Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

V70 2009

 
 
 
 
 
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 15.07.2021 - 15:31  ·  #1
Sinds enige tijd aan het tobben met de airco van mijn V70NN. Nadat bleek dat de airco niet meer werkte bij hogere buitentemperaturen e.e.a. na laten kijken. Koudemiddel was in orde. Conclusie: druk in systeem loopt op naar 30 bar omdat koelventilator niet meer functioneert. Ventilatorraamwerk compleet vervangen en koelvin doet het weer. Resultaat: druk loopt nog steeds op naar 30 bar. Hogedrukventiel en reduceerventiel in het aircosysteem vervangen; druk blijft oplopen tot 30 bar. Echter: zodra de buitentemperatuur niet boven de 20C uitkomt -en ik rijd op de snelweg- werkt de airco nog dankzij extra rijwindkoeling. Zodra ik in de stad rijd, loopt de druk weer te hoog op a.g.v. te weinig koeling met alleen de koelvin en schakelt de airco zichzelf uit. Inmiddels viel het mij vandaag op dat op de snelweg de airco met 17C buitentemperatuur en 20C binnentemperatuur prima werkt. De roosters in het dashboard geven gekoelde lucht. De roosters in de B-stijlen echter geven warme en zeer vochtige lucht. Zo vochtig zelfs, dat er onophoudelijk damp uitstroomt. Nu opperde mijn garagehouder dat de hogedruksensor ook nog wel eens defect zou kunnen zijn. Zou dit inderdaad de oorzaak kunnen zijn van de almaar oplopende druk in het systeem? En is daar ook het dampen uit de roosters in de B-stijlen een gevolg van of heeft dat weer een andere oorzaak? Gezien onze vakantieplannen over een week krijg ik het er aardig (Spaans) benauwd van....
Zou blij zijn met suggesties!
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 15.07.2021 - 18:18  ·  #2
Zitten je radiateur en condensator niet vol met stof?

Ik heb ooit een topic gemaakt over de hittegolf. Dat geldt niet voor nu maar de problemen lijken hetzelfde. Namelijk door het gebrek aan afvoer van warmte vanuit de condensator valt de airco uit.

Dit lijkt mij bij jou ook een issue.

topic.php?t=21434
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 15.07.2021 - 18:35  ·  #3
Dankjewel voor het meedenken Martijn. De radiateur/condensator ziet er prima uit. Dat lijkt hem dus niet te zijn. De gedachte achter de mogelijk defecte hogedruksensor is dat de hoge snelheid van de koelvin mogelijk niet geactiveerd wordt en deze dus enkel op de laagste van twee snelheden draait. Is het overigens normaal dat warme vochtige lucht met damp enkel uit de roosters in de B-stijl komt en de gekoelde lucht uit de roosters in het dashboard?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 15.07.2021 - 19:05  ·  #4
Wat is de verdamper temperatuur? De aircopomp schakelt op die temperatuur in en uit. Het lijkt erop dat de aircopomp gewoon door blijft draaien ipv aan uit te gaan.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 15.07.2021 - 23:50  ·  #5
Ik weet helaas niet wat de verdamper temperatuur is. De pomp schakelt echter wel in en uit. En sowieso schakelt hij uit indien de druk oploopt tot 30 bar. Zodra de druk vervolgens terugvalt tot 16-20 bar schakelt hij weer in. Maar dat oplopen tot 30 bar baart mij wel zorgen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 16.07.2021 - 07:14  ·  #6
De damp bij de b style is condens wat door het ontdooien van de verdamper tijdens het uitvallen vrij komt. Is een gevolg van het uitvallen.

Als het heel veel is zou je nog aan het vervangen van de temperatuursensor bij de verdamper kunnen denken. Wellicht bevriest de verdamper te veel door een kapotte sensor.

Je zou eens in de motorruimte kunnen kijken naar de koelleidingen die via het schutbord het dashboard in gaan. Als er ijs op staat zou het wel eens de sensor en bevriezing kunnen zijn.

Maar voorlopig blijf ik bij een verstopte radiateur. Wat er tussenin zit, zie je van buiten niet. Kijk hier ook eens naar de temperatuur verschillen tussen de ingaande leiding en uitgaande. Bij een goede werking moet er verschil zitten in temperatuur. De uitgaande uiteraard flink koeler.

Een ander punt is de druksensor, hoe reeel is die meting? Je zou bij de airco specialist deze waarde kunnen checken met de meting van de vulapperatuur. Als het ding waardes aangeeft die te hoog zijn denk de module dat het fout zit terwijl en technisch niks mis is. Maar nogmaals, het feitelijk storingsbeeld maakt het aannemelijk dat deze goed werkt.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 16.07.2021 - 10:20  ·  #7
Ik dacht nog even of de condens wellicht het gevolg zou zijn van een verstopte condenswaterafvoer, maar dat zou dus komen door het ontdooien van de verdamper tijdens het uitvallen. De meting van de druk in het systeem is gedaan met de vulapparatuur. Daarop was goed zichtbaar dat de druk oploopt naar 30 Bar. Volgens de aircospecialist niet goed. Voor wat betreft het doorblazen van de radiateur: tijdens het vervangen van de ventilatorunit niets bijzonders qua vuil gezien, maar ik zal hem nogmaals demonteren om de radiateur van achteruit goed door te kunnen blazen (het topic omtrent een verstopte radiateur had ik overigens ook al doorgelezen tijdens het vervangen van de ventilatorunit). En dan blijft de temperatuursensor bij de verdamper, samen met de hogedruksensor nog over. Hoop dat het daarmee dan verholpen is; woensdag staat hij in de garage....
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 16.07.2021 - 11:06  ·  #8
Als de aircospecialist met zijn apparatuur waarneemt dat de druk niet goed is, EN deze is vergeleken met de waarde uit Vida hoef je er niks mee te doen.

