rijden met belasting (caravan) TIPS

rijden met belasting (caravan) TIPS

 
 
 
 
 
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 44
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 14:25  ·  #1
Na diverse zaken gelezen te hebben wilde ik graag met oog op de vakantie even deze discussie openen.

Er gaan diverse verhalen rond m.b.t. tot je automaat / geartronic en het rijden met/onder belasting.

Voor zware belasting is het mogelijk om een koeler toe te voegen aan je systeem voor ongeveer €250,00 om zo "ongestraft" je gang te kunnen gaan, maar voor de mensen die dit niet hebben wat kun je als beste doen?

Wat ik zelf ergens gelezen heb is dat je beter wat hoger in je toeren kan rijden (handmatig schakelen) bij accelereren en bij het "omhoog" rijden, om op deze manier er voor te zorgen dat de olie sneller door de bak loopt waardoor deze beter zijn warmte kwijt kan. Klopt dit of zijn dat fabeltjes?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2390
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 14:31  ·  #2
Quote door fvandenreek

Wat ik zelf ergens gelezen heb is dat je beter wat hoger in je toeren kan rijden (handmatig schakelen) bij accelereren en bij het "omhoog" rijden, om op deze manier er voor te zorgen dat de olie sneller door de bak loopt waardoor deze beter zijn warmte kwijt kan. Klopt dit of zijn dat fabeltjes?


Klopt helemaal.
Zelf rijd ik ook regelmatig met een flinke aanhanger die beladen wel richting 1800 kg weegt (soms zelf nog wat meer). Als ik hiermee op de snelweg 90 km/u rij dan draait de motor ca. 1750 toeren. Ik schakel dan handmatig naar de 4e versnelling want dan draait de motor ca. 2200 toeren.
Minder voor het verbruik maar wel veel beter voor de Geartronic.

Volgens mij hebben we elkaar afgelopen zaterdag bij de spoeldag in Uden getroffen. Gerry vertelde daar dat juist het rijden met aanhanger / caravan in een te hoge versnelling funest voor de automaat is. Door het hoge koppel dat onze wagens hebben kun je zelfs bij vals plat met zeer lage toeren omhoog. De bak draait dan te lage toeren om deze in de lock up te zetten. Hierdoor is de kans groot dat je bakolie verbrand. Met alle nare gevolgen .....
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 58
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 14:45  ·  #3
Ik rijdt ook met een caravan van ca. 1450kg.
Mijn vroegere V70 Classic 2.5D had een handbak. Daarbij zorgde ik er voor dat het toerental minimaal 1900 was. Dan reed ik tegen de 100KM/h
Berg (heuvel) op schakelde ik terug waar nodig zodat ik niet onder de 2000rpm kwam. Ging het zwaar, dan zorgde ik voor een toerental rond de 2500. Veel meer was niet nodig, behalve als je de 100km/h wil aanhouden, maar dat vind ik niet nodig.

Dit was met het oog op de turbo. Die draaide vanaf ca. 1900rpm lekker mee en zorgde zo voor de nodige PK's. Onder de 1800rpm waren de PK's haast allemaal weg, dus alleen op vlakke weg geschikt.
Verder is het minimale toerental nodig voor de water en olie koeling van blok en zuigers.

Nu heb ik een V70 D5 met 6-bak geartronic.
Op vlakke wegen waar weinig gewerkt hoeft te worden laat ik hem lekker in de automaat stand staan. Moet er gewerkt worden, zet ik hem op handmatig, ook bij berg af!! voor de motorrem. De geartronic neigt er naar om vrij te schakelen onder de 1500rpm. Dan heb je totaal geen motorrem meer. Dus liever iets langzamer rijden en lagere versnelling zodat ik iets motorrem heb. Anders worden de remblokken erg warm.
Ook bij de D5 zorg ik voor een minimaal toerental van ca. 1900rpm en bij harder werken rond de 2500rpm (beetje op gevoel)

voor beiden is het wel zo dat ze bij accelleren het lekkerst gaan zo rond de 2500rpm. Dus handmatig zorgen voor de juiste versnelling.
MarcS65
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limbabwanezie, Heerlen
Leeftijd: 58
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 14:54  ·  #4
heb hetzelfde probleem. ik ben vorig jaar met de hele meuk (3350kg) door Tsjechie gereden.
echter door een stommiteit (dop niet goed vast) koelvloeistof kwijt. Lang verhaal kort, atf verbrandt(kwam ik pas vorige week met de spoeldag achter. Allen vanwege mijn rijstijl (toeren >2200, of in de 4 en dus niet de overdrive) en het feit dat er gloednieuwe olie in zat heeft voorkomen dat de hele bak in de soep is gedraaid. Hij heeft helaas wel een tik gehad, en ben nu al een paar weken op zoek naar een extra koeler (nieuw liefst).
IK krijg het niet voor elkaar. Volvo dealer is via importeur aan het kijken, echter in heel Europa geen originele te vinden...... en geen idee wanneer weer wel <_<
Als je op zoek zou gaan, en er vind, ik houdt me aanbevolen.
groet
marcs65
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 15:35  ·  #5
@Marc: zoiets?: http://www.ebay.de/itm/Olkuhle…53f10d7a48

OT: geartronic zoekt het maar uit, geen problemen ondervonden tot nu toe en de paardentrailer gaat aardig richting het max trekgewicht.
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 44
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 16:32  ·  #6
@provolvo Ik geloof idd dat ik je daar gezien heb... het waren alleen heel veel nieuwe gezichten voor me, het was de eerste keer was dat ik op een meeting was.

