V70III t.o.v. V70N

Wat zijn de verschillen tijdens het rijden.

 
 
 
 
 
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 53
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 35491
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.02.2013 - 18:32  ·  #1
Wie van jullie heeft een V70III en daarvoor een V70N gehad ?
Ik vraag me af wat de wezenlijke verschillen zijn, m.n. rijgedrag en comfort.
Kortgezegd, welke van de 2 is de fijnste auto om mee op pad te gaan ?
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 321
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.02.2013 - 18:37  ·  #2
Nieuwste model V70 gaat veel makkelijker over heuvels heen. Zijn (benzine) in het algemeen wel minder qua vermogen als de oudere verse. Vind de stoelen van de oude V70 beter dan de nieuwe. Infotainment van de oude is echt ouderwets vergeleken met de nieuwe. Stereo seq. is in de nieuwe echter niet zo goed, in de oude subliem!
Draaicirkel nieuw is fors, maar oude type is van soort vrachtwagen.
Welke zaken zijn echt van belang voor je?
Ik heb oude type V70 D5 AWD geartronic + V70R, nieuwe type V70 T4 manual als vergelijk
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 53
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 35491
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.02.2013 - 18:45  ·  #3
Als het er een zou worden, dan gaat de voorkeur uit naar of een D5, of een 2.4T.
Inderdaad, de premiumaudio van de V70III is duidelijk anders als die van de V70N.
Mij interessert meer het comfort en rijgedrag.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 321
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.02.2013 - 18:47  ·  #4
Ik heb wel het gevoel dat het nieuwe type meer solide in elkaar zit dan het vorige type, maar dat is echt alleen gevoel, kan dat niet staven met feiten.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Reek
Leeftijd: 49
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 04.08.2014 - 10:47  ·  #5
Ben het met een aantal mensen eens, maar ook met sommige dingen niet.
Heb een V70N T5 gehad en nu een Type III 3.2
Nieuwe rijd veel beter en spoepeler dan oude model.
Dit komt natuurlijk ook door de 6 pitter motor.
Nieuwe model heeft veel kortere draaicirkel.
Vind de geluidsinstallatie super (HighPerformanceAudio)
Op veel punten beter dan de V70N.
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 42
Berichten: 3710
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 04.08.2014 - 11:31  ·  #6
Ik hoor wel veel klachten van de monteurs. Meer storingen en minder solide. Stekkertjes zijn bijvoorbeeld veel mindere kwaliteit en breken snel, eveneals de bekabeling. Ik ben iig nog huiverig voor de NN. Ik heb er voor gekeken ipv de Golf, maar durf het niet aan 2e hands. Ik heb er geen goed gevoel bij. Een nieuwe is me te duur.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1195
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 04.08.2014 - 12:21  ·  #7
Ik rij zelf een 111 2.5T. Heb daarvoor een N gereden. Enorme draaicirkel. Gewoon hinderlijk bij keren etc. Mijn huidige 111 heeft een prettiger weggedrag dan de oude N. Ook heeft deze een prima korte draaicirkel.

Stoelen ben ik ook zeer over te spreken. Beter dan de N stoelen. Ik vind ook het interieur wat beter volwassener geworden. Ook de laadvloer is door zijn gemis aan opstaande achterbank zitting in neergeklapte positie aanzienlijk beter/dieper. Is nu echt vlak tot de voorstoelen.
Verder vind ik de auto heerlijk stil, bij welke snelheid dan ook. Alleen windgeruis en banden, geen/nauwelijks hoorbaar motor geluid.
Stereo is perfect, maar die in de N was ook uitstekend. Bij beiden de duurdere stereo gehad.
Ik wilde eerst niet aan de 111 omdat ik de N veel mooier vond. Met name de achterkant. Maar na wat gewenning was dat snel vergeten.
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 25
Berichten: 2682
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.08.2014 - 12:51  ·  #8
Heb nog niet mogen rijden met een NN. Maar ben niet overtuigd van de kwaliteit van het interieur ervan. Dit was het eerste wat me opviel toen ik instapte. Die middenconsole voelt gewoon niet zo solide aan. Nu heb ik het wel over de ph1, dus zonder facelift.

