Zelf vervangen van die module is mooi, reparatie is - als het even kan / lukt - nog mooier. Vooral als het weinig of niets kost... een tweedehands unit is €75 bij Rima, een nieuwe kost dik boven de 200 als je 'm nog kunt krijgen.
Zo'n ding wordt ook wel vaak sleepring / klokveer genoemd... ik begon me af te vragen hoe dat nu eigenlijk werkt en of er niet gewoon vervuiling in kan komen.
Als het gewoon metaal op metaal contact is, lijkt 't me stug dat die dingen zover verslijten dat ze niet meer werken na ~2 ton km, en zeker als de storing op 1 punt optreedt, en niet over de hele draaiing (te zien aan dat het lampje bij een bepaald aantal graden draaiing van het stuur aanspringt, daarvoor niet).
Bij mijn oude Benz zijn electronische storingen vaak te wijten aan vervuilde contactjes (raamschakelaars etc) die meestal met wat schoonmaken, contactspray en evt een schuurpapiertje wel weer werken. Van die Benzen gaat immers niet zo gauw iets stuk... zolang ze niet wegroesten weliswaar.
En jawel... bij de Volvo wordt de draaiing / stuurhoek blijkbaar gemeten door optische sensortjes. Dus geen of evt. zeer licht fysiek contact, dus mechanische slijtage is zowat uitgesloten. Vervuiling ligt voor de hand.
Ik vond deze Russische link waar in met tekst en foto's wordt uitgelegd hoe de module uit elkaar kan, die Google gelukkig aardig leesbaar maakt:
LINK (Google translated)
waarin wordt uitgelegd dat de stuurhoek gemeten wordt door 9 optische sensortjes in een cirkel waarvan er makkelijk 1 (of meerdere) vervuild kan raken (hij noemt plastic slijpsel als oorzaak) en er wordt ook nog een lineaire sensor genoemd, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Helaas is mijn Russisch-sprekende buurman op het werk op vakantie, maar die zal ik begin 2017 eens vragen de foutjes van Google te verbeteren
Hier ook nog een aardige thread van hetzelfde verhaal bij een BMW, die een optische disk en IR licht gebruikt voor de stuurhoekmeting, die ook vrij simpel was schoon te maken ipv een kostbare vervanging van de module.
Nu twijfel ik nog of ik voor de zekerheid een andere module koop en de mijne achteraf probeer te fixen, of dat ik 't probeer schoon te maken met het risico dat ik 'm echt sloop en dan de auto moet laten staan totdat ik een nieuwe module vind