EcoTuning bij Volvotune

En dpf laten verwijderen

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 15.04.2013 - 19:52  ·  #1
Afgelopen zaterdag ben ik naar Obbe geweest in Uden (Volvotune).

Na mijn super ervaring met de Ecotuning van Rica (NOT), veel te duur en absoluut geen besparing, wilde ik Obbe eens een kans geven.
Obbe levert echt maatwerk, luistert naar je en de tuning wordt geheel op je eigen wensen afgestemd. Tevens kan je meekijken en wordt alles wat je wilt weten uitgelegd.

Het was zaterdag erg gezellig, Bob was er en Maurits van Parts4Sweden kwam nog even lang. Tevens was Gery er ook nog.

S`morgens ben ik met de auto langs gegaan en heeft Obbe de file eruit gehaald en daarna ben ik met mijn vrouw in Eindhoven wezen winkelen. Aan het eind van de dag weer terug om tekst en uitleg te krijgen en om de aangepaste file weer terug te laden.

Dit geeft dus ook aan dat het niet in een half uurtje gebeurt is. Maatwerk is tijd en vooral met een Ecotuning is hij wel een paar uur zoet.
De tuning is naar voorbeeld van Bob gemaakt. Theoretisch zou ik nu 205Pk en 480Nm bij 3000rpm hebben. Maar het gaat mij vooral om de V70 zuiniger te krijgen.

Heb natuurlijk op de terugweg even het gaspedaal tot op de grond ingedrukt, sjezus wat een power.

Ik heb gelijk ook het Dpf laten wegschrijven. A.s. woensdag haal ik hem er zelf onderuit bij een kennis met een brug en maak ik er een doorgang in.
Dit zal ook brandstof gaan schelen en kunnen de uitlaatgassen makkelijker weg.

Toen ik bijna thuis was heb ik nog getankt en heb ik terug gerekend dat ik 1 op 12,6 heb gereden.
Let wel! Dit gaat om iets meer dan 1/3 tank.
Zoals ik al eens eerder heb vermeld, heb ik nog niet zuiniger gereden dan 1 op 12. Dus dit gaat de goede kant op. Ik houd jullie op de hoogte.

maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 15.04.2013 - 21:33  ·  #2
Ja, was best gezellig bij Obbe. En uit alles blijkt dat Obbe precies weet waar Abraham de mosterd... uhh ik bedoel waar Volvo de kilowatjes haalt. Zelf durf ik nu al niet eens voluit te gaan met de T6, anders zou ik misschien ook nog wat extra pk-tjes bij laten programmeren.
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 15.04.2013 - 21:43  ·  #3
Had ik dit eerder geweten... Merk geen vermindering in verbruik na de ATM tuning (wel geen ecotuning, maar zogezegd 5 tot 10 % minder verbruik). Ik krijg het verbruik niet onder de 16,4 en dat vind ik vrij veel voor een v60 d3 van 2011. Mijn 13 jaar oude lancia jtd scoorde hierop beter.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 15.04.2013 - 23:12  ·  #4
Mooi verslag!!! En zo zie je maar dat er veel prutsers en maar enkele échte maat tuners zijn! Misschien ga ik met die van mij ook ooit nog weleens langs. Niet om vermogen in te leveren maar wel om hem zuiniger te krijgen. Dat wil per slot van rekening toch iedereen!? :D

Ik ga je bevindingen dan ook zeker op de voet volgen!

Groetjes,

Tristan
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 11:33  ·  #5
Quote door typhoon

Had ik dit eerder geweten... Merk geen vermindering in verbruik na de ATM tuning (wel geen ecotuning, maar zogezegd 5 tot 10 % minder verbruik). Ik krijg het verbruik niet onder de 16,4 en dat vind ik vrij veel voor een v60 d3 van 2011. Mijn 13 jaar oude lancia jtd scoorde hierop beter.


