Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

Overdruk koude koelvloeistof

 
 
 
 
 
V70 CNG 2007
 
Avatar
 
Subject:

Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 17.01.2013 - 11:45  ·  #1
Wie o wie heeft het antwoord?
Ik heb een uniek probleem. Mijn V70 CNG (aardgas) bouwt overdruk op in het koelvloeistofreservoir na >10 uur stilstand. Zolang de auto in gebruik is en warm blijft is er niks aan de hand. Als ik hem weg zet bouwt er na enkele uren druk op in het kvsreservoir?
Hij perst er dan via de dop ongeveer een liter uit. Als ik dan ga rijden valt de overdruk weg zodra de thermostaat open gaat. De auto functioneert dan prima. Eerst dacht ik aan een gaslekkage in de kop o.i.d. Maar volgens de experts is dat eigenlijk niet mogelijk. Ik heb nu het gas leeggereden en de auto op benzine gezet. Probleem blijft bestaan. Geen belletjes in de KVS, geen water in de motorolie, geen sludge ergens. KVS afgeperst maar geen lekkages?

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Motor wordt ook niet vreemd warm o.i.d? Distributieriem is 15.000 km (135.000) geleden vervangen. De waterpomp hebben ze toen laten zitten omdat deze er nog prima uit zag.

3 monteurs hebben inmiddels gekeken en snappen er niks van???
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 17.01.2013 - 13:59  ·  #2
Toch maar de waterpomp vervangen :sleep:
Deze wijze les kent iedere monteur als er een distririem vervangen moet worden.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 17.01.2013 - 14:41  ·  #3
Als een waterpomp defect is moet je toch tijdens het rijden ook problemen krijgen? Of heb ik dat mis?

Dus @Dr. Dream verklaar u nader.

Zit er bij een CNG systeem een verdamper in het systeem?
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 17.01.2013 - 15:05  ·  #4
Quote door EnnoE34

Als een waterpomp defect is moet je toch tijdens het rijden ook problemen krijgen? Of heb ik dat mis?

Dat heeft hij vroeg of laat ook, want dan is het water weg :sick:
Quote door EnnoE34
Zit er bij een CNG systeem een verdamper in het systeem?

Lijkt mij wel ja, want anders heb je wel een heeeeeeeel grote tank nodig om dat gas in mee te nemen :-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 17.01.2013 - 15:44  ·  #5
Quote door Dr.Dream
Quote door EnnoE34
Zit er bij een CNG systeem een verdamper in het systeem?

Lijkt mij wel ja, want anders heb je wel een heeeeeeeel grote tank nodig om dat gas in mee te nemen :-)


Aangezien Vialle LPi een verdamperloos LPG systeem is, kan het natuurlijk ook zo zijn dat er een verdamperloos CNG injectiesysteem bestaat ;).

En verdampers idd kunnen ook voor problemen zorgen.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 17.01.2013 - 19:04  ·  #6
Quote door EnnoE34

Quote door Dr.Dream
Quote door EnnoE34
Zit er bij een CNG systeem een verdamper in het systeem?

Lijkt mij wel ja, want anders heb je wel een heeeeeeeel grote tank nodig om dat gas in mee te nemen :-)

Aangezien Vialle LPi een verdamperloos LPG systeem is, kan het natuurlijk ook zo zijn dat er een verdamperloos CNG injectiesysteem bestaat ;).
En verdampers idd kunnen ook voor problemen zorgen.

Ja, die Vialle LPi is een Liquid Injector, die blaast dus vloeibaar gas naar binnen.
Of dat met aardgas ook kan betwijfel ik.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 17.01.2013 - 21:57  ·  #7
Wie wat gaat zoeken komt tot de conclusie dat er wel degelijk vloeibare injectie systemen voor CNG bestaan.

http://viallelpgdonusum.com/ngi.html

Vialle Natural Gas Injection. Niets meer en iets minder dan een van LPi afgeleid systeem gemaakt voor CNG. Waar die gebruikt worden weet ik niet. Maar er bestaat dus wel degelijk een CNG installatie zonder verdamper. O.a. BRC levert een systeem gebaseerd op verdamper, lijkt ook sterk op de moderne Plug & Drive installatie maar dan met een aangepaste CNG verdamper.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 18.01.2013 - 07:46  ·  #8
Quote door EnnoE34

Wie wat gaat zoeken komt tot de conclusie dat er wel degelijk vloeibare injectie systemen voor CNG bestaan.

http://viallelpgdonusum.com/ngi.html

Vialle Natural Gas Injection. Niets meer en iets minder dan een van LPi afgeleid systeem gemaakt voor CNG. Waar die gebruikt worden weet ik niet. Maar er bestaat dus wel degelijk een CNG installatie zonder verdamper. O.a. BRC levert een systeem gebaseerd op verdamper, lijkt ook sterk op de moderne Plug & Drive installatie maar dan met een aangepaste CNG verdamper.


