Haldex

 
 
 
 
 
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 10:47  ·  #1
Zoals jullie weten, 1 maart een XC70 gekocht.
bij aankoop waren de banden ver op, dus anderhalve week na aanschaf een setje Vredestein's Quatrac's eronder laten leggen.
iedereen rijdt op 4 seizoenen met die auto, dus het zal wel goed zijn.

10 a 12 K rustig zonder problemen gereden en toen op advies van de bandenboer de achterbanden naar voor en de voorbanden naar achter.

Duurde toen niet lang voordat de ellende begon en ik een ongelooflijke herrie kreeg van de banden.
terug naar de bandenboer, deze heeft een paar zaken na gekeken en zei ook na een proefrit dat het duidelijk de banden waren.
(cuppen werdt toen nog niet over gesproken) contact met vredestein wordt gezocht of die er wat van konden zeggen.

bij een zomercheck in de garage zeiden ze me dat alle 4 de banden waren gecupt, (poika, bevestigde dit nog even als klap op de vuurpijl ook) contact met de bandenboer leverde mij op, "ja maar iedere autoband is wel een beetje gecupt"

omdat het werk gewoon doorgaat ik ook verder rijden. tussen al het gezeik door inmiddels een 8K erbij gereden en toen was ik
het gewoon zat, en heb ik nogmaals nieuwe banden gehaald, ditmaal Michelin zomer banden.

Dan denk je vervolgens in alle rust te kunnen gaan rijden, maar helaas is niets minder waar, nu vanaf een30 a 40km per uur een zoemend geluid van onder de auto, lijkt nog steeds op banden geluid...

vermoed dus dat mijn achter differentieel de boosdoener nu is van het geluid.
om er zeker van te zijn wil ik ook iemand ernaar laten kijken die verstand heeft van de haldex 3.

maar nu zit ik met het volgende, de banden welke eraf gingen bij aankoop waren niet gecupt, zijn de gecupte banden gekomen door een haldex differentieel welke op zijn laatste poten loopt, of is het differentieel om zeep geholpen door cuppende banden? in dit laatste geval wil ik namelijk de bandenboer toch wel aansprakelijk stellen voor de nalatigheid welke ze hebben laten zien en niet hun verantwoording te nemen, in het eerste geval is het zwaar pech hebben voor mij.

wie weet raad hiermee, en zou mij in een goede richting kunnen wijzen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 10:54  ·  #2
Zit er nu niet nog een verrot wiellager tussen? aannemelijker dan de achteras. Als alle lagers goed zijn dan zou ik eerder aan de tussenbak (haakse overbrenging) denken dan aan diff. Ophanglager cardanas kan ook.

Cuppen sloopt zeker geen diff.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 11:11  ·  #3
Eens met Blade, kijk de rest van de XC ook even na voor je de bandenboer een hartverzakking bezorgt.

Cuppen komt zover ik weet veel voor bij auto's die alleen voor of achterwiel aandrijving hebben en dan met name bij de wielen die niet aangedreven worden.

Ik heb het ook meegemaakt bij een B merk dat zonder overleg onder mijn auto was gezet.
Het geluid had veel weg van een kapot wiellager.
Er zijn maar een paar bandenmerken waar ik mee rijd. Michelin en Conti. Bridgestone is ook een fijne band maar slijt wel snel.
In de winter een setje Nokians. Ook zonder sneeuw is dat een aanrader, met sneeuw helemaal.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 11:50  ·  #4
Quote door Blade

Zit er nu niet nog een verrot wiellager tussen? aannemelijker dan de achteras. Als alle lagers goed zijn dan zou ik eerder aan de tussenbak (haakse overbrenging) denken dan aan diff. Ophanglager cardanas kan ook.

Cuppen sloopt zeker geen diff.



zaterdag de auto op de brug gehad en geluisterd terwijl deze in zijn D stond, kon zo direct niet snel een geluid ontdekken. tevens draaide de banden netjes, wat wel opviel is is dat het leek met stationair in D dat links voor wat moeite had met draaien alsmede ook links achter. bij heel lichtjes gas geven ging linksvoor direct meedraaien en links achter ook wat dus resulteerde in 4 draaiende banden.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 12:09  ·  #5
een wiellager kan je met de hand voelen als iemand anders het wielen even een zwiepert geeft. Als die goed zijn dan moet ik echt zelf het geluid even horen. Het kan zoveel zijn.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 13:22  ·  #6
Ik heb wel eens een video gezien van iemand die naar verstuivers deed luisteren door een schroevendraaier op het oor te houden en de schroevendraaier op de verstuiver te drukken.

