Motor flushen?

 
 
 
 
 
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Motor flushen?

 · 
Posted: 01.11.2021 - 17:35  ·  #1
De zoon van een kameraad van mij rijdt met een 190E 2.6 en dat ding heeft bijna 3.8 Ton gelopen.
(Hahaha Volgens mij hangt de carosserie met touwtjes en ijzerdraad aan elkaar maar het ding loopt als een tierelier.)
Nu heeft ie wat last van olieverbruik, naar mijn idee niet eens ernstig maar dat terzijde, en heeft hij het advies gekregen om de motor te laten flushen.
Persoonlijk zou ik dat never nooit doen bij een motor die zoveel gelopen heeft. (Of dat moest dan al regelmatig voortijds al gedaan zijn)
Wat zijn jullie ideeën daarover?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motor flushen?

 · 
Posted: 01.11.2021 - 17:51  ·  #2
Forte motor flush gebruiken, dan zou ik er geen moeite mee hebben. Daarna schoon, nieuw oliefilter er in en nieuwe olie. Die na 10.000 km weer vervangen door nieuwe en dan weer een nieuw filter, heb je dikke kans dat er niks aan de hand is.
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motor flushen?

 · 
Posted: 01.11.2021 - 17:59  ·  #3
Hangt er vanaf. Als dat enkel met warme olie gebeurt machinaal zou ik er geen moeite mee hebben, enkel bijna geen enkel bedrijf heeft die.
Het is meestal met reinigingsmiddelen, en ja.. de rest is bekend.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor flushen?

 · 
Posted: 01.11.2021 - 18:16  ·  #4
Onze forum sponsor heeft net een nieuw pand in Nieuwveen geopend en geeft korting de komende periode. 1,2 tje zou ik zeggen.

Ik denk dat het zeker een bijdrage kan leveren als het olieverbruik komt door blow-by langs de zuigerveren. Zijn het klepseals of de carter ventilatie dan heeft een flush veel minder effect op het reduceren van olieverbruik.

De motor waar het om gaat ken ik niet en kan dus niet zeggen of dit blok een specifiek aandachtspunt heeft qua olieverbruik.

Echter over het algemeen neemt de compressie toe na een flush dus is het altijd een meerwaarde, zeker met die km-stand.

Soms lees ik argumenten om het niet te doen omdat slurrie loskomt en kanalen laat verstoppen. Als je naar hydraulische klepstoters kijkt zou ik dat plausibel vinden, wil het niet dat vaak tikkende kleppen verdwijnen na een flush.

Dus zeg het maar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0