Bravo, weer wat geleerd :sick:
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 18.01.2013 - 16:19  ·  #9
Quote door Dr.Dream

Toch maar de waterpomp vervangen :sleep:
Deze wijze les kent iedere monteur als er een distririem vervangen moet worden.


Iedere Volvo monteur weet dat dat om de distributiewissel geadviseerd wordt. Elke 150K is onzin.
Heeft m.i. ook niets met het probleem te maken.

@ V70 CNG 2007: Goedkope, makkelijke tip; probeer eens een andere (nieuwe/ originele) dop op je vloeistof reservoir. De dop kan ook defect zijn en is een bekend "euvel".
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 18.01.2013 - 16:53  ·  #10
Quote door Gouwe

Quote door Dr.Dream

Toch maar de waterpomp vervangen :sleep:
Deze wijze les kent iedere monteur als er een distririem vervangen moet worden.

Iedere Volvo monteur weet dat dat om de distributiewissel geadviseerd wordt. Elke 150K is onzin.

... kennelijk niet dus, of hij was bij beun de haas :bandit:
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 19.01.2013 - 16:17  ·  #11
Quote door Dr.Dream

Quote door Gouwe

Quote door Dr.Dream

Toch maar de waterpomp vervangen :sleep:
Deze wijze les kent iedere monteur als er een distririem vervangen moet worden.

Iedere Volvo monteur weet dat dat om de distributiewissel geadviseerd wordt. Elke 150K is onzin.

... kennelijk niet dus, of hij was bij beun de haas :bandit:


Wel goed lezen he; er staat OM de distri wissel, niet ELKE, met andere woorden de tweede, de vierde, etc. Elke wissel een nieuwe waterpomp is echt niet nodig.
V70 CNG 2007
 
Avatar
 
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 19.01.2013 - 18:32  ·  #12
Mensen, bedankt voor al jullie reacties maar de gouden tip is nog niet gegeven helaas.

Ik heb contact gehad met Greenes Nederland. Dit is het bedrijf dat door Volvo zelf wordt opgegeven aangezien deze zelf nauwelijks knowhow hebben met CNG in Nederland. De mensen van Greenes zeggen dat het bijna niet een probleem kan zijn uit de gastoevoer. Er is geen kvs gekoelde verdamper in het systeem. De overdruk die uit het kvsreservoir komt is ook reukloos en als het gas was zou je dat ruiken.

Waterpomp is bekeken en functioneert prima. Koppakking is bekeken en lijkt niet lek. Ook geen bubbels, troep of Co2 in de kvs. Andere kvs reservoirdop is geprobeerd met een "leendop" van een vriend van me die ook een Volvo heeft met deze motor. Bleek geen oplossing te bieden.

Zelfs voor de experts lijkt het een spookprobleem. Met name ook dat de auto bij warmer weer of als hij op bedrijfstemperatuur is prima functioneert en ook prima koelt??

Voor de duidelijkheid. Als ik na een rit de auto parkeer en de kvsdop eraf draai dan is er geen noemenswaardige druk. Een kleine siss zoals de Polo van mijn vrouw die ook geeft als die gereden heeft. Na meerdere uren stilstaan komt er dan langzaam druk op het systeem??? Dan spreken we over >10 uren. Als ik dus omstreeks 23 uur thuis kom en om 7 uur weer weg ga is het probleem nog nauwelijks aanwezig. Wel behoorlijk wat gesis dan. Als ik de auto op vrijdagavond parkeer, op zaterdag niet gebruik, dan bouwt hij zoveel druk op in het systeem dat hij de kvs op zondagochtend er uit gooit met een enorme druk op het systeem. Gastanks zijn leeg en ik rij al weken op benzine??

Zeg het maar?????????????
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Drukopbouw in koelvloeistofreservoir bij stilstaande motor

 · 
Posted: 19.01.2013 - 19:47  ·  #13
De Volvo CNG uitvoeringen hebben GEEN verdamper.
Waarom? Compressed Natural Gas, dus samen geperst gas, de L van LPG staat voor liquid, oftewel vloeibaar.
Zo heb je ook LNG, dat is vloeibaar aardgas, dan werkt men met drukken van meer dan 250 BAR.

In mijn optiek is er geen enkele relatie tussen de CNG installatie en jou kvs verliesprobleem.

Trek de kap eens open, het eerste apparaat vanaf het schutbord is een drukreduceerder, het ding onder de inlaatspruitstuk is de gasverdeler, er loopt een dikke slang van de drukreduceerder naar de gasverdeler, ( die is toevallig gelijk aan de Bi-Fuel LPG variant ) en uit de gasverdeler komen de 5 slangetjes die naar je inlaatspruitstuk.

Er is geen relatie met het koelvloeistof circuit, net als bij een LPI systeem van Vialle.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0