s80 2.9 LPG inbouw

 
 
 
 
 
berkel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Borculo Gelderland
Leeftijd: 44
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

s80 2.9 LPG inbouw

 · 
Posted: 02.06.2013 - 09:23  ·  #1
Onze S80 is behoorlijk dorstig, mogelijk is het interessant om (zelf) LPG in te bouwen.
Wat is er binnen de grenzen van de wet mogelijk om een LPG inbouw zoveel mogelijk zelf te verzorgen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Dus welke eisen worden er gesteld? Wat heb je nodig aan onderdelen?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: s80 2.9 LPG inbouw

 · 
Posted: 02.06.2013 - 11:49  ·  #2
Heb je een auto die op benzene op het kenteken staat en wil je G3 op het kenteken dan ben je gehouden aan de inbouw van een installatie door een gecertificeerd bedrijf.

Je kunt evt een tank 2e hands (jonger dan 10 jaar) aanschaffen en die laten gebruiken voor de LPG Inbouw. Scheelt je misschien 300 EUR. Verder zou je zelf (als je weet of je een dampgas instalaatie wilt) de montage van de inspuitnippeltjes kunnen verzorgen. Dan is het daarna een kwestie van montage van de LPG installatie + LPG leiding en aansluiting van de slangetjes aan de injectoren. Heeft als voordeel dat je dan ook gelijk kunt kijken naar je carterventilatie.

Veel verder zul je niet komen, denk ik. Bij de RDW zijn de inbouwvoorschriften wel te vinden. Alleen zit je op een gegeven moment dat je een inbouwer moet zien te vinden die je LPG installatie + auto als G3 gaat aanmelden bij het RDW. Bouw je de installatie zelf in (met origineel benzene op het kenteken) dan moet je zelf naar de RDW en komt er geen G3 maar G op het kenteken te staan. Dat kost je jaarlijks 300 EUR extra belasting.

Je zou eens kunnen informeren bij de volgende bedrijven :

Bodo LPG in Amsterdam
Henk Boertien in Wezep / Emmen
Mandigers in Son (specialist in de wat oudere auto's, aardige vent)
ABK in Alkmaar (specialist in BRC installaties.....bij dampgas mijn favoriete merk. Tevens is ABK gespecialiseerd in Volvo's).

Alle 4 doen dampgas installaties, welke prijstechnisch waarschijnlijk het laagst zullen gaan uitvallen als je wat dingetjes zelf gaat doen.
berkel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Borculo Gelderland
Leeftijd: 44
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: s80 2.9 LPG inbouw

 · 
Posted: 02.06.2013 - 12:01  ·  #3
Enno bedankt voor je heldere antwoord.
Het is voor mij nu even zoeken of ik het een en ander rendabel kan houden. De S80 is van 99 en als je dan nog een installatie van 2500 tot 3000 moet laten inbouwen dan vraag ik me af of dit zin heeft.
Het mooist is natuurlijk om de installatie zover mogelijk voor te bereiden, een specialist zal toch wel het inregelen en dergelijke moeten verzorgen. Ik weet niet in hoeverre een dergelijk systeem geintreggeerd dient te worden op de huidige besturing.

Deze week eerst even kijken of ik langs varioclean kan om naar de automaat te laten kijken. Als dat allemaal goed blijkt te zijn ben ik bereid om wat te investeren in de S80.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: s80 2.9 LPG inbouw

 · 
Posted: 02.06.2013 - 12:30  ·  #4
Beetje zoeken, kom je toch al snel lager uit dan 2200 EUR.

En als je wat dingetjes zelf voorbereidt of gebruik gaat maken van een gebruikte <10 jaar oude tank dan kom je makkelijk beneden de 2000 EUR uit.

Wat betreft Inregelen / programmeren is als je zelf handig bent (ben je volgens mij wel) de BRC installatie de mooiste installatie die je kunt krijgen.

Alle andere italiaanse LPG installaties in dampgas vorm (meestal AEB gebaseerd, AEB is een grote italiaanse fabricant in alternatieve fuel wereld) zijn ook prima te doen, maar niet het gebruiks gemak van de BRC Plug & drive installatie. Prins & Vialle vallen wat mij betreft af qua software. Te gebruiken door de inbouwer, maar niet geschikt voor een particulier.

Bij LPG komt het qua instelling neer op calibratie van de LPG injectoren, waarbij bij voor elk toerental of elke MAP waarde de optimale instelling wordt gevonden voor de omrekening van benzineinjectietijden naar LPG injectietijden. Dit process is bij BRC het mooiste uitgewerkt. Bij BRC zit er een automatische check in, omdat de real-time metingen op LPG en benzine in een grafiek worden weergegeven. Vallen de lijntjes zo goed als samen, dan weet je dat de LPG installatie goed is ingesteld. Met als resultaat dat een beetje technisch ingesteld iemand een auto met BRC in +/- 1 uur netjes ingesteld moet kunnen hebben.
berkel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Borculo Gelderland
Leeftijd: 44
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: s80 2.9 LPG inbouw

 · 
Posted: 02.06.2013 - 12:47  ·  #5
Voor mijn gevoel kan het nog best uit om in onze S80 lpg te bouwen. Mits de aankomende kosten een beetje binnen het redelijke vallen (verdenk mijn differentieel van de automaat van slijtage). Daarom is het niet verkeerd om een beetje kennis te vergaren met betrekking een mogelijke inbouw. Gelukkig is er een goede ervaringsdeskundige op het forum... ^_^
mad2000
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 52
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: s80 2.9 LPG inbouw

 · 
Posted: 11.06.2013 - 16:31  ·  #6
Ik kan je BRC aanraden....
Mijn vader heeft zijn S60 (2003-96000km) laten voorzien van een BRC gasinjectie systeem.
En ik moet zeggen je merkt er geen ene fluit van... En dat is een groot pluspunt in dit geval.

Hij start koud op benzine en zodra de motor tegen de 40 graden (koelvloeistof) begint te lopen
schakelt hij over op gas. Hij start dus uitstekend en van het overschakelen en rijden op gas merk
je niks en geen verschil met rijden op benzine.
De ringtank zit keurig i.p.v. het reservewiel dus geen dikke tank in de kofferbak... En de vuller heeft de inbouwer naast de trekhaak gezet. Grappig want nu zie je aan de ene kant de stekkerdoos van de trekhaak en aan de andere kant zit de gasdop. Op deze manier hoefde er geen gat in de bumper of het blikwerk voor de vuller.... (zou ik ook niet willen... gaat vaak roesten en echt mooi is zo'n zwarte dop ook niet in een lichtblauwe auto.

@Enno.... heb je ooit nog die hulpstukjes voor de injectors gebruikt? (die uit de U.K.)
Bij mijn vader zitten de injectoren nu in het spruitstuk maar ik vond die dingen van jou een veel mooiere oplossing...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: s80 2.9 LPG inbouw

 · 
Posted: 11.06.2013 - 18:08  ·  #7
@mad2000

Ik heb uiteindelijk die hulpstukjes niet kunnen bemachtigen, aangezien de leverancier in de UK ze niet meer wilde maken. Er was te weinig vraag naar.

Verder deel ik je mening over BRC. Al doet de Landi het langzaam maar zeker ook steeds beter, is dus alleen wat lastiger in te stellen dan de BRC. Om die reden zou ik zeggen BRC. Kwalitatief toch de betere installatie i.v.m. de Landi, zeker bezien vanuit gebruiksgemak.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0