Werkplaats economie.

H4

 
 
 
 
 
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Werkplaats economie.

 · 
Posted: 02.05.2022 - 12:10  ·  #1
Een flink aantal V70 Volvo's moeten het nog doen met H4 koplampen.

In de tijd dat deze lichtbron vrijwel standaard werd gemonteerd gingen die H4tjes met enige regelmaat kapot.
Met je dure BMW etc naar de dealer.

De gangbare procedure was: werkorder maken, kubus met een nummer op het dak.
De monteur gaat de auto zoeken op het parkeerterrein. Zet de auto in de werkplaats. en loopt naar het magazijn voor een lampje. Magazijnbon wordt gemaakt en wordt bij de werkorder gevoegd.
Lampje in de koplamp, lichtbeeld even controleren, auto naar buiten en werkorder afmelden.
De receptionist verwerkt de werkorder. De klant betaalt contant of krijgt een rekening.

Vraag niet wat het kost. Het is voor een werkplaats een kleine ramp. Je kunt een klant niet met één koplamp laten rijden. Goede vriend, BMW dealer, had er iets op gevonden.
Hij vraagt de klant even naar het magazijn te lopen en daar het lampje contant af te rekenen, pin mag natuurlijk ook.

Vraag dan even in de werkplaats of een van de monteurs het lampje er even in wil zetten.
Die paar minuten komen dan bij de werktijd van een andere auto. Daar is mee te leven.
Ook lease klanten hebben geen enkel probleem met deze oplossing.
Het bespaart ook discussies of het vervangen van een lampje 30 gulden dan wel 13,50 euro moet kosten. Voor dat geld kan het niet eens uit wanneer de kosten voor de administratieve afhandeling volledig zouden worden doorberekend.

Deze geschiedenis kwam bovendrijven toen op mijn vouwfiets een remblokje verdwenen was.
Even naar de fietsenmaker. Groot pand met een meter of 12 etalages.
Er blijken veel verschillende remblokjes te bestaan. Wilt u een afspraak maken voor de werkplaats dan kunnen ze gemonteerd worden.
Een afspraak voor een paar minuten werk? Het fietsje staat te koop op marktplaats dat wordt lastig. Mijn voorgevoel is juist. Binnen een dag is de vouwfiets verkocht.
Achter in de auto dat ding en naar Boonstra de fietsenmaker die op maandag open is.
Voor tien euro is de klus geklaard. Morgen komt de koper het fietsje ophalen.

Ik wordt geen klant bij een zaak die niet in staat is een paar minuten uit te trekken voor een kleine reparatie. Inruilen van een gebruikte fiets alleen bij aankoop van een nieuwe.
Dat maakt het plaatje compleet.
Gelukkig zijn er ook nog zaken als Boonstra.
Ik heb er meteen fietstassen gekocht voor mijn Gazelle fiets.
Fietsen houd een mens gezond.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 02.05.2022 - 15:55  ·  #2
Helemaal mee eens. Met mijn auto ga ik ook liever naar een lokale garage waar ik fatsoenlijk te woord wordt gestaan ipv in een steriele wachtruimte te moeten wachten tot je een ons weegt, en je voor een kleinigheidje gewoon stante pede geholpen wordt.
In mijn geboorteplaats heette in mijn kinderjaren de fietsenmaker Stroeve, later Slot. Zo'n werkplaatsje waar het naar binnenband rook en de monteur met zwarte vingers ook de baas was van de winkel (of misschien was zijn vrouw er), en die je in een moment voorzag van een nieuw ventieltje of kabelafstelling, een ventieldopje wat je miste kon je zo gratis van de vloer graaien.
Op Google Streetview staat het gebouwtje er nog maar de etalage is leeg, net als het hart van mijn geboorteplaats, het hele centrum is veranderd en onpersoonlijk geworden, straten verlegd, parkeren betaald, maar goed, dat is een ander verhaal.

