Benzine injector probleem met LPG installatie

Benzine injector wordt niet goed aangestuurd

 
 
 
 
 
tjalling
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 57
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 08.06.2012 - 17:58  ·  #1
Ik ben nieuw op dit forum, en weet niet zeker of ik mijn vraag op de juiste plaats stel.

Ik heb sinds kort een V70 uit 2000 (nieuwe model), met later ingebouwde Vialle installatie.
Na 6000 km loopt hij opeens op benzine op 4 cylinders (cyl 1 werkt niet, P0301).
Op lpg rijdt hij probleemloos.

Op advies van de garage een andere gebruikte injector geplaatst op cylinder 1, zonder resultaat:
- cylinder 1 injector werkt niet op benzine (geen effect bij lostrekken connector, voel je ook niet tikken)
- na verwisselen injector 1 en 2 exact hetzelfde resultaat (beide injectors werken dus, maar niet op cylinder 1)
- evengoed meet ik op de losgehaalde connector 1 dezelfde spanning als op de anderen (ca 2,2 - 2,4V bij stationair)
- bobines wisselen heeft geen enkel effect

Kan het zijn dat de spanning op de connector van injector 1 op zich goed is, maar dat deze te weinig stroom levert om de injector te schakelen?
Zit het probleem dan in de relaisunit die de injectors van lpg naar benzine schakelt (kastje met binnenin 3 relais)?
Of moet ik het zoeken in de bekabeling (slecht contact, ondanks loshalen en weer vastzetten)?
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 08.06.2012 - 18:03  ·  #2
Ik heb geen idee, maar welkom hier op het forum, mischien weet je het niet maar het is gebruikelijk je eigen met je auto eerst voor te stellen.
succes met je probleem, er zijn hier vast wel mensen die er het eea van afweten.
tjalling
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 57
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 08.06.2012 - 23:37  ·  #3
Dank je voor de tip, heb zojuist een post op Leden gezet. Ben zowel met Volvo als met het gebruik van Forums nog niet echt bekend.

Wel een hoop aan mijn probleem gerelateerde posts gevonden, denk dat ik nu dicht bij het antwoord zit.

Mijn dilemma was: als de injector zelf in orde is, en het signaal goed lijkt (2.2V op de losse connector), waarom "tikt" hij dan niet? Een bedradingsprobleem wat het signaal alleen maar afzwakt en niet gevoelig is voor aanraken/bewegen leek me te toevallig.

De LPi guide (op http://kontvlieg.webs.com/school/LPI%20Vialle.pdf) meldt:
Om de benzine-injector uit te schakelen wordt een weerstand in serie geschakeld.
Door deze serieweerstand wordt de totale weerstand (weerstand spoel +
schakelweerstand) groter.
De stroom door de injector zal hierdoor ongeveer met een factor 10 afnemen.
Door deze stroomafname zal de injector niet meer van zijn zitting worden getrokken
en zal de injector geen benzine meer inspuiten.

Kortom: als het relais niet schakelt wordt het signaal door de weerstand verzwakt (zoals bedoeld) zodat de injector net niet meer "klikt". Lijkt precies mijn probleem ... :happy:

Morgen de relaisunit maar weer even openmaken en doormeten, het schema zit zelfs in de LPi pdf.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 08.06.2012 - 23:57  ·  #4
Ben benieuwd of dat de oplossing is. Hopelijk is het probleem dan opgelost.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 09.06.2012 - 06:22  ·  #5
Mooi dat je zelf waarschijnlijk met de oplossing komt, succes ermee ik ben benieuwd naar de afloop
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39706
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 09.06.2012 - 08:50  ·  #6
Quote door tjalling

Kortom: als het relais niet schakelt wordt het signaal door de weerstand verzwakt (zoals bedoeld) zodat de injector net niet meer "klikt". Lijkt precies mijn probleem ... :happy:

Morgen de relaisunit maar weer even openmaken en doormeten, het schema zit zelfs in de LPi pdf.


Zou inderdaad jou probleem wel eens kunnen zijn.
Overigens, erg handig die pdf.
Ik ben nieuwsgierig naar de uitkomst.
Succes.
tjalling
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 57
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 09.06.2012 - 11:47  ·  #7
Net de relaisunit doorgemeten, blijkt inderdaad dat er een injector via de weerstand (100ohm) blijft staan.
Schema geeft geen uitsluitsel of dit daadwerkelijk cyl 1 is (de connector bevat geen pin nummers), maar dit moet haast wel.
Alvorens te gaan solderen (cyl 6 naar cyl 1 overzetten bijv) probeer ik eerst even dit onderdeel in de buurt te vinden. Als fallback. Nog best lastig.

