Koni FSD

 
 
 
 
 
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Koni FSD

 · 
Posted: 25.06.2014 - 12:54  ·  #1
Hoi,

Ik zit nog steeds met mn achterschokbrekers. Ze zijn nog niet af, maar je merkt inmiddels wel dat ze minder worden.

Nu ben ik over de bijna nieuwe schakbrekers voor (origineel Volvo) niet superenthousiast dus ik had het plan om in het najaar alle 4 schokbrekers te laten vervangen door een kit van Koni, de FSD dempers. Iemand hier ervaring mee?

Hoeveel uur werk is het om dat te doen (alleen schakbrekers) voor een pro en wat zouden dan ongeveer de kosten zijn.

De kit zelf komt op ongeveer 675, maar ik ben bang dat als ik de dealer vraag, hij de kit zelf ook wil leveren tegen de voor hem te hanteren prijs.

In ieder geval zal ik de dealer eerdaags ook vragen hoor, maar weet graag vooraf waar ik ongeveer aan moet denken.


:)
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 50
Berichten: 6036
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koni FSD

 · 
Posted: 25.06.2014 - 18:27  ·  #2
Achter is 20 minuten per kant, voor is afhankelijk van welke tools je hebt, ongeveer een uur per kant. En daarna nog uitlijnen.
Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 72
Berichten: 3491
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Koni FSD

 · 
Posted: 25.06.2014 - 22:02  ·  #3
Heb Koni srt betrokken van Stroeve Motorsport. Vraagt nu ( 7% korting) € 637,- voor de set (4st) Koni FSD. Prima kwaliteit voor een schappelijke prijs.
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Koni FSD

 · 
Posted: 26.06.2014 - 07:51  ·  #4
Heb ik ook nog aan gedacht, die srt, dat is met 4 cm verlaging toch? Maar ik wilde uiteindelijk graag comfortabel voor 95% van de tijd en sportief de andere 5% en geen 100% sportief.

Daarbij, doorslaande wielen op korte oneffenheden met wil ik ook niet. Daarom dempers die zich aanpassen aan de situatie, de FSD.

3 uurtjes werk voor de garage dus? Kom ik rond de 300 euro max, of wellicht tussen de 100 en 150 als een volvoklussert op de zaterdag met brug zich aandient voor zo'n klusje.... Ik ga dat in ieder geval niet zelf doen, hooguit alleen achter

Dus roept u maar. :)
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 34
Berichten: 1729
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Koni FSD

 · 
Posted: 26.06.2014 - 09:44  ·  #5
Kijk even heel goed naar de referenties op die FSD-dempers. Die zijn niet onverdeeld positief. De balans tussen vering en demping zou niet ideaal zijn, waardoor de auto geen constant weggedrag zou hebben. Voor m'n vorige auto heb ik er ook naar gezocht, maar op aanraden van 'een goed adres' uiteindeilijk toch voor Koni Sport dempers (de gele) met veren van Eibach gegaan. Dan ben je 'stevig comfortabel' afgeveerd en gedempt. Niet het eind van alle tegenspraak, maar informeer jezelf goed...
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 54
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Koni FSD

 · 
Posted: 26.06.2014 - 11:31  ·  #6
Informeer anders ook eens bij Intrax (www.intraxracing.nl). Daar hebben ze ook mooie setjes, met prijzen die vergelijkbaar zijn met Koni. Ook mooi: als je wilt, maken ze een set op maat voor je, inclusief de door jou geprefereerde veer- en demperkarakteristiek en rijhoogte.
Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 72
Berichten: 3491
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Koni FSD

 · 
Posted: 26.06.2014 - 12:15  ·  #7
Het gaat hier uitsluitend over vervanging van dempers. De veren blijven intact en worden nergens door verlaagd of iets dergelijks. Achter steek je de demper direct door de veer zonder de veer te demonteren, voor moet je demper/veer demonteren, uiteen nemen, demper vervangen en weer hermonteren.
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Koni FSD

 · 
Posted: 16.07.2014 - 11:43  ·  #8
Ik ben met de auto bij Mudde en Kok geweest en na een uitgebreide proefrit adviseerde de chef werkplaats me om de dempers niet te vervangen. Ze zijn weliswaar stug, maar dat zal na verloop van tijd er wel uitslijten. Ook de achterdempers vond hij nog meer dan goed genoeg om te adviseren deze (nog) niet te vervangen.

En pasant heeft hij kosteloos nog even een enorm nare rammel vanuit de motorruimte opgelost, bleek een resonantiebox in de intercoolerslang te zijn die in plaats van resonaties opvangen (turbogefluit) zelf een nog ergere veroorzaakte. Dit stukje flexibele slang onder zeer lichte spanning vastzetten bleek afdoende. De dealer heeft onder garantie deze rammel niet kunnen achterhalen.

Prima service wat mij betreft en ik ga het advies opvolgen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0