Maar eeh... een lampje of remblokje vervangen dat doe je toch gewoon zelf? :D
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 341
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 02.05.2022 - 17:52  ·  #3
Laten we bovenstaande nu allemaal zelf in de hand gewerkt hebben.....
(om maar eens een knuppel in het hoenderhok te gooien)
We zoeken ons op internet gek naar het goedkoopste onderdeel want anders betaal ik teveel. O ja, via internet kan ik ook auto's kopen, veel makkelijker toch?
Service zien we als gratis, een klus moet gisteren klaar, auto's moeten voorzien zijn van de nieuwste gadgets en op voorraad, we weten zelf wel hoe het zit (denken we), daar hebben we niemand voor nodig....
We gunnen de kleine ondernemer zijn winst niet meer, tot we zijn kennis en kunde nodig hebben, blijkt hij failliet.
Zijn we toch veroordeelt tot de grote dealert of nog beter Google... 😉
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 03.05.2022 - 03:36  ·  #4
@ Bolbo,

Na ruim veertig jaar sleutelen is dat hoofdstuk gesloten.
Remblokjes zitten vast met een ibusmoertje. Inbussleutel heb ik niet meer.

Ik betaal graag voor de dienstverlening van een vriendelijke ondernemer.
Boonstra had tot mijn vreugde ook de fietstas die ik graag wilde hebben.

Ik laat alles aan de Volvo doen bij een van de bekende specialisten van dit forum. Ik betaal graag voor zijn deskundigheid.
In een fotowinkel zag ik 20 jaar geleden al deze tekst:
U mag kiezen internetprijzen en zo meenemen of gebruik maken van onze deskundigheid en dienstverlening.
Dan betaalt u wel iets meer.

Aan u de keuze.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3181
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 03.05.2022 - 05:26  ·  #5
Tsja, wat was er eerder...de vraag of het aanbod?
Toen er nog geen internet was vroegen we er ook niet om.
Toen we ons nog verplaatsten met paard en wagen vroegen we ook niet naar een auto. Eerder naar een sneller paard.
Dus ik denk niet dat we het zelf in de hand hebben gewerkt maar dat het voor ons wordt gecreëerd.
Bewust of onbewust...daar valt ook nog over te discussiëren. 😗

Quote door Johan XC70

Laten we bovenstaande nu allemaal zelf in de hand gewerkt hebben.....
(om maar eens een knuppel in het hoenderhok te gooien)
We zoeken ons op internet gek naar het goedkoopste onderdeel want anders betaal ik teveel. O ja, via internet kan ik ook auto's kopen, veel makkelijker toch?
Service zien we als gratis, een klus moet gisteren klaar, auto's moeten voorzien zijn van de nieuwste gadgets en op voorraad, we weten zelf wel hoe het zit (denken we), daar hebben we niemand voor nodig....
We gunnen de kleine ondernemer zijn winst niet meer, tot we zijn kennis en kunde nodig hebben, blijkt hij failliet.
Zijn we toch veroordeelt tot de grote dealert of nog beter Google... 😉
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 20.06.2022 - 21:10  ·  #6
Ik lees op het AMT forum (forum voor garagisten) het navolgende en vraag me dan af, waar moet een brave ondernemer- die geïnvesteerd heeft zoals de wetgever voorschreef- nu zijn deeltjes teller in rekening brengen?
tekst van garage AMT forum: Vorige week schreef AMT al dat de deeltjestest waarschijnlijk wordt uitgesteld, nu is het zeker. Dat niet iedereen daar blij mee is viel te verwachten. Op onze sociale kanalen regent het klachten. Neem deze: "Wij hebben hem op tijd besteld en hij staat klaar, inclusief aanmelding in RME. Wie gaat de werkplaatsen compenseren voor een half jaar onnodige afschrijving?"
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 21.06.2022 - 04:37  ·  #7
Het lijkt me duidelijk dat de autobezitter opdraait voor de kosten van de werkplaatsuitbreiding.

