Airco probleem

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Airco probleem

 · 
Posted: 03.06.2021 - 16:53  ·  #1
Ik rijd met een Volvo V70NN 2.4D '09.
Kom ik net van het werk begint de koeling steeds minder en minder te werken.
Thuisgekomen direct vida eraan gehangen. Druk in het systeem is 9 bar (compressor aan), 7.7 bar compressor uit.
Verdampertemperatuur blijft op rond de 30° en zakt niet. (toen ik op mijn werk vertrok wel nog).

Wat kan ik hieruit concluderen (buiten dat er iets niet ok is?)
Druk zit er blijkbaar nog genoeg in.
Sensor zit volgens vida op de HD zijde.
Nog ter info:
- Condensor is 4 jaar oud
- Compressor is 2 jaar oud
- Systeem is vorig jaar deze tijd gecontroleerd door de Volvo Dealer en was dan nog ok (ik weet het: we zijn een jaar verder :-) ) maar gewoon ter indicatie.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 03.06.2021 - 17:15  ·  #2
30gr verdamper is hoog lijkt mij.

Het kan zijn dat de radiator dicht zit, of je bent koelmiddel verloren.

Als je een perslucht compressor hebt kan je de radiator en condensator redelijk makkelijk schoonblazen. De fan unit til je er zo uit:
-door de stekker los te maken
-clips met een schroevendraaier open duwen
-uittillen

De radiateur kan je vanaf boven losschroeven. Het driehoekig kunststof plaatje bovenop de chassisplaat losschroeven. Je kan de radiateur nu voorzichtig kantelen en er met pestlucht tussen. Een persluchtpistool met daaraan een buisje met een nauwe opening opzij werkt goed om ertussen te laten zakken.

Koelmiddel dat je verloren bent is iets voor de werkplaats. Contrastmiddel laten toevoegen helpt om het lek te vinden.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 03.06.2021 - 17:18  ·  #3
De hoge druk kant zou , en dat is zo even uit mijn hoofd , wat de meeste systemen ongeveer doen , met ingeschakelde pomp richting 14 a 15 bar moeten zijn .
De lage druk kant zakt dan zo rond 40psi 3 bar (zal dat ongeveer zijn ).

Denk dat er niet genoeg gas in zit .

De druk in systeem is afhankelijk van de temperatuur niet van de hoeveelheid , dus dat je 7.7 meet als de airco uit staat zegt niets over de hoeveelheid gas , en 9bar is veel te weinig .


Je hoort de pomp nog wel inschakelen , als je airco uit en aan zet ?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 03.06.2021 - 17:21  ·  #4
@Martijn, ik heb mijn eerste post aangepast en al wat meer info gegeven.
Wel raar dat alles nog koelde als ik vertrok op mijn werk, en steeds minder ging koelen.
Als het effectief een lek is zou ik toch verwachten dat er straks niets meer in zit. Heb al naar de condensor gekeken en miszie daar niet direct iets, ziet er nog nieuw uit, geen beschadigingen en geen vette plek.

@Olaf, de pomp schakelt in, dat hoor ik ook. Het AC relais wordt vrijgegeven
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 03.06.2021 - 20:28  ·  #5
Theoretisch kan ook je expansieventiel stuk zijn. Voldoende koelmiddel maakt dan niet uit. Maar omdat er geen weerstand is wordt er geen druk opgebouwd. En geen druk is geen vergassing, is geen opname van warmte.

Ik weet alleen niet zeker hoe je dit kan testen. Volgens mij moet de leiding dan direct na de expansieklep koud zijn door de vergassing. Als voor en achter de klep gelijk is gebeurd er niks.

Edit:
Linkje naar uitleg: https://www.mvwautotechniek.nl/expansieorgaan/
.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 03.06.2021 - 21:01  ·  #6
Gezien je pomp nog aanpakt , zit er nog rest druk , 100gr koelmiddel doet dat echter al , slaat ie aan druk genoeg , maar koelt ie niet , dat ie tijdens het rijden minder wordt , in de ochtend als temp laag is kan je het idee hebben dat het nog werkt .
Of stond de auto buiten in de zon toen je weg reed vanmiddag en koelde hij eerst nog goed ?

Uiteindelijk als je verder geen meldingen hebt in vida , is het een kwestie van uitsluiten , zou ik toch beginnen met de hoeveelheid koelmiddel , en eventueel lek zoeken , als dat het euvel was .
Expansieklep , moet de boel ook leeg om die te vervangen .

