Xc90 trekt scheef

 
 
 
 
 
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1621
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Xc90 trekt scheef

 · 
Posted: 04.05.2022 - 21:06  ·  #1
Namens een bevriend koppel stel ik deze vraag. Aangezien de auto in het andere deel van Nl rijd moet ik uitgaan van wat zij zeggen. Ze rijden in een Xc90 uit omstreeks 2006. Die duikt naar links bij het remmen (remmen gaat goed, geen getril of slaand gevoel in pendaal of stuur). Mijn gedachte gaan uit naar de draagarmen. Of zijn er andere dingen waar ze ook naar moeten laten kijken?
Martijn137
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 34
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Xc90 trekt scheef

 · 
Posted: 05.05.2022 - 08:10  ·  #2
als het de draagarmen niet zijn zou ik misschien de remmen gaan verdenken, misschien dat de remklauw rechts niet meer (100%) mee werkt?

hoewel dat niet lijkt te kloppen met het gevoel in het stuur...
demper linksvoor versleten?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3729
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Xc90 trekt scheef

 · 
Posted: 05.05.2022 - 08:21  ·  #3
Ik zou eerst de draagarmen eens checken. Volgens mij hebben die behoorlijk veel te lijden onder een XC90.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 276
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Xc90 trekt scheef

 · 
Posted: 05.05.2022 - 10:19  ·  #4
Als je draagarm speling op zit zou je dit moeten merken tijdens rijden en remmen
Lijkt mij meer dat 1 rem niet geheel 100% mee remt
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 123
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Xc90 trekt scheef

 · 
Posted: 05.05.2022 - 17:39  ·  #5
Ik heb dit bij de S60 ook gehad, bleek een remklauw te zijn die niet goed meer was. Na vervanging was het over!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Xc90 trekt scheef

 · 
Posted: 06.05.2022 - 10:24  ·  #6
Draagarmen kan je vrij gauw zien door de auto met de wielen van de grond te zetten, op de krik of een 2-koloms brug.

Er zijn wel garages of apk-keurstations die een rembank hebben, daar zet je 2 wielen per keer op en wordt de remkracht per wiel gemeten, dan zie je perfect waar je aan toe bent. Hier in Spanje heeft elk apk-keuringsstation dat. Of de manuele methode: ombeurts een wiel verwijderen en eerst de remblokken bekijken in de klauw met een lampje. Als er dikteverschil is tussen de 2 blokken, of roest op de schijf waar het blok zou moeten raken, beweegt die klauw niet goed.
Als dat niet voldoende duidelijk maakt, remklauw los en de zuiger en glijpennen controleren op vrij bewegen. Als het echt effect op de auto heeft zoals je omschrijft moet er wel behoorlijk wat mis zijn, dat is niet enkel een schijf die heet wordt.
Als de auto naar links duikt of trekt zou je denken dat er dus links harder geremd wordt, dus dat er rechts is mis is.

Trillen bij remmen komt door de schijf, dat is het draaiende deel, en bij elke omwenteling komt de afdruk of het dikteverschil weer langs het remblok, waardoor de trilling ontstaat. Dat is hier dus niet aan de orde dus een probleem met de schijven is onwaarschijnlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0