In z'n 5 of in z'n 6

Verbruik in z'n 5 minder dan in z'n 6?

 
 
 
 
 
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 15.06.2013 - 10:35  ·  #16
Maar het is wel zo!

Hier in Nederland rij ik 1:8,5, en heeeeeeeel af en toe wel eens 1:10. Op weg naar vacantie en terug, met zwaar bepakte auto, met snelheden tot 170, èn met dakkoffer, haal ik met gemak 1:9,5 tot 1:10,5.

Ik zeg: op naar de 200km/h als minimum snelheid :D
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 17.06.2013 - 14:02  ·  #17
ditzelfde verschijnsel heb ik ook gezien in een Ford Mondeo TDci 150pk/6bak. Die 6de lijkt er echt op te zitten voor hogere snelheden bv op de Duitse autobahn. Mijn bmw 320d had ook een 6bak maar die was er niet 'aangeplakt', die had je echt nodig om maximaal zuinig te rijden.
Het verschilt blijkbaar per merk/type hoe die 6de versnelling is gekozen.
Blijkbaar is de overbrenging op de 6bak van de D5 erg lang gekozen. daardoor wurg je a.h.w. de moter af in 6 bij lage toeren. In 5 bij dezelfde snelheid zal de turbo misschien ook iets meeblazen hetgeen de effcientie iets verhoogt. Conclusie: lekker in 5 cruisen.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 17.06.2013 - 20:30  ·  #18
Ik had er nog niet bij stilgestaan, dacht gewoon 6=zuiniger, maar nu ik dit zo lees, ga ik ook eens experimenteren.

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik meestal net iets te hard rijd... :whistle:
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 18.06.2013 - 09:15  ·  #19
Quote door waal70

Ik had er nog niet bij stilgestaan, dacht gewoon 6=zuiniger, maar nu ik dit zo lees, ga ik ook eens experimenteren.

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik meestal net iets te hard rijd... :whistle:


En je auto is getuned, dat kan ook verschil maken. Maar probeer het maar eens, gewoon een hele tank niet naar z'n 6 en dan aan de pomp je werkelijk verbruik uitrekenen. Ik ben benieuwd
sailor
 
Avatar
 
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 23.06.2013 - 15:36  ·  #20
heb nu bij mijn auto(v70 my2009 2.0d) ook eens gekeken, en ja hoor...
in 5e zuiniger dan in z'n 6e.
(getest op lang stuk 120km/u)

al bij al valt het verbruik van m'n auto redelijk mee, aan de pomp uitgerekend +-5.9l/100km.
alleen raar dat de 6e meer verbuikt dan z'n 5e.
bij hogere snelheden schakel ik wel nr 6e natuurlijk, maar voor de normale(120) snelheid blijf ik in 5e.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Te koop

 · 
Posted: 23.06.2013 - 23:57  ·  #21
Te koop aangeboden: 6e versnelling, weinig mee geschakeld, altijd van een liefhebber geweest. I.v.m. overbodig.........
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 24.06.2013 - 00:38  ·  #22
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 24.06.2013 - 13:55  ·  #23
Quote door jeroenbunte

Te koop aangeboden: 6e versnelling, weinig mee geschakeld, altijd van een liefhebber geweest. I.v.m. overbodig.........


wat je zou kunnen overwegen:
koop een set plattere banden ( dus ipv 205/55x16 neem je 205/50x16)
hierdoor wordt de afrol omtrek van de wielen iets kleiner waardoor de totaal overbrenging iets korter wordt. Misschien dat die 6 dan wel beter bruikbaar is en net zo zuinig of zuiniger dan de 5.?
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 24.06.2013 - 15:46  ·  #24
Quote door TeeFive

Quote door jeroenbunte

Te koop aangeboden: 6e versnelling, weinig mee geschakeld, altijd van een liefhebber geweest. I.v.m. overbodig.........


wat je zou kunnen overwegen:
koop een set plattere banden ( dus ipv 205/55x16 neem je 205/50x16)
hierdoor wordt de afrol omtrek van de wielen iets kleiner waardoor de totaal overbrenging iets korter wordt. Misschien dat die 6 dan wel beter bruikbaar is en net zo zuinig of zuiniger dan de 5.?


Ja dat kan ook nog. Of grotere, die heb ik nl net gekocht om erop te doen. Origineel 225.45/17 komt nu 225.50/17 op. Krijgt ie net ff iets vollere wielkasten van. En dan kan ik m'n 6 zeker verkopen......
sailor
 
Avatar
 
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 24.06.2013 - 17:02  ·  #25
Quote door jeroenbunte

Quote door TeeFive

Quote door jeroenbunte

Te koop aangeboden: 6e versnelling, weinig mee geschakeld, altijd van een liefhebber geweest. I.v.m. overbodig.........


wat je zou kunnen overwegen:
koop een set plattere banden ( dus ipv 205/55x16 neem je 205/50x16)
hierdoor wordt de afrol omtrek van de wielen iets kleiner waardoor de totaal overbrenging iets korter wordt. Misschien dat die 6 dan wel beter bruikbaar is en net zo zuinig of zuiniger dan de 5.?


Ja dat kan ook nog. Of grotere, die heb ik nl net gekocht om erop te doen. Origineel 225.45/17 komt nu 225.50/17 op. Krijgt ie net ff iets vollere wielkasten van. En dan kan ik m'n 6 zeker verkopen......