De deeltjesteller kost wanneer ik het goed onthouden heb 7000 euro.
Wel een beetje benauwde ondernemer die zich zorgen maakt over 6 maanden afschrijving wegens uitgestelde invoering.
De deeltjesteller gaat ook 6 maanden langer mee omdat hij niet gebruikt werd.

Afschrijven over 5 jaar, 500 dieselkeuringen van auto's met een partikelfilter per jaar maakt de keuring 3 euro duurder op basis van de afschrijving. Extra tijd meegerekend zal er 10 euro meer betaald moeten worden voor een diesel keuring.
Leuker wordt het niet.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 21.06.2022 - 08:54  ·  #8
Kort door de bocht Johan.

Afgelopen tijd ben ik druk doende geweest met het nieuwe appartement van mijn jongste pleegdochter, die weliswaar vlakbij maar toch lekker op zichzelf gaat wonen.
Ze had dus letterlijk helemaal niets voor haar inrichting.
Alléén op zaken als wasmachine, droger, fornuis, wasemkap, koel vries combinatie, espresso apparaat, televisie, mediacenter en nog wat ander klein spul heeft ze let wel voor exact dezelfde merken en typenummers ruim 1000€ uitgespaard door goed te zoeken op het net.
Dat is heden ten dage een normaal gegeven, als je dat nalaat ben je dief van je eigen portemonnee.

Service is altijd “gratis” en behoort dat ook te zijn, wás dat ook altijd al.
Het probleem is vaak dat Pietje vanuit zijn zolderkamertje een “zaak” draait met uitsluitend de intentie zo snel mogelijk zoveel mogelijk euro’s met een zo klein mogelijk ondernemersrisico te verdienen.
Saillant detail is dan dat er toch ook zat online zaken zijn die naast de fysieke winkels een bloeiende online business hebben, zeer goede service verlenen en dan ook nog eens tot de goedkoopste online zaken behoren.
Het kán dus wel, alleen hebben deze ondernemers en de eerstgenoemde “ondernemer” een compleet verschillende mindset.
De slimme en moderne ondernemer gebruikt social media om reclame voor zijn/haar zaak te maken.
Hoe? Door te laten zien dat hij/zij de expertise heeft die jij zoekt en dat vervolgens als je die expertise beproeft ook laat zien met en door het geleverde werk.
(En dan te weten dat dat meestal wel online gedeeld wordt en daarmee gratis heel veel reclame oplevert)
Voorbeeld:
Onze forumsponsoren.
Goedkoper dan de dealer? Nope! (Je betaalt wellicht iets minder maar daarvoor hebben zij dan ook een heel ander businessmodel.)
Boeit je dat als consument? Wederom Nope! Waarom niet? Waarom rijdt iemand hier vanuit Noord Brabant naar Nieuwveen, vanuit Zuid-Limburg naar Oldenzaal? Omdat hij die ondernemer zijn winst niet gunt? Wederom! Nope!! Om de simpele reden dat hij/zij weet dat zijn/haar ouwe barrel daar met vakmanschap en kennis eerlijk onderhouden of gerepareerd wordt.
De kracht en het juiste (vanuit het perspectief vd ondernemer bezien) gebruik van internet.
Die kleine ondernemer die de ontwikkelingen niet volgt, niet bijleert en nog altijd, heel illustratief, “ventieldopjes op de vloer laat rondslingeren” is niet meer van deze tijd en heeft dus ook geen bestaansrecht meer.
Harde realiteit.


Quote door Johan XC70

Laten we bovenstaande nu allemaal zelf in de hand gewerkt hebben.....
(om maar eens een knuppel in het hoenderhok te gooien)
We zoeken ons op internet gek naar het goedkoopste onderdeel want anders betaal ik teveel. O ja, via internet kan ik ook auto's kopen, veel makkelijker toch?
Service zien we als gratis, een klus moet gisteren klaar, auto's moeten voorzien zijn van de nieuwste gadgets en op voorraad, we weten zelf wel hoe het zit (denken we), daar hebben we niemand voor nodig....
We gunnen de kleine ondernemer zijn winst niet meer, tot we zijn kennis en kunde nodig hebben, blijkt hij failliet.
Zijn we toch veroordeelt tot de grote dealert of nog beter Google... 😉
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 21.06.2022 - 18:01  ·  #9
Quote door Noob

Onze forumsponsoren.
Goedkoper dan de dealer? Nope!


