Blauwe rook

 
 
 
 
 
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 224
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 12:46  ·  #1
Hallo Allen
Heb een S60 2001 2.4t, en heb nu 2x gehad dat ik een spoor van blauwe rook achter liet , niet tijdens afremmen of accelereren, maar gewoon een blauwe waas , werd wel erger bij stilstaan voor stoplicht, en daarna wegrijden, maar bleef aanhouden, daartussen geen problemen, van de week nog 250 km gereden zonder problemen, of noemenswaardig olieverbruik, olie na de eerste keer vervangen met filter, maar wil dit wel verhelpen..
Nu vermoed ik zelf de turbo, maar voor de ervaringsdeskundigen, kan er een andere mogelijkheid zijn dat ik zo spontaan een blauwe waas achter laat , en dan gewoon weer een aantal dagen kan rijden zonder ook maar iets te zien, het is in mijn ogen veel te veel voor een verstopte/niet goed werkende ontluchting...

En dan ...heeft er iemand een turbo liggen volgens vida de 8601689
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 44
Berichten: 2054
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 13:11  ·  #2
Heb ooit een 850 T5 gehad die blauwe rook spuwde. Daar bleken het versleten zuigerveren te zijn. Moest op een gegeven moment zo ongeveer iedere tankbeurt olie bijvullen. Maar daar kwam altijd blauwe rook uit als de motor eenmaal goed warm was en je een tijdje stationair draaide. Dan viel het pas goed op.
Als t de ene keer wel is en de ander keer niet, dan vermoed ik dat er iets anders aan de hand is. Misschien inderdaad de turbo. Ergens komt er teveel olie in de verbrandingsruimte.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 13:28  ·  #3
Zie je niks als je hem flink intrapt? Maar ja het kunnen ook je klep rubbers zijn.. Je kon dat volgens mij testen door 3000 toeren te maken en loslaten en dan kijken of hij rookt, maar 100% zeker of dat ze werkwijze is weet ik ook neit meer, heb dat ooit met een Hyundai scoupe gt turbo gehad
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 13:34  ·  #4
Quote door v70_2.4T

Zie je niks als je hem flink intrapt? Maar ja het kunnen ook je klep rubbers zijn.. Je kon dat volgens mij testen door 3000 toeren te maken en loslaten en dan kijken of hij rookt, maar 100% zeker of dat ze werkwijze is weet ik ook neit meer, heb dat ooit met een Hyundai scoupe gt turbo gehad

