Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

V70 2009

 
 
 
 
 
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 19:33  ·  #16
Inmiddels is de Volvo bijna alweer een maand geleden bij Dennis van Volvoservice in Elst geweest. Hij heeft de condensor vervangen, de airco doorgespoeld en opnieuw afgevuld. Resultaat: hij koelt weer. Maar het functioneert nog altijd niet zoals voorheen. De afgelopen weken heeft de airco het zwaar voor zijn kiezen gehad in Spanje met temperaturen van+30C. Er is nu wel een groot temperatuurverschil tussen de lucht die uit de dashboardroosters komt, en die uit de achterroosters. Vóór is de uitgeblazen lucht ongeveer 10C kouder dan achter. De lucht uit de achterroosters bevat ook nog steeds veel vocht. En op bepaalde momenten koelt de airco beter dan op andere momenten. Het lijkt dat hij oom beter koelt nadat de motor even is uitgezet, om vervolgens na een paar minuten te herstarten. Het blijft voor mij een raadsel. Zou een -mogelijk- verstopt interieurfilter nog invloed kunnen hebben op een en ander?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 19:51  ·  #17
Ik mag toch aannemen dat het interieurfilter eruit is geweest voor controle.

Ik ben wel razend benieuwd wat de airco druk meters weergeven met de airco in gebruik. Kom je weleens in de buurt van nieuwveen? Ik zou er best weleens naar willen kijken. Airco materie vind ik erg leuk en als ik er niet uit kom zit er naast mij 30jr aan airco reparatie ervaring (mijn leermeester) zegt overigens niet dat wij meteen weten wat het is.

Resume:

Pomp is vernieuw?
Condensor is vernieuwd?
Ventielblok onder paravan is vernieuwd?
Koelfan is vernieuwd?

Bij demontage condensor, hoe vol zat de radiator? Bij deze types zitten ze vaak mega vol met troep. Zeker na 5ton ervaring. De fan zit natuurlijk achter de radiator.

Je noemde steeds 30 bar, dat was op de hogedruk leiding neem ik aan. Hoeveel bar gaf de lagedruk aan?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 20:23  ·  #18
Al contact hierover opgenomen met Dennis, aangezien de reparatie pas heel kort geleden is uitgevoerd?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 20:25  ·  #19
Ik heb ooit bij een S80 gehad dat de verdamper bevroor door een defecte ingaande tempsensor.
(zit schuin boven gaspedaal)

Vlak voor het systeem bevroor zag ik uit de middelste roosters ijs / damp komen.
Daarna was circulatie weg en druk te hoog en kapte het systeem.

Als verdamper was ontdooit kwam er een sloot water uit en werkte de airco weer.
Sensor kost 23 euro.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50724
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 20:41  ·  #20
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 20:43  ·  #21
Probleem gaat over NN. Vast stellen probleem van die sensor: Vida. Verdamper temp check icm meterset airco en uitstroom temp.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 21:30  ·  #22
Quote door Blade

Ik mag toch aannemen dat het interieurfilter eruit is geweest voor controle.

Ik ben wel razend benieuwd wat de airco druk meters weergeven met de airco in gebruik. Kom je weleens in de buurt van nieuwveen? Ik zou er best weleens naar willen kijken. Airco materie vind ik erg leuk en als ik er niet uit kom zit er naast mij 30jr aan airco reparatie ervaring (mijn leermeester) zegt overigens niet dat wij meteen weten wat het is.

Resume:

Pomp is vernieuw?
Condensor is vernieuwd?
Ventielblok onder paravan is vernieuwd?
Koelfan is vernieuwd?

Bij demontage condensor, hoe vol zat de radiator? Bij deze types zitten ze vaak mega vol met troep. Zeker na 5ton ervaring. De fan zit natuurlijk achter de radiator.

Je noemde steeds 30 bar, dat was op de hogedruk leiding neem ik aan. Hoeveel bar gaf de lagedruk aan?


Dankjewel voor het meedenken.

Condensor vernieuwd.
Reduceerventiel en hogedrukventiel onder paravan vernieuwd.
Koelfan vernieuwd.
Pomp niet vernieuwd.
Hogedruksensor (nog) niet vernieuwd.
Interieurfilter (zelf) nog niet gecontroleerd.

Morgen laat ik de druk opnieuw meten en zal direct kijken wat de lagedruk is.
Mocht het een probleem blijven kom ik er graag voor naar Nieuwveen!
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 21:32  ·  #23
Quote door volvo355

Al contact hierover opgenomen met Dennis, aangezien de reparatie pas heel kort geleden is uitgevoerd?


Nog niet; ik laat morgen eerst bij mij in de buurt de druk meten. Daarna zal ik Dennis raadplegen.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 21:36  ·  #24
Quote door Plein69

Ik heb ooit bij een S80 gehad dat de verdamper bevroor door een defecte ingaande tempsensor.
(zit schuin boven gaspedaal)

Vlak voor het systeem bevroor zag ik uit de middelste roosters ijs / damp komen.
Daarna was circulatie weg en druk te hoog en kapte het systeem.