Ai, dit ligt er bij mij nu op... <_<
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 14.08.2013 - 01:21  ·  #26
Nou, de resultaten van mijn veldtest:

Drie tanks vrijwel zonder 6e versnelling gereden (vanaf 140 pas). Resultaat: een verbruiksvermeerdering van 0,5 tot 1. Via de tankbonnetjes en rekenmachine. De b/c heb ik tijdens de test genegeerd.

Mijn slechtste cijfers ooit: kwam nu boven de 7l/100km (7.1, 7.2 en 6.9)..., normaal tussen 5,5 en 6,5...

Ik ga dus weer de 6 terug gebruiken, ben benieuwd naar ervaringen van anderen!
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 14.08.2013 - 09:45  ·  #27
Quote door waal70

Nou, de resultaten van mijn veldtest:

Drie tanks vrijwel zonder 6e versnelling gereden (vanaf 140 pas). Resultaat: een verbruiksvermeerdering van 0,5 tot 1. Via de tankbonnetjes en rekenmachine. De b/c heb ik tijdens de test genegeerd.

Mijn slechtste cijfers ooit: kwam nu boven de 7l/100km (7.1, 7.2 en 6.9)..., normaal tussen 5,5 en 6,5...

Ik ga dus weer de 6 terug gebruiken, ben benieuwd naar ervaringen van anderen!


Vanaf 140? hoe hard rijd jij dan normaal? Ik rijd bij 120 km/h tegenwoordig in z'n 5 en dat is bij mijn auto zuiniger. Bij 130 rijd ik wel al in z'n 6.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 14.08.2013 - 22:47  ·  #28
:) goed lezen hè? Vrijwel zonder 6e gereden dus, rij dus niet structureel harder dan 140 :D
met uitzondering van Duitsland terug van de Stammtisch, toen heb ik m wel even losgelaten...

Misschien komt het ook wel door de tuning. In de 5 is ie veel gretiger, ik denk dat ik dan toch vaker het vermogen aanspreek, waardoor het per saldo weer onzuiniger is.

Awel, mijn cijfers zijn duidelijk, ik rijd zuiniger met de 6 erbij. Your actual mileage may vary :-)
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: In z'n 5 of in z'n 6

 · 
Posted: 15.08.2013 - 13:14  ·  #29
Ik moet het met 5 versnellingen doen, dus kan het niet testen, maar mogelijk dat het bij lagere snelheden (tussen de 60-80) ook geldt voor de 4e en 5e versnelling. Vind dat de automaat vaak snel naar z'n 5 gaat (ergens rond de 60 bij constante snelheid) en als je het gas niet al teveel intrapt blijft hij ook in deze versnelling, ook als je lichtjes optrekt. Het toerental is dan zo laag dat ik me wel eens afvraag of dat allemaal wel zo zuinig is.
Ga toch op de binnenwegen eens wat vaker op handbediening over om te zien of het wat scheelt.

Om even op het verhaal van Jeroen terug te komen (100 op de snelweg)
Op de snelweg zat ik ook meestal op 110 en dat maakt op een half uurtje rijden idd bijna niets uit in tijd.
Dagelijks rijd ik 50km enkele reis, waarvan de eerste 7 minuten binnendoor en de laatste 5 minuten ook.
Per saldo zit ik dus ca 18min op de snelweg. Ik heb al meerdere tijdsmetingen gedaan bij 130 vs 110 en dan scheelt me dat op het hele traject (huis-werk) slechts 3 minuten enkele reis. In tijd scheelt het dus 6 minuten per dag x 20 werkdagen = 120 minuten.
Per maand ben ik dus 2 uur langer onderweg.

In verbruik komt dat neer op 1:15 vs 1:17 en dat lijkt best een redelijk verschil.
Bij 20 ritten in de maand (= 2000km) scheelt me dat € 23,= per maand (2000/14x1,46= € 194,= tegen 2000/17x1,46= € 171,=)
Dus ca 1,15 per dag of 0,57 cent per rit.

Zou ik mijn rijtijd in kosten doorberekenen, dan levert dat mij dat per uur 23/2= 11,50 per uur op.
Ik weet niet wie er netto voor 11,50 per uur werkt, maar dit schiet dus niet heel erg op.

Dus ja, het scheelt je wat in de portemonnee, maar tijd is ook geld en de fun om met deze heerlijke auto een beetje door te rijden laat ik voor 1,15 per dag toch niet graag liggen. Aan de andere kant maak ik er ook wel weer een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden, maar ik voel me dan wel een slak tussen de rest van het verkeer. Met een grieplig gangetje een vrachtwagen inhalen en telkens in de spiegel kijken of er niemand in je kofferbak kruipt en dan een dot gas bij moeten geven als dat wel gebeurd. Het zogenaamde relaxte rijden wordt zo juist een wat zenuwachtig rijdgedrag. Ik merk dat wanneer ik meer met het verkeer meega, dus 120/130, ik juist veel plezieriger rijd.

Op langere afstanden zou ik er helemaal gek van worden, want als ik al naar A'dam moet voor m'n werk en dat hele stuk 100 moet rijden heb ik echt het gevoel niet op te schieten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0