Mijn oude Mazda 626 had daar ook last van. Vooral als je flink op de motor had geremd en daarna gas gaf, flinke blauwe pluimen kwamen er dan uit.
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 224
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 14:56  ·  #5
Nee dat is het vreemde aan het hele verhaal..
Ik ken inmiddels alle trucjes wel om een diagnose te stellen, gas los op de snelweg, motor lekker aan het inlaattraject laten zuigen, dan vol gas open ...NIETS
Lang stationaire en dan gas gevenn...niets....
Dan stap je in de auto, en plotseling is het daar , niet een beetje, maar echt veel blauwe rook, je schaamt je er voor, volgende dag instappen NIETS , zoals ik zei laatst 250 km gereden , nog geen pluimpje te zien...
Zit er ergens een klep(je) wat ik over het hoofd zie?
Vermogen is er genoeg, stationaire loopt hij prima, dus op dit moment ben ik aan het twijfelen, motor heeft 260k gelopen
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 16:51  ·  #6
Olieschraapveer die kleeft en soms wel/ soms niet goed afdicht? Wellicht een reiniging laten doen of zelf een additief aan de motorolie toevoegen voor de volgende vervanging.
In theorie kan olie maar op 3 manieren in de verbrandingsruimte komen: langs de klepsteel (klepseal lek), langs de zuiger (olieschraapveer plakt of kapot) of via een kapotte koppakking (doorslag oliekanaal naar cilinder).
Olieschraapveer is de enige die ik denk die soms wel / soms niet kan optreden, afhankelijk van de positie van de schraapveer. De andere 2 wellicht ook mogelijk onder invloed van omstandigheden, bijv. temperatuur, maar lijkt mij onwaarschijnlijker.
En je moet al echt zeker weten dat het olie is. Blauwe walm is dat wel vaak natuurlijk. Maar kan evt ook onverbrande brandstof zijn door bijv. een lekkende injector, maar in theorie zou dat ook continu zijn, en brandstof geeft normaal meer een zwarte/grijze rook dan zo'n lang hangende oliewalm.
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 224
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 18:14  ·  #7
ik rijdt LPG... en ik herken de geur wel van onverbrandde benzine of olie...
net weer naar het werk gereden ...niets aan de hand....
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1441
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 18:36  ·  #8
Ik heb het meegemaakt met de AWD (LPG) die ik in onderhoud had bij Dirk(342)
Ding ook soms spontaan roken als een malle en dan weer niet. Geen touw aan vast te knopen. Bleek toch de carterventilatie potdicht ergens te zitten.
Vergis je niet in de carterventilatie, die kan echt roken!
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 224
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 12.01.2022 - 20:44  ·  #9
Dirk kende ik wel, woonde 70 mtr bij mij vandaan...zal ik me daar eerst eens op gaan concentreren..thanx
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 68
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 27.02.2022 - 09:13  ·  #10
Bij mijn S60 2.4T was het de turbo die er voor zorgde dat hij begon te roken.
Het bleek dat er veel olie in de intercooler verdween. Vooral als je een bocht omging en dan gas gaf begon hij behoorlijk te roken
Na de turbo revisie was het over.
Mocht het de turbo zijn, laat dan ook de intercooler goed schoonmaken, dat hadden ze bij mij verzuimd waardoor de S60 constant olieplekken op het asfalt achter liet. Olie verbruik is nog altijd hoog, maar dat neem ik voor lief. Rij al 3 jaar met een hoog olieverbruik 1 liter op de 2250 km
Van alles aan gedaan, andere olie, STP, Molycote, motorgespoeld bij Gery, niets helpt
Hou wel je carterventilatie in de gaten
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 224
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 01.03.2022 - 13:49  ·  #11
heb carterventilatie vervangen, en probleem is helemaal weg..
maar is wel een k*tbaan pfffttt dik 2 uur mee bezig geweest
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3200
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 01.03.2022 - 14:34  ·  #12
Goed gedaan man! En echt maar twee uur... ?
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 01.03.2022 - 15:41  ·  #13
2 uurtjes?
Spekkoper!
Heb je wel alles vervangen?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1441
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 01.03.2022 - 20:36  ·  #14
Quote door joebar

heb carterventilatie vervangen, en probleem is helemaal weg..
maar is wel een k*tbaan pfffttt dik 2 uur mee bezig geweest


Dus toch de carterventilatie..... Dat was bij de AWD ook al een keer.

Mooi dat het nu toch opgelost is!
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 224
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Blauwe rook

 · 
Posted: 02.03.2022 - 09:30  ·  #15
Quote door deusjevo

2 uurtjes?
Spekkoper!
Heb je wel alles vervangen?


heb de set gekocht, en ook maar nieuwe o ringen voor de injector...

Dus kap van de bobines, slang turbo los
injectorrail er uit, benzineslang van de rail halen
bovenste bouten inlaatspruitstuk er uit
onderste bouten 3 slagen los, spruitstuk kun je er dan naar boven uittillen, gasklephuis laten zitten
Als dat aan de kant is , kun je er behoorlijk bij, alles schoon en vervangen, nieuw inlaatspruitstuk pakking, onderst bouten er in, spruitstuk op de plaats laten zakken, en vastzetten en de rest weer monteren..
Had dus alleen de pakking van het gasklephuis over, want die heb ik niet los gehad
 
Selected quotes for multi-quoting:   0