna 20 jaar oud materiaal wat er al meer dan 3,5 ton heeft opgezeten onder alle mogelijke weersomstandigheden en temperatuurverschillen.
De bouten die ik erbij heb gekocht heb ik via een bouwmarkt in Duitsland. Het is goede kwaliteit en kostte niet veel dus voor de zekerheid maar erbij gekocht.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 929
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motorsteun distributiezijde vervangen

 · 
Posted: 04.06.2021 - 11:25  ·  #11
Bouwmarkt bouten? Wat staat er op de kop?
Originele bouten zijn zinkflake 10.9 bouten waarschijnlijk, grijs, beetje vaal. Die doen er volgens Wurth 13x langer over om te verroesten dan verzinkte bouten. Ik ben toevallig nu met een project bezig waar we ook zinkflake bouten gaan gebruiken om deze reden.
Ik zou gewoon de originele monteren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0