Deze dus;


Het kan goed zijn dat deze een stuk beter is, ziet er ook beter uit.

Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1578
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.08.2014 - 13:19  ·  #9
Ben ook weer een beetje aan het rond kijken . Na deze winter gaan we denk ik voor een nieuwe v70 (met de kop eraf ) .
Vanaf welk bouwjaar zit dat laatste model interieur erin ?
En daar is neem ik aan ook afscheid genomen van de cd's voor de navigatie ? wat wil wel de nav maar niet meer dat oude systeem .
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 24
Berichten: 1365
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.08.2014 - 13:43  ·  #10
Laat ik dan ook maar eens wat zinvols (hoop ik) proberen te schrijven in dit topic. We hebben tenslotte ook beide modellen (gehad). 8-)

De N:
Een comfortabele auto met fantastisch meubilair wat niet zou misstaan in de woonkamer thuis. Heeft een interieur dat voor je gevoel een ontploffing zou kunnen overleven zonder enig schrammetje. (hoewel het plastic wel redelijk krasgevoelig is). Bouwkwaliteit is wat je van een Volvo verwacht. Weliswaar grote naden tussen interieurpanelen, maar de bevestigingskwaliteit mag er zijn: geen speling te bekennen. Portieren als kluisdeuren. Rijgedrag: comfortabel, beetje onderstuurd, gemoedelijk, uitnodigend tot rustig rijden, wat overhellen in bochten (beetje), redelijk zacht geveerd, deinende achterkant op bepaalde hobbels.

De NN:
Ook een comfortabele auto, die stiller is dan de N. Grotere rust tijdens het rijden, ook op hoge snelheid. Blijft qua rijden langer stabiel. Daarover zo meer. Interieur: Meubilair in de fase 1 houdt niet over. Achterin zit beter dan in de N, want hogere rugleuning. Voorin minder fijne steun in de rug en stoelen omsluiten je minder > je zit meer op de stoelen. Niet zo gigantisch comfortabel, waardoor ik liever achterin zit. Bouwkwaliteit: tja, ook hier geld dat de fase 1 minder is dan de N of de fase 2. Alles ziet er erg netjes uit (zie foto's in Yannick's post), kleine naden tussen panelen. Tot zover goed. Middenconsole zit prima in elkaar wat mij betreft. Deurpanelen ben ik niet tevreden over. Zit veel beweging in en dat veroorzaakt op den duur kraakjes als je duwt... Plastic ziet er als het nieuw is mooi uit, maar is érg krasgevoelig. Leer in de deuren is minimaal qua dikte. Zelfde geld voor de stoelen. Stof is prima, maar leer houdt niet over. Fase 2 heeft dit duidelijk weer beter voor elkaar en lijkt meer op niveau N.
Rijgedrag: Duidelijk moderner en strakker dan de N. In 10 jaar tijd is er wel het een en ander gebeurd in autoland. Ook de NN is veilig afgesteld en neigt naar onderstuur. Toch ligt de grens bijzonder ver weg en je moet wel bijzonder hard gaan wil de auto gaan schuiven op z'n rubber sloffen. Comfort, windgeruis boven de 140 (uiteraard), maar minder dan in de N. Bij 200+ km/u nog altijd zeer stabiel en berekenbaar. Stuggere vering en demping, waardoor bochten gedrag beter is. Geen race-auto, maar 'sportiever' *uhum* dan de N. Bouwkwaliteit van technische delen is wel net zo overtuigend als in de N > auto voelt bij 2 ton 'Laufleistung' nog als nieuw aan. Niet overtuigend is de bevestiging van de grille, die heeft speling. <_<

