inwendige vervuiling motor

black sludge / verkorting service interval

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 01.02.2013 - 16:46  ·  #1
Een van de punten die mijn zorgen baart is de toch wel redelijk snel vies wordende olie bij mijn S60. Vreemd, want de wagen rijdt toch op LPG, zo was mijn eerste gedachte. Maar goed, de eerste 150.000 km was dit niet zo en voila, in 7 jaar tijd is er jaarlijks 20000 km met de auto gereden.

Een korte opsomming van een aantal bevindingen :
1. Veel Lage toeren, want het is een automaat en dan kom je in Nederland niet veel boven de 2500 toeren;
2. Waarschijnlijk Nederlandse EURO 95 benzine getankt in de eerste 7 jaar. Te veel zwavel, en niet de beste benzine die er bestaat;
3. Zoals elke Nederlandse auto mee maakt heeft ook deze Volvo waarschijnlijk veel korte ritjes achter de rug, gevolg olie komt eigenlijk nooit op temperatuur en wordt vermengd met brandstof & waterdamp resten.
4. Lange oliewissel intervals (20000 km voor de generatie Volvo waar de mijne toe behoort).

Genoemde 4 punten zijn bij bijvoorbeeld Saab een mooie set voorwaarden om de motor vroegtijdig aan z'n einde te helpen. Mijn vermoeden is dat dit bij Volvo ook wel eens zo zou kunnen zijn.

Vanmiddag ging mijn "service" lampje brengen. Dit was ten teken dat het al weer 10000 km geleden was dat ik olie had ververst. Uit voorzorg heb ik besloten voorlopig maar een oliewissel interval aan te houden van 10000 km. Dit heb ik ook met VIDA in de auto geprogrammeerd. Dus net als bij oudere modellen begint het lampje nu dus te branden na 10000 km.

Iets zegt me wel dat de ergste vervuiling langzaam maar zeker met goede synthetische olie aan het weg gaan is. Het wordt in ieder geval niet erger zo is mijn vermoeden. Maar iets zegt me ook dat het schoon krijgen van het motorblok alleen kan als je het motorblok helemaal uit elkaar haalt of gewoonweg geduld hebt.

Komende week krijgt de S60 weer verse olie en een vers olie filter. Dan mag het service lampje weer gereset worden en mag ie de komende 3-4 maanden weer km's maken. Lange afstand, motor op temperatuur kan nooit slecht zijn. Het feit dat de problemen bij Saab eigenlijk nauwelijks in Zweden speelden (zo las ik ergens op het Saab forum) zegt mij dat er blijkbaar omstandigheden zijn die anders zijn dan hier in Nederland.

Afgaande op de GDI motoren van Mitsubishi, de FSI motoren (eerste generatie) van VW zegt iets in mij dat Nederlandse brandstof jarenlang van mindere kwaliteit is geweest, en misschien nog steeds is i.v.m. brandstof in andere europese landen (Duitsland, skandinavie). Omdat ik langzaam maar zeker begin te vermoeden dat de oplossing ligt in de eerder genoemde factoren ga ik sterk overwegen voor het benzine gedeelte over te stappen op ARAL 102 / Ultimate (alleen verkrijgbaar in Duitsland). Aangezien LPG van zich zelf al schoon genoeg is, ligt de belangrijkste oplossing qua brandstof dus over te stappen op hoge kwaliteit benzine. De rest wordt een kwestie van aan blijven kijken.

Met aanstaande plannen voor een LPG cilinderkop wordt een gedeelte van de problemen gedeeltelijk opgelost. Mogelijk dat uiteindelijk de rest van het motorblok ook maar eens verder bekeken wordt. Tot die tijd (40000 km te gaan) ga ik dus maar werken met :
1. Hoge kwaliteit benzine ;
2. 10000 km olie interval gebruik makend van EUROL Fluence DXS 5W30
3. Zo nu en dan een wat langere autorit plannen (kan nooit kwaad volgens mij).
4. Reinigen carterventilatie. Kan nooit kwaad, baat het niet dan schaadt het niet.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 01.02.2013 - 16:54  ·  #2
Ik las laatst dit draadje.
Lijkt mij dat jij dit wel interessant vindt.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 01.02.2013 - 17:32  ·  #3
Raar.

Misschien is er iets versleten in de motor?

En waarom denk je dat de benzinekwaliteit in NL zo slecht zou zijn dat die je olie vervuild? Ik heb daar nog nooit iets over gehoord. Kwaliteitsbenzine tanken wordt nog lastig. Alle benzine in NL komt uit een aantal over het land verspreide depots om te voorkomen dat oliemaatschappijen kriskras door ons land moeten rijden met trucks vol brandstof van het eigen merk. Bij die depots halen alle merken hun brandstof, voegen er eventueel een additief aan toe (V-Power of een ander tovermiddeltje) en rijden daarmee naar de tankstations voor de bevoorrading.