Iemand suggesties voor (used) lpg parts in de buurt van Soest?
tjalling
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 57
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 09.06.2012 - 12:04  ·  #8
Zojuist de relaisunit doorgemeten, blijkt inderdaad een injector over de weerstand te blijven lopen (100ohm). Niet duidelijk of dit inderdaad cyl 1 is (geen pinnummering op de connector), maar dit moet haast wel.
Voordat ik ga solderen (en prutsen) toch even kijken naar een (used) relais 207349.1 in de buurt van Soest. Als fallback
Iemand nog suggesties?
tjalling
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 57
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 09.06.2012 - 14:57  ·  #9
Zo, gelukt! Hieronder een update voor de geinteresseerden (niet betweterig bedoeld).

Welliswaar nog geen vervangende relaisunit (207349.1) gevonden, maar wel de oude provisorisch gerepareerd.
In kort: relaiscontact cyl 6 (is ongebruikt) omgezet naar cyl 1, door printbaantjes door te snijden en twee bypass draadjes te solderen.
Loopt nu weer als een zonnetje, kan ik rustig op zoek naar een ander relais (al geloof ik niet dat deze snel weer stukgaat).

Voor mij zou de volgende beslisboom het beste hebben gewerkt (hoewel beetje ongenuanceerd):
? loopt goed op LPG, maar slechts op 4/5 cylinders op benzine
=> dus geen cylinder/zuiger/spruitstuk storing, geen bobine/bougie storing
? lostrekken betreffende benzine injector connector geen effect
=> dus geen benzine inspuiting
? de betreffende injector tikt niet ("voelen")
=> is dus geen verstopping, injector defect of niet aangestuurd
? injector omwisselen geen effect
=> injector zelf niet defect
? spanning op losse injector connector gelijk aan de anderen
=> bekabeling in principe goed, maar kennelijk te weinig "vermogen" in de injector aansturing


Kortom: als je weet dat de LPG relais het benzine injector signaal verzwakt ipv onderbreekt, is alles (achteraf) eenvoudig te verklaren.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39706
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 09.06.2012 - 17:30  ·  #10
Mooi dat je zo'n duidelijke feedback geeft.
Ik moet zeggen; slimme oplossing.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 29.08.2012 - 22:23  ·  #11
Vraagje aan Tjalling (maar als anderen kunnen antwoorden mag dat uiteraard ook):

Ik heb in mijn auto hetzelfde LPG systeem met hetzelfde injector schakelblok Vialtronic 207349.1
Mijn probleem lijkt op jou probleem echter heb ik LPG-injector uitval. (zagend stationair toerental en bokken/schokken tijdens rustig rijden op LPG) En in mijn geval loopt de moter prima op B. Dus precies omgekeerd van wat jou auto deed.
Kan het zijn dat ik een zelfde probleem heb in dat schakelblok ?? Klopt het dat ook de LPG injectoren in dat blok worden geschakeld?

grt,
Jan
tjalling
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 57
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 29.08.2012 - 22:48  ·  #12
Jan, ik heb even in het schema van de injector-onderbreek-unit gekeken, maar die schakelt niet de LPG injectors.
Jouw probleem lijkt me dus niet precies het omgekeerde (een LPG injector die door en defect relais niet "aan" schakelt).

Zou kunnen zijn dat daarentegen een bezine injector niet uitgeschakeld wordt (een defect relais zoals bij mij, maar die dan juist de injector aan laat staan en voor teveel brandstof zorgt).
Zou je kunnen checken door een-voor-een de LPG-injectors even los te koppelen (electrisch), en kijken of die dan bij een bepaalde injector weer goed loopt. Dan weet je welk relais dus in de "aan/benzine" stand vast zit.

Zou natuurlijk ook kunnen zijn dat een LPG injector defect is, of de draad/connector er naartoe.
Ik heb dat voor mijn benzine injector gecheckt door er twee te wisselen, en door op de connector tijdelijk een losliggende injector aan te sluiten (en die te voelen "klikken", zonder brandstof toevoer uiteraard).

Hoop dat deze uitleg begrijpelijk is.

Tjalling
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 30.08.2012 - 01:17  ·  #13
Dat is een leuke test, die ga ik komend weekend doen, behalve LPG injectoren electrisch loskoppelen kan dat natuurlijk ook met B-injectoren (terwijl de moter op LPG draait).
Verder zal ik ook testen of misschien de Benzinedrukregelaar kapot is, als dat zo is dan kan deze benzine lekken die dan via de vacuumleiding in het inlaatspruitstuk komt en samen met de LPG voor overfueling zorgt.)