Al met al zijn beide auto's goed, waarbij de N meer het echte 'Volvo-gevoel' geeft, terwijl de NN beter rijdt (Mondeo onderstel). Wat beter is hangt vooral af van je voorkeur. Tevreden zijn we in ieder geval over beide auto's en echte problemen hebben geen van beide gehad.
Met de N (in 100.000 km): Het handremeuvel en een poreus slangetje, een kapot stuurslot en een vastgelopen remklauw. (+ kapotte lampen)
Met de NN (in 39.000 km): Klik-klak-probleem bestuurdersstoel, knarsend koppelingspedaal, piepende interieurventilator, geen technische dingen. (+ kapotte lamp)

@olaf: Fase 2 is volgens mij vanaf +/- 2012, NN vanaf 2008, nieuwe uiterlijk vanaf 2013
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 25
Berichten: 2682
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.08.2014 - 15:41  ·  #11
Betere beschrijving van de verschillen kun je niet hebben volgens mij. Top Renze.

Rijgedrag zal inderdaad komen door het Ford onderstel, het enige goede wat van Ford kwam :P >_<
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 49
Berichten: 5875
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.08.2014 - 15:46  ·  #12
Ook helemaal eens met bovenstaande schrijver. Heb zelf een N, regelmatig met een NN gereden, en ook 140000 km met een 2010 mondeo (voordat mijn N kwam)
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1578
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.08.2014 - 16:11  ·  #13
Mooie info .
Dank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 37
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: V70III t.o.v. V70N

 · 
Posted: 10.08.2014 - 22:18  ·  #14
Ik heb ervaring met de N D5 MY2007, de NN D5my2013 en MY2015 en de NN T6 MY2013, allen GTs, allen werden/worden voor de dienst bereden. Allen worden door ons veelal op vollast en de top van hun grenzen bereden. Dus ik weet niet hoe comfortabel je ermee naar Zuid-Frankrijk rijdt, wel hoe hard dat kan :D

Tevens ervaring met de privé N 2.5T.

Er is veel verschil tussen de N en de NN, maar zeker zoveel verschil tussen de NN13 en de NN15.

De N D5 is een schip. Veel deining en overhellen, maar begripvol voor al je acties. De besturing is wat wollig en ongevoelig, maar accuraat. De draaicircel is een ramp zoals al veel benoemd. Het interieur vind ik degelijk en standaard afgemonteerd met heerlijke stoelen.

De NN13 rijdt strakker maar is nog steeds log. De NN laat zich wat makkelijker door de bochten geleiden, waar je de N echt moest "zetten" in de bocht. De NN laat zich makkelijk 45 graden dwars zetten in sportief ingestuurde bochten maar corrigeert trouw. De D5 klinkt zoals in de V50 D5: rauw en gretig. Maar het maakt van de NN geenszins een snelheidswonder. De stoelen vind ik veel minder goed dan in de N en je zit veel hoger dan in de N. De NN is nog steeds gevoelig voor drempels maar veel minder dan een N imo.

De NN T6 awd rijdt op zijn beurt weer wat strakker dan de D5 en dat komt vooral in het bochtengedrag naar voren, waarin je merkt met een 4x4 te maken te hebben.

Sids kort hebben we een NN D5 MY2015 staan en deze stuurt aanzienlijk beter dan de NN D5 2013. Het onderstel is veel strakker en verwerkt alle oneffenheden op de weg veel beter, ook drempels. Enig nadeel van dit veel strakkere onderstel is dat hij in de bochten graag vooruit blijft gaan ipv de bocht in. Daarnaast loopt hij beter door zijn versnellingen heen (GT). De eerste versnelling in de GT is korter gemaakt waardoor hij beter in het optimale toerengebied blijft hangen. Al blijf ik me afvragen waarom de GT zowel in de D als de S doortrekt tot 5000 toeren.

Maar nogmaals: wij rijden ze veelal op de top van hun kunnen en vermogen. Dat maakt denk ik dat de auto's zich heel anders gedragen dan wanneer ze rustig bereden worden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0