Aandachtspunten D4

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Aandachtspunten D4

 · 
Posted: 19.01.2022 - 11:03  ·  #1
Goedendag allen, ik hoop dat jullie het jaar goed zijn begonnen.

Een familielid heeft recent besloten tot aankoop van een 2018 Volvo XC40 D4 (140kW/190pk) AWD Automaat met plm. een ton op de teller.
Ik ben zelf niet zo bekend met de nieuwere motoren, dus wou jullie collectieve brein eens raadplegen voor wat betreft aandachtspunten/zwakke punten bij deze auto & motor, zodat ik ze daarop attent kan maken.
Ik denk aan zaken als motor (EGR?), distributie-interval, olietype, AWD, Automaat (spoelen?), ophanging etc.

Motor aldus Wikipedia is een 2.0 L 4-cylinder VEA diesel, ik vermoed de D4204T12: "190 PS (140 kW; 187 hp) at 4000 rpm and 400 N⋅m (300 lb⋅ft) of torque between 1750–2500 rpm. Twin turbochargers. The engine is equipped with a SCR system that has a 14.5 L AdBlue tank. Emissions level Euro 6d-TEMP."
Vergelijkbare motoren werden met automaat AW TG-81SC geleverd, dus deze ook neem ik aan.

Bij voorbaat dank voor jullie aanwijzingen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Aandachtspunten D4

 · 
Posted: 19.01.2022 - 15:23  ·  #2
Hi Bart,

Met mijn huidige VEA D4 heb ik de nodige problemen gehad. Onder garantie opgelost. Gedurende die periode heb ik wel veel contact gehad met belangloze partijen die er ervaring mee hebben.

Eigenlijk kreeg ik goede reacties over de 190pk motoren icm de 8 traps versnellingsbak. Die hebben schijnbaar niet de typische problemen als lekke of verstopte EGR, hoog olieverbruik en gevoelige koppakkingen die de 2014-2016 types blijkbaar wel veelvuldig hebben.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0