anti skid service: stuurhoeksensor vervangen

Klokveer stuurhoeksensor vervangen

Pepijnwk
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Re: anti skid service: stuurhoeksensor vervangen

· 
Posted: 26.11.2016 - 17:10  ·  #16
vandaag de sensor vervangen.

Accu los maken
stuur kwart slag naar links en met een schroevdraaier achter in het stuur in het gaatje beetje prurken zodat de airbag losklikt. Stuur andere kant op draaien en zelfde verhaal.

dan airbag verwijderen.

dan

met dop 18 stuurbout losmaken en stuur verwijderen

dan drie torx boutje onderin de stuurkolom losmaken zodat de stuurconsole vrijkomt met de knipper- en ruitenwisser hendels.
Pepijnwk
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.11.2016 - 17:17  ·  #17
dan kun je met twee torxjes dit huis met hendels los maken nadat je links twee stekkerss hebt losgemaakt:

dan heb je het huis met sensor dus los en kan het wisselen beginnen:

even mee naar binnen en op tafel eerst een hendel los. deze zitten met twee kruiskopjes geschroefd. deze los en vervolgens kun je de hendel horizontaal uit het huisschuiven nadat je een lipje een beetje omhoogbuigt zie bij de schroevdraaier:

vervolgens de andere hendel en kan de boel er weer in.

sleutel in standII en accu weer aansluiten.

dikke piep en ruitenwissers en knippers aan. alles weer teruggzet en contact weer uit. vervolgens hoopvol opnieuw gestart en........

skidmelding is er weer vrolijk..........

maar er schoot mij te binnen dat bij de vorige v70 een v70 classic je even moest rijden om de abs meldingen weer te resetten. dus even blokje om en ...

melding weg!!!!!!!!!

klus gelukt en goed te doen :thumb:

km standen bleven staan alleen het klokje moest ik weer op tijd zetten.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 26.11.2016 - 19:25  ·  #18
:thumb: Goed bezig!!

Mooie "How to" Geweldig
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.11.2016 - 21:03  ·  #19
In deze how-to ontbreekt de benodigde aandacht voor het gedeeltelijk 'opwinden' van de veer, passend bij de rechtuit stand van de wielen. Dat is echt essentieel, anders verspeel je bij de eerste bocht je mooie nieuwe dure sensor weer .....

Bij het demonteren van het stuur is het handig om de bout niet direct helemaal los te draaien, maar eerst met een kort rukje het stuur los te trekken.

Tom
Pepijnwk
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.11.2016 - 23:37  ·  #20
Quote door Turbotom

In deze how-to ontbreekt de benodigde aandacht voor het gedeeltelijk 'opwinden' van de veer, passend bij de rechtuit stand van de wielen. Dat is echt essentieel, anders verspeel je bij de eerste bocht je mooie nieuwe dure sensor weer .....

Bij het demonteren van het stuur is het handig om de bout niet direct helemaal los te draaien, maar eerst met een kort rukje het stuur los te trekken.

Tom

Je hebt helemaal gelijk! Ik had het eerst er inderdaad wel in staan maar het verhaal was helemaal weg omdat ik er meer dan 5 foto's in had staan.
Toen moest ik het helemaal opnieuw doen. Wel balen omdat ik dit niet wist!

Maar inderdaad het staat ook op de sensor zelf. Ik heb de auto met de wielen rechtuit gezet . Er zit een kijkglaasje op de sensor en daar moet je een merkje in zien. Dat betekent dat hij bij het midden zit en je dus dan 2,5 omwentelingen naar links en naar rechts kunt maken.
Als je hem dus gaat monteren, draai je hem eerst helemaal een kant op tot hij niet meer verder gaat en dan 2,5 omwentelingen terug. Als het goed is zie je nu een gele/witte streep in het kijkglaasje verschijnen. Zo kun je hem dan monteren.

