Aanhaal momenten

Voor de S60 / S80 / V70N / XC90

Geitekaas
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Re: Aanhaal momenten

· 
Posted: 22.09.2026 - 09:24  ·  #16
Ik heb inderdaad de 36 dop en die bandtrekker. Ik gebruikte die al voor mijn motor waar je alleen met zo'n band bij kon, voordat ik K&N ontdekte waar een moer op zit😀
Maar ik ben een krent en wil dat speciale werktuig niet kopen en heb ook dat VolvoSweden filmpje gezien. Het kan. Zeker. Maar er is een kans dat je het een stuk makkelijker kunt doen met die stang uit de weg. En in dat geval moeten die 4 bouten er even af. Ik heb diverse manuals maar ik kan de juiste naam van die stang niet vinden en ook niet de aanhaal momenten. Ik zou willen dat er een goede owners workshop manual van bv Haynes bestond. Maar die hebben alleen zo'n onvolledig online ding met wat richtlijnen. Ik kijk iedere maand op hun site wanneer de Black edition hardcover voor mijn badkuip uit komt! Er is er één maar die is in het Zweeds....
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.09.2026 - 10:25  ·  #17
Ik heb ook die speciale tool niet. Op de dop van het dieselfilter past gewoon een normale zeskant dop (over het tuutje) en dan om het bredere deel met de richels (waar die speciale tool over zou vallen) daar had ik de bandsleutel omheen. Dan beide gereedschappen samen draaien om niet alle kracht alleen op de zeskant te zetten, vanwege het risico dat het plastic zou kunnen breken.
Ik denk dat het je jezelf lastig maakt door die stang los te maken, maar ieder z'n ding.
Is die stang volledig krachtvrij als je de achterwielen van de grond hebt? Zo niet, dan moet je misschien ook de koppelstangetjes aan het einde losmaken, en evt. wielen opkrikken op die los&vast te krijgen. Is weer meer werk en meer aanhaalmomenten nodig ;-)
Geitekaas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.09.2026 - 11:38  ·  #18
Volkomen logisch wat je zegt. Ik snap het maar ik wil toch die aanhaalmomenten weten. Ik weet het, eigenwijs stuk &^%$^&😀.
Ik moet toch even wachten hoor. Want ik ga hem gewoon op de brug zetten. Maar ik was nieuwsgierig. Vandaar ook mijn vraag over waar ik veilig een bok kan plaatsen als ik het zonder brug zou doen. Ik heb nu eenmaal (met beperking) een brug ter beschikking. Dat is heel fijn.
Ik ga mijn Bak volgende maand geheel polijsten en in een coating zetten. dan is die brug ook fijn voor de onderste delen. En wielenwissel is ook makkelijker.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 23.09.2026 - 08:12  ·  #19
staat allemaal in Vida, ik ga dr vanuit dat je de 5 cil D4 hebt
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Geitekaas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.09.2026 - 08:40  ·  #20
Quote door GRUNNS60

staat allemaal in Vida, ik ga dr vanuit dat je de 5 cil D4 hebt

Jip, jip en jipperdejip! Ik heb geen VIDA. Tenminste, ik heb er volgens mij wel eentje maar in emulatie en ik kom daar dus niet uit. Zal wel aan mij liggen. (weet ik wel zeker)

Maar ook hier weer een forumlid met perfect advies! Fijn is dat. Dank u en fijne dag.
Selected quotes for multi-quoting:   0