Turbodruk probleem XC70 2.5T

2.5T handgeschakeld

 
 
 
 
 
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 26.07.2021 - 19:18  ·  #1
Hallo allemaal,

Tijdens de laatste APK heb ik de garage gevraagd om de foutcodes van de XC70 even uit te lezen.
Nu bleek er een foutcode in te staan: 601C Turbo druk te hoog.

Dit is een mooie aanwijzing naar het probleem dat de auto heeft.
Als hij optrekt dan gaat dat met heel veel schokken tussen de 3000 en 6000 toeren.
Tot 3000 toeren klimt hij soepel in toeren maar daar boven trekt hij het ene moment totaal niet op en een tel later als een speer, en dan weer totaal niet.
Tijdens het 'als een speer' stukje voelt het totaal ongecontroleerd.

Daardoor was mijn eerste verdachte de turbo druk regelklep, met de gedachte, als deze blijft hangen/plakken heb ik het ene moment volle druk en daarna niets. Mijn theorie was dat als de klep in een stand blijft hangen dat de waste gate niet open gaat krijg ik de 601C melding.
Na het vervangen van de klep merkte ik wel verschil maar geen verbetering.

Ondertussen hebben we de waste gate actuator gecontroleerd met stikstof, hij is volledig open bij 11psi.

Verder hebben we de turbo druk gemeten met de auto in zijn vrij.
We hebben de aanvoer naar de pressure control klep op de meter aangesloten, de waste gate was dus gesloten tijdens de test.
Ik zou dus direct de volledige ongeregelde turbo druk moeten meten.
Hier heb ik een filmpje van gemaakt maar ik kan dat zo 123 hier niet uploaden (.mp4)

De conclusie is dat ik bij 4500 toeren pas 1 psi meet en bij 6000 pas ongeveer 10psi.
Als ik de toeren heel langzaam laat klimmen meet ik bijna niets, zelfs niet met 6000 toeren.

Mijn vraag is nu, bij een ongeopende waste gate met de auto in zijn vrij. Wat voor turbo druk zou ik moeten meten bij welke toerentallen.
Ik vermoed dat de turbo kaduk is, maar voordat ik een nieuwe bestel wil ik graag jullie mening even.
Of denken jullie dat ik het heel ergens anders moet zoeken?

p.s. aan de behuizing van de turbo hangen ook wat olie druppels, wat misschien een indicatie van een kapotte as is?

p.p.s kan ik hier filmpjes uploaden?

Met vriendelijke groet,

Alwin Hulst
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 26.07.2021 - 19:29  ·  #2
Bij gas geven in de vrij wordt er nauwelijks druk opgebouwd. Dat klopt dus prima met jouw meting.

Turbo druk meet je belast. Dus met een rijdende auto.

Wat jij ervaart aan problemen is waarschijnlijk spiken of ernstig versleten bougies.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 26.07.2021 - 19:48  ·  #3
Heb je ook een vida code?

Is er ook een valselucht lektest gemaakt bijv met een rookmachine?

Ik heb deze turbo’s nog niet kapot gezien. Druppeltjes hangen er vaak onder. Vaak icm verstopte carterventilaties.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 26.07.2021 - 21:14  ·  #4
Bedankt voor de info!
Ik zal binnenkort de bougies even vervangen, ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb geen vida code, de auto was uitgelezen bij een universele garage.
Ik heb tot nu toe nog maar twee testen gedaan, vooral wat goed te toen was met de metertjes die we hebben liggen.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 27.07.2021 - 08:05  ·  #5
Quote door Blade

Is er ook een valselucht lektest gemaakt bijv met een rookmachine?


Ik dacht aan een kapotte/gescheurde/losse turboslang. Dat kan tot hele vreemde situaties leiden.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 341
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 27.07.2021 - 09:42  ·  #6
Hoi Alwin,

Had met mijn auto precies dezelfde klacht en storing.
Heb mn bougies, lmm, turbodrukvulklep, brandstof en luchtfilter vervangen.
Alles zonder resultaat tot ik erachter kwam dat mijn wastgate actuator afgesteld stond op 30 psi....
Deze afgesteld op 12psi en ik dacht hiermee alles opgelost te hebben...
Enige verschil met jouw verhaal hierin is dat jij schrijft dat bij jouw de wastegate bij 11psi helemaal open staat, volgens mij moet hij bij 12psi zijn werk gaan starten.

Maar ik bleek te vroeg gejuicht te hebben.
Het hele harde schokken boven 3000 toeren is weg,nu voel je rond de 2000 toeren de turbodruk regelen, welliswaar licht maar het is er wel...

Ben zeer nieuwsgierig waar jij op uitkomt.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.07.2021 - 20:13  ·  #7
Quote door Blade

Ik heb deze turbo’s nog niet kapot gezien. Druppeltjes hangen er vaak onder. Vaak icm verstopte carterventilaties.