Quote door R-W

@Marc: zoiets?: http://www.ebay.de/itm/Olkuhle…53f10d7a48

OT: geartronic zoekt het maar uit, geen problemen ondervonden tot nu toe en de paardentrailer gaat aardig richting het max trekgewicht.

Dat ziet er wel wat anders uit als een originele koeler.....
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 44
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 16:48  ·  #7
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 17:13  ·  #8
ebaylink is ook niet de juiste, is motorkoeler, excuus.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 18:23  ·  #9
Quote door Roffeltje

Ik rijdt ook met een caravan van ca. 1450kg.
Mijn vroegere V70 Classic 2.5D had een handbak. Daarbij zorgde ik er voor dat het toerental minimaal 1900 was. Dan reed ik tegen de 100KM/h
Berg (heuvel) op schakelde ik terug waar nodig zodat ik niet onder de 2000rpm kwam. Ging het zwaar, dan zorgde ik voor een toerental rond de 2500. Veel meer was niet nodig, behalve als je de 100km/h wil aanhouden, maar dat vind ik niet nodig.

Dit was met het oog op de turbo. Die draaide vanaf ca. 1900rpm lekker mee en zorgde zo voor de nodige PK's. Onder de 1800rpm waren de PK's haast allemaal weg, dus alleen op vlakke weg geschikt.
Verder is het minimale toerental nodig voor de water en olie koeling van blok en zuigers.

Nu heb ik een V70 D5 met 6-bak geartronic.
Op vlakke wegen waar weinig gewerkt hoeft te worden laat ik hem lekker in de automaat stand staan. Moet er gewerkt worden, zet ik hem op handmatig, ook bij berg af!! voor de motorrem. De geartronic neigt er naar om vrij te schakelen onder de 1500rpm. Dan heb je totaal geen motorrem meer. Dus liever iets langzamer rijden en lagere versnelling zodat ik iets motorrem heb. Anders worden de remblokken erg warm.
Ook bij de D5 zorg ik voor een minimaal toerental van ca. 1900rpm en bij harder werken rond de 2500rpm (beetje op gevoel)

voor beiden is het wel zo dat ze bij accelleren het lekkerst gaan zo rond de 2500rpm. Dus handmatig zorgen voor de juiste versnelling.


Heel goed verhaal! Voor een Geartronic is het belangrijk dat de bak warmte kwijt kan (via warmtewisselaar en ook koelwater) en niet te veel warmte ontwikkelt (versnelling wisselingen).Want wanneer de planetaire (Geartronic) bak van positie wisselt wordt er tijdelijk tractiepower in warmte omgezet om de versnellingen te wisselen. In extremis gebeurd dus bij wegrijden met een automaat. De koppelvormer is een soort oliepomp dit de beweging van de draaiende krukas overgeeft aan de ingaande as van de Geartronic bak. Bij een redelijke snelheid (exact weet ik niet) maakt de koppelvormer een directe verbinding met het vliegwiel en versnellingsbak. Op dat moment is er alleen nog warmte ontwikkeling in de bak zelf. Zolang je niet te veel wegrijd acties maakt en zorgt dat tijdens het klimmen de bak niet gaat pendelen tussen versnellingen gaat het goed.
Het is niet alleen de Geartronic die het op zijn donder krijgt maar ook het motorblok krijgt het te verduren in lange klimmen.
Het motorblok heeft ook toeren nodig om warmte af te voeren omdat de waterpomp dan sneller draait. Maar technisch is het voor een motor beter om op hoge belasting wat meer toeren te draaien. Zelf houd ik altijd het toerental van het Max koppel als minimum aan. In mijn geval, D5 2000rpm. Wanneer het toerental te laag zit heb je sowieso het probleem dat er minder efficiënte verbranding plaats vind en het roetfilter overbelast raakt en volloopt. Een wat hoger toerental geeft ook iets meer marge in de klim. Wanneer je dreigt stil te vallen of je moet van het gas vanwege een langzame truck hoef je niet gelijk te schakelen omdat het toerental zo laag ligt en het motorvermogen wegzakt. Dit zijn vaak moment dat er inwendig in het blok piekmomenten ontstaan in warmte ontwikkeling, van vol vermogen naar weinig toeren en dus weinig inwendig transport van warmte.
Absurde toerentallen zijn ook niet aan te bevelen (Diesel 3000>+) , hoe hoger het toerental hoe weer wrijving in het blok is en dus ook warmte ontwikkeling. Het beste kun je dus rijden in het toerengebied wat net boven het maximale koppel bevind.
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 44
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 18:57  ·  #10
@martijn-a Mooie aanvuling

