Laag vermogen bij lage toeren

 
 
 
 
 
Geeert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Laag vermogen bij lage toeren

 · 
Posted: 22.06.2022 - 07:54  ·  #1
Goedemorgen! Mijn xc70 d5 euro3 heeft na een lange rit laag vermogen bij lage toeren tijdens mijn vakantie, nu in noord Portugal. kunnen jullie helpen?

Na een lange rit in de hitte heeft mijn d5 euro 3 (getuned) plotseling weinig koppel in lage toeren, pas vanaf ca 2000 tpm is er een boost. Soms kwam het vermogen even terug, nu al een tijdje niet meer.

Ik moet het pedaal diep indrukken voordat dit effect heeft en dan nog blijft hij achter met name in koppel. Bij veel vermogen hoor ik een squeel geluid voordat de turbo gaat pakken. Ook in de bergen moet ik hoge toeren maken en de bak schakels te snel terug en komt slecht in lockdown.

Mijn eigen visa kastje geeft geen foutcodes terug, na een check bij de Volvo dealer bij biarritz, heb ik wel opeens een foutcode en ze gaven aan dat het probleem in de ECM zit (?!) ecm- 5340. De Turbo controlvalve heeft vacuüm. Rond de tweede verstuiver is er wat vuil te zien. Gloeispiralen zijn gecheckt.

Ik kan allerlei verdachten bedenken, maar zou ik kunnen doen testen en in welke volgorde? Zoals Brandstof filter, VNT vast.

Ik kom er waarschijnlijk prima mee thuis, maar wat zou het kunnen zijn? En zou ik iets zelf kunnen doen?

Vakantie groet, Gerard
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Laag vermogen bij lage toeren

 · 
Posted: 22.06.2022 - 08:49  ·  #2
Dag Gerard, 2 dingen komen bij mij op die dit mogelijk kunnen veroorzaken en die geen foutcodes geven, beide komen met enige regelmaat voor:
1 - resonatorbox losgeschoten van je turbo. Achter het blok vanuit de turbo (zit aan de bestuurderskant, in ieder geval bij de euro4) loopt een dikke zwart plastic buis die naar beneden komt. Direct aan de turbo zit een dik plastic rechthoekig deel, dit is de resonatorbox. Aan beide einden zit hij met een speciale rode rubber pakking vast. De kant die aan de turbo zit wil nog wel eens loskomen of scheuren. Als hij enkel losgekomen is: weer vastzetten, als hij gescheurd is, best vervangen of een andere tijdelijke oplossing verzinnen. Is allemaal niet heel moeilijk maar je moet wel onder de auto kunnen. Je kunt hem eventueel boven een diepe goot zetten en daarin gaan liggen, of met de passagierskant op een hoge stoeprand.
Dit kan ook wel het squeel geluid veroorzaken, er ontsnapt turbodruk - er zijn er al heel wat die hiermee te maken hebben gehad. Meestal gaat dit samen met een afgebroken oogje van de inlaatbuis naar het carter, dan hangt de inlaatbuis los aan de resonatorbox en gaat de boel eerder kapot. Dus dat ook even vastzetten met een tiewrap oid.
De rode pakkingen kan je alleen bij een Volvo dealer kopen voor zover ik weet. Meestal gaat de pakking aan de turbokant kapot, daar hangt de resonatorbox verticaal aan, die wordt het heetst en krijgt het meeste olie te verduren. De andere kant gaat bij mijn weten nooit kapot.

2 - een dichtgeslibte inlaatbuis (flexibel stuk tussen EGR en inlaatspruitstuk). Ik had deze zelf grotendeels dichtzitten bij mijn vorige auto en merkte er eigenlijk weinig van, maar toen ik hem schoongemaakt had (preventief, in mijn beleving) merkte ik wel dat de motor juist in de lage toeren voordat de turbo in kwam veel makkelijker oppakte (op zich ook logisch aangezien er makkelijker aangezogen kan worden terwijl er nog geen druk gezet wordt door de turbo).

Het kan ook nog gebeuren dat een deel van het inlaattraject wordt platgezogen als een van de flexibele stukken week is geworden door bijv. olie,

Brandstoffilter gaat het niet zijn, als dat dicht zat zou je juist bij hogere toeren (=meer brandstoftoevoer) de boel dichtzuigen en dan gaat hij bokken/ stotteren en dan bij lage toeren weer loskomen. Trust me, ik ken het uit ervaring :-) Zoiets kan je uiteraard voorkomen met normaal onderhoud, als je brandstoffilter in de laatste 50.000km vervangen is zou dat het niet moeten zijn als je tank en brandstof verder normaal / schoon is.

ECM-5340 vind ik niet terug op https://www.dtcdecode.com/Volvo, terwijl daar toch veel op staat... ECM zal zelf niet kaduuk zijn, maar dit is de 'Engine Control Module' (de welbekende ECU zeg maar) die allerlei processen monitort en dus ergens een fout kan hebben vastgesteld.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Laag vermogen bij lage toeren

 · 
Posted: 22.06.2022 - 14:15  ·  #3
Ik heb die DTC code nog niet gevonden. Je hebt in ieder geval een euro 3.
Dat maakt dat je grofweg deze opties hebt:

Ernstig: de turbo is kapot na het hete weer, nieuwe turbo

Ernstig:
Verstuivers zijn slecht/verstopt. bij laag toeren weinig verneveling = weinig vermogen. Nieuwe injectoren.

Minder ernstig:
De variabele schoepen zijn vastgekoekt en passen zich niet meer aan. Demonteren en reinigen uitlaat turbine.

Veel minder ernstig:
De kleppen van de turbo werken op vacuüm. Je hebt een poreuze slang of verstopte vnt valve. Waste gate blijft open.
Nieuwe klep, leiding of schoonmaken klep.

Veel minder ernstig:
De dtc wijst naar de EGR klep en inlaat zit dicht geroet. (Reactie Bolbo)

Zoek op YouTube eens naar “SiRob volvo” deze blogger heeft veel video’s over jouw type wagen gemaakt.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Laag vermogen bij lage toeren

 · 
Posted: 23.06.2022 - 08:59  ·  #4
Een Euro3 heeft geen resonatorbox, maar wel een turboslang die achter het blok naar de turbo loopt. Die wil nog wel eens scheuren of slap worden. Je moet even goed kijken en vooral voelen rondom de slang of je ergens een scheur voelt. Ook de turboslang aan de voorzijde van het blok controleren.

Ik heb eens problemen gehad met de brandstofdruk regelaar op het blok, met ook weinig vermogen na een lange warme rit. Je merkte toen ook dat de loop van het blok niet meer constant was. Telkens werd de druk te laag, waardoor de motor eventjes een seconde iets hogere toeren ging draaien. Niet iedereen viel het op, maar mij dus wel. Je kan met Vida volgens mij de brandstofdruk realtime uitlezen. Wellicht dat dat iets oplevert?

Euro 3 is verder hufter proof, ik heb eigenlijk nog nooit iets gehoord over een turbo die defect was geraakt.
Geeert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Laag vermogen bij lage toeren

 · 
Posted: 23.06.2022 - 14:11  ·  #5
Heren bedankt voor de waardevolle suggesties. Vandaag ga ik er mee aan de slag! Ik kom bij jullie terug. G.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0