Correct, had ik ook bij mn S80. Ik kwam dit tegen bij inspectie van de turbo

Volvo S80 2.4T Dirty Turbo Coldside by Andy Ramdin, on Flickr

Na onderzoek las ik de tip om de carterventilatie te checken. Die hoort om de 160k geserviced te worden, maar word volgens mij al te vaak overgeslagen. Zo ook bij mij...

Volvo S80 2.4T PCV Repair by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T PCV Repair by Andy Ramdin, on Flickr
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.07.2021 - 20:18  ·  #8
Na schoonmaken van de turbo en carterventilatie zag het er zo uit (en na een flink aantal kms bleef het ook zo netjes)

Volvo S80 2.4T Cleaned Turbo Coldside by Andy Ramdin, on Flickr

Check ook de compressor bypass valve, eraf halen en diafragma inspecteren.

Volvo S80 2.4T New TRITDT Compressor Bypass Valve (CBV) repair kit by Andy Ramdin, on Flickr

Je kan die ook meteen upgraden met 1 van Properfekt

Volvo S80 2.4T ProPerfekt Diverter Valve by Andy Ramdin, on Flickr
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.07.2021 - 20:20  ·  #9
Een duidelijkere uitleg kan niet denk ik, incl de Volvo interval van vervangen!

👍🏻👍🏻👍🏻
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.07.2021 - 20:25  ·  #10
Je wastegate hoort open te gaan vanaf 0,3 BAR (4,5 psi) en zou vol open moeten staan bij de 0,7 BAR, dat lijkt bij jou wel goed te zijn. Je hebt de TCV vervangen, dan zou dat goed moeten zijn (bij voorkeur van bijv Pierburg).

En wat er al gezegd is klopt, in zn neutraal gebeurd er niet veel. Je moet rijden om turbodruk op te bouwen. Ik zou je aanraden om een turbodrukmeter aan te schaffen of middels ODB uit te lezen met bijv de Piston of Torque app.

[edit]
Owja, check ook nog:
-vacuumslangen
-vacuumklepjes

[edit2]
Deze turbos gaan idd niet zomaar kapot, mijn S80 had +300k erop met de originele turbo.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.07.2021 - 21:03  ·  #11
Quote door Blade

Een duidelijkere uitleg kan niet denk ik, incl de Volvo interval van vervangen!

👍🏻👍🏻👍🏻


Inderdaad. 👍🏻
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 03.08.2021 - 20:19  ·  #12
Heren,
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb de Bougies vervangen, de oude zagen er prima uit, dit heeft het probleem niet verholpen, maar was natuurlijk goed om te checken.
[img]20210731_175219.jpg[/img]

Wat op viel is een flinke hoeveelheid olie in de turbo en veel drap in de rubber slang tussen de turbo en de intercooler.
[img]20210731_181748.jpg[/img]
[img]20210731_175750.jpg[/img]
Dit was echt de meest olieige slang ooit, wat een meuk.
Ook is de slang zacht geworden, alles is verder wel netjes dicht, geen scheuren

Waarschijnlijk is er dus wat mis met de carter ventilatie, als ik een papiertje boven de vul dop hou dan zie het een beetje flapperen, zeker geen licht vacuum zoals de bedoeling is.
Een rubber handschoen wordt niet opgeblazen, maar het lijkt niet helemaal goed.
De auto heeft nu bijna 300.000 km op de teller, en ik denk dat de PCV aan de beurt is.

De nieuwe turbo druk klep is van Pierburg.
De turbo druk sensor is wel netjes schoon.

Nu is de vraag, kan de PCV de problemen veroorzaken?
Kan de karter druk invloed hebben op de druk in het inlaat spruitstuk?

Groeten, Alwin
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 03.08.2021 - 20:19  ·  #13
Jazeker.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 341
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 03.08.2021 - 20:43  ·  #14
Zoals ik in een eerder bericht al aangaf heb ik hetzelfde probleem.
Ik ga nu de actuator op de turbo vervangen, dat membraam met veer onder het dekseltje met 3 boutjes.
Hou je op de hoogte.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 03.08.2021 - 20:53  ·  #15
Quote door Johan XC70

Zoals ik in een eerder bericht al aangaf heb ik hetzelfde probleem.
Ik ga nu de actuator op de turbo vervangen, dat membraam met veer onder het dekseltje met 3 boutjes.
Hou je op de hoogte.


Bedankt Johan, ik ben benieuwd.
Toen we tussen de 10 en 12 psi druk op het membraan zette hoorde we het wel licht sissen. wellicht dat dit een scheurtje kan zijn inderdaad!

Misschien inderdaad een combinatie van factoren, verstopte PCV en een gescheurd membraan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0