De tempsensor op de verdamper zou nog een ding kunnen zijn, echter verklaard dit niet het uitvallen bij weinig snelheid. Ligt het aan de temp sensor zou het altijd een probleem moeten geven, ook op snelheid. Daarmee lijkt het echt probleem in de afvoer van de warmte te zijn.

De ventilatorunit demonteren geeft nog weinig zich op de vervuiling tussen de koelunits zelf. Zoals je al hebt kunnen lezen kan er een behoorlijke deken van isolerend materiaal in de vorm van blad, stof, populierenpluizen en veertjes in ophopen.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 16.07.2021 - 12:07  ·  #9
Ik begrijp dat het demonteren van de ventilatorunit nog weinig zicht geeft op de vervuiling tussen de koelunits zelf. Maar het helpt toch wel om het schoonblazen te vergemakkelijken? Dat lees ik althans in topic.php?t=21434. of haal ik mij daarmee extra werk op mijn hals?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 16.07.2021 - 12:50  ·  #10
Het helpt altijd, alleen verzamelt hetgeen je naar voren spuit zich tussen de panelen van de koelunits. Zand en stof blaas je wel grotendeels weg, maar juist het grove spul niet. En mij viel juist op dat dit er behoorlijk zit.

De radiateur maak je heel eenvoudig los door de plastic driehoekjes bovenop de chassisplaat los te schroeven. De radiateur kan dan richting het motorblok zodat je tussen de intercooler kan blazen.

De verdamper is lastiger, je kan zonder demonteren via de grill een lange dunne slang tussen de intercooler en verdamper laten zakken en blazen, dan zal je merken dat er veel materiaal omhoog komt.

Dat de slang ertussen kan is in mijn beleving ook precies de zwakke plek: alles wat door de grill tegen de intercooler vliegt valt bij stilstand naar beneden precies tussen de verdamper en intercooler.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 19.07.2021 - 14:14  ·  #11
Na alle suggesties en eigen inspanningen qua reiniging en schoonblazen besloten de afspraak bij mijn eigen garage te annuleren en het aan Dennis van Volvoservice in Elst over te laten. Donderdag is hij aan de beurt...
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 19.07.2021 - 14:33  ·  #12
Quote door martijn-a

Het helpt altijd, alleen verzamelt hetgeen je naar voren spuit zich tussen de panelen van de koelunits. Zand en stof blaas je wel grotendeels weg, maar juist het grove spul niet. En mij viel juist op dat dit er behoorlijk zit.

De radiateur maak je heel eenvoudig los door de plastic driehoekjes bovenop de chassisplaat los te schroeven. De radiateur kan dan richting het motorblok zodat je tussen de intercooler kan blazen.

De verdamper is lastiger, je kan zonder demonteren via de grill een lange dunne slang tussen de intercooler en verdamper laten zakken en blazen, dan zal je merken dat er veel materiaal omhoog komt.

Dat de slang ertussen kan is in mijn beleving ook precies de zwakke plek: alles wat door de grill tegen de intercooler vliegt valt bij stilstand naar beneden precies tussen de verdamper en intercooler.



Even eigenwijs doen, maar met verdamper bedoel je condensor toch? ;)
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 19.07.2021 - 15:37  ·  #13
Hmm.. Geeft de druksensor niet gewoon een veel te hoge waarde aan waardoor de regeling totaal de verkeerde dingen doet?
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 19.07.2021 - 17:21  ·  #14
Quote door Thomox

Hmm.. Geeft de druksensor niet gewoon een veel te hoge waarde aan waardoor de regeling totaal de verkeerde dingen doet?


Donderdag weet ik het 😊
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 19.07.2021 - 19:19  ·  #15
Quote door James Dean

Quote door martijn-a

Het helpt altijd, alleen verzamelt hetgeen je naar voren spuit zich tussen de panelen van de koelunits. Zand en stof blaas je wel grotendeels weg, maar juist het grove spul niet. En mij viel juist op dat dit er behoorlijk zit.

De radiateur maak je heel eenvoudig los door de plastic driehoekjes bovenop de chassisplaat los te schroeven. De radiateur kan dan richting het motorblok zodat je tussen de intercooler kan blazen.

De verdamper is lastiger, je kan zonder demonteren via de grill een lange dunne slang tussen de intercooler en verdamper laten zakken en blazen, dan zal je merken dat er veel materiaal omhoog komt.

Dat de slang ertussen kan is in mijn beleving ook precies de zwakke plek: alles wat door de grill tegen de intercooler vliegt valt bij stilstand naar beneden precies tussen de verdamper en intercooler.



Even eigenwijs doen, maar met verdamper bedoel je condensor toch? ;)


Check! Ik haal wel eens dingen door elkaar 😅

Maar de bedoeling is goed.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0