HU-850 verlichting werkt niet

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: HU-850 verlichting werkt niet

 · 
Posted: 21.02.2019 - 22:53  ·  #31
Quote door Miyel

Zo, ik heb vanavond de verlichting van mijn HU-850 weer werkend gekregen!

Na lang zoeken kwam ik op een Duitse, Pools én Russische site de oplossing tegen; er zijn 3 componentjes kapot. (eerst één, dan wordt de tweede zwaarder belast enz).
Bronnen;
Duitse site.
Russische site, al is het maar om de uitstekende plaatjes..
Nog een russische site
Onze nederlandse buren hadden hetzelfde ook al ontdekt, ze wisten alleen niet dat dit om de verlichting ging :D

Op de hoofdprint zitten dus 3 componentjes die vervangen moeten worden; Q938, Q939 en Q940. Die laatste is verschrikkelijk klein, 3mm op de lange kant.

2x de 2SD1760Q en 1x 2SA1037 benodigd. Kost werkelijk geen drol op Aliexpress, voor 3 euro ben je klaar.
Sterker nog, ik heb nu nog 18 stuks van de 2SD1760Q en 99 2SA1037-tjes over dus doe ff een berichtje als je een setje wilt hebben.

Verder is het dus een kwestie van radio demonteren, volledig uit elkaar schroeven en op de onderste print deze componenten vervangen. Gratis tips;
- Haal de accu los van je auto, verlies van communicatie met de radio lijdt tot een storingsmelding (niet erg als je zelf Vida/Dice hebt).
- ESD blabla..
- Gebruik geen dakdekkers-soldeerbout van de gamma maar een soldeerfohn. Met een fijne soldeerbout (station) zal het ook best lukken maar breek je al snel de soldeereilandjes van de print aangezien de grotere componenten met de volledige achterkant vast gesoldeerd zitten.


Ik had exact dezelfde websites gevonden haha! Ben er nog niet aan toegekomen om de boel te vervangen. Ik heb ondertussen ook mijn HU850 vervangen voor een ander exemplaar, daarvan werkt de verlichting ook niet maar heb wel veel beter FM bereik en beter geluid (geen kraken).
Ik stuur je morgen even een PM voor een setje componenten :p
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: HU-850 verlichting werkt niet

 · 
Posted: 22.02.2019 - 05:18  ·  #32
Kijk dat is zo nog eens nuttige info.

Heb je een plaatje van het type soldeerbout wat je bedoeld?
Ik heb namelijk alleen 1 van de gamma.
Miyel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: HU-850 verlichting werkt niet

 · 
Posted: 22.02.2019 - 07:03  ·  #33
Is goed Tom, ik houd het hier in de gaten..

Plein.. het woord soldeerfohn is een link. Zo'n set heb ik ook en bevalt goed! Zo'n föhn is ook ideaal voor kunststof vervormen, krimpkous etc en de soldeerbout is met een paar seconden warm.

Edit; ik gebruik bovendien vloeibare soldeer. Dat breng je aan op de print, drukt het component er op en verwarmt het met de föhn. Dan zie je de tin beginnen te koken (flux) en floep.. het trekt zich tussen de pootjes en eilandjes. Mooie glimmende soldeerverbindingen zonder gekl**t met draad en een bout waardoor alles steeds verschuift.

Eventueel kan ik het solderen ook uitvoeren, als de print opgestuurd wordt ofzo..
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: HU-850 verlichting werkt niet

 · 
Posted: 19.03.2019 - 22:38  ·  #34
Na bijna 2 jaar zonder verlichting te hebben gereden... werkt het weer :) Wat enorm fijn zeg, de ontbrekende verlichting was echt een smet op mijn trots ;)
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: HU-850 verlichting werkt niet

 · 
Posted: 20.03.2019 - 01:01  ·  #35
Heerlijk dit soort informatie, kan er zelf helemaal niks mee maar dat terzijde.

Groet,

Alex
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: HU-850 verlichting werkt niet

 · 
Posted: 17.04.2019 - 10:02  ·  #36
Wat goed zeg, dit vervolg!
Had al een tijd niet op het forum en zeker niet dit topic gekeken en rijd ook al hele tijd zonder verlichting rond. Maar dat duurt niet lang meer!

Super, zo'n forum!!

@Mees: je kunt zo een reparatie service oprichten, haha... en dan 175 euro vragen voor de reparatie...
Zal niet lang meer duren die idiote prijzen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0