Overigens gisteren de c30 van mijn vrouw airco opnieuw gevuld , die had er een o-ring uitgeblazen , hoge druk leiding naar de condensor , die heb ik 3jaar geleden preventief vervangen , zat allemaal nog prima , maar gewoon o-ring kapot , en die was leklek , die hield nul druk vast .
Heb zelf spullen om dat te doen , dat scheelt weer .
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 03.06.2021 - 23:36  ·  #7
Olaf,
De wagen stond deze middag op het werk pal in de zon en koelde bij vertrek zoals het hoort.
Ergens na een 20-tal km kreeg ik het idee dat de airco het niet meer trok, maar koelde hij nog redelijk.
Bij thuiskomst nog een 10-tal km verder koelde hij bijna niet meer.
Dan direct vida er bijgenomen en toen zag ik eigenlijk de verdampertemp niet meer dalen.

Hiernet heb ik met een uv-lamp op condensor, ac leidingen en compressor, en op het expantieventiel zitten schijnen, nergens sporen van lekkage. Damn.
Op het expantieventiel voel ik morgen eens.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 07:29  ·  #8
Setje meters eraan hangen , en kijken waT ie doet , hoge en lage druk kant , moet een duidelijk verschil maken
Vocht in systeem doet ook rare dingen , bevriest meestal bij verdamper , en zorgt voor uitschakelen compressor , door te hoge druk .

Dekoelventilator schakelen ook gewoon in ?

Zo ja dan zoals eerder aangegeven , eerst maar kijken of er genoeg in systeem zit , en dan stap voor stap verder .
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 08:47  ·  #9
Weet er weinig van maar kan de spleet van de pomp niet te groot zijn?
Dan koelt hij eerst goed maar bevriest de zaak na een aantal kilometers
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 09:15  ·  #10
In dit geval is het een phase 3. Daar zitten modulerende pompen op.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 09:22  ·  #11
Net nog eens verder gekeken:
Ventilatoren draaien, heb ook niets van foutcodes in Vida.
Druk zit rond de 7.6bar
Compressorslangen zijn aan de ene kant warm, aan de andere kant koel.
Aan het expantieventiel kan ik slecht voelen want zit op een slechte plaats.
Het expantieventiel is wel 2 jaar geleden samen met de compressor vernieuwd.

Moest ik met een verstopping zitten aan de verdamper zou ik toch veel hogere druk dienen te meten op de druksensor.
Straks eens bellen naar de garage of ik langs mag komen om de hoeveelheid gas eens na te kijken. (Edit: om 11u mag ik langsgaan straks)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 10:44  ·  #12
Die 7.6 bar is echt te laag , en ik denk gewoon te weinig gas er in , als er een set drukmeters aangesloten wordt , zie je ook meteen de lage druk , uiteindelijk gaat het ook om de verschil druk die er moet zijn .

Het lijkt er op dat er gewoon niet genoeg gas in zit , geen(niet genoeg) gas om samen te drukken , en de temperatuur loopt dan ook minder op , en dus de druk blijft te laag .
Mocht er ergens wat bevriezen in het systeem , dat is dan inderdaad meestal bij het expansie ventiel , daar is het echt koud , dan zit er dus vocht in , dan zal dat er uit moeten , en dat doen je door te vacumeren voor je koelmiddel vult , als dat het probleem zou zijn heb je echter hoge druk normaal gesproken , en schakelt de pomp uit , zodat de boel niet kapot gaat .
Dat verwacht ik dus niet , zou dat wel zo zijn is het beter om ook filter droger te vervangen , die is dan verzadigd , en kan zijn werk niet meer goed doen .

Gezien de historie , de al vervangen pomp en expansie ventiel ,hoop ik niet voor je dat er nog troep in systeem rond zweeft , dan zit er maar 1 ding op , leeg halen en door spoelen .filter droger vervangen , expansie ventiel en dan hopen dat de troep eruit is .
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 11:15  ·  #13
Tja. Bij aankoop van de wagen was de condensor lek. Die vervangen en had een geluid bij het draaien van de airco. Hierna compressor en expantieventiel vervangen.... echter nog dat geluid. Dan laten nakijken bij de dealer..... volgens hen geen probleem. Zou nog voorvallen bij mijn model.
Alles is dus gewoon uit voorzorg vervangen. Nu aan het wachten i. De garage. Door coronamaatregelen lag ik er niet bijstaan. Jammer maar het is zo.
Ik vermoed ook dat er te weinig gas in zit. Vraag is dan wel: waar is het naar toe. Ik hoop niet dat de verdamper lek is.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 11:52  ·  #14
Net terug van de garage:
er zat idd te weinig koelmiddel in, nog 450gr aanwezig.
Vacuumtest was nochtans ok.
Nu weer op 800 gram gevuld.
Alles samen heeft de auto een uur aan de machine gehangen
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 11:59  ·  #15
Ben ook net terug en er zat nog 350 gram van de 700 gram in heen hij werkte nog probleemloos.
Drie jaar geleden zijn airco pomp en compressor vervangen, sinds die tijd was er denk ik geen airco onderhoud meer geweest.

Die 450 gram bij jou zou dan toch ook voldoende moeten zijn geweest?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0