Nooit geweten dat ze € 115,- ex. per uur nemen, zoals de dealer.🤔
Spoelen voor € 400,- ex btw. en nu met veel minder olie dan voorheen.
Zaken vervangen, welke eigenlijk nog even mee kunnen, doen ze goed.

Serieus, ik denk dat je hier even de plank mis slaat.
De sponsoren hebben nog passie voor het vak en houden onze Volvo’s betaalbaar op de weg.
Dat ze moeten verdienen is logisch, maar harken is een heel andere kwestie.
Waren ze allemaal maar zo, dat zou de wereld een stuk leuker maken.

Ik vermoed dat je het niet zo bedoeld, maar zo komt het wel over en dat is in dit geval niet geheel terecht.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 21.06.2022 - 19:37  ·  #10
Hans! Als je me quote dan wel graag volledig!
Op deze manier ruk je mijn “verhaal” uit de context!
Onder de streep zijn onze forumsponsoren wat goedkoper dan de dealer (zoals ik ook zei!)
In werkelijkheid verdienen ze dankzij het door mij óók genoemde afwijkende businessmodel net zo veel (misschien wel meer!) dan die dure dealer!
Dat wij als consument minder betalen omdat we die (onderhand exorbitante) exploitatiekosten waar een dealer mee te maken heeft en die die dus als (flinke) kostenpost in zijn businessmodel opgenomen zijn en vervolgens betaald dienen te worden door die consument niet eerlijk vergeleken kunnen worden hád ik al gezegd…
Dus NEE ik sla geen plank mis!
Mijn vrouw en ik (amper) zijn zelf dealer van een viertal automerken.
Op dit moment staat er voor een kleine 3.5 miljoen eurootjes aan autootjes in de voorraad….(gelukkig weinig momenteel)
Stel je voor wat dat naast 15 man personeel doet met je kostprijs….
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 21.06.2022 - 20:53  ·  #11
Service die volgens sommigen gratis zou moeten of mogen zijn kost gewoon geld.
Eerst een verkoper bij de mediamarkt een uur aan het kletsen houden over je nieuwe TV om deze tv dan ergens anders te kopen want hij is daar 100 euro goedkoper.

Betaal dan ook de tijd maar.

Ik betaal rustig mijn rekening van een garage, beter gezegd forum sponsor.
En als ik ga zoeken kan ik de onderdelen ook wel goedkoper vinden.

Maar de service dat ik aan kom rijden, onderdeel vervangen wordt ik mee kan kijken en dan weer naar huis ga…
Dat is ook wat waard.

Gratis een lampje laten vervangen klinkt sympathiek maar doe het dan zelf als het zo simpel is.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 341
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 21.06.2022 - 22:10  ·  #12
Heren, ik heb met mijn cynische stukje bewust zoals ik schreef "de knuppel in het hoenderhok gegooit"

Ik denk dat uit bovenstaande wel blijkt dat de meningen niet zo ver uit elkaar liggen.
We maken een afweging met in het achterhoofd verwachting, kwaliteit, vertrouwen en prijs.

Waar ik me een beetje aan stoor, en dat is mede ingegeven door mijn werk, is dat velen de bovenstaande 4 uit elkaar trekken zonder zich te realiseren dat dat gevolgen heeft.

Dan krijg je zo'n verhaal dat je naar de chinees gaat en je eigen rijst meebrengt en dan klaagt dat het niet zo lekker is.