Ik ga dan ook meteen even checken of de uitvoerpijpjes van de LPG injectoren nog wel goed gericht staan richting inlaatkleppen. Ik heb ergens anders (op problemcar.nl) gelezen dat dat het bevriezen van een LPG injector zou kunnen veroorzaken. En als gevolg daarvan de rijproblemen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 31.08.2012 - 19:44  ·  #14
Ik heb dat injector schakelblok nieuw gekocht bij Wallinga en vervangen.
Toen accu even los. (om op 0 te beginnen, met CEL lampje uit)
Op benzine gaan rijden (om het inleren van de ECU weer goed te krijgen)
Toen over geschakeld op LPG en de CEL blijft nog steeds weg. Het schokken tijdens het rijden is ook weg.

Blijkbaar zijn die relaitjes in dat oude schakelblok te zwak geworden en konden deze de benzine injectoren niet gesloten houden tijdens het draaien op LPG. Het gevolg is dan dat benzine bij de LPG wordt ingespoten. Maar de LPG is op dat moment al gebaseerd op de luchtmassa meting dus als daar nog extra benzine bij komt dan wordt het mengsel (veel) te rijk! Daardoor gaat het CEL lampje dan branden en krijg je heel vreemd motergedrag en meldingen in de OBD2 die helemaal niet terecht zijn (OBD2 van de auto kan uiteraard niet het LPi systeem monitoren!)

Het enige wat nog overbleef was een ietwat onzuiver onstabiel stationairloop. (voelde aan alsof de moter aan de automaat aan het rukken was, stilstaan in D was alsof er steeds aan de auto gerukt werd. Bloed iritant)

Toen heb ik de bougies eruit geschroefd en deze van 0,7mm naar 0,9mm verzet voor een grotere meer energieke vonk. Dat heeft vooral LPG nodig. En vooral bij een arm stationair mengsel. LPG is al lastiger te verbranden dan B maar als dan het mengsel ook nog mager is en dat is bij stationair, dan is op dat toerental dat het bougieprobleem het eerst gaat opspelen. Die 0,9mm moeten die 5 bobines wel kunnen trekken.

ook heb ik de massapunten van de 5 bobines schoongemaakt en de montageboutjes voorzien van kartelringen. Verder zaten er nog 2 ogen met in totaal 5 massa draden aan vast (ik vermoed voor de benzine injectoren) en ook die heb ik losgehaald, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd met kartelringen. Zo ben ik er 100% zeker van dat die massaverbindingen optimaal zijn.

Testdraaien: Het stationair is nu ook stabiel!

alle motorische fouten zijn er nu uit :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39706
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Benzine injector probleem met LPG installatie

 · 
Posted: 31.08.2012 - 21:29  ·  #15
Quote door TeeFive

Ik heb dat injector schakelblok nieuw gekocht bij Wallinga en vervangen.
Toen accu even los. (om op 0 te beginnen, met CEL lampje uit)
Op benzine gaan rijden (om het inleren van de ECU weer goed te krijgen)
Toen over geschakeld op LPG en de CEL blijft nog steeds weg. Het schokken tijdens het rijden is ook weg.

Blijkbaar zijn die relaitjes in dat oude schakelblok te zwak geworden en konden deze de benzine injectoren niet gesloten houden tijdens het draaien op LPG. Het gevolg is dan dat benzine bij de LPG wordt ingespoten. Maar de LPG is op dat moment al gebaseerd op de luchtmassa meting dus als daar nog extra benzine bij komt dan wordt het mengsel (veel) te rijk! Daardoor gaat het CEL lampje dan branden en krijg je heel vreemd motergedrag en meldingen in de OBD2 die helemaal niet terecht zijn (OBD2 van de auto kan uiteraard niet het LPi systeem monitoren!)

Het enige wat nog overbleef was een ietwat onzuiver onstabiel stationairloop. (voelde aan alsof de moter aan de automaat aan het rukken was, stilstaan in D was alsof er steeds aan de auto gerukt werd. Bloed iritant)

Toen heb ik de bougies eruit geschroefd en deze van 0,7mm naar 0,9mm verzet voor een grotere meer energieke vonk. Dat heeft vooral LPG nodig. En vooral bij een arm stationair mengsel. LPG is al lastiger te verbranden dan B maar als dan het mengsel ook nog mager is en dat is bij stationair, dan is op dat toerental dat het bougieprobleem het eerst gaat opspelen. Die 0,9mm moeten die 5 bobines wel kunnen trekken.

ook heb ik de massapunten van de 5 bobines schoongemaakt en de montageboutjes voorzien van kartelringen. Verder zaten er nog 2 ogen met in totaal 5 massa draden aan vast (ik vermoed voor de benzine injectoren) en ook die heb ik losgehaald, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd met kartelringen. Zo ben ik er 100% zeker van dat die massaverbindingen optimaal zijn.

Testdraaien: Het stationair is nu ook stabiel!

alle motorische fouten zijn er nu uit :D


Mooi man, kun je weer genieten.
Overigens, leuk om dit zelf te doen, dan weet je gevoelsmatig ook dat het goed zit ! ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0