Airco probleem

Doet het wel maar blijft het niet doen.

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.07.2016 - 17:04  ·  #91
Quote

Met schroevendraaiertje eruit gefriemeld - %^%&$$%#^#@$ - dat was dus het thermokoppel.

:sick: Da's grieplig.....
lou v70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 13.07.2016 - 11:41  ·  #92
Hallo kingrider, kan je me vertellen hoe je dat gedaan hebt. Ik heb waarschijnlijk het zelfde euvel. Afhankelijk van temperatuur buiten blaast de airco na 20-40 minuten warme lucht.
De speling tussen de magneetkoppeling is bij mij 0.7. Alvast bedankt
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 13.07.2016 - 11:48  ·  #93
Quote

Hallo kingrider, kan je me vertellen hoe je dat gedaan hebt. Ik heb waarschijnlijk het zelfde euvel. Afhankelijk van temperatuur buiten blaast de airco na 20-40 minuten warme lucht.
De speling tussen de magneetkoppeling is bij mij 0.7. Alvast bedankt


Deze speling is te groot. Als de spoel van de elektromagneet warm wordt omdat daar stroom door heen gaat dan neem de elektrische weerstand toe en de magnetische kracht af waardoor de koppeling niet meer geactiveerd wordt.
Uitzetten van de airco heeft enkel en alleen als resultaat dat hij naar 10minuten wachten het maar 1 of 2 minuten doet.

Ik spreek uit ervaring. Met een buitentemperatuur van 40 graden op de Route Du Soleil in 2015 was dat echt geen pretje.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 13.07.2016 - 16:47  ·  #94
Ken het probleem, vorig jaar precies hetzelfde. Bij mij begon het warme lucht blazen al na 10 minuten. Na de garage gebracht na eerst hier gecheckt te hebben, teveel spelling, door mijn garage laten verhelpen. Daarna geen probleem meer.
JPAK
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 13.07.2016 - 19:40  ·  #95
Zo nieuw thermokoppel erin en morgen maar eens testen ... als de zomer tenminste weer eens gaat toeslaan. Achter in de ECC de ventilator ook schoongemaakt en die loopt (maar liep dat eigenlijk al wel) soepel.
Nu even geen zin om met föhn te testen ...
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 07.09.2016 - 22:39  ·  #96
Aah zat dit topic te lezen en dacht ook ff mijn bevindingen van afgelopen zomer vermelden.

Het hele jaar geen problemen gehad met mijn V70N met achterbankje. Wij in augustus naar Oostenrijk met de 4 kids (8,6,5 en 1). Onderweg op de Duitse autobahn merk ik opeens naar ongeveer twee uur rijden dat de binnen temperatuur begint op te lopen. Ik voel nattigheid, ik merk ook dat de hoeveelheid lucht die naar binnenkomt afneemt. Ik denk het zal toch niet....

Gelukkig de kids en vrouw die nog niets in de gaten hebben moet ff plassen. Das mooi een gelegenheid voor papa om ff iets te checken. In 2012 hebben wij ook met de vakantie naar Spanje met een defecte airco gestaan , dat was met een espace IV PHII <_< dus ik wil geen " paniek " zaaien.

Ik de motorkap opengedaan en jawel hoor de leidingen allemaal bevroren 🇳🇴 !

Gelukkig door dit forum wist ik was ik moest doen :thumb: . Door de kou was de condensor bevroren en kwam er geen lucht meer naar binnen. Dus de airco uitgezet en de knop voor de binnentemperatuur en fan zo geregeld dat de buitenlucht langzaam langs de bevroren condensor stroomde. Hierdoor kreeg ik langzaam weer koude lucht (van de bevroren condensor) en kon gelijk de boel weer ontdooien. zo heb ik onderweg een aantal keer de airco handmatig aan en uitgezet (workaround) zonder dat het binnen echt vreselijk heet werd.

Gek genoeg was het probleem daarna naar een paar keer handmatig schakelen ook weer weg, geen bevroren leidingen meer gezien. Toch binnenkort de luchtspleet afstellen en de binnentemp sensor vervangen. De ECC heb ik al schoongemaakt bij het installeren van de GROM module.
teunnis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 21.12.2016 - 17:51  ·  #97
Quote door GRUNNS60

Eindelijk de afstelwaarden van de aircopompkoppeling in vida gevonden:



Speling controleren

Controleer de speling tussen de draaiplaat en de poelie met een voelermaat.
De speling moet 0,3-0,5 mm zijn.
0,3 mm speling geldt voor de hele omtrek.
0,6 mm speling mag nergens aanwezig zijn.
Als de speling niet binnen de vermelde waarden ligt, moeten de afstelringen worden vervangen.

hartelijk dank ik ga hem eens controleren

De volgende afmetingen zijn verkrijgbaar:
0,2 mm
0,3 mm
1,0 mm.

mn tweede hands pomp dus niet gechecked net even gedaan 0.7-0.8 vandaar die klap elke ker als ie aanslaat. weer een klusje dr bij.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0