Die 2 auto's vergelijken is als appels met peren vergelijken.
een V60 d3 uit 2011 is een euro4 diesel, dus met EGT en geregeld roetfilter, deze regeling kost extra brandstof!(voor het schoonbranden van het roetfilter.)
een 13j oude JTD heeft geen filter, misschien zelfs geen EGR, is ook een aanzienlijk lichtere auto (qua rijklare massa) en kan daardoor veeel zuiniger zijn.
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 12:39  ·  #6
De d3 uit 2011 is zelfs een euro 5 diesel. De JTD was een lybra en indertijd al niet bekend als de lichtste auto (maar inderdaad in vergelijking toch een 300 kilo lichter) met filter en een euro 3 diesel. Klopt zeker dat deze zaken een verschil maken, maar dan denk je dat de techniek niet stil staat en de concurrerende merken (lees Duits) met vergelijkbare motoren tegenwoordig rond de 5 liter zitten.
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 12:54  ·  #7
Ik heb een S80 D5 uit 2012, Geartronic, en die loopt ook 1:20, met 215 PK.
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 13:16  ·  #8
Schitterend! Hoe doe je dat? Waarschijnlijk een stop start systeem? Volgens de boordcomputer of gemeten aan de pomp, want deze liegt ook ongeveer 5%.
erbakker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 136
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 13:23  ·  #9
Quote door typhoon

Schitterend! Hoe doe je dat? Waarschijnlijk een stop start systeem? Volgens de boordcomputer of gemeten aan de pomp, want deze liegt ook ongeveer 5%.


Mijn ervaring is dat die afwijking nog veel groter is. Dus meten aan de pomp, anders hebben deze getallen geen waarde.... O-)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 14:21  ·  #10
Ik hoor wel vaker van die mooie getallen voorbij komen. Meestal zijn dat mensen die 80 k/h op de snelweg rijden en ook achter een vrachtwagen blijven hangen.

Dat kan je niet vergelijken met de personen die met het verkeer meerijden en 120/130 km/h rijden.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 14:32  ·  #11
Inderdaad! Mijn gemiddelde verbruik ligt nu rond de 1 op 8. Maar als ik 200 km/h rijdt dan verbruik ik denk ik zo een 1 op 3. Dus ja alles is betrekkelijk en het ligt gewoon echt aan hoe je de auto rijdt. ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 19:33  ·  #12
Ik blijf het een interessant onderwerp vinden, ecotuning.
Wat ik wel mooi vindt in dit verhaal is dat er kundig mee omgegaan wordt.

@Marcel,
Veel plezier met je tuning.
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 19:43  ·  #13
Mijn verbruik heb ik vorige week extra getest tijdens een vakantie in Frankrijk (lange afstanden, continue snelheden, schakelen bij 2000 toeren, autosnelweg 120-130, secundaire weg 90 met stukken 50 en 70). In normale omstandigheden zit ik al snel onder 1 op 15.

Maar terug naar het onderwerp. Hoe kan een (eco)tuning hier in besparen. Mijn ervaringen zijn hierin tegengevallen. Zelfde verhaal met de sportluchtfilter O-)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 20:35  ·  #14
Ik zal proberen te vertellen wat Obbe heeft gedaan.

Je geeft hem eerst door in welk toerengebied je het vaakst rijd. Ik woon in het Noorden, dus kan vaak wel doorrijden en zit dan vaak rond de 2300 toeren.
Bob rijd bv in de randstad en heeft een lager toerengebied doorgegeven.

Wat Obbe dan doet is rond het toerengebied van 2300 rpm, met een marge van ongeveer 200 rpm naar boven en beneden, een aantal mappen aanpassen. Hij past de lambdawaarden, luchtmassameter, commonrail druk, turbodruk aan. Deze worden naar beneden bijgesteld bij een bepaalde gaspedaalstand.
Minder lucht, minder druk en minder brandstof is dus besparing.

Ik moet dus nu ook, als ik een sprintje wil trekken, mijn gaspedaal iets dieper indrukken om vol power te krijgen.

Het komt er dus op neer dat als ik mijn gaspedaal niet te ver indruk ik vanzelf in een soort bespaar modus kom. Maar wil ik beschikken over vol power, dan kan dat ook, door het gaspedaal wat verder dan normaal in te drukken.

Je hebt ook nog een map genaamd (Drivers Wish), deze wordt ook aangepast en laat hij dus ook zien in een 3D grafiek. Hier kan je precies in zien wat er gaat gebeuren in een bepaald toerengebied en gaspedaal stand.

Ik heb nu ook met eigen ogen gezien uit hoeveel mappen zo`n file wel niet bestaat. Geloof me, dat zijn er erg erg veel.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 16.04.2013 - 20:38  ·  #15
Interessant, ik vraag me af of dit ook geen voordelen kan bieden bij de niet Turbo modellen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0