De truck met het stuur is inderdaad een bekende en was met mijn oude b70 ook echt nodig. Dat stuur zat echt ontzettend vast. Kan je zo een paar tanden kosten als hij ineens losschiet in dan in je gezicht eindigt. Bij deze Volvo viel dat reuze mee. Ik pakte het stuur er zo af.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 27.11.2016 - 11:04  ·  #21
Ennog een tip: als je de centrale bout in het stuur er uit hebt gedraaid, zet met een kraspen of dunne stift een streep over de as en het stuur zodat je het stuur weer in precies dezelfde stand terug zet. 1 tandje op de spiebaan lijkt weinig, maar dat zie je echt!
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 27.11.2016 - 11:28  ·  #22
Mooi klusje,en een nuttige how to :thumb:
Bij mij is de stuurhoeksensor een poosje terug ook vervangen samen met het stuurhuis,aanleiding was dezelfde anti-skit melding.
Als ik het zo bekijk had ik dat klusje ook zelf kunnen doen. :yes:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 27.11.2016 - 13:36  ·  #23
Mooie how to. :thumb:
Inmiddels terug te vinden in "Handige Linkjes".
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Stuurhoeksensor repareren

· 
Posted: 19.12.2016 - 18:21  ·  #24
Zelf vervangen van die module is mooi, reparatie is - als het even kan / lukt - nog mooier. Vooral als het weinig of niets kost... een tweedehands unit is €75 bij Rima, een nieuwe kost dik boven de 200 als je 'm nog kunt krijgen.

Zo'n ding wordt ook wel vaak sleepring / klokveer genoemd... ik begon me af te vragen hoe dat nu eigenlijk werkt en of er niet gewoon vervuiling in kan komen.
Als het gewoon metaal op metaal contact is, lijkt 't me stug dat die dingen zover verslijten dat ze niet meer werken na ~2 ton km, en zeker als de storing op 1 punt optreedt, en niet over de hele draaiing (te zien aan dat het lampje bij een bepaald aantal graden draaiing van het stuur aanspringt, daarvoor niet).

Bij mijn oude Benz zijn electronische storingen vaak te wijten aan vervuilde contactjes (raamschakelaars etc) die meestal met wat schoonmaken, contactspray en evt een schuurpapiertje wel weer werken. Van die Benzen gaat immers niet zo gauw iets stuk... zolang ze niet wegroesten weliswaar.

En jawel... bij de Volvo wordt de draaiing / stuurhoek blijkbaar gemeten door optische sensortjes. Dus geen of evt. zeer licht fysiek contact, dus mechanische slijtage is zowat uitgesloten. Vervuiling ligt voor de hand.

Ik vond deze Russische link waar in met tekst en foto's wordt uitgelegd hoe de module uit elkaar kan, die Google gelukkig aardig leesbaar maakt: LINK (Google translated)

waarin wordt uitgelegd dat de stuurhoek gemeten wordt door 9 optische sensortjes in een cirkel waarvan er makkelijk 1 (of meerdere) vervuild kan raken (hij noemt plastic slijpsel als oorzaak) en er wordt ook nog een lineaire sensor genoemd, dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Helaas is mijn Russisch-sprekende buurman op het werk op vakantie, maar die zal ik begin 2017 eens vragen de foutjes van Google te verbeteren :-)

Hier ook nog een aardige thread van hetzelfde verhaal bij een BMW, die een optische disk en IR licht gebruikt voor de stuurhoekmeting, die ook vrij simpel was schoon te maken ipv een kostbare vervanging van de module.

Nu twijfel ik nog of ik voor de zekerheid een andere module koop en de mijne achteraf probeer te fixen, of dat ik 't probeer schoon te maken met het risico dat ik 'm echt sloop en dan de auto moet laten staan totdat ik een nieuwe module vind :-)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 19.12.2016 - 18:49  ·  #25
mooi en inderdaad even wachten op de vertaler.. :thumb: :thumb:
Pepijnwk
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2016 - 09:23  ·  #26
Quote door Bolbo

Zelf vervangen van die module is mooi, reparatie is - als het even kan / lukt - nog mooier. Vooral als het weinig of niets kost... een tweedehands unit is €75 bij Rima, een nieuwe kost dik boven de 200 als je 'm nog kunt krijgen.

