Paar (technische) vragen

 
 
 
 
 
CrazyOne
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 23.06.2022 - 21:57  ·  #1
Eindelijk dan in bezit van een mooie (nou ja, blanke lak laat los, was krasjes en putjes) V70 uit 2004. Het probleem is alleen dat ik hem dat ik hem niet van de eigenaar van 8 jaar lang heb gekocht, maar vane en ttussenpersoon. Het onderhoud is volgens deze persoon jaarlijks in de garage uitgevoerd, maar geen boekjes oid bijgehouden, en rekeningen zoeken was ook veel werk. Het betreft een v70 2.4 met 140pk uit 2004, met achteraf ingebouwde LPG installatie.

Oftewel, tijd voor onderhoud!

Eerst wil ik uiteraard de olie vervangen en het filter, maar welke olie? 0W30 lees ik veel in gebruik met gas, maar 5W30 zie ik ook voorbij komen, wat is beter?
Hij bokt een beetje in bochten (geen druk, teveel druk), dus eerst de stuurpomp ook maar even flushen, en ik lees hier op het forum over een kruiskoppeling die gesmeerd kan worden, als iemand kan uitleggen waar deze zit, zou dit handig zijn.
Als ik dan toch bezig ben, alle bougies maar meteen even wisselen. Aangezien de auto (voornamelijk) op LPG loopt, neem ik aan dat ik hier ook LPG bougies voor moet nemen, deze ondertussen al gevonden op wnparts, maar hier is verder niks vreemds aan?
Dan wil ik nog de versnellingsbak (manuele 5 bak) spoelen, gewoon voor de zekerheid (wil nog vele kilometers maken), iemand hier ervaringen mee om dit zelf op de oprit te doen? Wat ik op Youtube zag, moet het zelf te doen zijn...
Uiteraard ook het luchtfilter en interieurfilter vervangen als we toch bezig zijn. Voorlopig laat ik de dempers nog even zitten (heb het idee dat hij een beetje laag staat en "deint", maar die zijn voor later, en relatief makkelijk bereikbaar.

Verder nog tips voor de korte termijn?

Overigens, ik heb zo'n lpg knopje met daaronder een rood ledje. Dit rode ledje brandt, betekent dit een storing? Hij loopt nog prima op LPG (1 op 11 gehaald de afgelopen 400km).
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 23.06.2022 - 22:45  ·  #2
De bovenste 5 zijn je gasvoorraad. Als daar 1 lampje brandt is je gas bijna op. Daarna gaat een rood lampje branden ten teken dat je moet gaan tanken.

Tijdens en net na de start (op benzine) knippert het G lampje. Op een gegeven moment (boven bepaald toerental of temperatuur) gaat het permanent brandden en rijd je op gas. Als je op de knop drukt schakel je om op benzine. Ook als je gas op is schakel je naar benzine.
CrazyOne
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 24.06.2022 - 08:37  ·  #3
Dat gedeelte snapte ik. Er zit echter nog een los ingebouwd rood ledje onder dit knopje, niet op hett paneeltje zelf, maar gewoon ingebouwd. Nou ja, alles werkt nog naar behoren, ik zal later, wanneer de LPG installatie wordt gechecked, eens naar vragen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 24.06.2022 - 08:41  ·  #4
Welkom.

De kruiskoppeling zit in de stuurstang, dus tussen stuurwiel en stuurhuis. De rubber mof loskrijgen en weer goed vast schijnt wel lastig te zijn, en die moet wel goed zitten anders krijg je veel lawaai door hetMchutbord meen ik.
Maar het bokken (wel/niet bekrachtigen) in lange bochten is vanwege de pomp / de vloeistof. Oude olie eruit, nieuwe erin gaat het makkelijkst door de voorwielen van de grond te zetten, vaatje leegzuigen en vullen met schone vloeistof (vaatje reinigen als er veel aanslag in zit), retourslang los en in een fles, en dan met de motor uit heen en weer sturen van aanslag tot aanslag, terwijl je regelmatig in het vaatje kijkt om de vloeistof op niveau te houden (of samen met iemand doen, 1 sturen en 1 bijvullen) en zo door totdat je nieuwe vloeistof uit de retour ziet komen. Met 2 liter red je het wel is mijn ervaring. Niet de motor starten (of heel kort), de druk is echt hoog als je aan het stuur draait, dan is je vaatje zo leeg en trek je lucht in het systeem. Dat is niet direct een ramp, ontluchten doet hij daarna wel, maar de pomp kan er wel van stukgaan en de vloeistof gaat erg schuimen wat ook niet handig is.
Of je kunt het bij een specialist laten doen, dan wordt er echt gespoeld mbv een machine, is duurder maar zal vast ook beter zijn (ivm hogere druk dus wellicht komt er meer vuil mee)
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 24.06.2022 - 10:02  ·  #5
5W40 en origineel Volvo bougies.
CrazyOne
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 24.06.2022 - 10:11  ·  #6
Orginele volvo bougies, ook voor gas? Ik zag deze voorbij komen bougies voor bifuel/lpg, maar ik kan dus beter voor de "normale" gaan, prima. Olie ook dus gewone 5w40!
Discovery
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 24.06.2022 - 10:35  ·  #7
Ja ook bij gas.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 24.06.2022 - 12:43  ·  #8
Ook ik heb jaren lang op gas gereden en de originele Volvo bougies deden het perfect (zelfs met de T6). :)
RobindeWaart
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 47
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 24.06.2022 - 13:22  ·  #9
Ik heb bij mijn lpg ook rood ledje los is voor de klepsmering als deze brand of knippert is de klepsmeervloeistof leeg of bijna leeg
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 24.06.2022 - 23:41  ·  #10
Quote door CrazyOne

Dat gedeelte snapte ik. Er zit echter nog een los ingebouwd rood ledje onder dit knopje, niet op hett paneeltje zelf, maar gewoon ingebouwd. Nou ja, alles werkt nog naar behoren, ik zal later, wanneer de LPG installatie wordt gechecked, eens naar vragen.


Misschien een iets modernere versie van de Flashlube installaties. Vaak ingebouwd bij gas om wat bovensmering te geven (gas is heel droog). Onder de motorkap zit dan een reservoir met een ca. 0,5liter inhoud. Een kleine leiding met regelklepje laat deze olie naar de inlaat van de motor (achter de LMM) gaan. De moderne setjes hebben een verklikkerledje om aan te geven wanneer je flashlube olie moet bijvullen.

Grote flessen om bij te vullen zijn niet heel duur als je even zoekt op Amazon bv. Ik doseer ong. 1 ml. olie per liter gas. 100 liter gas tanken is 100 ml olie verbruik.
CrazyOne
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Paar (technische) vragen

 · 
Posted: 29.06.2022 - 12:57  ·  #11
Ah, dan zal dat het (hopelijk) zijn. Extra smering is besteld. Voor nu staat een oliewissel, een versnellingsbak olie wissel, stuurbekrachting olie wissel, bougies, oliefilter en interieurfilter op de planning voor volgende week.

Edit*
Heb ondertussen de 5w40 besteld, evenals de olie van de stuurbrekrachtiging, alleen de olie voor de versnellingsbak kom ik niet helemaal uit, 75w80 of iets anders?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0