Accu en stilstand

Corona-quarantaine bijverschijnselen

 
 
 
 
 
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 19.05.2020 - 08:55  ·  #16
Quote door bartk


Als je naar de supermarkt rijd gewoon 1 versnelling lager dan normaal, dan laad hij met de maximale stroom dat de accu kan hebben ( wordt voltage gestuurd ).


Da's onzin. Een dynamo levert de maximale spanning zodra de motor iets harder draait dan stationair. Of de motor daarbij 1200rpm draait, of 2500 of 6000rpm maakt niks uit. Dat wordt namelijk bijgeregeld door de spanningsregelaar op de dynamo.

Daarbij levert een dynamo uitsluitend de maximale stroom bij een lege accu. Naarmate de accu voller wordt, neemt de laadstroom af.

Als je een volle accu wil hebben moet je niet terug schakelen, maar gewoon een uurtje gaan rijden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 19.05.2020 - 09:40  ·  #17
Ja, ik heb dit nagekeken met een bluetooth dongle en een app op de telefoon. Laadspanning was al 14V bij gewoon stationair draaien. Dus op het moment dat we echt in volle lockdown zaten hier in Spanje (intussen wat verlicht waar ik woon) en ik enkel een kort ritje naar de dichtstbijzijnde supermarkt mocht maken (wat ik slechts eens per ~12 dagen deed), heb ik een paar keer de auto stationair laten draaien terwijl ik de hond uitliet, iets van 30 minuten per keer, en daarmee zijn we deze periode goed doorgekomen, zo lijkt het vooralsnog. Ik heb ook wel een redelijk frisse accu, 1 jaar oud ongeveer. Intussen rijd ik nog niet veel meer, maar hebben we wel iets meer vrijheid om iets langere uitstapjes te maken als dat nodig is dus dan laad hij wel iets meer bij. Wel reed ik dan heel bewust met alles uit om de volle laadstroom aan de accu te geven (licht uit - dat kan bij mij... - ventilatie uit, alle rijhulpsystemen uit, radio uit) dus dan gaat meteen alle stroom naar de accu.
Ik heb geen alarm dus dat scheelt wel in het stroomverbruik in rust. In theorie komt de auto dan echt volledig in rust, behalve wat stroompjes die lopen om geheugens te bewaren etc, maar geen echt actieve modules.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 09.06.2020 - 19:44  ·  #18
Hoelang gaan de accu's mee? Mijn S60 is 12,5j en heeft nog de originele accu (wagen van 2006, in 2013 aangekocht 2dehands).

Met de lockdown minder gereden. En 2 keer per ongeluk contact in stand I laten staan voor een nacht. s"morgens "lage batterijspanning.

Starten gaat dan niet meer. Na de eerste keer, dankzij 3 dagen druppelladen (heb geen echte lader) kon ik de wagen starten en alles heeft dan een paar weken geen probleem gegeven. Dan 2 dagen geleden terug vergeten de sleutel in stand 0 te zetten. Terug "lage spanning" de ochtend daarna. Eerst wat bijgeladen met druppellader. Proberen te starten, startmotor draaide nog maar motor sloeg niet aan. Met een externe batterij gestart en een halfuurtje rond gereden.

Spanning is terug 12V (op de aansteker gemeten met een USB power outlet met display).