Zo'n ding wordt ook wel vaak sleepring / klokveer genoemd... ik begon me af te vragen hoe dat nu eigenlijk werkt en of er niet gewoon vervuiling in kan komen.
Als het gewoon metaal op metaal contact is, lijkt 't me stug dat die dingen zover verslijten dat ze niet meer werken na ~2 ton km, en zeker als de storing op 1 punt optreedt, en niet over de hele draaiing (te zien aan dat het lampje bij een bepaald aantal graden draaiing van het stuur aanspringt, daarvoor niet).

Bij mijn oude Benz zijn electronische storingen vaak te wijten aan vervuilde contactjes (raamschakelaars etc) die meestal met wat schoonmaken, contactspray en evt een schuurpapiertje wel weer werken. Van die Benzen gaat immers niet zo gauw iets stuk... zolang ze niet wegroesten weliswaar.

En jawel... bij de Volvo wordt de draaiing / stuurhoek blijkbaar gemeten door optische sensortjes. Dus geen of evt. zeer licht fysiek contact, dus mechanische slijtage is zowat uitgesloten. Vervuiling ligt voor de hand.

Ik vond deze Russische link waar in met tekst en foto's wordt uitgelegd hoe de module uit elkaar kan, die Google gelukkig aardig leesbaar maakt: LINK (Google translated)

waarin wordt uitgelegd dat de stuurhoek gemeten wordt door 9 optische sensortjes in een cirkel waarvan er makkelijk 1 (of meerdere) vervuild kan raken (hij noemt plastic slijpsel als oorzaak) en er wordt ook nog een lineaire sensor genoemd, dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Helaas is mijn Russisch-sprekende buurman op het werk op vakantie, maar die zal ik begin 2017 eens vragen de foutjes van Google te verbeteren :-)

Hier ook nog een aardige thread van hetzelfde verhaal bij een BMW, die een optische disk en IR licht gebruikt voor de stuurhoekmeting, die ook vrij simpel was schoon te maken ipv een kostbare vervanging van de module.

Nu twijfel ik nog of ik voor de zekerheid een andere module koop en de mijne achteraf probeer te fixen, of dat ik 't probeer schoon te maken met het risico dat ik 'm echt sloop en dan de auto moet laten staan totdat ik een nieuwe module vind :-)

Ik heb nu dus twee sensoren liggen. Een goede voor mij net niet het goede type en mijn kapotte. Als je wil mag je die van mij overnemen. De goede wil ik een kleine vergoeding voor de ander tegen verzendkosten.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2016 - 11:51  ·  #27
Pepijnwk
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2016 - 17:37  ·  #28
Quote door Bolbo

Hé Pepijn, super, mijn handen kriebelen al! Ik stuur je een PM

Je hebt PM terug.
Temmink
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.03.2018 - 13:14  ·  #29
Vandaag bij mijn XC70 deze procedure uitgevoerd. Het loshalen van de airbag ging bij mij anders. Ik heb niet het clipjes systeem waar je met een schroevendraaier moet wrikken maar bij mij zitten er meer naar buiten toe twee kleinere gaten waar torx schroeven in zitten. Na deze losgedraait te hebben kwam de airbag vanzelf los. En ik maar een half uur zitten voelen waar die clipjes zaten :D.

Volgens mij heb ik een p26 stuurwiel, daar zitten de knoppen op het airbag gedeelte ipv bij jou er naast. Hopelijk heeft iemand anders nog wat aan deze info.

Nadat ik de sensor had vervangen was ik naast de antiskid melding ook volgende euvels kwijt:
- piep bij sturen, kwam blijkbaar uit de sas
- trekken van het stuur bij nemen van rotondes, alsof je met je banden door geulen rijdt
- Four-C tijdelijk uitgeschakeld melding
Malmö

Subject:

· 
Posted: 17.05.2020 - 20:41  ·  #30

Selected quotes for multi-quoting:   0