Zou zoiets dergelijks ook voor wiellagers mogelijk zijn?

Ik sleutel ook veel aan fietsen, daar heb je op gehoor kapotte lagers snel gelokaliseerd.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 13:38  ·  #7
Lagers met problemen hebben vaak te grote speling. Dat is een aanwijzing dat het lager niet in orde is.
Wielen onbelast laten draaien zegt niet veel. De aandrijving gaat midddels een differentieel.
Dat verklaart dat de wielen niet met dezelfde snelheid draaien. Het wiel dat de minste weerstand heeft krijgt de meeste aandrijfkracht.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 13:56  ·  #8
Ik had onder mijn MY05 XC70 ook Quatracs, 30000km mee gereden maar niks aan de hand. Dus dat cuppen herken ik niet. Ik zou de schuld niet direct bij de banden leggen.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 14:14  ·  #9
Cuppen met 4WD is mij niet bekend. Er is maar een gemeenschappelijke factor dat is het centrale differentieel.
Blijft de vraag hoe dat diff. de oorzaak van het cuppen kan zijn.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 16:59  ·  #10
Quote door Wakkerewilly

Cuppen met 4WD is mij niet bekend. Er is maar een gemeenschappelijke factor dat is het centrale differentieel.
Blijft de vraag hoe dat diff. de oorzaak van het cuppen kan zijn.


vanmiddag heeft Poika er mee gereden en geluisterd.
100% zekerheid kon hij niet geven omdat het moeilijk lokaliseren is, maar 1 ding is zeker. het is geen lager en het is niet de haakse overbrenging. dit houdt in dat mijn vermoeden zeer waarschijnlijk juist is en dat er een lager in het achterste Diff aan gort aan t gaan is.

als dit nu het enige was aan de auto, was t appeltje eitje, maar helaas heb ik meer aan de auto.
- wervelkleppen en klepstoters moeten worden vervangen
- voor wiel ophanging is echt slecht (draagarmen)
- achterste Diff dus nu erbij...

Dit tezamen denk ik dat het veel wijzer is dan aardig wat knaken in een 14 jaar oude XC70 met 381K op de klok te steken, dit geld op te sparen in een euro 5 Diesel welke een stuk jonger is en minder kilometers heeft gelopen.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 18:35  ·  #11
Er staat een bijzonder mooie V70 te koop met weinig km. topic.php?t=25719&page=fst_unread

Het is dat ik te weinig km maak, maar anders kocht ik deze auto.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 18:59  ·  #12
Die v70 is Euro 3, dus nog duurder in de wegenbelasting tov zijn huidige D5, die is euro 4.

Wervelklep en stoters en tuimelaars vervangen hoeft niet extreem duur te zijn.
Draagarmen zou ik voorzien van nieuwe originele rubbers, kunnen ze weer jaren mee.
Achterste diff, ga eens op zoek naar een goed bedrijf vwb revisie.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 20:18  ·  #13
Quote door 1-wiel

Die v70 is Euro 3, dus nog duurder in de wegenbelasting tov zijn huidige D5, die is euro 4.

Wervelklep en stoters en tuimelaars vervangen hoeft niet extreem duur te zijn.
Draagarmen zou ik voorzien van nieuwe originele rubbers, kunnen ze weer jaren mee.
Achterste diff, ga eens op zoek naar een goed bedrijf vwb revisie.


klopt allemaal wat je zegt, echter, nu met 381 op de klok, en dit alles is gedaan, wat is dan het volgende wat geld gaat kosten
aan de auto? automaat?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Haldex

 · 
Posted: 30.08.2021 - 21:48  ·  #14
Ik heb bij 379d km de cilinderkop gedemonteerd vanwege lekkage koelsysteem. Complete revisie,nieuwe uitlaatkleppen,stoters en tuimelaars,verstuiver revisie, nieuwe intercooler,diverse pakkingen motorblok etc etc. Nu weer een dikke ton verder, en ik ga hem probleemloos naar de 6 ton rijden…
tja, die automaatbak, daar moet je geluk mee hebben. Regelmatig flushen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0