En ja, ik ben af en toe kort door de bocht, vaak helpt het mijns inziens om de essentie van dingen wat duidelijker te maken.
Ik reageerde puur op de geplaatste reacties.
En zo blijkt maar weer, zoveel mensen zoveel meningen
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 21.06.2022 - 22:37  ·  #13
Quote door Noob

Hans! Als je me quote dan wel graag volledig!
Op deze manier ruk je mijn “verhaal” uit de context!
Onder de streep zijn onze forumsponsoren wat goedkoper dan de dealer (zoals ik ook zei!)
In werkelijkheid verdienen ze dankzij het door mij óók genoemde afwijkende businessmodel net zo veel (misschien wel meer!) dan die dure dealer!
Dat wij als consument minder betalen omdat we die (onderhand exorbitante) exploitatiekosten waar een dealer mee te maken heeft en die die dus als (flinke) kostenpost in zijn businessmodel opgenomen zijn en vervolgens betaald dienen te worden door die consument niet eerlijk vergeleken kunnen worden hád ik al gezegd…
Dus NEE ik sla geen plank mis!
Mijn vrouw en ik (amper) zijn zelf dealer van een viertal automerken.
Op dit moment staat er voor een kleine 3.5 miljoen eurootjes aan autootjes in de voorraad….(gelukkig weinig momenteel)
Stel je voor wat dat naast 15 man personeel doet met je kostprijs….


Ik snap je punt, alleen geef je aan dat ze iets goedkoper zijn en ze misschien meer verdienen.
Het vergelijk gaat niet op.
Een dealer verkoopt auto’s, heeft auto’s in de lease en doet het onderhoud.
Hij heeft inderdaad hogere kosten (voorgeschreven uitstraling) en daar zijn de prijzen ook naar.

De forumsponsoren zijn met gericht onderhoud bezig.
Dit zijn geen autobedrijven, geen lease en geen verkoop, dus afhankelijk van het onderhoud c.q. reparaties.
Om het betaalbaar te houden, ook voor mensen met een niet al te dikke beurs werken de meesten met lage marges.
Verdienen ze, absoluut, maar het is zeker geen vetpot.
En ik kan je melden dat ze in de Corona tijd echt zwaar hebben gehad.
In diezelfde tijd ging het de dealer daarentegen een heel stuk beter.
Verkoop ging goed, lease en het daar uitvloeiende onderhoud ook.

Nogmaals, ik snap je punt en ben het daar ook grotendeels mee eens, echter, het vergelijk klopt mijns inziens niet.
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 23.06.2022 - 07:28  ·  #14
Quote door hermanusb

Service die volgens sommigen gratis zou moeten of mogen zijn kost gewoon geld.
Eerst een verkoper bij de mediamarkt een uur aan het kletsen houden over je nieuwe TV om deze tv dan ergens anders te kopen want hij is daar 100 euro goedkoper.
.


Tja, deskundig advies van een MM medewerker lijkt me iets utopisch. Ik zou eerder naar een kleine lokale partij gaan die mij kent en meer geinteresseerd is om daar service op te verlenen. Ja, dat is iets duurder maar op de lange termijn een stuk beter voor iedereen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Werkplaats economie.

 · 
Posted: 23.06.2022 - 10:43  ·  #15
Quote door Benno123

Quote door hermanusb

Service die volgens sommigen gratis zou moeten of mogen zijn kost gewoon geld.
Eerst een verkoper bij de mediamarkt een uur aan het kletsen houden over je nieuwe TV om deze tv dan ergens anders te kopen want hij is daar 100 euro goedkoper.
.


Tja, deskundig advies van een MM medewerker lijkt me iets utopisch. Ik zou eerder naar een kleine lokale partij gaan die mij kent en meer geinteresseerd is om daar service op te verlenen. Ja, dat is iets duurder maar op de lange termijn een stuk beter voor iedereen.


Het was een voorbeeld.
Die één zweert bij de MM en de ander bij de expert.

Waar het om gaat is dat wij met zijn allen graag betaald willen worden voor wat we doen.
Maar als we ergens “service” verlangen moet dat gratis zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0