Korte ritjes hebben wel veel invloed op de olie omdat het condens er dan nooit goed uitdampt. En een laag toerental? Dat lijkt me alleen maar minder slijten en dus niet de oorzaak van vuile olie.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 01.02.2013 - 17:54  ·  #4
@Paulussie

Volgens mij is er technisch geen probleem met het blok in mijn S60. Wie gaat zoeken op inwendige vervuiling komt vast meer S60 / V70 / S80 met benzine motor tegen die hetzelfde probleem hebben als mijn wagen.

Niets doen, of doen alsof er niets aan de hand is zal uiteindelijk zorgen voor problemen zoals Laguna-S60 liet zien bij een S60 die beroerd liep.

Benzine kwaliteit verscheelt helaas wel per land. Duitsland was enkele jaren voor op Nederland bij het terugdringen van het zwavelgehalte in de brandstof. En juist Zwavel speelde bij de direct ingespoten motoren een grote rol bij het probleem inwendige vervuiling.

Mijn ervaring met Duitse benzine bij de Carisma GDI die ik gehad had, was dat de auto op ARAL / Westfalen benzine veel beter liep dan op BP Ultimate of Shell V-power. Dus ik geloof niet in het fabeltje dat benzine overal in Europa even goed is. Er zit wel degelijk een verschil in. Niet in de laatste plaats omdat auto's in Duitsland soms wel lekker kunnen doorrijden.

Bij geen van mijn voorgaande auto's heb ik iets negatiefs gemerkt van hoge snelheden in Duitsland rijden. In tegendeel zelfs zou ik durven beweren. Het sukkelverkeer in Nederland met lage toeren is een ultieme gelegenheid om je motor van binnen te laten vervuilen. Niet voor niets gaan sommigen op dit forum met hun dieseltje soms even de grens over om hun roetfilter schoon te blazen. Dat is niet alleen het roetfilter, maar zeer zeker ook de motor inwendig. En dat is weer te merken in de prestaties van het motorblok.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 01.02.2013 - 19:11  ·  #5
Enno,

Ik vind je iets te perfectionistisch als ik het zeggen mag.:D .
Ik heb zelf een 850 op lpg gehad met 465K op de teller. Gewoon op Castrol 5W30, goede LPG bougies en normaal rijden.
Olie vervuilde nauwelijks en geen druppel verbruik en lopen als een naaimachine. LPG verbruik 1:9.
Ik zelf zou gaan voor goede bougies, met een betere vonk voor gelijkmatige verbranding en goede olie (Castrol).
Zelf zou ik er nooit Eurol in willen gooien, maar da's mijn mening maar.... 8-)

Het punt is alleen dat een 700/900/800 serie veel meer vergevingsgezind was en dat ga je met je S60 niet bereiken....
Verder genieten we van je sleutelverhalen.....
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 01.02.2013 - 19:20  ·  #6
@EnnoE34,

Ja, weet je, ik ben geen specialist. Maar al mijn voorgaande benzineauto's hadden heldere olie aan de peilstok, ook na duizenden kilometers. (vwb diesels, daar wordt de olie vaak al na een paar honderd km zwart maar dat schijnt geen probleem te zijn).

Ik ben absoluut een luie rijder. Ik heb nu een automaat maar al mijn voorgaande auto's (op een mercedes 190 na) waren handbakken en die reed ik ook altijd snel opschakelend (ik ben ooit in diesels begonnen te rijden en dat heb ik nooit meer afgeleerd). Op af en toe blazen in Duitsland op weg van en naar vakantiebestemmingen na reed en rijd ik vrijwel nooit hard. Ik (wij) rijden eigenlijk nooit kleine stukjes waarbij de motor niet helemaal opwarmt.

Afgaande op mijn eigen ervaring kan ik dus niet zeggen dat rustig rijden en Hollandse benzine een nadelige invloed heeft op de olie in mijn auto's. Integendeel. Maar goed, zoals gezegd, ik ben geen specialist dus je hoort mij niet zeggen dat ik gelijk heb in deze. Misschien heb ik gewoon mazzel :-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 01.02.2013 - 19:53  ·  #7
Quote door Gouwe

k heb zelf een 850 op lpg gehad met 465K op de teller. Gewoon op Castrol 5W30, goede LPG bougies en normaal rijden.


Dat was waarschijnlijk een 850 met af fabriek een LPG installatie. Ik heb ook zo'n V70 gehad. Ook na 15000 km was de olie nog mooi goud/geel van kleur. Die had 486k op de teller.

De E34 welke ik gereden heb kreeg langzaam maar zeker een schone motor, of beter gezegd hield de motorolie schoon na 20000 km op LPG (Action 5W40 synthetische olie).

De 850 welke ik na de V70 heb gehad heeft altijd problemen gehad met extreem vieze olie, maar dat ging ook samen met een stevig olieverbruik. Daar is bij deze wagen geen sprake van.