Als verdamper was ontdooit kwam er een sloot water uit en werkte de airco weer.
Sensor kost 23 euro.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50724


Wellicht ook nog een optie. Ik lees in de link ook iets over een mogelijke defecte druksensor. Die is nog niet vervangen...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 22:15  ·  #25
De drukken zijn belangrijk. Je kan online veel vinden over storing zoeken. Altijd weer bij de basis beginnen (soms moeilijk) en vaak ook een beetje mazzel.

Is het expansie ventiel vervangen voor een originele? Of Iniedergeval hetzelfde merk wat eraf kwam?

Draait de fan op de hoogste stand als de druk oploopt?

Maak anders even wat fotos vd meters in werking. Meet ook de uitstroom temp bij de roosters en vraag ook om de verdamper temp te bekijken bij ingeschakelde airco en die te vergelijken met de temp op de meterset.

Succes!
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 18.08.2021 - 22:42  ·  #26
Quote door Blade

De drukken zijn belangrijk. Je kan online veel vinden over storing zoeken. Altijd weer bij de basis beginnen (soms moeilijk) en vaak ook een beetje mazzel.

Is het expansie ventiel vervangen voor een originele? Of Iniedergeval hetzelfde merk wat eraf kwam?

Draait de fan op de hoogste stand als de druk oploopt?

Maak anders even wat fotos vd meters in werking. Meet ook de uitstroom temp bij de roosters en vraag ook om de verdamper temp te bekijken bij ingeschakelde airco en die te vergelijken met de temp op de meterset.

Succes!


Ik ben niet zeker of het expansieventiel vervangen is door een originele. De fan draait inderdaad op 'vliegtuigstand' bij het oplopen van de druk. Ik probeer morgen zorgvuldig mee te kijken!
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 19.08.2021 - 13:08  ·  #27
Zojuist alles laten checken. Druk zou goed zijn, er moest wel koelmiddel bij. Dat is vreemd aangezien het systeem onlangs is afgevuld. Toch blijft er een groot verschil in temperatuur tussen voor- en achterroosters. Ik heb nu het interieurfilter uitgenomen en constateerde vocht onder de mat. Het blijkt dat de verdamper erg nat is. Bovendien valt mij op dat de twee leidingen die achter de verdamper zitten, erg heet worden. Geen idee of dat normaal is.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 19.08.2021 - 18:07  ·  #28
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 20.08.2021 - 22:55  ·  #29
Quote door Rudolph

Bovendien valt mij op dat de twee leidingen die achter de verdamper zitten, erg heet worden. Geen idee of dat normaal is.


Wss de aanvoer van koelvloeistof naar de warmtewisselaar. Die leidingen staan altijd open en worden niet door een kraan of zo geregeld.

De interieurverwarming werkt met een mengklep die warme lucht, komende van de warmtewisselaar, en koudere lucht doseert tot de juiste temperatuur.

In principe kan het voor- achter verschil beïnvloed worden door de mengklep. De openingen voor de achterkant zitten namelijk het dichtstebij de bodem, net na de mengklep.

De werking kan je het beste testen met uitgeschakelde airco, zodat je alleen de kachelwerking checkt.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem: druk in systeem loopt op tot 30 bar en damp uit de roosters in B-stijl

 · 
Posted: 21.08.2021 - 10:06  ·  #30
Quote door martijn-a

Quote door Rudolph

Bovendien valt mij op dat de twee leidingen die achter de verdamper zitten, erg heet worden. Geen idee of dat normaal is.


Wss de aanvoer van koelvloeistof naar de warmtewisselaar. Die leidingen staan altijd open en worden niet door een kraan of zo geregeld.

De interieurverwarming werkt met een mengklep die warme lucht, komende van de warmtewisselaar, en koudere lucht doseert tot de juiste temperatuur.

In principe kan het voor- achter verschil beïnvloed worden door de mengklep. De openingen voor de achterkant zitten namelijk het dichtstebij de bodem, net na de mengklep.

De werking kan je het beste testen met uitgeschakelde airco, zodat je alleen de kachelwerking checkt.


Ik wist niet dat het koelwater continu rondgepompt werd, dus dan is dat ook weer opgehelderd. Inmiddels heb ik de vloerbedekking rechtsvoor volledig verwijderd. Ik denk dat er ruim één liter water op de bodem lag en in het foam van de mat gezogen. Het water is ook naar achteren doorgesijpeld omdat mijn oprit schuin afloopt. Dus de achtervloerbekleding verwijderen is de volgende klus (kon daar overigens niets over vinden op het forum hoe de zitting van de achterbank te verwijderen; tips zijn dus welkom). Het water komt van een verstopte condenswater-afvoer. Het zwarte slangetje losgemaakt en de tuinslang op de knie-aansluiting gezet (past precies) en doorgespoten. Vervolgens een bakje onder de losliggende condenswater-afvoerslang geplaatst en de airco aangezet. Kwam nog eens ongeveer 200 cc water uit, dus het kon geen kwaad. Nu hangt de voormat te drogen en uit te sijpelen. Ik neem aan dat het probleem met vocht uit de achterroosters hiermee verleden tijd is. Ben benieuwd hoe de airco zich nu verder gaat houden bij hogere buitentemperaturen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0