Batterij zal vermoedelijk 13,5j oud zijn. Zou ik deze beter vervangen?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 09.06.2020 - 19:52  ·  #19
13.5j voor een accu is zeer netjes. Is geen schande als die vervangen zou worden. 👍
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 09.06.2020 - 22:28  ·  #20
Ik heb de accu in de V70 na 7 jaar al vervangen omdat die na een nachtje strenge vorst matig begon te starten, die had het een paar keer zwaar voor zijn kiezen gekregen toen de accu helemaal leeggestart werd (brandstofpomp defect). Op internet kun je over het algemeen goede deals vinden, een 60 Ah Varta accu voor een oudere Volvo op benzine (zonder start-stop systeem) kost inclusief verzenden 80 à 90 euro. Bij de dealer betaal je een paar tientjes meer als je persé Volvo op je accu wilt hebben staan.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 10.06.2020 - 09:07  ·  #21
Ik zou wel een iets zwaardere nemen dan 60ah. Zelf zet ik het liefste een 74ah (of in de buurt van die amperage) omdat die vaak een hoger startamperage hebben waardoor alles net even wat makkelijker aanslaat. Maar dat is persoonlijk natuurlijk .
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 10.06.2020 - 10:48  ·  #22
Ik heb de originele 60 Ah accu in de V70 inderdaad vervangen door een grotere van 70 Ah, maar ik moest daarvoor wel de schroef waarmee je 'm vastzet naar het volgende gat verplaatsen (was wel even prutsen), want de grotere accu paste niet zonder meer. In mijn andere Volvo (van 1994) past een grotere accu dan 60 Ah überhaupt niet.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 02.12.2020 - 11:26  ·  #23
Om hier nog even op terug te komen: ik werk al sinds maart thuis en wegens gemeentelijke covid lockdown zitten langere ritten er niet echt in (tenzij ik een rondje langs de gemeentegrens ga maken, dat doe ik op de motor voor mijn lol, maar met de auto niet), dus de auto maakt momenteel eigenlijk geen langere ritten dan 10 minuten enkele reis - afschuwelijk voor motor, milieu, gemiddeld verbruik, etc etc, maar het is niet anders. Dus intussen weer een zwakke accu, waardoor ik laatst na het vervangen van de achterremmen met vida de parkeerrem niet uit de servicestand kreeg. Dat was even schrikken, maar kon toen worden opgelost met hulp van een monteur uit de beurt die met het idee kwam dat het mogelijk door een laag voltage misliep. Een paar wat langere ritjes gemaakt (20 min. enkele reis) maar ik wilde de boel graag weer goed bijgeladen hebben.
Nu heb ik mogelijk iets stoms gedaan... acculader geleend van de buurman, die aangesloten met de accu nog aangesloten in de auto, om mij vervolgens te realiseren dat dat misschien niet zo verstandig was. Dus even gaan lezen en nu begin ik mij zorgen te maken, maar goed, het leed (indien aanwezig) is al geschied bij aansluiting van de lader. Na bedenking de accu losgekoppeld van de auto aan de lader gezet. Toch even melden hier, voor als iemand anders dit ook overweegt.
Het is nl. een ouder type acculader (deze, de F-805) die niet "Ripple Free" is, wat zoiets wil zeggen als dat er geen bescherming is ingebouwd tegen piekspanning en een mogelijk niet helemaal 'cleane' omzetting van wisselspanning naar gelijkspanning - wat een gevaar zou kunnen betekenen voor electronische modules in de auto.
Het type automatische acculader van de LIDL en soorgelijken heeft dat soort issues niet (dat zijn HF/RF laders, zie Google) , maar mocht je dus een ouder type acculader gebruiken dan is het verstandiger om de accu los te koppelen van de auto-electronica.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 10.12.2020 - 12:52  ·  #24
Juist de accu dempt de ripple van de lader ruim voldoende om problemen te voorkomen.
Ripple free is juist bedoeld om de auto van stroom te kunnen voorzien zonder accu. Dan kun je bijvoorbeeld de accu wisselen zonder de instelling opnieuw te moeten doen. Daar zou ik overigens geen Lidl acculader voor gebruiken!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 10.12.2020 - 14:41  ·  #25
Ik heb die accu sinds die bijlaadsessie weer normaal kunnen gebruiken en nergens iets gemerkt van eventuele electronische schade, dus valt allemaal mee. Wel kan ik melden dat de reset (door loskoppeling accu) de automaat goed heeft gedaan, die schakelt nu eerder en pittiger op dus er wordt beter gebruik gemaakt van het koppel van de diesel. Ik rijd te weinig om het terug te zien in het verbruik (doe teveel korte ritjes dus is sowieso torenhoog voor een diesel, ik meen nu iets van 8.2l/100km) maar goed, het schakelgedrag is wel merkbaar positief veranderd.
Intussen is mijn lidl acculader ook binnen trouwens, dus ik kom de winter wel door wat betreft auto- en motoraccu in ieder geval.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Accu en stilstand

 · 
Posted: 10.12.2020 - 15:15  ·  #26
Quote door Bolbo

Ik heb die accu sinds die bijlaadsessie weer normaal kunnen gebruiken en nergens iets gemerkt van eventuele electronische schade, dus valt allemaal mee. Wel kan ik melden dat de reset (door loskoppeling accu) de automaat goed heeft gedaan, die schakelt nu eerder en pittiger op dus er wordt beter gebruik gemaakt van het koppel van de diesel. Ik rijd te weinig om het terug te zien in het verbruik (doe teveel korte ritjes dus is sowieso torenhoog voor een diesel, ik meen nu iets van 8.2l/100km) maar goed, het schakelgedrag is wel merkbaar positief veranderd.
Intussen is mijn lidl acculader ook binnen trouwens, dus ik kom de winter wel door wat betreft auto- en motoraccu in ieder geval.


Een Accu bijladen op het moment dat hij aan de auto vast zit kan goed, Dynamo doet het zelfde.
Een auto alleen voeden uit een lader, ik zou het niet doen, ik denk dat het geen kwaad kan, maar ik zou dat niet willen testen. De goed kopen laders, hebben namelijk een sinus die gelijkt gericht wordt, dat betekent nog steeds dat de spanning 2 maal per sinus ( ~100 keer per seconden ) nul volt is.

Als je laat met een accu aangesloten, vlakt de accu die laad spanning af, waardoor de auto nooit nul volt krijgt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0