De Carisma 1800 GLS met af 1e kilometer een LPi installatie had ook geen last van vervuiling. Alleen de Carisma GDI (berucht om vervuiling) had grote problemen met inwendige vervuiling. Motorolie leek van een dieselmotor afkomstig.

Mijn gevoel zegt dan ook, in principe moet ook deze S60 gewoon schoon kunnen blijven. Ben benieuwd of dat ooit lukt (met beperkte middelen). Het olieverbruik zal rond de 1 op 8000 km liggen op dit moment. Niet iets om me druk over te maken bij een km-stand van 267600 km.
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 03.02.2013 - 21:11  ·  #8
Mijn motorolie ziet er perfect helder uit. Het peil is precies halverwege het peilstok en verversen is 12000km geleden gedaan.(oktober 2012) Volgens het kaartje zit er 5W40 in (Shell Helix)
Dus ook na 450.000km kan de olie nog schoon zijn.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 03.02.2013 - 21:30  ·  #9
Zo zie je maar, goed onderhoud gaat er toch mee strijken.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 04.02.2013 - 16:55  ·  #10
@V40pokemon

Mag ik vragen wat voor soort km's je rijdt, en hoe lang de olie er dan in zit? Ik denk dat bij mij zeker 50% van de ritjes korte ritjes zijn. De vele kilometers die ik voor de rest maak zorgen er voor dat ik 20000+ extra rijd. Als ik geen lange afstanden rijd, dan gebruik ik de auto dagelijks 1-2 maal voor ritjes varierende tussen 1 en 15 km. Beiden zijn natuurlijk niet voldoende om de motor op te laten warmen.

Mijn vermoeden is dat een gedeelte van de vervuiling ook hierdoor wordt veroorzaakt.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1876
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 04.02.2013 - 17:43  ·  #11
Ik denk dat er maar een manier is om echt vast te stellen of olie zijn werk niet meer doet , en dat je niet alleen aan kleur of reuk het kan afleiden , ook al geeft het vaak wel een indicatie .

Maar olie analyse is de manier , daar wordt duidelijk wat er aan de hand is en of er problemen zijn die een andere interval rechtvaardigen .
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 05.02.2013 - 00:12  ·  #12
mijn T5 draait ook op LPG maar ik rij ook veel korte stukjes en minder lange.
De olie in mijn blok wordt ook wat sneller dan verwacht bruin/zwart.

Volgens mij ligt het aan het feit dat je met een LPi systeem toch altijd start (en in mijn geval koudstart) op Benzine.
Als de moter al wat ouder is is het beste van de zuigers, boringen en zuigerveren er ook wel vanaf dus heb je met name als de moter koud is vrij veel blowby langs de zuigers, die blowby komt in de olie.

Ik zie dit verder niet als een probleem. misschien iets eerder olie+filter wisselen?
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 05.02.2013 - 00:29  ·  #13
Hey Enno.... komt dit je bekend voor..... topic.php?t=708&page=fst_unread&highlight=olie
Typisch voorbeeld van achterstallig onderhoud... Ik vervang nu nog steeds mijn olie en filter om de 10.000km (of minimaal 2x per jaar)
Mijn olie is nu nog steeds redelijk zwart en persoonlijk vindt ik mijn oliefilter ook nog niet echt schoon. Maar heb helaas geen vergelijkings materiaal, geen idee hoe jullie olie filters er uitzien na 10 of meer duizend km. Olie verbruik... is 0,0..!

Frans...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 05.02.2013 - 02:10  ·  #14
@Frans

Bedankt voor het herinneren aan jouw topic. Slecht onderhoud, te lang doorrijden met waarschijnlijk te goedkope olie en dan kom je dus idd terecht bij het extreme verhaal van jouw wagen.

Deze week komt er bij mij weer nieuwe olie in, dan is het weer bijna 11000 km geleden dat de olie ververst is. Moet wel bekennen dat dit in een tijdsbestek is geweest van 2,5 maand rijden. Voldoende km's geweest om de olie goed warm te laten worden.

Jouw auto is ook een 2001 model toch? Nu ik jouw hele verhaal nog eens gelezen heb begin ik steeds meer te voelen om de carterpan er ook eens een keertje onderuit te halen. Misschien een leuke combinatie met het vervangen / schoonmaken van de carterventilatie.

In het extreme geval kost de inwendige vervuiling uiteindelijk me ook me drijfstang & krukaslagers.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 05.02.2013 - 11:16  ·  #15
Quote door EnnoE34
... begin ik steeds meer te voelen om de carterpan er ook eens een keertje onderuit te halen. Misschien een leuke combinatie met het vervangen / schoonmaken van de carterventilatie.

Ik doe voor elke oliewissel er gewoon een blikje cleaner in en rijd dan een half uurtje warm voordat de olie eruit gaat. Komt alles mooi los en blijft schoon :love:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0