Ik zag trouwens dat er toch meer oudere draadjes zijn over dit onderwerp, maar ik denk dat voor iedereen een beetje bewustwording niet verkeerd is en mogelijk veel ellende achteraf kan schelen.
MarcS65
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limbabwanezie, Heerlen
Leeftijd: 58
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 19:50  ·  #11


exact deze zoeken we. de 9499131, en via Volvo inderdaad 248,- en nog wat.
heb 'm uiteindelijk zelfs bij Sandix besteld. Na telefonische navraag, 321,- (!!!) overgemaakt, om de dag daarna de melding te krijgen: oeps, foutje in ons voorraad systeem...... we hebben hem toch niet. :devil:
Als je dan weet dat ik beroepsmatig met voorraden bezig ben..., waarom denken ze dan dat ik eerst gebeld heb, rukkers. Enfin, dus nog steeds geen koeler. :(
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 58
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 20:34  ·  #12
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 23:02  ·  #13
Qua zware lasten achter de S60 heb ik alleen ervaring in het platte Nederland, met 1600 kilo erachter rijd ik altijd rond de 100 km/h in z'n 5 maar wel altijd handgeschakeld en niet in de automaat stand.
Schakel altijd bij minimaal 2200-2500 toeren zodat de bak ook niet teveel in toeren terug valt.

Momenteel in Engeland al heel wat dagen hellingen van 33% zonder last gereden, dat gaat ook handmatig.
Sowieso zodra de heuveltjes wat steiler worden vind ik dat zelf erg prettig, je hebt zowel een motorrem als je naar beneden gaat en als je omhoog gaat is in mijn ogen meer toeren ook alles behalve slecht.
Ga dan ook rustig met 2500 toeren omhoog en zorg met overschakelen dat de volgende versnelling ook ongeveer op dat toerental terug komt.
Misschien een beetje onnodig dat laatste, maar ikzelf vind het erg fijn.

Loop wel sterk over de extra koeler na te denken, hangt af en toe best wel het nodige gewicht aan de trekhaak en zal ook best wel eens met de autoambulance erachter naar wat heuvelrijker gebied rijden
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1212
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 23:19  ·  #14
Quote door MarcS65



exact deze zoeken we. de 9499131, en via Volvo inderdaad 248,- en nog wat.
heb 'm uiteindelijk zelfs bij Sandix besteld. Na telefonische navraag, 321,- (!!!) overgemaakt, om de dag daarna de melding te krijgen: oeps, foutje in ons voorraad systeem...... we hebben hem toch niet. :devil:
Als je dan weet dat ik beroepsmatig met voorraden bezig ben..., waarom denken ze dan dat ik eerst gebeld heb, rukkers. Enfin, dus nog steeds geen koeler. :(


En ik heb er nog altijd eentje liggen uit een 99-er, plug and play.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1212
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.06.2014 - 23:31  ·  #15
Nog even over het rijden met belasting, vergeet niet dat de pomp in de bak het zelfde toerental heeft als de krukas.
Dus, 1800 omwentelingen van de krukas zijn ook 1800 omwentelingen van de pomp in de bak, dat is bijna verhoogd stationair te noemen.

een geblazen motor zal met zeer lage toeren een aanhanger trekken, en je vermoord je bak echt met lage toeren rijden, het is echt verkeerde zuinigheid.
Het kan zelfs in extreme gevallen mogelijk zijn dat de bak de motor gaat oververhitten ( meestal het geval bij koeling middels warmtewisselaar ( S40/V50 2004- en s80 2007- en S60 10- en natuurlijk de V70 08-.
Juist met die modellen moet je nog meer beducht zijn op oververhitting ( natuurlijk zal het allemaal door de ingenieurs keurig uitgerekend zijn , maar er is niets beter dan good old rijwindkoeling ) , in mijn optiek is slechts een warmtewisselaar niet voldoende.
Dat zie je ook wel aan de degradatie van de ATF, heb al stinkende ATF ( gitzwart ) uit een 2011 S60 D3 gehaald ( 80.000 KM ) en die wagen had niet eens een trekhaak.

Ondanks het feit dat de ingenieurs het zo goed berekenen zijn er legion voorbeelden waar de warmtewisselaar echt NIET genoeg koeling biedt.
VW Transporter T5, Espace, Scenic , Golf, A3 etc etc, die gaan echt kapot door snelle degradatie van de ATF
 
Selected quotes for multi-quoting:   0